Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zaslepenost

12. 11. 1999
6
0
2120
Autor
IVANOL

ZASLEPENOST Člověčí žena seděla na zápraží a cpala se koláči. Nevadilo jí, že zbytky jídla hyzdí její vyšívanou zástěru, a také jí nevadilo, že kolemjdoucí jsou znechucení pohledem na její tukem obalenou a znetvořenou tvář. Byla spokojená, když mohla takhle sedět a jíst něco dobrého, navíc, když to sama uvařila či upekla. Smyslem jejího života bylo vařit a jíst. Ostatní práci neměla ráda, ale zvládala jí. Lidé z okolí o ní mluvili jako o šeredné bábě a děti se jí bály. Za čas se jejímu domku každý vyhýbal a začali se bát i dospělí. Kdo je takhle ohyzdný, je i zlý, říkali, a žena jim začala vadit. Ona však jenom vařila a jedla a užívala si života, který jí byl nadělen a nevšímala si svého okolí, protože si myslela , že si okolí nevšímá jí. A generace střídala generaci, domy se rozrůstaly, lidí přibývalo a tím pádem jídla ubývalo. Ale tahle žena pořád vařila a pořád jedla, a stále byla vidět na svém zápraží jak sedí a raduje se. Malé děti stály za plotem a sledovaly ty dobroty, které mizely v šeredné puse, a kručelo jim v bříškách. Na světě bylo stále víc lidí a málo jídla. Jenom šeredná bába měla co jíst. Lidé se začali ptát sami sebe, proč když jenom sedí, má stále co do huby? Otázky se brzy proměnily v činy a ti nejodvážnější a nejhladovější se vydali k jejímu domku. Žena opět seděla a jedla jablečný závin s takovou chutí, že lidem kapaly sliny z úst. Hlad, zloba a závist přehlušily rozum a nikdo se již na nic neptal. Lidé přelézali plot a jako smečka divokých psů se vrhli na svou kořist. Strkali se mezi sebou, řvali a zabíjeli se. Šerednou bábu vystrkali až na samý okraj davu a plenili její domek, zahrádku i políčko. Když nebylo co sníst, dav nasycených se začal rozcházet a bába tam stála, dívala se na tu spoušť. Trvalo jí jednu celou další generaci, než vše uvedla do původního stavu a mohla si zase sednout na své milované zápraží, vařit dobroty a jíst je. Do její ošklivé tváře se opět vrátila pohoda a smír. Ale lidé stále hladověli víc a víc, a nikdo nechápal, proč bába ne. A protože se báli, začali zase jenom obcházet její domek a hlasitě nadávat. Nikdo se nezkusil zeptat nebo požádat o kousek jídla pro své děti. Jednou z davu vystoupil odvážný, smělý muž v obleku, s pěkným koženým kufříkem. Lidé sledovali jak prochází brankou a pomalu kráčí k té šeredné bábě. Děti se schovávaly za své mámy, tátové se pevně semkli v jeden šik. Odvážný se posadil na zápraží a začal se vyptávat. Zjistil, že bába není zlá, že je vlastně dobrák. Zjistil, že brzy ráno pracuje na svém políčku a pečuje o svou zahrádku. Všechny plody země potom zpracuje a nic nenechá ladem. Má tak dostatek zásob po celý rok. Muž chtěl tedy vědět, zda by se o jídlo nepodělila s potřebnými a v odpověď se mu dostalo laskavého ano. Žena jenom nevěděla, jak jídlo dělit a kdo je potřebný. Smělec se tedy nabídl, že veškeré starosti převezme na sebe a ona ať jen pokračuje ve svém způsobu života. Smích a radost zavládla v davu a plakali i muži. Jídlo bude a bude ho dostatek. Tedy další den vyrostla před domkem provizorní stavbička, kde odvážný a smělý začal jídlo prodávat za hrudku zlata. Lidé nakupovali, jedli a pomalu chudli. Zato kolem domku se zápražím vyrostly sklady a honosné kanceláře, a odvážný muž již jenom řídil převozy zlata. Mezi lidem začala narůstat nevraživost a hamižnost. Svět se změnil honbou za zlatem v nebezpečnou zónu, kde si nikdo nebyl jist životem. Vraždilo se a kradlo, ztratila se úcta k druhému. Jenom zlato, za které se dalo koupit jídlo, mělo hodnotu. Generace za generací řídla, lidí ubývalo. Většinu zlata měl již odvážný a smělý muž, kterému se začalo říkat úspěšný. A když už byla lidí jenom hrst, šeredná bába odešla navěky. Jídlo nebylo, zlato nebylo a úspěšný se ztratil. Opět zavládl smutek, hlad a beznaděj. Potom napadlo jednoho vyhládlého, zuboženého a nešťastného člověka sklidit bábino políčko pšenice za domkem se zápražím a z mouky zkusit uplácat první placku. Lidé hleděli na ten zázrak a začali toho člověka obdivovat. Pak ho raději zabili.
maia
04. 11. 2003
Dát tip
:-) *

Jeanne
24. 07. 2002
Dát tip
dost dobrý..Jinak co je to krása, je to vnější nebo to unitř, co nosí lidé.Třeba byla babka svým spůsobem krásná,ale to ty víš nejlépe

Mamba
24. 02. 2001
Dát tip
No jak jsem toto mohla ve tvé řadě přeskočit? Rozhodně opět krutě realistické a rozhodě dost dobré... sss ... TIP

Open
24. 01. 2001
Dát tip
Dík za nový oči.

mike
02. 05. 2000
Dát tip
Lidé jsou až příliš důvěrní, to platí pro každou dobu - viz Kupónová privatizace nebo kampeličky. Nádhernej obsah i sloh, jako ostatně u většiny (všech ?) tvých děl. Fakt mě to dostává.

Ramona
22. 12. 1999
Dát tip
Můžu si to vytisknout? Prosim o svolení. Děti v Etiopii hladují, nečtou! :-)))
~ ~ ~

Bříza
15. 11. 1999
Dát tip
IVANOLE - ať už jsi cokoli, jsem tebou sešokovanej jak tesilky na 90. PROSIMTĚ JAK to děláš ?!

Honzík
13. 11. 1999
Dát tip
K tomuhle si tedy neodvazuji cokoliv dodat ... snad jen: "TIP".
Kdyz by se clovek na delsi dobu podival do zrcadla, tak by v tom co jsi napsal urcite nasel neco velice blizkeho!
Doufam, ze tahle prvni vec neni ani tvoje posledni :-)) Rad si cokoliv dalsiho prectu!

IVANOL
13. 11. 1999
Dát tip
Z prvního ohlasu jsem měl pěknou trému. Díky Honzíku.Ivanol

Merle
13. 11. 1999
Dát tip
:-)))))) MUHAHAHA. Jo, drsný. A má to "něco navíc". Dobrý.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru