Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Odchod

05. 05. 2006
0
0
1555
Autor
Nečech
okupace skončila
nepřítel se stahuje
a zanechává zpustošenou
krajinu, zem naších předků

jenž si vážili hodnoty
psaného slova
a génií tvořivých
ubohá to generace

neměli psací stroje
internet, ani kino
jen příběhy vyprávěné
a poezií

Nečech
12. 05. 2006
Dát tip
No, dovol!

Horavin
11. 05. 2006
Dát tip
Tak dobře, génie. .)

Nečech
11. 05. 2006
Dát tip
Chybou je domnívat se, že vycházím ze slova "génius". Vycházím z počeštěného řeckého slova "génie" (podobné běžnějšímu "xénie"), které skloňuji podle vzoru "růže". Génie jsou duchové, kteří inspirují lidské génie. (Čti Geotheho, který toto slovo používá v "moderní" němčině!)

Horavin
11. 05. 2006
Dát tip
Já ti zase děkuji za odpovědné uznání a opravení chyby. Je dobře, když si v životě stojíš za svým. To však ještě neznamená, že pravda je na tvé straně. Podle jakého jiného vzoru chceš skloňovat slovo "génius," než podle vzoru PÁN? Odtud genitiv pl. géniové (=géniů). Ty však skloňuješ neexistující slovo ženského rodu k tomu ještě neživotné podle vzoru "nůše" stejně jako se skloňují například etymologicky blízké "genitálie." Patrně jsi se nechal poplést heroicky ruským Jevgénij (Evžen) či ruským ekvivalentem "génij."

Nečech
10. 05. 2006
Dát tip
děkuji, to "z" mi opravdu uniklo! za gen 2. osoby pl slova génie (=génií) si naopak stojím...

Horavin
05. 05. 2006
Dát tip
Když předkové vážili hodnotu psaného slova, nejenom skloňovat uměli, ale i gramatiku zvládali. A to nepochybně lépe - proto oprav: "zpustošenou" místo "spustošenou".) Nepřítel zpustošil krajinu, my zase jazyk. :>

Nečech
05. 05. 2006
Dát tip
skloňovat uměli, jestli lépe, toť otázka...

Sally
05. 05. 2006
Dát tip
Myslím, že s tím zpustošením to nebude tak horky... Pořád je tu něco.

Horavin
05. 05. 2006
Dát tip
Možná by bylo lepší: Vážili si ...géniŮ tvořivých Neuměli také lépe skloňovat? .)

Petrusha
05. 05. 2006
Dát tip
to je sice fakt ale?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru