Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Sklo

30. 03. 2005
11
2
3364
Autor
hermit

Sklo

 

 

Můj dobrý známý Nikolaj se delší dobu bál, že jeho přítel Serafim spáchá sebevraždu. Přitom se jej jeho psychické tíže (jak upřímně věřil) vytrvale snažil zbavit: pravidelně ho navštěvoval, hovořil s ním i tehdy, kdy Serafima všichni posílali ke všem čertům, pozorně mu naslouchal a snažil se ho pochopit, i když jejich společné schůzky byly stále více nesnesitelné, pro slabou a bezvýslednou aktivitu jednoho a dusivou letargii druhého. Všechna snaha byla marná. „Není mi už pomoci, skončím to tady,“ řekl mému příteli Serafim jednoho dne. Nikolaj neslyšel takové doznání beznaděje od svého přítele poprvé, ale tentokrát měl pocit, že je okamžitě vykonat cosi velmi naléhavého. Na příští schůzce hned dalšího dne večer v patře kavárny Brasilia v Mihlavě Nikolaj poslal Serafima ke všem čertům, dvě hodiny mu spílal, káral ho a obviňoval ho. Serafim nejprve začal chraptět, pak se obhajoval. Nikolaj měl pocit, že teprve té noci svého přítele pochopil. Životní cíl Serafima nebyl menší, než stát se učitelem zaslepeného světa. Serafim nežádal pomoc; chtěl žáky. Těch se však nedostávalo. Na jedné straně stál Serafim a na druhé straně duševně zakrnělé lidtsvo. Součástí toho stáda slepců a barbarů se stal od oné noci i Nikolaj, který měl do té doby poněkud nejasné i když výsadní postavení spojovacího článku, prostředníka mezi beznadějně tupou lůzou a Serafimem. Oné noci byla opět hranice mezi oběma světa obnovena ve vší nádheře. Žádný prostředník už zde nebyl, byl jen Serafim a „ta chamraď“, mezi níž už patřil i Nikolaj. Ten pochopil své nové postavení, svou degradaci na Serafimově dvoustupňovém žebříku. Oproti předpokladům se psychický stav Serafima od oné noci nezhoršoval - naopak, začal se po znatelných krocích zlepšovat. Nikolaji to vysvětlil sám Serafim: „Zachránil jsi mne tím, že jsi mi začal odporovat. Po letech jsi byl totiž až ty první, kdo mi neodporoval, kdo mne poslouchal, vnímal mě a rozuměl mi. Na to jsem nebyl zvyklý. Celé roky svého předchozího života od dětství až po setkání s tebou jsem čerpal životní energii z neustálého boje s celým světem. Můj svinský nepřítel byl všude, o tom jsem byl přesvědčen a v tomto mém přesvědčení nebyla prasklinka. Ty jsi poškodil to dokonalé sklo, za kterým byli tupci, které nenávidím. Ty jsi se jako první vytrvale pokoušel to sklo prorazit. Tím jsem ztratil vůli bojovat, protože zde najednou byl někdo, kdo mi dal naději. Úzká stužka naděje po čase zapříčinila, že jsem začal být spokojený: měl jsem přítele. Má spokojenost mě však začala ničit; stala se žhnoucí jiskrou, z níž jako ve skleníku vyrostly mé deprese. Teď jsem už ale opět plný síly, sklo mezi námi se opět zacelilo. V tomto světě nesmím mít přítele, nyní už to koneckonců ani není možné - a za to poznání ti děkuji.“ Můj přítel Nikolaj si užíval příjemného pocitu, že vykonal, co mělo být vykonáno. I on toužil být učitelem národů. Noční schůzka se Serafimem ho utvrdila v pocitu, že má pro dráhu duchovního vůdce ty nejlepší předpoklady. Pokud jsem slyšel, tak psychologickou teorii o narušeném skle mezi „tímto“ a „oním“ pokládal od toho dne za překonanou.


2 názory

hermit
22. 07. 2007
Dát tip
děkuju velice, potěšilo. :-) bohužel se mi cosi v textu stalo s diakritikou při písmáčím převratu a modernisaci ;-) ale vzal už to čert.

těša
10. 07. 2007
Dát tip
Naprosto úžasný, už asi tři hodiny pátram po fakt dobrý próze, kterou bych si pořádně užil. Takhle si představuju ideální povídku.

Armand
10. 06. 2005
Dát tip
Er: :) hermit: kdo si hraje nezlobí? :)) *

katugiro
18. 04. 2005
Dát tip
proč ne ale dělat z toho povídku? moc vysvětlování... a - nevím, jestli je to souvětími, nebo obecně stavbou vět, ale čte se to docela obtížně

Zly
04. 04. 2005
Dát tip
jéva.. hombre, to je dobře, že pisaš tyhle věci

Marthin
02. 04. 2005
Dát tip
Každej někoho najde, já Coelha, ale ten si z toho na konci nedělá prdel...echt..:-)!

Er
01. 04. 2005
Dát tip
prolízt k Serafímovi za sklo znamená vzít Serafima Serafímovi nasrat se za sklem u Serafima na Serafíma, znamená vrátit sebe před sklo a vrátit Serafima Serafimovi k ničemu nesmis prolizt za sklo abys to nezabil k cemu prolezes to zabijes k cemu neprolezes, to si žije svůj zivot kdyz prolezes k mrtvole, dás ji svuj život nikdy nevis, co je za sklem pruhlednost mate az se Serafim dozvi, že porodil Nikolaje, dostane psotnik zarlivec jeden :)

dablik008
31. 03. 2005
Dát tip
inu inu, ocima kroute hlavou pokyvujice ;o)*****

Yeziiinka
31. 03. 2005
Dát tip
Nejsem ten správný čtenář takových malých próz, protože je neumím ocenit tak, jak by si asi zasloužily. Protože jsem ale všemu uvěřila a protože se mi líbí, jak Ti ty věty hezky kloužou, a protože jsem nadšená, že zase čtu hermita, posílám Ti obligátní *, který asi těžko potřebuješ :))

Miroslawek
31. 03. 2005
Dát tip
Charakter textu mi trochu připomněl Miguela de Unamuna, ale právě proto, že ho teď čtu, nemám na tento text příliš náladu ;o)

pampelin
31. 03. 2005
Dát tip
*

Danny
31. 03. 2005
Dát tip
hmmmmmmm....*

Evička
30. 03. 2005
Dát tip
dobrá práce - daváj TIP

tanec
30. 03. 2005
Dát tip
Tak nějak***

Vika
30. 03. 2005
Dát tip
Nevím jestli ze spokojenosti mohou vyrůstat deprese. To mi připadá nepravděpodobné. Tenhle duševní pochod Serafimovi, tak jak jej popisuje, nevěřím.

_Psyché_
30. 03. 2005
Dát tip
Pan hermit!!! vitajte Serafim se jmenoval i ten člověk ze Sametových vrahů, či se mýlím? četlo by se líp, kdyby to (ono samo) nebylo tak nahňácané na sebe *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru