Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Anděl

02. 02. 1999
4
0
2810
Autor
Zappy

Co je to prolog?

Procházel jsem se tak loni o Vánocích po ulicích města a hledal někoho, komu bych mohl říct to, co si myslím, co mě trápí. Hledal jsem spřízněnou duši, hledal jsem bytost, která je andělem, která je vrbou, která … vlastně jsem ani neměl představu, kdo by to měl být, jen jsem tak někoho hledal. Nebyl totiž už nikdo mezi mými přáteli, kdo by byl andělem, kdo by byl vrbou, kdo by mi rozuměl. Oni mě znají, ale jen můj povrch, vidí jen černou skříňku na které si pamatují každý šrám, ale co je uvnitř, to jim zůstane navždy skryto. A je to tak lepší, kdo by se chtěl otevřít lidem, co pak potkává každý den a bude se cítit jako nahý. Proč. Ne, ne, najdu si někoho, kdo mě může vyslechnout a přitom zůstanu anonymní. Kdysi k tomuto účelu sloužili dámy provozující nejstarší řemeslo, ale dnes by byla taková zpověď trochu drahá a krom toho, anděl má trošku, aspoň trošičku rozumu a od blondýn ukládajících svoji energii do rozkroku nelze čekat nic než chichot po každém mém slově. „A opravdu tohle děláte, hi, hi.“ Pak by mě pohladily, vzaly můj pyj do úst a řekli: „tak jdeme na to, brouku.“ A já bych se cítil jako ten brouk, co leze po asfaltové, rozpálené cestě zrovna ve chvíli, kdy zlobivé dítko dostalo nové boty s tou nejtvrdší podrážkou a já se stanu jeho první obětí. Už ho vidím, jak skáče nad broukem, z něhož valí krev a hnis. Ne, to už nejsou dámy co pomáhali mužům utéct ze stereotypu všedních dnů. Jsou to kurvy se vším všudy, co toto tvrdé slovo znamená. Přestal jsem myslet na veřejné domy a zapadl do jedné ze starých hospůdek, kde musíte rukou rozehnat dým cigaret, aby jste spatřili kde je výčep a kde stoly. Ještě jsem ani neseděl a už se přede mnou objevilo pivo a cech s jednou čárkou. Tak to má být. Pomalu jsem srkal brněnskou desítku a koukal po hostech v lokále. Co obdivuji na těchto hospodách je, že vedle se v rušné debatě sedí univerzitní profesor, protivný důchodce, dělník z místní továrny, účetní, culící se na všechny okolo a odhalující své odporně tlusté nohy, cikánský zedník, který je popatlaný od malty stejně jako vedle něj umělec od barvy. Bez rozdílu pohlaví, pleti, postavení a vzdělání všichni společně nadávají na politiku, na ekonomickou situaci a vůbec jim nevadí, že je deset hodin dopoledne, protože jejich šéfové sedí naproti v restauraci s obsluhou nahoře bez. „Kamaráde, nemáš cígo?“ zeptal se mě chlápek v rozervaném kabátě a objal mě kolem ramen. Vytáhl jsem jednu lehkou petru a dal mu ji. „Dík,“ a sedl si vedle mě a na ex vypil panáka rumu . „Všechno je na hovno!“ Asi tím myslel i svoje ústa, protože smrad, co zněj táhl měl sílu uragánu. „Ty seš ale dobrej kluk, to já poznám. Podle vočí, víš? Ale ti vostatní, to sou svině. Máš starou?“ Krátce se mi podíval svýma prasečíma očkama do tváře, ale dlouho to nebylo. Zrak mu sklouzl na prázdnou sklenku a začal mávat na vrchního a významně do ní ťukat. „Ne.“ „Co, ne?“ „Nemám nikoho, ani starou, ani mladou.“ „To seš šťastnej kluk.“ Vrchní mu donesl rum a ten okamžitě zmizel v jeho chřtánu. Následovalo krknutí doprovázené nepopsatelným zápachem. „Včera sem došel dom a stará nikde. V pokoji bordel, v kuchyni bordel, posranej hajzl, no na hovno. Nikde nebyla. Kdo mě vypere? No? Ty, kup mě ruma.“ Nevím proč, ale koupil jsem ho. Snad mě ho přišlo líto, snad to byl ten anděl, ta vrba, co jsem hledal. „Před tejdnem taky nebyla doma, asi mě chce nechat chcípnout hlady, ne? Ženský sou svině. Nikdy mě neviděla vožralího, to je výjimka, jako dneska. Klidně si vodejde, bez rozloučení.“ Tentokrát se významně díval na mě a opět ťukal do prázdné sklenky. Objednal jsem rovnou dva, původně jeden pro mě, ale on se zkušeně chopil obou. „Ty seš dobrej kluk, jo, jo, to já poznám. Podle vočí, víš? Ne jak moje stará, ta byla dobrá, když byla se mnou. Pak vodešla. Nevíš proč?“ Věděl jsem, ale co mu na to říct. „Ženský jsou svině,“ zkusil jsem použít jeho vlastní slova, ale to byla chyba. Chytil mě pod krkem, zvedl mě s nebývalou silou do výšky a řval: „co si vo sobě myslíš, ty hajzle?! Jaká svině?! Tys ju neznal, kdo ti dovolil takle vo ní mluvit, co?!“ Hodil mě do kouta hospody a kdyby ho vrchní nechytil ze zadu za kabát, nevím jak by to se mnou dopadlo. „Tak Karle, dneska to stačilo, sbalte si svých pět švestek a jděte se z toho vyspat.“ Vyvedli ho ven, já si oprášil špinavé tryčko a vypil rum, co po něm zůstal stát na stole. Tak jsem si svoji zpověď nepředstavoval a neměl jsem už ani chuť někoho dalšího hledat. Mávl jsem na vrchního cechem. Ten mi ho spočítal a po placení povídá: „na starýho Karla se nesmíte zlobit, před rokem pochoval ženu a trošku se z toho pomát.“ Poděkoval jsem a vypadl ven. V té chvíli mi přišly všechny mé problému úplně maličké, povrchní a zanedbatelné. Pochopil jsem, že on vlastně byl ten, koho jsem hledal. Svoji tragedii mi pomohl víc, než vrba, než anděl.
CZlovek
23. 11. 2005
Dát tip
paráda! ť*!

kramny
09. 09. 2005
Dát tip
jojo není to špatný, až na ten pravopis... Tu pointu zbytečně vysvětluješ, každý to pochopí, stačila by jedna věta.

jolbah
18. 08. 2005
Dát tip
Hezký nápad, zasazený do všedovolujícího prostředí. Čert vem pravopisné chyby. Pointa je odhadnutelná asi tak od věty 'Pak vodešla'

Chiméra
26. 06. 2005
Dát tip
Moc pěkná povídka....

Heulwen
24. 09. 2003
Dát tip
Moc hezký závěr, poenta i celý příběh. Taky na chlapa pěkný způsob vyjadřování, >>ráda bych byla Tvou vrbou :-) (T)

Rumcajs_
14. 02. 2003
Dát tip
No, nevim jak ostatní, ale ten úvod je uplně stejný, jako když mě něco žere a mluvím sám se sebou .... Takže je to reálné až dost ...

mike
11. 01. 2000
Dát tip
Líbí, jen ten začátek mi přišel takovej uměle natahovanej. To je ale možná jen mým subjektivním názorem, protože já píšu povídky většinou o dost kratší.

Anonym
14. 11. 1999
Dát tip
Dobrý, fakt dobrý, jenom ten konec (to vysvětlení) sis moh´ nechat od cesty. Až do té doby to na mě skvěle působilo a pak si to najednou shodil.

Špína

BODY
13. 04. 1999
Dát tip
Povídka je moc fajn, ale trochu ruší chyby. A taky si přečti něco o rytmice vět - není to jen hloupé teoretizování, umožní to se líp vcítit do děje, neruší ztráta rytmu. Ale jak jsem řekl hned v úvodu, je to pěkné:-)

nichťa
09. 02. 1999
Dát tip
A hrome brouku, jdeme na to (bude to skoro delší, než Tvoje povídka):

Cvak, vánoční halucinace, pádíš dopředu, ale – chlapíku – NADHLED, je to přece docela sranda - nebo ne? Nemyslíš to vážně – nebo jo? Jseš na sračky, hledáš někoho – ta odbočka s prostitutkama je nejzábavnější pasáž, jen pár poznámek:

Hodně schopný kousky: anděl má trošku, aspoň trošičku rozumu a od blondýn ukládajících svoji energii do rozkroku nelze čekat nic než chichot po každém mém slově. (Tahle věta ma ďábelskej rytmus!)
A ještě: Ne, to už nejsou dámy co pomáhali mužům utéct ze stereotypu všedních dnů. Jsou to kurvy se vším všudy, co toto tvrdé slovo znamená. (GENIÁLNÍ! (myslím ten zvrat, ty kurvy co přijdou ve druhé větě. Kéž by byla ještě první věta daleko kratší, daleko rymtičtější!)
A jen tak mimochodem: pak by mě pohladily, vzaly můj pyj do úst a řekli: „tak jdeme na to, brouku.“ (FUJ - fakt jsem se ošil.)
Čekám: dřív byly řešením prostitutky. Dneska už asi nejsou. Co si vymyslíš místo nich? Kam tu povídku dokopneš? TĚŠÍM SE!
Cvak, následuje hospoda. Přejíždím co nejrychleji dál, NUDÍM SE (Ale opravdu, koušu si nehty.) Dialogy jsou nebezpečný. Dialogy jsou nuda. Popisy prostředí delší než několik slov jsou taky nuda. Kašli na ty kecy! PŘÍBĚH!
Pointa je HODNĚ, hodně v pohodě. Dobrej fór. To mě nenapadlo. Příjemná věcička.
Hned si přečtu další!

Paul
08. 02. 1999
Dát tip
Ano, líbí se mi. Je v ní určitě pravda, kterou si čas od času každý uvědomí, aby mu pak bylo na chvilku třeba líp. Jen si ji uvědomovat častěji.

Tanizaki
08. 02. 1999
Dát tip
Chápu tě až moc. Jen mě tak napadlo - neměly to dřív holky s tou vrbou horší? Nebo lepší?
Ta povídka je příliš dobrá na to, aby mi ji zkazilo těch pár chyb, cos tam stvořil. Potěšila.

Jarka
02. 02. 1999
Dát tip
Povídky mi tady doteď chyběly. Ale ty jsi to touhle jedinou dohonil. Je prostě super. Napsal jsi to moc hezky. Strašně se mi líbí, asi proto, že je o životě...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru