Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Urbanov odhaľujúci „bestfeeler“

14. 06. 2001
2
0
1580
Autor
Naso_kritik

Blízko, ale čoraz ďalej Slovenský spisovateľ (Hospodársky denník, 14.06. 2001, s.12)

 

„Ešte dlho si nebudeme môcť dovoliť dôstojne zaplatiť rozum, cit a talent, preto treba túto krajinu formovať tak, aby bola príťažlivá svojou vnútornou silou a aby sa za ňu nemusel nikto hanbiť.“ Tieto slová patria predčasne zosnulému slovenskému bardovi Jozefovi Urbanovi. Poetovi, textárovi pesničiek, ale aj publicistovi. Je chvályhodné, že Urbanove úvahy a reportáže z putovania po slovenských mestách, mestečkách a dedinách vyšli aj knižne. Blízko, ale čoraz ďalej (Slovenský spisovateľ) je kniha, ktorá si nenárokuje na sprofanované označenie bestseller, mohli by sme ju však onálepkovať (spotvoriac anglickú terminológiu) ako „bestfeeler“ - najlepšie pocity z čítania. Lebo hoci Urban vo svojich osemnástich potulkách a úvahách píše o svojich dojmoch z miest a mestečiek, predovšetkým píše o ľuďoch, ich vzájomných vzťahoch a ich mieste v danom časopriestore. O ľuďoch zaujímavých, úžasných, nie každodenných, až osudových. Či už sú to jedineční, alebo skrachovaní umelci, baníci a básnici, hudobníci, nezamestnaní, (kvázi)podnikatelia, či postihnutí poeti-amatéri z ústavov a cudzinci. Urban neúprosnou lupou psychológa odhaľuje príčiny „škrípania v človeku“, odsudzuje „spolčenie tupcov“, čiže masovosť hlupáctva, ktorá v dnešnom konzumnom svete vytvára pseudohodnoty, jeho pero krváca nad ľahostajným postojom súčasníkov voči velikánom minulosti (viď príklad „slovenského Homéra - Dobšinského) a prísne, priam glosátorsky analyzuje premeny spoločnosti. Odporúčam mať k tejto knihe radšej bližšie ako ďalej.


vajda
07. 07. 2002
Dát tip
Naso...som Urbanista ;)

inventor
15. 06. 2001
Dát tip
:-)))))

Bix
15. 06. 2001
Dát tip
Tynda: čo mi tým chceš naznačiť ?? Vôbec Ti nerozumiem !! Ale vôbec !!! :o)))) Skús mi to pretlmočiť v slovenčine, :o)))))) ( Tak dobre, :o))), pozriem sa na to, ak to cez týždeň stihnem, ale ve´d Ty si počkáš, všakže ??" all: Čítajte Utrpenie mladého poeta !! :o))) Skvelé ! Díky, Naso !!

Bix
15. 06. 2001
Dát tip
Nasík, rozhodne si ma upútal, určite tú knihu pozriem ! avi

Tynic
14. 06. 2001
Dát tip
Od Urbana cokoli !!! Třeba mi to Bix sežene...mrk mrk :o))))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru