Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Fikce?

10. 10. 2007
1
2
1091
Autor
Ezechiel

nekomentuji, sežerte mě

Kde je ta fikce? To slovo v tisíci a jedné knize, stokrát omýláno, pokaždé jinak jen proto, aby vyznělo tajemněji či snad nověji a neznáměji. Nejsem filosof. A nejblíž filosofii jsem byl, když jsem četl Martina Edena. Nevím co je fikce. Nebudu ji definovat. Neznám všeumělé výrazy, které neumí vysvětlit ani slovník cizích slov. Jen to slovo. Těch pět písmen, pod které můžu schovat všechny svoje bubáky. Všechny svoje omyly, o kterých možná ani nevím, že omyly jsou. Fikce, ta představa, co vše fikcí být může a nemusí, co jí je a není, je neskutečně lákává pro spousty patolízalů, snažících se jakkoli těm ostatním bez představivosti vnutit svoji vizi toho, co fikce ještě je a co není. Je to všude kolem. Jen se rozhlédněte. V pracím prášku jsou nové chemikálie, zaručeně vyperou vaše prádlo. Zubní pasta vás zcela jistě společně se žvýkačkami ochrání před zubním kazem. Ve zprávách včera hlásili, že ten zas napadl toho, tam vybuchla bomba, tu se tohle zdraží, protože tamto se děje tam a oteplování má za následek naše činnost na Zemi stejně tak jako pravidelná mnohasetletá perioda, která se střídá od prvopočátků všeho. A kde je vlastně ten prvopočátek? Kdysi dávno se všechno srazilo v malý kousíček čehosi, co nikdo definovat nedokáže a potom bum. Rána a najednou tu byl vesmír a všechny ty věci v něm. Nebo snad někdo tlesknul a řekl si“ „Budiž světlo!“ a tradá?! A kde je ta fikce … ta jediná tu snad opravdu od prvopočátku byla. Ta jediná rozlišuje co jí je a co není. A ejhle, máme tu paradox. Sama podstata věci o sobě rozhoduje zda jí je nebo není. Že si začínám protiřečit? Že se stávám jedním z těch patolízalů? Možná ano. Nedám na konvence zaběhnutých věcí, stejně jako je mi proti srsti ukazovat něco nového co vlastně neexistuje a proto to nazývám fikcí. Možná je i fikce to, že vůbec existuju. Možná i to, že těchto pár slov dohromady nic neříkajících vlastně čtete někde uvnitř vašich úvah, možná to je jen zmuchlaný papír pohozený mezi ostatními vašimi nezodpovězenými otázkami. A teď … se rozhlédněte. Vy sami si určujete co fikce je a co ne. A je jen na vás nakolik jí začnete věřit a změníte fikci v realitu, jen pozor, aby se vám realita nezačala měnit ve fikci.


2 názory

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru