Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Rozptýlení

Výběr: pozorovatel, Dero
16. 01. 2009
24
70
8197
Autor
Winter

Formulováno dle druhého termodynamického zákona. Omlouvám se za případné chyby, které jej narušují, výhledově budou opraveny. 17.1.09: krapet poupraveny začátek a konec. 16.7.10: nahozena editovaná (lepší .)) verze, původní text pro zajímavost zachován.

-

-

  Vždycky jsem měl podezření, že to byla jen nuda, z níž se Ludvík rozešel s Alenou a začal žít s Hanou, Aleninou sestrou. Pocit, že je toho vegetativního bujení, které jej postupně rozkládalo, už příliš, že neučiní-li nějaký – v podstatě jakýkoliv – rázný krok, jeho život nikdy nevybředne z toho tíživého nicnedělání a nicnedění, kde se všechny činnosti a události důsledně popírají a stávají se jen jinými tvářemi civilizační nudy. Ale nastal pravý opak. Poznal jsem to jen z toho, jak často jsem jej poslední dobou navštěvoval. Jako by svůj stav považoval za méně vážný, méně smrtelný, sdílel-li jej společně s ním sdostatečný počet lidí. Sedávali jsme na terase nebo v obývacím pokoji, popíjeli a přeli se tím způsobem hádky (byť by to Ludvík nikdy neuznal), kdy nejde o předmět, ale hádku samu; jako bychom se snažili tu nudu rozbít. Ale čím? Častokrát jsem cítil, že bod zlomu je téměř na dosah. Že stačí jediné správné slovo a stane se něco zásadního. Ale takové slovo nikdy nepřišlo. Slovo není kámen.

  Byl vrchol léta, Slunce se do terasy opíralo s takovou vervou, že položil-li na ní člověk kámen, už za pár minut jej nemohl zvednout, aniž by se popálil. Obraz světa se mírně tetelil a nad zavlažovači se rozkládalo světlo. Perličky vody ulpívaly na zeleném trávníku. Vše bylo jaksi ostré, jako by vystřihnuté z barevného papíru. Ze stínu obývacího pokoje, který byl s terasou spojen prosklenou stěnou, jsme Já, Ludvík a Hana pozorovali zahradu a zas a znovu se pokoušeli začít jednu z našich pří. Jenže obvyklé katalyzátory už nezabíraly, díky vysoké teplotě se staly součástí reakce.

  Umění – nic.

  Krize ekonomických modelů – nula.

  Haniny básně – mlčení.

  A mezi tím dlouhé minuty, během nichž se vůbec nic nedělo. Minuty, v nichž ztroskotával náš rozhovor. Bylo to úmorné, nesnesitelné, zároveň jsme ale cítili, že povede-li se nám „zaháčkovat“ na samém okraji našeho zničení, bude to stát za to. Že vztahy, které zde panují, jsou jaksi přímo úměrné. Sledoval jsem Hanu, která seděla vedle Ludvíka, přičemž si neustále upravovala kraje sukně nebo ramínka. Zdálo se, jako by její ruce neuměly zůstat v klidu. Neustále se potřebovaly něčím zabavit. Kroužily skleničkou, probíraly se světlými vlasy, žmoulaly kousek papíru, tolik drobných pohybů, z nichž vyzařovala jakási dívčí nejistota. Jako by ani nepatřily ke zbytku těla, které ovládal doslovný flegmatismus. Najednou mi její ruce připadly jaksi povědomé.

  „Pojďme hrát hru,“ zvolala najednou a její ruce při tom opsaly mírný oblouček: „Znám jednu takovou hru.“

  „Ale Hani, Hani…“ Ludvík si na hry nikdy moc nepotrpěl. Měl strach z porážky? Nemyslím. Spíš ho znechucovala jejich lehkovážnost; nemožnost namluvit si, že hra má smysl i mimo sebou definovaná pravidla. Každou hru utnul dříve, než vůbec začala.

  Ale tentokráte to už nedokázal, naše nuda byla již těhotná chtěním po činnosti.

  „Hru – hrávala jsem ji se svou sestrou. Znali jste přeci oba mou sestru.“

  „A pravidla má ta hra jaké?“ zeptal jsem se.

  „Jistě, pravidla,“ řekla: „pravidla,“ a zamyslela se: „Dělejte, co řeknu, sami uvidíte.“

  Ludvík si promnul čelo:

  „Ale Hani, Hani…“ pokoušel se vše ještě zastavit, jako by necítil, že nyní už všichni tři musíme vyvinout nějakou činnost, že musíme s něčím začít, něčím pohnout, něco přemístit, něco zbořit a něco jiného postavit, jinak se udusíme letním dusnem a tíživou vůní šeříku, jež se sem linula ze zahrady, a pachy vypitého alkoholu, které ještě více sytily vzduch. Že setrváme-li v nečinnosti, rozložíme se jako odpadky, protože nuda, ta tíživá nuda se na sebe nabalovala, kynula s každou minutou, kterou jsme setrvávali v nečinnosti. To ustrnutí, ztráta pohybu i řeči. Nesnesitelné! Její ruce, od nichž jsem nedokázal odtrhnout pohled, ruce, které teď mlčely v jejím klíně, mě opouštěly.

  „Ale ne, má pravdu, zkusme to,“ zvolal jsem: „Je to tak logické! Chci říci, ano, že žena poslouchá muže, nyní ale, že taková hra, která člověka učí, Komenský...“

  „Skvělé,“ vymrštila se z pohovky, přičemž její ruce opět ožily, zase zběsile naznačovaly, črtaly a tancovaly, znovu jsem z nich dokázal odečítat celé romány: „Ludvíku,“ řekla a trochu se odmlčela, ohmatávala možnosti, které se před ní rozevřely: „Zkus přinést led – nevidíš, že už se všechen všeciček rozpustil? Václav…“

  „Pokud jde o mě…“

  „To horko, horko, horko, ach, člověk by se skoro zalknul,“ s malým, okatě roztomilým žuchnutím spadla na sedačku – divadlo!

  Ludvík odešel do kuchyně. Na malý okamžik jsme osaměli. Vnímal jsem hučení ventilátoru, vrčení vypnuté televize, Ludvíkovy pravidelné kroky, jedna dva tři, otevření ledničky, vyškrabávání ledu, pískot ptáka, jenž sem doléhal z bůhvíjakého koutu zahrady, šelest trávy, která se přelévala ve vánku přinášejícím jen další a další vlny úmorného horka.

  „To nemuselo být…“ řekl jsem na pozadí všech více či méně souvisejících dějů, sleduje její ruce, ty až příliš bledé ruce, které se k ní nehodily. Fascinovaly mě. Vábily a přitahovaly. Připadal jsem si jako můra narážející do žárovky. Vosa balancující na okraji sklenice. A přesto ne úplně, protože já ještě mohl ucuknout. Měla vůbec tušení, že celá hra, celá, hm, jak by to řekl, že taková hra, s kterou jsem já začal

  „Je to hra. Hra má svá pravidla,“ pronesla: „Pravidla se, logicky, musí dodržovat.“

 A zase jsem musel přemýšlet, co znamenají ty ruce, které teď byly znovu ve vlasech. Jaký je jejich význam – a proč ve vlasech, proč ne jinde: v klíně, na stehně, za zády, je přeci tolik, tolik míst, kam člověk odkládá ruce – a všechna místa něco znamenají!

  „Vaše sestra, říkáte, že…“

  Co mohou znamenat. Kde jsem je již viděl?

  „A pokud se pravidla nedodržují…“

  Ludvík se vrátil a nasypal nám led do skleniček. Ona však jednu kostku okamžitě vyndala a zaklonivší se, přiložila si ji na čelo. Pohled zavěšený za strop. Útlý krk. Jamka klíční kosti. Drobný stín propadající se hluboko do člověka. Tenký pramínek vody, který stéká po levé líci a mísí se s kapičkami potu. A zase ta nuda, zase to těžko popsatelné těžknutí vzduchu, pomalu se umenšující pohodlí, židle, které vrůstají do zad, nepravidelný dech a vynechávající srdce. Ne, to je nesmysl. Nesmysl! Chci říci, že srdce, že srdce nemůže vynechávat, že metafora, která říká, co jsem řekl já, lže: takové srdce, když se nad tím zamyslím, je jen část těla, nic víc, nic míň než část stejně podstatná jako ledviny, mozek, mícha pobřišnice, hruď, stehna –

  „To je všechno?“ zeptal jsem se – stehna a prsy a ruce, hlavně tedy ruce, ruce, to dá rozum, jsou ze všeho nejvýznamnější: „To nebyla příliš dlouhá hra.“

  Zamyslela se. Jednou dlaní si přejížděla po bradě, jemně, lehounce, občas sklouzla až ke krku, druhá dlaň spočívala těsně nad kolenem a jen prsty, ne, jen špičky těchto prstů takřka nepostřehnutelně přejížděly po kolenním kloubu, jako by jej hladily.

  „Nebyla.“

  Ludvík pokrčil rameny, snad se mi chtěl omluvit, zmírnit tu malou roztržku. Hana ovšem zvolala:

  „Václave,“ a bylo v tom cosi dvojsmyslného, jakýsi anagram, rébus či hádanka: „Pusťte přeci hudbu. Je tu ticho. Neslyšíte, jaké tu je ticho? Tak člověk nemůže žít! A ten šeřík.“

  Vstal jsem a přistoupil ke gramofonu: „Jakou?“

  „Prohrál jste,“ zvolala a její ruce o sebe dvakrát tleskly.

  „Prohrál jsem?“

  Vše do sebe zapadlo.

  „Slyšíš, prohrál jsi,“ zopakoval Ludvík a zdálo se, že je mírně pobaven. Začínal se bavit?

  „Musím odevzdat fant?“ zavtipkoval jsem.

  „Ne, stačí, když mi dolijete.“

  Šumění sifonu, cinkání ledu, vlhkost ulpívající na dlani a napřažená ruka a úsměv a rty, které se mírně rozevírají, aby přijaly svátost. Pane náš, jenž jsi na nebesích/posvěť se jméno tvé/přijď království tvé jak v nebi tak i & tučná bílá ruka kněze, jehož ornát je polit mešním vínem & mírná závrať, která v tom horku (řekl jsem skutečně horku?) vstoupá do hlavy, kde puká a vybuchuje, rozpíjí se v černých skvrnkách před tvýma očima. Pak to opětovné přejíždění po bradě, hlazení krku, linie, které vedou až do míst, kde, drobounké prstíky a její útlá ručka, která to tu měla na povel; rozkaz – jedno jediné máchnutí a pal a útok a zteč, krev a hlína, měkká rozkládající se těla, do kterých se boří tvá noha.

  „Ludi, myslíš,“ a ta opět takřka hmatatelná dvojsmyslnost: „že v tom keři je pořád ještě to ptačí hnízdo?“ – ale ne, ne! omyl, to je přeci jiná dvojsmyslnost, do poslední slabiky, písmenka a čárky rozdílná dvojsmyslnost, přespříliš zdůrazněná a otevřená, téměř jako pravda Boží, jako zjevení, jako zázrak. Při tom jen slova, která se, jako kyvadlo, jedna dva tři…, jako kroky, když Ludvík před ještě chvíli tam v kuchyni, odchylují od běžného významu, vzdalují se vlastní podstatě, jako rakovina pohlcují jiné, zcela protichůdné děje – taková to byla „dvojsmyslnost“, kterou zde Hana najednou rozkazovala.

  Ludvík to zjevně nepochopil, dál setrvával v minulosti, z níž vyškrabával kostky ledu. Bez prodlení totiž vstal a odešel na zahradu. Znovu jsme osaměli. Znovu já a Hana s Haninýma rukama, které nebyly Hany. Měl jsem chuť vrhnout se dopředu a ty ruce od sebe oddělit – chytit je za zápěstí a držet co nejdál jednu od druhé, co nejdál od té, které nepatřily. Ale ona je ještě více vpletla do sebe. Čte mi snad myšlenky? Jsem tak průhledný? Absurdní! Nesmysl. Načež se předklonila:

  „Václave, nebylo to ode mě fér,“ úsměv kokety, znám ho.

  „Fér?“

  „To s tou hudbou – ale já vím, že vy víte,“ podívala se do zahrady: „Ludvík teď asi hledá to hnízdo. Chudák Vlastně mám tušení, že už tam dávno není. Že kočka. Jestli tam kdy bylo. Víte, Václave, zahrajeme si hru.“

  „Hru? Já myslel, že…“

  „Hlupáčku, při hrách se přeci nemyslí. Až se Ludvík vrátí, pošlu vás pro svou nejoblíbenější knihu. Mám ji ve svém pokoji ve stole. Víte, kde je můj pokoj, má takzvaná pracovna?“

  Bylo to snad nějaké znamení? Chci říci, že jestliže její ruce se uzavíraly do sebe, její slova mi nabízela spojenectví. Ten rozpor! Jak to ale zároveň vše dávalo ten nejvytříbenější smysl!

  „Vím,“ řekl jsem.

  „Půjdete tedy do mého pokoje a tu knihu mi přinesete,“ pak sáhla po druhé kostce ledu a zapřela se do sedačky, jak jen tato ve své přísné a nepohodlné modernosti umožňovala. Díval jsem se dveřmi do zahradu a představoval si Ludvíka, kterak se potácí napříč nesnesitelným horkem a odhrnuje černé kontury keřů, proplétá se stíny a opět vychází na slunce. Zároveň jsem myslel na skrytou nabídku, kterou Hana učinila: jít do jejího pokoje a přenést věc, k níž má srdečný vztah, jež je s ní takříkajíc úzce spojena. Protože co jiného než nabídka to mohlo být? Když tu se najednou objevil Ludvík a všechny mé myšlenky rázem uťal. Košili měl celou propocenou, vlasy se mu lepily na čelo, a předloktí pokrývaly škrábance.

  „Není,“ řekl.

  „Krvácíš!“ vykřikla Hana, když spatřila krev: „Václave, přineste přeci nějaké náplasti, jsou u mě v pokoji.“

  Aniž bych si pořádně uvědomoval, co se právě děje (na to mě Ludvíkův příchod nachytal až v příliš citlivém bodě mých úvah), vstal jsem a odešel do jejího pokoje, který se nacházel na východní straně domů, tudíž v něm nyní bylo o něco chladněji než v obývacím pokoji. Slunci najednou scházela ostrost, s níž vyřezávalo naše siluety, a všechny stíny se stávaly o stupeň méně zřetelné. V mnohých místech, obzvláště v rozích, splývaly v homogenní ulepenou šeď. Teprve nyní jsem začal uvažovat, není-li i toto jen součást její hry, nestal-li jsem se obětí jakýchsi neznámých pravidel, která se najednou ukázala komplikovanější, než jaká prvně vypadala. Zároveň jsem cítil, že tím, jak mi bylo dovoleno vzdálit se, nabídla se mi i jakási výhoda pramenící z mé přirozené osamělosti, kterou teď musím zužitkovat. Jindy už nebude příležitost. Znovu jsem se rozhlédl po pokoji: knihovna, police, šanony různých barev (byla mezi nimi nějaká souvislost?), křeslo, pracovní stůl a židle. Skříň. Začal jsem pokoj zbrkle prohledávat. Při tom jsem opět myslil na její ruce, od nichž mě teď dělilo několik místností a chodba. Ale nepřipadly mi nijak vzdálené, ba naopak. Proč? Možná to bylo tím, že jsem byl obklopen věcmi, kterých se dotýkaly, věcmi, které jsem nyní zvedal a znovu pokládal, možná, že zde, v těch věcech se… Přešel jsem ke stolu a začal otvírat šuplíky. V prvním jsem nalezl jen změť kancelářských potřeb: tužky, sponky, připínáčky, secvakávačka. To vše zde leželo nakupeno jedno přes druhé, stísněno a mačkající se mezi čtyři stěny přihrádky. Druhý šuplík: kvádr nepopsaného kancelářského papíru a chuchvalec špíny na dně. Třetí: dopisy, fotky a kniha. Kniha! No vida. Tady ji máme. Knihu. Začal jsem listovat napříč stranami. Číst jsem však nedokázal: písmenka se slévala do abstraktních čáranic a povedlo-li se mi přeci jen zachytit nějaké slovo, nedokázal jsem si plně uvědomit jeho význam. Neustále mi něco unikalo, mizelo a rozplývalo se. Puf, puf, puf… Přesto mě těšilo, že obracím strany stejným způsobem, jakým to dělává i ona se svýma příliš bledýma rukama, které se k ní nehodí. Že pohladím-li hřbet knihy, mám téměř jistotu, že nejsem první, kdo tak činí. Možná, napadlo mě, a vše do sebe zapadlo o jeden další stupeň, ji vedou její ruce, že možná knihu čte jen pro ně! Už jsem chtěl knihu odložit, když v tom jsem spatřil poslední kousek celé skládanky. Fotku, na které stála vedle své sestry před červenou telefonní budkou (Londýn?). V pozadí cihlová stěna obrostlá břečtanem. Zcela mimo ohnisko zaostření. Každá z dvou žen se dívala jiným směrem – ale ani jedna do fotoaparátu. Jako by jen čekaly, až zaklapne uzávěrka a ony se budou moci rozejít. Dvě ženy. Dvě zcela cizí ženy v letních šatech, které nadzvedal přímořský (kde vůbec beru tu neochvějnou jistotu moře, když Londýn přeci…) vánek – a přesto – přesto jen dvoje ruce, které zde za to byly hned dvakrát! V nejvyšším rozrušení jsem fotku založil do knihy. Knihu položil na stůl. Ale nebylo v tom nic nevědomého, jak by se mohlo zdát. Ale co tedy? Chtěl jsem snad, ať si všimne, že jsem si všiml, že to všímání je jakási další rovina naší komunikace? Toužil jsem dovršit tajné spiklenectví? Nebo potvrdit skutečnost, kterou jsem si právě uvědomil, ať již byla jakákoliv?

  Vrátil jsem se do obývacího pokoje. Hana čistila Ludvíkovy rány kouskem ledu. Její ruce přejížděly po jeho předloktí, hladily je a omývaly. Další spojení, kombinace, které umocňovaly pocit z reality…

  „Kdes byl tak dlouho?“ vytrhl mě myšlenek Ludvík: „málem jsem vykrvácel,“ a zasmál se.

  „Já? Já…nemohl jsem to najít.“ Najednou jsem myslel na knihu, kterou jsem zanechal na stole. Bylo to, co se mi celou dobu snažila naznačit? A nebyl jsem ve své odpovědi až příliš doslovný? Chci říci, že kdyby…

  „Ludvíku, budeš muset, já zatím, tady…“ řekla.

  …kdyby knihu objevil Ludvík… že každému, kdo by ji objevil; protože ta podobnost, podobnost, která byla zřejmá, fotka v knize, a že souvislost mezi tímto a stolem… - bože! Až příliš zjevné! Ledabylé!

  „Ne, počkat,“ vykřikl jsem. Oba se po mě ohlédli. „Chci říci, že každá hra, každá hra, jak bych to jen…“ vykoktal jsem, protože kniha, fotka a stůl, jejich vzájemné spojení, které v pokoji daleko ode mě, ale zároveň blízko, tak blízko, abych byl vinen: „má svá pravidla, jinak by nabyla hrou, chci, ano, říci, že pravidla a hra, že jedno jak druhé, protože kdyby jedno nebo druhé, nebo kdyby dokonce oboje současně…nemyslitelné! Katastrofa! Pak by celý svět…“

  „Jsi v pořádku?“ zeptal se Ludvík, jako by vůbec netušil, o čem mluvím.

  „V pořádku? Jistě, že jsem v pořádku. Vypadám, že nejsem v pořádku?“

  „To bude tím vedrem,“ povzdechla Hana: „Všichni jsme unavení.“ A ovívala si obličej dlaní. Nedalo se nic dělat; co se stalo, stalo se. Musil jsem uznat prohru:

  „Je to skutečně úmorné.“

  „Ludi, ty náplasti.“

  „Už to stejně nekrvácí.“

  Já: „To horko, už to trvá kolik?“

  Ona: „Když myslíš.“

  On: „Nevím.“

  A pak se rázem vše uklidnilo.

  Hana se opřela o Ludvíkova záda a přehodila bosé nohy přes opěradlo pohovky. Ludvík pozoroval kmitající lopatky ventilátoru. Znovu jsem slyšel šumění trávy; pískot ptáka. Praskání štěrku na příjezdové cestě vedlejšího domku. Bouchání dveří. Hlasy. Zpět: Vrčení vypnuté televize. Lednička. Vše nehybné, ale vyčkávající, pozvolna kynoucí groteskním zdůrazňování sebe sama. Ze všech věcí opět crčel jejich nepokrytý egoismus.

  Když v tom Hana zničehonic napnula ruce a řekla:

  „Někdy mě napadá, že tyto ruce…“

  Ale dřív, než tu větu dokončila, ruce zase svěsila. Konečky prstů se dotkla koberce, jehož chloupky se začala probírat. Nakrucovala je a vlnila, natahovala a rovnala, omotávala si je kolem prstu a čepýřila úplně stejně, jako když se dívka probírá vlasy svého milence. Ale Hanino laskání bylo laskáním ženy. A to byl konec dne. Po něm už si nic výrazného nepamatuji. Tedy až na to, že v hnízdě, které jsem objevil při odchodu, se leskla malá kaluž vody. Muselo tedy přeci jenom trochu zapršet.

 

----------------------------------------------------------------------- 

 

Editovaná verze

 

 

  Vždycky jsem měl podezření, že popud, z něhož se Ludvík rozešel s Alenou a začal žít s Hanou, Aleninou sestrou, byla spíše nuda než láska. Pocit, že je toho vegetativního bujení, které ho postupně rozkládá, už příliš, že neučiní-li nějaký – v podstatě jakýkoliv – rázný krok, jeho život nikdy nevybředne ze stálého zaměstnání, z domu, který získal rozvodem, z auta, které si koupil hned druhý den po něm, následného nicnedělání a nicnedění, v němž se všechny činnosti a události důsledně popírají. Ale nastal pravý opak. Poznal jsem to ze vzrůstajícího počtu svých návštěv, jako by svůj stav považoval za méně vážný, méně smrtelný, sdílí-li jej společně s dostatečným počtem dalších lidí.

  Sedávali jsme na terase nebo v obývacím pokoji, popíjeli a přeli se tím způsobem hádky, kdy nejde o předmět, ale hádku samu. Jasný sluneční svit propůjčoval terase zvláštní plastičnost, nad zavlažovači se svět rozkládal do tisíce drobných kapiček. Vše bylo zvláštním způsobem ostré, jako by vystřihnuté z barevného papíru.

  Ze stínu obývacího pokoje, který byl s terasou spojen prosklenou stěnou, nyní odsunutou, jsme Já, Ludvík a Hana pozorovali zahradu a neúspěšně se pokoušeli začít jednu z našich pří.

  Umění – nic.

  Krize ekonomických modelů – nula.

  Vláda – mlčení.

  Sledoval jsem Hanu, která seděla vedle Ludvíka, jak si neustále upravuje lemy sukně, ramínka, vlasy, občas se dotkne svého nebo Ludvíkova zápěstí, a v pravdě se ten neustálý pohyb nehodil k naší strnulosti, příliš vážné, aby ji znesvěcovaly tak profánní pohyby. Jako by se nám Haniny nedokázaly přizpůsobit: kroužily skleničkou, žmoulaly kousek papíru, který se odněkud vynořil, zkoumaly čalounění křesla, tolik drobných pohybů, jimiž se vzpouzely námi vytvořené skutečnosti. Zatímco z objektivního hlediska byla každá vzpoura nepřípustná, při druhém pohledu jsem v ní nacházel něco povědomého, známého, cosi – ať už nějaký pohyb nebo gesto – které jsem již kdysi viděl, znal, zažil, a které se mi v každém okamžiku té rebelie připomínalo, nebo co já sám jsem si, nehledě na okolí, chtěl připomínat. V okamžiku, kdy se mé pozorování stalo zřejmě příliš zjevným, Hana zvolala:

  „Pojďme hrát hru,“ přičemž její ruce opsaly mírný, jednoduchý, záměrně nic nepřipomínající oblouček: „Znám jednu takovou hru.“

  „Ale Hani…“ řekl Ludvík stále soustředěný na hledání Tématu.

  „Hru – hrávala jsem ji se svou sestrou. Znali jste přeci oba mou sestru.“

  Zeptal jsem se, jaké jsou pravidla.

  „Jistě, pravidla,“ řekla: „pravidla,“ a zamyslela se: „To se těžko vysvětluje. Dělejte, co řeknu, a přijdete na to sami.“

  Ludvík si promnul čelo:

  „Ale Hani, Hani…“

  Jenže již bylo příliš zjevné, že i taková hra je lepší než nic. Každý další okamžik nás nutil cosi začít, něčím pohnout, něco přemístit, něco zbořit, něco postavit, v opačném případě nás hrozilo zadusit letní dusno, tíživá vůně šeříku, které připlouvala ze zahrady, pachy prázdných sklenic, otupělost vypitého alkoholu. Že setrváme-li v nečinnosti, rozložíme se jako odpadky. To ustrnutí, ztráta pohybu i řeči. Nesnesitelné!

  Její ruce, které jí mlčely v klíně, mi nedávaly na výběr.

  „Ale ne, má pravdu, zkusme to!“ zvolal jsem: „Je to tak logické! Chci říci, ano, že žena poslouchá muže, nyní ale, že taková hra, která člověka učí, Komenský...“

  „Skvělé,“ vymrštila se Hana z pohovky, přičemž si upravila neposlušné vlasy, ano čtenáři, její ruce opět ožily, znovu zběsile naznačovaly všemi směry a já se v těch efemérních pohybech zase pokoušel zachytit to známé a blízké, co mě provokovalo svým neustálým unikáním: „Ludvíku,“ řekla, jako by ohmatávala možnosti, které se před ní rozevřely: „přines zatím led. Václav už žádný nemá…“

  A skutečně, na dně mé skleničky se blyštila jen malá kalužinka čiré vody.

  „Pokud jde o mě…“

  Tající ledovce teď vskutku nebyly důležité.

  Hana s malým, okatě roztomilým žuchnutím spadla na sedačku.

  „To horko, horko, horko, člověk by se skoro zalknul.“

  Ludvík odešel do kuchyně.

  Vnímal jsem hučení ventilátoru, neklidné vrčení vypnuté televize, Ludvíkovy pravidelné kroky, jedna dva tři, otevření ledničky, vyškrabávání ledu, pískot ptáka doléhající z bůhvíjakého koutu zahrady, šelest trávy, která se přelévala ve vánku přinášejícím jen další vlny úmorného horka.

  „To nemuselo být…“ řekl jsem na pozadí všech více či méně souvisejících dějů, sleduje při tom její ruce, ty až příliš bledé ruce, které se k ní nehodily, byly jí cizí, mě však čím dál bližší. Připadal jsem si jako můra narážející do žárovky. Vosa balancující na okraji sklenice. A přesto ne úplně, protože já ještě mohl ucuknout. Měla vůbec tušení, že celá hra, celá, hm, jak by to řekl, že taková hra, s kterou jsem já začal…?

  „Je to hra. Hra má svá pravidla,“ pronesla a s malou odmlkou dodala: „Pravidla se musí dodržovat.“

 Stále jsem přemýšlet, co znamenají ty ruce, které se na malou chvíli zapletly do zlatých kadeří. Jaký je jejich význam – a proč ve vlasech, proč ne jinde: v klíně, na stehně, za zády, je přeci tolik, tolik míst, kam člověk odkládá ruce – a všechna ta místa něco znamenají!

  „Vaše sestra, říkáte, že…“

  Co mohou znamenat?

  „A pokud se pravidla nedodržují…“

  Ludvík, který byl stále méně a méně významný, se vrátil a doplnil nám led. Haniny prsty okamžitě zajely do skleničky, uchopily jednu z kostek a zakloniv se, přiložila si Hana tu kostku čelo.

  V celé scéně však vězela jakási lacinost: Pohled zavěšený za strop, útlý krk a jamka klíční kosti. Drobný stín propadající se hluboko do člověka. Tenký pramínek vody, který stéká po levé líci a mísí se s kapičkami potu. Nepopsatelné těžknutí vzduchu, pomalu se umenšující pohodlí, židle, která vrůstá do zad, příliš těsný pás kalhot, nepravidelný dech a vynechávající srdce. Což je právě ten nesmysl! Že srdce nemůže vynechávat. Že metafora, která říká, co jsem řekl já, lže. Že takové srdce, když se nad tím zamyslím, je jen část těla, nic víc, nic míň, část stejně podstatná jako ledviny, mozek, mícha pobřišnice, hruď, stehna –

  „To je všechno?“ zeptal jsem se – stehna a prsy a ruce, hlavně tedy ruce, ruce, to dá rozum, jsou ze všeho nejvýznamnější: „To nebyla příliš dlouhá hra.“

  „My už něco hrajeme?“ zeptal se Ludvík.

  Zamyslela se. Pravá dlaň ji přejížděla po bradě, jemně, lehounce, druhá spočívala těsně nad kolenem a jen prsty, ne, jen špičky těchto prstů nepostřehnutelně poklepávaly kolenní čéšku.

  „Nebyla. Cožpak si myslíš, že hraju tak hloupé hry?“

  Ludvík pokrčil rameny. Snad se mi chtěl omluvit, snad zmírnit tu malou roztržku. Hana ovšem zvolala:

  „Václave,“ a bylo v tom najednou cosi dvojsmyslného, jakýsi anagram, rébus či hádanka: Všiml sis, jak jsou tyhle dusné dny tiché?“

  Zasmál jsem se.

  „Mám něco zazpívat?“

  Její ruce o sebe dvakrát tleskly.

  „Vidíš, právě v tenhle okamžik vede Ludvík 1:0!“

  „Cože?“

  „Slyšíš,“ usmál se Ludvík: „Vedu“.

  Vedl ale? V ten jeden jediný okamžik určitě.

  „Musím odevzdat fant?“

  „Ne, stačí, když mi doliješ.“

  V tom jemném úkonu se rozvinula jedna další posloupnost dějů. Šumění sifonu, cinkání ledu, orosená láhev, vlhkost ulpívající na dlani a napřažená ruka a úsměv a rty, které se mírně rozevírají, aby přijaly svátost. Pane náš, jenž jsi na nebesích/posvěť se jméno tvé/přijď království tvé jak v nebi tak i & tučná bílá ruka kněze, jehož ornát je polit mešním vínem & mírná závrať, která v tom horku (řekl jsem skutečně horku?) vstoupá do hlavy, kde puká a vybuchuje, rozpíjí se v černých skvrnkách před tvýma očima. Puf, puf, puf… Pak to opětovné přejíždění po bradě, hlazení krku, linie, které vedou až do míst, kde, drobounké prstíky a její útlá ručka, která to tu měla na povel; rozkaz – jedno jediné máchnutí a pal a útok a steč, krev a mazlavá hlína, do kterých se boří tvá noha, otisk něčeho (lidské nohy) někde (v krajině).

  „Dobrá, je to vyrovnaně,“ řekla: „Ludi, myslíš,“ a jako by znovu zapojila předešlou dvojsmyslnost: „že v tom keři je pořád ještě to ptačí hnízdo?“ – ale ne, ne! To byla jiná dvojsmyslnost, do poslední slabiky, písmena a čárky rozdílná dvojsmyslnost, příliš zdůrazněná a otevřená, téměř jako pravda Boží, jako zjevení, jako zázrak. Latinské mumlání kněze. Při tom jen slova, která se, jako kyvadlo, jedna dva tři…, jako kroky, když Ludvík před chvíli tam v kuchyni, odchylují od běžného významu, vzdalují se vlastní podstatě, jako rakovina pohlcují jiné, zcela protichůdné děje – taková to byla dvojsmyslnost, kterou Hana rozkazovala, falešná, povrchní.

  „Cože?“ zeptal se Ludvík nechápavě, ale pak mu vše zapadlo – přesně tak, jak zapadnout mělo. Bez prodlení vstal a odešel na zahradu. Znovu já a Hana, já a Haniny ruce, které, napadlo mě, možná vůbec nejsou Hany. Náhle jsem dostal neuvěřitelnou chuť vrhnout se kupředu a ty ruce od sebe oddělit – chytit je za zápěstí a držet co nejdál jednu od druhé, zároveň i v dostatečné vzdálenosti od té, které nepatřily. Ale přesně v ten okamžik se ruce vpletly do sebe. Čte mi snad myšlenky? Jsem tak průhledný? Absurdní! Nesmysl. Mírně se předklonila:

  „Nebylo to ode mě fér.“

  „Fér?“

  „To s tichem,“ podívala se do zahrady, kde Ludvík klečel před živým plotem, triko se mu lepilo na záda jako nějaký hadr: „Ale vidíš, znovu jsem tu hru uvedla do rovnováhy. Ludvík teď hledá to hnízdo, ale ono tam dávno není. Jestli tam kdy bylo. Václave, zahrajeme si hru.“

  „Já myslel, že…“

  „Hlupáčku, při hrách se přeci nemyslí. Až se Ludvík vrátí, pošlu tě pro svou nejoblíbenější knihu. Je na stole v pracovně.“

  Bylo to snad nějaké znamení? Chci říci, že jestliže se její ruce uzavíraly do sebe, její slova mi nabízela spojenectví. Ten rozpor! Ten smysl!

    „Půjdeš tedy do pracovny a tu knihu mi přineseš, společně Ludvíka porazíme,“ pak sáhla po druhé kostce ledu a zapřela se do sedačky. Díval jsem se do zahrady a představoval si svého přítele, který mezitím kamsi zmizel, kterak se v úmorném horku probírá konturami keřů, proplétá stíny, hledá a nadává, opět vychází na slunce, jak se mu zářivé triko ještě těsněji lepí k tělu, až ho úplně sevře jako svěrací kazajka blázna. Současně jsem myslel na skrytou nabídku, kterou mi Hana učinila: jít do jejího pokoje a přenést věc, k níž má srdečný vztah, s níž je takříkajíc úzce spojena. Protože nic jiného než nabídka to být ani nemohlo.

  Když tu se zničehonic objevil Ludvík. Košili měl propocenou, vlasy se mu lepily na čelo, předloktí pokrývaly škrábance.

  „Není,“ řekl.

  „Krvácíš!“ vykřikla však Hana, načež začala organizovat Ludvíkovu záchranu: „Václave, přines náplasti, jsou v pracovně, ve stole.“

  Aniž bych si pořádně uvědomoval, co se kolem mě děje (na to mě Ludvík přerušil v příliš citlivém bodě mých úvah), vstal jsem a odešel do pracovny. Ta se nacházela při severní stěně domu. Slunci zde scházela ostrost, rozprostíralo se v prostoru jako nějaká lehká látka. Hrany stínů byly rozostřenější a jemnější. V rozích splývaly v homogenní šeď. To vzájemné prolínání mě donutilo uvažovat, není-li i toto jen součást Haniny hry, nestal-li jsem se v okamžiku své nepozornosti obětí jakýchsi nových a pro mě neznámých pravidel, jejichž výklad jsem zaspal. Zároveň jsem své vzdálení cítil jako určitou výhodu. Znovu jsem se rozhlédl po pokoji: knihovna, police, vyrovnané šanony různých barev, černé kožené křeslo v rohu, pracovní stůl a židle, počítač. Z nejasného impulsu jsem začal pokoj prohledávat. Při obhledávání a polic jsem ale než na obsahy myslil na Haniny ruce. Sice mě od nich oddělovalo několik místností, ale nepřipadly mi vůbec vzdálené, ba naopak. Možná kvůli věcem, které mě obklopovaly, věcem, kterých se ty ruce dotýkaly, věcem, které jsem nyní zvedal a znovu pokládal i já, možná, že zde, v těch věcech se… Přešel jsem ke stolu a jal se otevírat šuplíky, hezky jeden po druhém. V prvním jsem nalezl změť kancelářských potřeb: tužky, sponky, připínáčky, secvakávačka, možná nějaké další drobnosti. Druhý šuplík: kvádr nepopsaného kancelářského papíru, chuchvalec špíny na dně. Třetí: nějaké dopisy, fotky a kniha. Kniha! No vida. Tady ji máme. Knihu. Vyňal jsem ji a začal listovat. Číst jsem ale nedokázal: písmena se slévala do abstraktních čáranic a povedlo-li se mi zachytit nějaké slovo, nedokázal jsem plně pochopit jeho význam. Neustále mi něco unikalo, mizelo a rozplývalo se. Puf, puf, puf… Přesto mě těšilo, že obracím strany, jak to dělává ona se svýma příliš bledýma rukama. Že pohladím-li hřbet knihy, mám téměř jistotu, že i ona jej někdy před tím pohladila. Možná ji ruce vedou, možná čte jenom pro ně!

  Už jsem chtěl knihu odložit, když v tom jsem nalistoval poslední kousek celé skládanky. Založenou fotografii, na níž stála vedle své sestry před červenou telefonní budkou. V pozadí cihlová stěna obrostlá břečtanem (Londýn?). Každá z žen se dívala přesně opačným směrem, jejich pohledy se rozbíhaly po přímce, jejíž střed byl umístěn do ohniska fotoaparátu. Dvě ženy. Dvě zcela cizí ženy v letních šatech, jejichž lemy nadzvedal přímořský (kde vůbec beru tu neochvějnou jistotu moře, když Londýn přeci…) vánek – a přesto – přesto jen dvoje ruce, které zde ovšem byly hned dvakrát! V nejvyšším rozrušení jsem fotku založil zpět do knihy. Knihu však nevrátil do šuplíku, nýbrž položil na stůl. Chtěl jsem snad, ať si všimne, že jsem si všiml, že to všímání je další rovina naší komunikace? Toužil jsem dovršit tajné spiklenectví? Nebo potvrdit skutečnost, kterou jsem si právě uvědomil, ať již byla, ta skutečnost, jakákoliv?

  Rozrušen vrátil jsem se do obývacího pokoje. Hana čistila Ludvíkovy rány pomocí ledových kostek. Její ruce přejížděly po jeho předloktí. Tj. další spojení, kombinace…

  „Kdes byl tak dlouho?“ usmál se Ludvík: „málem jsem vykrvácel.“

  „Já? Já…nemohl jsem to najít.“ Myslel jsem na knihu, kterou jsem zanechal na stole. Bylo to, co se mi celou dobu snažila naznačit? Provedl jsem svůj úkon správně? A nebyl jsem ve své odpovědi až příliš doslovný? Zjevný a vulgární? Chci říci, že kdyby…

  „To byl taky nápad tam poslat Václava. No nic, zajdu tam sám.“

  …kdyby knihu objevil Ludvík… že každému, kdo by ji objevil; protože ta podobnost, podobnost, která byla zřejmá, fotka v knize, a že souvislost mezi tímto a stolem… - bože!

  „Ne, počkat,“ vykřikl jsem. Upřeli na mě společný pohled. „Chci říci, že každá hra, každá hra, jak bych to jen…“ protože kniha, fotka a stůl, jejich vzájemné spojení, které v pokoji daleko ode mě, ale zároveň blízko, tak blízko, abych byl vinen: „má svá pravidla, jinak by nabyla hrou, chci, ano, říci, že pravidla a hra, že jedno jak druhé, protože kdyby jedno nebo druhé, nebo kdyby dokonce oboje současně…nemyslitelné! Katastrofa!“

  Možná to celé bylo od začátku spiknutí!

  „Jsi v pořádku?“ zeptal se Ludvík. Měl dokonce drzost se tvářit, jako by nic nechápal.

  „V pořádku? Jistě, že jsem v pořádku. Vypadám, že nejsem v pořádku?“

  „Hm, ne?“

  „Ještě nikdy jsem nebyl více v pořádku!“

  Vykřikl jsem a měl chuť po Ludvíkovi skočit a servat z něj tu masku nechápavosti.

  „To bude tím vedrem,“ povzdechla Hana: „Všichni jsme unavení.“ Obličej si ovívala dlaní.

  „Je to skutečně úmorné,“ řekl jsem, protože kdybych se po Ludvíkovi vrhnul, znamenalo by to dokonalý faul – vyloučení – jejich poslední triumf.

  „Ludi, ty náplasti,“ řekla Hana.

  Ludvík se na mě zadíval a usmál se:

  „Už to stejně nekrvácí,“ řekl.

  Já: „To horko, už to trvá kolik?“

  Ona: „Když myslíš.“

  On: „Nevím.“

  „Já: „Ano, nic nevědět.“

  Po těch slovech se vše uklidnilo.

  Hana se opřela o Ludvíkův bok a přehodila bosé nohy přes područky, takže visely volně ve vzduchu. Ludvík pozoroval zahradu. V nastalém klidu jsem slyšel šumění trávy, pískot ptáka. Praskání štěrku na příjezdové cestě vedlejšího domku. Duté bouchání dveří. Hlasy. Vrčení vypnuté televize. Ledničku. Vše nehybné, ale vyčkávající, pozvolna kynoucí groteskním zdůrazňování sebe sama. Ze všech věcí znovu crčel nepokrytý egoismus.

  A přece zde musela zůstat souvislost, která mi unikla, protože zničehonic se Haniny ruce napjaly a sama Hana řekla:

  „Někdy mě napadá, že tyto ruce…“

  Ale dřív, než tu větu dokončila, zase ruce svěsila. Konečky prstů se dotkly koberce a celý ten výjev se proměnil na jeden dlouhý strnulý obraz, který až do konce toho dne visel na stěně obývacího pokoje.

 

 

 

 

-

 

 

 

 

--

   -


70 názorů

Oldjerry
15. 01. 2018
Dát tip

Zdarec...

Mám malou naději, že to budeš číst: vychází knížka s nejlepšími povídkami ze soutěže Povídka měsíce také s tvojí povídkou Rozptýlení. Současně ji odesílám do tiskárny. Mohu ti ji poslat v pdf, můžeš ji objednat do konce příštího týdne na adrese oldjerry@email.cz

Jarda


patryCIA
23. 09. 2011
Dát tip
v tom ťa nezlomím,-

Se mi líbí, jak to tady každej sepsuje, přitom úroveň to má daleko větší, než většina povídek na Písmáku.

Winter
16. 03. 2011
Dát tip
Dík za pochvalu, při zpětném pohledu ovšem musím říct, že text je spíš taková vykrádačka páně Gombrowizce, takže možná proto i ta reminiscence na "knižní klasiky" .)

Výborné. Prostě výborné. Popis ospalosti léta, vedro, nuda, charaktery postav, sáhodlouhé popisy hl. hrdiny, lehce erotické (opravdu jen a pouze v tom smyslu slova) obrazy Hany. Nikdy jsem nečetl tolik personifikací ohledně rukou nějaké ženy. Popisoval jsi to tak, že jsem to před očima vyloženě viděl. Zvláštní dialogy a oslovování, to vše vytváří takovou zvláštní atmosféru něčeho vzdáleného, jakoby minulého... co už není a vytváří to zvláštní nostalgii. To se nepovede každému. Popis myšlenkových pochodů byl geniální. Rozhodně souhlasím s tím, že v tomto si čtenáře opravdu zaujal. Taky je trochu škoda, že jsi nerozvedl tu věc se hrou, s knihou a fotkami... na nějakou pointu jsem opravdu čekal až do poslední chvíle, protože jsem cítil, že tam nějaká je, aspoň ji viděl hlavní hrdina, byla na jazyku a pak nic. Ale každopádně tip, tahle povídka si to zaslouží. Ze svého hlediska bych si troufal říct, že se v mnohém vyrovná jistým autorům beletrie, protože styl a dialogy a vůbec všechno mi je připomínalo.

Winter
18. 02. 2010
Dát tip
Dík za zastavení, chyby jsem opravil, s výjimkou "sdostatek" svého času jsem si to slovo zamiloval užíval ho vědomě - takže by už asi nebylo fér jej měnit, jinak opraveno a ještě jednou dík.

Edvin1
18. 02. 2010
Dát tip
Vadí mi: pták jež - jenž, útok a steč - zteč. sdostaečný - stačí: dostatečný, nadosah - na dosah, "...člověk by se skoro zalknul,“ S malým... místo čárky tečka. vychytej tyhle chybky, prosím. nevadí mi: příliš těhotná - jelikož se jedná o přenesený význam. Velice bohatý slovník, a přesto srozumitelný, až na výše uvedené, vycizelovaný jazyk. Pro někoho, kdo má rád čtení hezkých vět, hostina (ovšem až po odstranění výše uvedeného). Problém pro toho, kdo v povídce hledá děj, nějakou gradaci, pointu, překvapení či rozuzlení ke konci. Text se line jako ten horký vzduch, o němž je v něm řeč. Preferuji příběhy stavěné lineárně, od nějakého A k výraznému B. Přesto jsem si to s potěšením přečetl hned dvakrát. Ale sám radši píšu jinak. dědEd :-) P.S. V případě některých kritik jsem měl dojem, že si to ti pánové pořádně nepřečetli, že zde předváděli sami sebe. Neber kritiky příliš vážně - ani tu mou. Jdi si svou cestou.

Winter
03. 02. 2010
Dát tip
Já myslel, že učitelé by chápat měli

katugiro
01. 02. 2010
Dát tip
Ještě bych mohl poslat avíza ostatním, než umřeš. Ale to snad ještě nikdy nevedlo k ničemu dobrému.

Winter
01. 02. 2010
Dát tip
Počkej, až umřu, pak to možná někdo zinterpretuje. Každopádně už se mi k tomu nechce vracet víc, než drobnými poznámkami.

katugiro
01. 02. 2010
Dát tip
Já tomu nerozumim. Konkrétně například tomu, proč Václav prohrál u gramofonu, co znamenala ta kniha a fotka, o co tam vůbec celou dobu šlo. Docela rád bych, kdyby mi to někdo vysvětlil.

Lakrov
01. 02. 2010
Dát tip
Pro čekanka: > ...než abych čtenáře takhle moc nudila - byť to byl patrně záměr. V tom případě se Ti to povedlo, ale > podruhé bych to už nečetla... Ani poprvé. Autor promine, leč neprostupnost textu mě přiměla sklouznout ke komentářům a soustředění na samotnou četbu je to tam. A co mě sem přivedlo? Zbědavost na 'Povídky roku'

Winter
26. 01. 2010
Dát tip
V tom případě jsem jenom rád .)

Tak jsem si na Písmáku alespoň zase jednou zapřemýšlel a přečetl něco pořádného. Postavy +, Struktura textu +, Obraty ++, bezva.

Winter
22. 01. 2010
Dát tip
Jinak by člověk neměl chuť konstruovat něco jiného než dočasné zmetky. (což je míněno obecně, nikoliv osobně .))

Winter
22. 01. 2010
Dát tip
Nuda je konstruktivní.

Winter
18. 11. 2009
Dát tip
Spíš taková nevážná hra, řekl bych, jsem rád, že se ti líbila .)

Markel
17. 11. 2009
Dát tip
já jsem byla spokojená, já dějovou linku a souvislosti nepostrádám, pocitovky, to je moje, dávám - T*/**

Winter
21. 06. 2009
Dát tip
Tak to je...dobře .)

Winter
30. 05. 2009
Dát tip
Tak to mě těší, dík za čtení. Zpětně tam ale vidím docela dost chyb, abych tu povídku mohl považovat za "profi" a hlavně, ten Gombrowicz z ní fakt čouhá, takže jestli se ti líbila, doporučuji tohoto autora.

ThatGuy
30. 05. 2009
Dát tip
Asi nejdelší povídka, ke které jsem se poslední dobou odhodlal..a rozhodně nelituju! Místy bych si fakt nevšiml, že čtu povídku od někoho tady z písmáku, ale že čtu nějakou fajn knihu. Za komplexnost, preciznost, styl i stylistiku a tak vůbec...*

Scotia
28. 03. 2009
Dát tip
nechápu pardon, nejsem asi v tom pravém rozpoložení ale zaujal mě motiv rukou, je to tam hezky popsané

Winter
27. 02. 2009
Dát tip
Pravda, letos frčí pohádky .) Dík za přečtení.

Winter
13. 02. 2009
Dát tip
Ha, dík za report neviditelných chyb. Po PM to opravím. Entropie je fajn .)

Tragicus
13. 02. 2009
Dát tip
No tak entropie minimálně v mém mozku narostla obludných rozměrů. :] Dobrá povídka, byť jsem měl podobný pocit jako Big_G, ale to lze snadno takovému textu odpustit a snad by se to v jistém ohledu dalo považovat za přínosné. Nějaké tedy chyby, zajímají-li tě: "Začal listovat napříč stranami." - předpokládám, že vypravěč na jedinou větu neopustil své tělo a nepohlížel na sebe z odstupu, tedy "jsem". ;] Něco podobného bylo i více k začátku. "jako kroky, když Ludvík před ještě chvíli tam v kuchyni," - docela legrační věta. :] Plus možná ještě něco, ale už si nevzpomenu.

Winter
07. 02. 2009
Dát tip
Ono, jakmil to člověk s knihami přežene, začne všechno připomínat něco - a pak je problém, i čistě z tvůrčího hlediska .) Dík za přečtení.

Nemám načteno tolik, aby mi to něco připomínalo, ale musim souhlasit, že je skvělý, když někdo zkusí napsat povídku takhle. Ta nedořečenost a nevyjasněnost, znepokojení, který to vzbuzuje.. je to důvod, proč se k tvojí povídce vrátit a proč na ní myslet. Atmosféra nudy a vedra je skvěle vykreslená, sugestivní.. a motiv rukou, jejich pohyb, věrně odpozorovanej a věrně popsanej. Ruce mi utkvěly ze všeho nejvíc. A moc se mi líbilo "Vrčení vypnuté televize. Lednička. Vše nehybné, ale vyčkávající, pozvolna kynoucí groteskním zdůrazňováním sebe sama. Ze všech věcí opět crčel jejich nepokrytý egoismus." Pár výrazů, který působily trochu rušivě a začátek, to tu taky padlo, ale bavilo mě to.

Winter
06. 02. 2009
Dát tip
Jo, to dávkování - osobně si myslím, že tohle zůstává otázkou cviku. S tou literárností máš asi pravdu - jenže, když si tak čtu mnohé současné autory, mě napadá, že si při nich vlastně docela nudím .), krom toho, že i neliterárnost je svým způsobem literárností - ale to jen poznámka okrajem. Každopádně dík za čtení.

Narvah
06. 02. 2009
Dát tip
sem si to přečetl a řekl bych, že jsem se tady nikdy nesetkal s textem, ve které by byly prvky "krásné" literatury. jako že tohle se už dneska moc nevidí. a pro mě je to příjemným čtením, nechat se takhle unést někam zpátky do doby, kdy bylo možné vytvořit si takhle napínavé odpoledne. myslím, žes to napsal velmi dobře, je tam pár moc pěkných vrcholů a obrázů. už za ty to stojí číst. pak jsou tam ovšem části, ve kterých povídku jako by zastavíš a necháš čtenáře přespříliš sledovat tvé introspektivní pochody. a až je vypíšeš, tak to zase spustíš dál. myslím, že by to chtělo lépe nadávkovat, mnohdy od toho i upustit. myslím, že máš výjimečný pozorovací talent a fantazii. mimochodem. nějaký chyby nebo opakovaní slov nebo "nepřesná" vyjádření, to tam je, ale přebíjí to tvůj talent, řekl bych.

Winter
04. 02. 2009
Dát tip
Tak s otázkami viny jsem si nikdy nerozuměl .) - dík za přečtení.

Janina6
04. 02. 2009
Dát tip
Není jednoduchá na čtení, tajemné nitky, splétající se v ještě tajemnější obrazec... mám z ní pocit něčeho nevyřešeného, což mi vadí, a nevím, jestli za to můžeš ty nebo já :-)*

Winter
02. 02. 2009
Dát tip
Dík oběma za čtení. Bohužel mě už nenapadá, co bych k tomu textu dodal, snad jen to, že pos žádným jiným textem nepadlo tolik jmen .)

těša
02. 02. 2009
Dát tip
trochu mi to připomělo lynche, sled nějakých událostí, které nedávají úplný logický smysl, ale přesto vypadají, že do sebe pasují. ale přesně tohle mě, taky stejně jako u lynche, už ke konci deprimovalo - nicméně to nemyslím nijak odmítavě: měl jsem chuť tu povídku asi od poloviny vyhodit z okna a nikdy si na ni nevzpomenout, ale už v tu chvíli mě zevnitř vyžírala a nutila myslet.

leenai
01. 02. 2009
Dát tip
perfektní zážitek/povídka, z mého konzumerského postavení.. takové neumím nic vytknout, byť pozitivního, protože mě přerůstá; pořád se mi vybavoval Dostojevský, tak vetřele! má to pro mě neodmyslitelnou patinu jeho atmosféry a obdivuji, že si umíš na text výrazně došlápnout po jeho dokončení, ba i publikování

Winter
01. 02. 2009
Dát tip
Zajímavý postřeh, vidíš, nad tím jsem vůbec nepřemýšlel. Dík za návštěvu.

Winter
29. 01. 2009
Dát tip
Tak snad v létě, až bude horko, se zase potkáte .) Dík za přečtení.

itsx
29. 01. 2009
Dát tip
Jazykem mě pohltila.Formě příběhu, tempu atd. a samotnému sdělení nejsem momentálně přístupný ... nezastihla mě v kompatibilním rozpoložení :)

Winter
25. 01. 2009
Dát tip
Jo, asi máš pravda. Ono je to vždycky něco za něco. Klidně zařaď. A dík za čtení.

StvN
25. 01. 2009
Dát tip
Ve třetí osobě to bude budit homogennější dojem. Dáme do Povídky měsíce, ju?

Winter
23. 01. 2009
Dát tip
Ne, při zpětném pohledu si myslím, že by to byla hodně dobrá povídka, kdybych ji napsal tak před padesáti lety - jak ostatně trefně vystihla armina, mé "nelítostné zrcadlo". Při tom bych neřekl, že je text náročnější, než musí být. Ta diskontinuita rozhovorů, myšlenek atd. je jen logickým hledáním "výrazu" za hranicemi bežných schémat, za hranicemi nudy. Dík za návštěvu.

pozorovatel
23. 01. 2009
Dát tip
proč vždycky dostanu avízo na něčí geniální myšlenky jako např. Marvina a nikdy ne na chytrou poznámku, jakou napsala armina?

Narvah
19. 01. 2009
Dát tip
přečtu si..!

Winter
19. 01. 2009
Dát tip
Tak a je to venku. Tu knihu jsem četl už relativně dávno, takže úplně přímá kopie to asi není. Na druhou stranu, když jsem toto psal, podíval jsem se do knihovny a hádej, kterou první knihu jsem si tam uvědomil.

armina
19. 01. 2009
Dát tip
od začátku do konce jsem měla dojem, že čtu zkrácenou verzi kosmosu od witolda gombrowicze. takže pokud šlo o cílenou nápodobu jeho stylu, je to povedený. a jestli ne, je to nadpřirozený:)

Winter
18. 01. 2009
Dát tip
Nemusíš se omlouvat a rozhodně se nemusíš do čtení! Vždyť by to bylo zvrácené, zcela proti smyslu literatury .) Protože ony ty dva odstavce jsou sice neslabšími, jinými, ale ne zas tolik, aby tu povídku popíraly.

Winter
17. 01. 2009
Dát tip
Nj, já jím byl vždycky, jen latentní, neuměl jsem to vyjádřit. Od doby, co jsem se naučil skloňovat slovo "proletariát" ve všech sedmi pádech, to už sekám jak Baťa cvičky. Ne, teď vážně: První dva odstavce představují, jak říká únos, achillovu patu tohohle textu, jsou příliš "jiné". Průběžně na tom pracuji, snažím se jim dát potřebnou gradaci, více je včlenit. Pořád si totiž myslím, že je to hezká povídka o tom, co se stane, až znuděné lidi přestane bavit psát intelektuální povídky .) Alespoň do doby, než tu povídku shledám hloupou, což se stane brzy (protože svým způsobem hloupá skutečně je). Dík za návštěvu.

pozorovatel
17. 01. 2009
Dát tip
já bych je neposlouchal

Winter
17. 01. 2009
Dát tip
V podstatě souhlasím ohledně začátku: působí prologovitě - o tom žádná - na druhou stranu si myslím, že ve výsledku je relativně přijatelnou cenou (i když by tedy šel ještě překopat). V podstatě je v něm ale definován prostor, v němž se povídka následně odehrává - což, je hm, účel prvního odstavce jakožto prvního odstavce .) Dále se však už musím jednoznačně (!) ohradit proti interpretaci textu jako "kontinuální interkace" - ani omylem, ani ve snu - je to jen pole, uzavřená soustava, v jejíž mezích se odehrává vypravěčovo zběsilé "vecpávání" posledního nesouvisejícho prvku, rukou, do celku (motiv opět hledejme v prvním odstavci). Interakce zde jen posouvají vypravěče blíže ke středu toho tajemství (návštěva pokoje, k níž vše směřuje), jsou zde jen tou úplně nejpovrchnější rovinou, tedy že, jednoduše shrnuto - nejde o hru - forma, která se utíká a navrací je pak logickým způsobem zaznamenání tohoto, byť neříkám že je jediná možná, natož nejlepší. Od samoúčelnosti zde mám jiné texty. Dík za kritiku.

v podstatě dobré - tj. nad zdejší literární možnosti.. mohl bych mít snad jen problém s tím určit, co mi na tom tedy vlastně vadí, ale nemám vidím tam sice pozici určité improvizace v rámci nepříliš zajímavého námětu (a samozřejmě že v tomto případě převládá čistě mé subjektivní hledisko), ale ta pouze maskuje, že není o čem psát, nevytváří svůj vlastní estetický význam.. takováto koncepce, kdy jsou v rámci tradičního vyprávění do textu zasazeny podobné prvky (znesnadnění chápání významu, neujasněnost některých scén apod.) by měla být výchozím bodem pro nějakou nadstavbu, zde to však není patrné, dokonce bych řekl, že to tu prostě není vůbec, což svým způsobem zavání samoúčelností.. text je v tomto případě z větší části produktem řady uměle nastavovaných interakcí a místa, která takto ochráněna nejsou mají sice spád, ale zato z nich trčí vypravěčská bezradnost takovýto nepříliš efektivní způsob zamlžení významové roviny a potlačení konvenčních prvků vyprávění by mohl mít tedy z uměleckého hlediska jeden možný pozitivní dopad - vynucení si pozornosti literárně vnímavějšího čtenáře - pak by to ovšem chtělo zaměřit svou tvůrčí pozornost už na začátek, který se v tomto případě na ploše celého odstavce pouze lopotně kymácí a ne a ne to rozběhat

Winter
17. 01. 2009
Dát tip
Dík Příčí se mi to přiznat, ale solidně jsi mě prokoukl .) Ten text jsem pojímal spíš jako svůj vlastní experiment. Závěr ještě promyslím a až opadne to prvotní psí nadšení z nové hračky, poupravím ho.

Dero
17. 01. 2009
Dát tip
Dobrá povídka, dočetl jsem do konce. Nejdřív jednu gramatickou, páč jsem vysazenej na přechodníky: Ona však jednu kostku okamžitě vyndala a zaklonivše se (myslím, že zaklonivši). Závěr mě zklamal, ale ne takovým tím způsobem, že bych si připadal o něco ochuzen. Nečekal jsem nic jiného, jen podobné mdlo mohlo ta slova zašpuntovat. Jen mi přijde, žes to udělal docela ledabyle. Jako bys to napsal a pak zavřel oči, abys neviděl, že to není ono. Nebo možná úplně naopak. Ale rozhodně nic mezi tím. Pak mi také přijde, že ses pustil do vod, na něž ještě postrádáš jistou finesu. Není to špatná věc, ale myslím, že do opravdu podařené (autoritativní) povídky ti ještě tak jeden až stopadesát textů schází. Abych to vysvětlil - jako čtenář jsem se místy cítil na koni. Vkrádal se mi do hlavy ten neurčitý pocit, že se nedržíš vlastního stylu, že se ti klíží pod rukama - a co hůř, že místy ztrácíš kontakt s realitou (kterou je třeba důvěrně znát, abys ji mohl důvěryhodně popírat). A já se přitom chci cítit lapen; dokonale vtažen světem, který jsem se rozhodl prostřednictvím tvého textu prozkoumat. Libovolná bizarnost mi jen více opájí smysly, ale nesourodost, je-li nezáměrná (a věřím, že to lze snadno vycítit), mě vrací do mého světa, kde jsem autoritou já. Jinak dobrý. Dokonce jsem z těch etů (&&&) ani osypky nedostal.

Winter
16. 01. 2009
Dát tip
Díky.

pozorovatel
16. 01. 2009
Dát tip
ajaj, jsem ludvík, to jsem si mohl myslet, ale rozum byl proti

Winter
16. 01. 2009
Dát tip
Víš co ty Ludvíku? Asi máš pravdu .)

pozorovatel
16. 01. 2009
Dát tip
já už ti svý řekl k závěru mám jisté výhrady.. .)

Winter
16. 01. 2009
Dát tip
Dík za kritiku. A bugreport - chyba jak mraky a to jsem tentokráte používal i logicko-pravopisného korektora, budu mu muset vynadat .) S tou těhotností se to má tak, že se mi ten obrat líbil, neboť mi vyjádřil, že tentokráte již ta těhotnost nudy byla hmatatelná, ale smažu, dík. Ostatní drobné chyby mi ještě pořád unikají - u mě opravy trvají vždycky strašně dlouho. Právě, že druhý termodynamický zákon zachovala - narozdíl od jiných vypravěčských technik .) A ještě jednou dík za tu kritiku.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru