Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Úvaha o partnerských vztazích

15. 05. 2009
11
27
5243
Autor
Puzzle

Úvaha o partnerských vztazích

 

Člověk se rodí nahým. Zpočátku jsme haleni do náručí svých rodičů, do prsů matky nalitých mlékem a oddaně přijímáme oděvy, které nám vybírají naši rodiče. Ve chvíli kdy zatoužíme po tom oblékat se sami a ve chvíli, kdy jsme ochotni a schopni přijmout tuto velkou životní zodpovědnost, sami si zvolíme oděv, který nás bude chránit, chladit i hřát po celý zbytek našeho života. Vybereme si oděv, který nám vroste do kůže a už nikdy jej nebudeme muset svlékat. Vybereme si oděv, ve kterém zemřeme. V tuto chvíli tomu věříme.

 

Podle čeho si jej vlastně vybereme? Někdo dává přednost jasným, zářivým barvám, které upoutají na dálku, někdo volí lehké vzdušné oblečení, které jako by ani necítil. Někdo potřebuje silné vrstvy z hrubého a teplého materiálu, někdo volí těsný oděv, který sice vypadá hezky, ale ve kterém se bude obtížně pohybovat. Volíme dle vkusu, materiálu, barev, dle užitku, účelu a funkce, kterou má daný oděv splňovat. Někdo má rád krajky, jiný řetězy. Volíme impulzivně, intuitivně anebo s rozvahou. Ovšem existují také lidé, kteří dobrovolně a ze svého vlastního přesvědčení nevolí oděv žádný a zůstávají nazí. Většina z nás však nedokáže zvolit jen jednou.

 

Vybereme si oblečení, se kterým jsme nějaký čas spokojeni, ovšem po čase zjistíme, že nás oděv příliš tlačí či má jiné nedostatky. Vždycky se nějaké nedostatky najdou. Neexistuje ideální a dokonalý oděv. Protože ani lidé nejsou dokonalí. Proč by tolik nedokonalý tvor jako je člověk měl mít na sobě naprosto dokonalý oděv? Pokud nás zaujme oděv někoho jiného a zatoužíme po něm, hned si jej představujeme na svém těle a mnohdy nezůstane jenom u představ. Vlivem životních zkušeností, plynoucího  nebo spíše běžícího času a proměnlivých okolností se u lidí mění schopnost zůstávat věrni jednomu zvoleného obleku po celý život. Tato myšlenka je pouhým ideálem.

 

Také se běžně stávají případy, kdy se lidé zmocňují svých oděvů násilím, neváží si jich a vůbec s nimi špatně zacházejí. Takový oděv potom předčasně přestane plnit svou funkci a roztrhán na cáry či jinak znehodnocen končí v popelnici. Pokud se toto stane, je velmi málo pravděpodobné, že tento oděv někdo najde, vyspraví a oblékne si jej. To jsou ty smutné ba i tragické případy.

 

Je velmi bolestivé zbavovat se po letech spokojeného soužití oděvu vrostlého do naší kůže. Tento proces je bolestný pro obě strany. Dochází k tzv. trhání na kousky. Tyto kousky se velice obtížně sešívají dohromady v případě, že se přece jen rozhodneme k tomu, že si již jednou zvolený oděv nakonec necháme a nebudeme jej měnit za jiný.

 

Pokud měníme příliš často, může se nám také stát, že měníme a měníme až vyměníme. V tomto stavu zjišťujeme, že možná bude přece jen výhodnější zůstat nahými. Ovšem naše kůže již není tak pevná, pružná ba ani čistá. Naše nahá kůže je velmi ale velmi zranitelná. Abychom nechodili věčně krvaví a bez ochrany, necháváme si časem narůst vousy, vlasy a chlupy, do kterých se halíme a schováváme, aby na nás nebylo vidět. Další variantou je tzv. hroší anebo ježčí kůže, která plní funkci ochrannou. Tyto ochranné prvky samovolně vyrůstají na kůži vlivem vnějších otřesů a postupem času se mohou začít chovat velmi agresivně vůči svému okolí. Nedovolí žádnému oděvu, aby se přiblížil a někdy také trhají oděvy druhých na kousky. Ze zlosti, ze zoufalství anebo ze závisti. Toto se ovšem může také stát těm, kteří nikdy v životě žádný oděv nevyzkoušeli a z nejrůznějších důvodů zůstali nazí. Pokud po čase zjistíme, že bychom se přece jen rádi oblékli, šance ke získání vhodného oděvu je velmi malá.

 

Co dodat na závěr? Asi jen to, že šaty dělaj člověka:-)


27 názorů

tohle je opravdu dobré - trefné - čtení, tip

Robinia
02. 07. 2009
Dát tip
:-)

Puzzle
26. 06. 2009
Dát tip
Děkuji;-)

synáček
25. 06. 2009
Dát tip
V partnerských vztazích se mnohdy velmi chybuje a jednou z největších chyb je výběr partnera podobný výběru šatů… Je zarážející kolik podobenství se Ti podařilo do toho srovnání vtěsnat a hlavně, jak dobře to skutečně sedí… je to velmi povedené***

crytania
26. 05. 2009
Dát tip
... četlo se to pěkně. některé části jsou moc dobře vyvedené... "Pokud nás zaujme oděv někoho jiného a zatoužíme po něm, hned si jej představujeme na svém těle a mnohdy nezůstane jenom u představ. Vlivem životních zkušeností, plynoucího nebo spíše běžícího času a proměnlivých okolností se u lidí mění schopnost zůstávat věrni jednomu zvoleného obleku po celý život. Tato myšlenka je pouhým ideálem. " Asi by mě nenapadlo psát bo vztazích takto-zajímavé, nové, neohrané.. :o) Ale v některých částech mi to až tak moc nesedělo. Každopádně píšeš hezky...

Puzzle
18. 05. 2009
Dát tip
díky za tvůj dodatek;-) a skecnout o tomhle můžeme klidně osobně, čekám až se ozveš:-)

Noumenon
16. 05. 2009
Dát tip
zvlastni, mozna by to chtelo trochu zkonkretizovat, vsechno je to moc nejasne, nejasnost ma sve kouzlo, ale tady nevim oc jde, trosku tusim...

Puzzle
16. 05. 2009
Dát tip
tak to napiš;-)

Puzzle
16. 05. 2009
Dát tip
Myslím, že ti méně vnímaví nepochopili zcela můj záměr:-) Přesto děkuji všem... Pro Moorgaan a Morien: Tím, že šaty dělají člověka jsem myslela to, že vztahy s druhými lidmi nás obohacují, ovlivňují, utvářejí, tedy "dělají"...rozhodně jsem tím nechtěla říct, že singl člověk není člověkem... Pro Lucky: Děkuji moc za ocenění;-) Pro Viky: moudrá slova moudré ženy, díky za tvou přízeň a za tvé přátelství...to, že šaty měníme právě z toho důvodu, že nedokážou růst s námi jsi napsala výborně...

neroušek
16. 05. 2009
Dát tip
Tak to je moc dobře,nechť Pirát nezapomene na kokosové mléko a notýsek na básničky,které bude psát ve strážním koši.****

moorgaan
16. 05. 2009
Dát tip
pro nerouska dobra zprava..zasoby doplneny i nejaky ten vitamin proti kurdejim.-))

neroušek
16. 05. 2009
Dát tip
Neroušek zdraví Piráta a doufá,že má zásobu rumu a sušeného masa.*****

moorgaan
16. 05. 2009
Dát tip
já teda šaty nenosím:-))...nejsem snad člověk? tady se trochu priklonim k Nerouskovi a tim ho zdravim..(o_o)

Puzzle
16. 05. 2009
Dát tip
:-) Já nechtěla říct, že člověk, který se neholí a nestříhá se schovává...tohle je prostě jen metafora...chceš mi snad tvrdit, že lidem běžně na kůži vyrůstají ostny?;-) Jasně a přímo?;-)To myslím není potřeba...

neroušek
16. 05. 2009
Dát tip
PS.To spíš neroušek moc nechápe tu úvahu.Nechápe,proč se Puclík nevyjádří jasně a přímo.*****

neroušek
16. 05. 2009
Dát tip
Tedy kdo se nestříhá a neholí něco skrývá?....I to člověk má vztah sám se sebou a schovává se před svým okolím...jakýmkoliv způsobem...je divné a nepřesné.Puclík se musí zamyslet lépe.*****

Puzzle
16. 05. 2009
Dát tip
Anebo jsem tě možná nepochopila...hlavně si myslím, že pochopit tohle, co jsem napsala dá asi taky dost práce...je to hodně hluboké...zkus se podívat až na samé dno a pochopit to...tohle je prostě o vztazích mezi lidmi, o závazcích...

Puzzle
16. 05. 2009
Dát tip
Neroušku, to je to krytí, schovávání se...a je to věcí volby, buď se ostříháš a oholíš anebo ne, protože máš so skrývat...ale tohle je prostě jen metafora...myšleno tak, že má člověk vztah sám se sebou a schovává se před svým okolím...jakýmkoliv způsobem...

Puzzle
16. 05. 2009
Dát tip
Ahojky, s čím tedy nesouhlasíš?

neroušek
16. 05. 2009
Dát tip
Ta metafora,jestli to neroušek vůbec pochopil,toho vztahu jako oděvu,není moc povedená.Například tato metaforka vyloženě skřípe:Abychom nechodili věčně krvaví a bez ochrany, necháváme si časem narůst vousy, vlasy a chlupy, do kterých se halíme a schováváme, aby na nás nebylo vidět. Neroušek neví jak Puclík,ale růst vlasů nebo chlupů není věcí volby.Nicméně Puclík píše hezky.******

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru