Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vitajte c Carnuntume

26. 06. 2007
1
0
1278
Autor
autorka

Rímska ríša bola v čase svojho rozkvetu významnou súčasťou antického sveta a zaberala obrovské územie. Pozostatky starovekého Ríma sa nachádzajú tiež v Rakúsku a to v mestečkách Bad Deutsch-Altenburg a Petronell. Za vstupenku v cene euro (dospelý) a 3 eurá (dieťa) sa dozviete veľa zaujímavostí.

V Petrenolle si návštevníci môžu kúpiť kmihy o osobnostiach a histórii Ríma, CD s rímskou hudbou, kartičky o Ríme s otázkami a odpoveďami, typické prstene a náramky. Lákadlom sú tiež tuniky a šnurovacie sandále, ktoré boli v tom období moderné. Za vstupnou halou sú pozostatky rímskych kúpeľov a mapka s označením jednotlivých častí. Návštevníci môžu tiež vidieť hlinené nádoby a obrovskú drevenú kladku, ktorá slúžila pri stavebných prácach na zdvíhanie ťažkých kameňov.  Zaujímavou súčasťou múzea pod holým nebom je vila bohatého obchodníka so súknom, Luciusa Maticeiusa Clemensa. Dom bol postavený na pôvodnom mieste pomocou stavebnej techniky starých Rimanov. Hostia si prezrú zariadenie jednotlivých izieb a dozvedia sa informácie o dokonalom podlahovom vykurovaní alebo tiež o tom, ako sa Rimania stravovali. Vilou môže záujemcov previesť jej „pôvodný majiteľ“ Lucius a to denne od 14. hodiny. Okrem toho sa v objekte múzea nachádza drevená vyhliadková veža. Keďže v časti Petronell nie je hladký chodník, mali by si aj dámy, ktoré rady nosia topánky na vysokých topánkach, obuť radšej športovú obuv.

Druhou časťou sídla Carnuntum je amfiteáter v Bad Deutsch-Altenburgu. Aj tu sa predávajú rímske suveníry – šperky, drevené meče, prilby a literatúra o významných osobách a udalostiach. Ľudia si tiež môžu pochutnať na hrachovej polievke, pražených mandliach alebo korenenom víne, ktoré sú pripravované podľa rímskych receptov. A ako prezrádza názov objektu, sú tam tiaž zvyšky starého amfiteátra, v ktorom sa aj dnes konajú gladiátorské zápasy – no bez krutej smrti porazeného.

Treťou zastávkou je príjemne klimatizované múzeum Carnuntinum v mestečku Bad Deutsch-Altenburg. Na prízemí sa nachádzajú sochy rímskych bohov a vládcov. Na prvom poschodí návštevníkov privíta farebný portrét prvého rímskeho cisára Oktaviana Augusta. V sklenených vitrínach sú vystavené nádoby, šperky, mince, nože, nožnice, rozličné sošky. Nachádza sa tam aj počítač, vďaka ktorému je možné prezrieť si niektoré predmety trojrozmerne. V múzeu je dovolené fotografovať, lenže bez blesku.

Návšteva Carnuntumu určite splní očakávania ľudí, ktorí sa zaujímajú o spôsob života v antickom Ríme. No človek, ktorý sa domnieval, že v múzeách bude všetko iba rímske, môže byť sklamaný. V kaviarni v Petronelle, aj v bufete v amfiteátri totiž ponúkajú napríklad Coca Colu. A takýto nápoj starí Rimania určite nepoznali.

Inak spomenutý Oktavius bol synovcom Gaia Juliusa Caesara a slovenská televízia - Jednotka nedávno odvysielala seriál o jeho začiatočnom boji o moc, s názvom „Rímska ríša“ („Empire“). A ako to už v historických filmoch býva, niektoré situácie a postavy tam boli vymyslené. Hlavnú úlohu v tomto šesťdielnom seriáli hral u nás zatiaľ neznámy, no príťažlivý čílsky herec Santiago Cabrera.

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru