Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kterak Marie a Pája létat chtěly

19. 05. 2009
9
52
3878

Píšu to do té Koule, je to dialog.

M: ... říká Marie

P:... říká Pája

M:"Slunko už na okna nám ťuká,
      obrodružstí nám mává z dáli.
      A pro mne to jsou, věru, muka,
      že znám světa jen kousek malý.



      Vždy opravdu smutno je mi,
      sbírám mollové noty,
      když musím chodit po zemi...
      ...a špinit svoje boty.



     Chci vymyslet nějakou lest
      na fyzikální zákony
      a jenom na chvilku se vznést,
      mít boty čisté, bez skvrny.



      Vidět z nebe náš dům. A školu.
      A na kosa si chvilku hrát.
      Nevadí mi, když spadnu dolů,
      že po letu následuje pád.



     Chtěla bych jenom na vteřinu
     vidět, jak domům střechy sluší,
     odpoutat se od země stínů...
    ...Leč nemůžu. Mám těžkou ..."

P: " ... zadek?"


52 názorů

Azirafal
15. 06. 2009
Dát tip
Díky za stránku rád se podívám. Na mém názoru to ale nic nemění. Což ty ovšem nepochopíš. S úctou A

nemá cenu s tebou diskutovat, tak ti ukazuji fakta

Azirafal
15. 06. 2009
Dát tip
Achjo.. no comment ;(

http://www.rymy.cz/rymy.htm

Azirafal
15. 06. 2009
Dát tip
Souhlas offthelip. 4Armin: Srovnáváš dům s básní? No promiň, to taky o něčem svědčí. Podstata poezie je psát, aby se to lidem líbilo ne? Nejspíš, měla by tam být aspoň nějaká pravidla, aby se to dalo považovat za poezii, ale když se mi něco líbí, neřeším jestli je to podle pravidel. To je celkem rozdíl oproti domu, kde když nic nezkontroluji, zemřu bídnou smrtí v jeho troskách. Pro mě je důležitější, když si lidi mé dílko přečtou a líbí se jim takové jaké je, a ne rozebrané na pravidla. Zamysli se, kdybys měl všechno dělat podle pravidel hm? A.

OffTheLip
13. 06. 2009
Dát tip
To říkáš ty. další nesmysl vedle toho, že básně mají svou formu, kterou MUSÍ splňovat. Literatura je mocná a různorodá, nelze spoutat nespoutanost rozličných literárních druhů.

Offthelip nám to natřel... Ale na podstatě věci to nic nemění

OffTheLip
13. 06. 2009
Dát tip
ano, okurko, jsi dobrá, máš můj obdiv. :) a báseň je moc pěkná. nenech si od toho nekulturního idiota jménem Miroslawek ani od toho nějakého Armina Tamzarriana a jeho srovnávání hrušek s jablky. a souhlasím s Azirafalem, Miroslawkova díla se skutečně nedají číst díky absenci jakýchkoliv prvků zachytitelných srdcem.

Ne, to se na mne nezlobte, ale to není stejné.

Omyl, má milá, je to stejné. Neb na oboje existují jistá pravidla, normy, které musí oba výtvory splňovat. Jinými slovy, zfušovat se dá jak poezie, tak dům, koláč, cokoliv.

Leč to už zase motáte dvě věci dohromady. Jsou věci, ve kterých člověk musí uvažovat reálně, podle jistých pravidel, ale jsou věci, ve kterých pravidla stojí jaksi v pozadí. Víte, ono postavit dům a napsat báseň, to je něco zcela jiného.

ZO: Představ si, že stavitel postaví, nastěhují se do něj lidi a dům spadne. Stavitel řekne: "No a co, vždyť já to stavěl srdcem, ne podle nějaké blbé šablony."

Ne, některé normy se mi líbí, některé ne.

katugiro
05. 06. 2009
Dát tip
Aha, takže některým normám rozumíš, jiným ne, a ty druhé proto odsuzuješ?

Ale něco jiného je slušné chování, které jste mi tu teď ráčil popsat a něco jiného je strojové jednání, o němž já jsem hovořila.

katugiro
02. 06. 2009
Dát tip
"Vy nepíšete básničky srdcem, vy je píšete strojově. (...) I s lidmi jednáte strojově, jako učebnice." Vem si, kolik mají lidské interakce pravidel, převážně nepsaných: například, když s někým mluvím, jsem k němu otočen čelem a mluvím dostatečně nahlas. No a teď si představ, že to někdo nebude respektovat a bude s lidmi mluvit zásadně otočen bokem, šeptem a přitom bude dělat pažemi kruhy. Na námitku, že má jeho projev nedostatky, odpoví: "vy nekomunikujete srdcem, ale strojově!" Mám to vysvětlovat ještě dál?

Azirafal
29. 05. 2009
Dát tip
žehnám ti :D

Dobře, beru na vědomí. Jinak panu Psu Tvé pozdravy vyřídím, ovšem až se vzbudí.

Azirafal
29. 05. 2009
Dát tip
nevykej nebo tě budu muset ztrestat mocnou rukou svého hněvu :D že zdravím pana Psa ;)

Ano, vykám Vám. Já ale vykám téměř každému, i svému psovi. Ale pokud Vám to vadí, nebudu Vám vykat.

Azirafal
29. 05. 2009
Dát tip
slečno zdá se mi to nebo mi vykáte? jsem jen anděl, ne stařešina :D určitě lepší jak ty říkáš říkanky, než daktylové nesmysly ;)

Já jsem také nepochopila ani jednu báseň pana Miroslawka. Zdá se mi, že my všichni jsme podprůměrně inteligentní, proto ho lituji, že "musí" trpět v takové společnosti. Jinak jsem ráda, že se vám moje "říkanky" líbí, ale nechápu to, asi to bude tím, že jste podprůměrně inteligentní, ty trocheje a daktyly byste totiž jinak musel vidět, no to je přece jasné...

Azirafal
29. 05. 2009
Dát tip
úplně jsem zapoměl co sem chtěl vlastně říct :D čekal jsem že bude mít těžkou duši :D zadek mě dostal, tip*

Azirafal
29. 05. 2009
Dát tip
pane miroslawku myslím že většina z nás zná wikipedia.org ZO: jaks přišla an to že je nadprůměrně inteligentní? jinak souhlasím, že to není o hledání daktylů a trochejů :D je to o myšlence. btw: nepochopil jsem ani jednu báseň mistra Miroslawka. jsem buď podprůměrně inteligentní, neo ty básně nedávají žádný smysl a není co chápat. vote pro první možnost. Jinak se mi tvoje dílka líbí *

reinka
27. 05. 2009
Dát tip
bravo, okurko :o)))))))))))))

Víte, co, pane Miroslawku, já se Vám vlastně divím, že ty bludy čtete, že si kazíte dojem o poezii, že jste nucen hádat se s lidmi, kteří jsou oproti Vám úplně hloupí. Já se Vám divím, že musíte pořád do někoho rýpat. A víte, co? Já se Vám vlastně ani nedivím. Já Vás lituji.

Miroslawek
19. 05. 2009
Dát tip
Zelená okurka: předvedlas obvyklou sérii paranoidních bludů, z nichž některé jsou ve své variantě i půvabné ;D Každopádně z toho (jako vždy) vyplývá, že je třeba tematizovat vztah svého naivního parciálního já k intertextové výměně a příslušným indukovaným anticipacím.

Vážený pane Miroslawku, už mám o Vás docela pěknou představu. Vy jste přesně ten člověk, který si vezme papír, napíše si přesný pracovní postup a pak se na to snaží nacpat svoje myšlenky. Vy nepíšete básničky srdcem, vy je píšete strojově. Jste jako chladný stroj. Už vím, proč se mi Vaše básně nemohou líbit, není v nich kousek citu, pouze v nich vychází ty Vaše trocheje a daktyly. I s lidmi jednáte strojově, jako učebnice. Já se ráda poučím svými chybami, neboť, jak známo, chybami se člověk učí. Ale tohle není poučení, tohle je nesmysl. Já si ze svých básniček nebudu dělat strojové výrobky, jeden jako druhý, to je nesmysl a nic víc. Každý normální člověk si přečte báseň a zhodnotí ji jako člověk, zhodnotí její myšlenku, její zpěvnost, báseň v něm vyvolá nějaký cit. Ale jsou i jedinci, kteří k básni sednou, prohlédnou si, kde je trochej, kde dva daktyly a dospějí k názoru, že celá báseň je na nic. Víte, zkuste si to někdy přečíst nahlas. Naučte se číst básně srdcem, ne mozkem. Ano, z Vašeho projevu jsem si naprosto jista, že mám tu čest s nadprůměrně inteligentním člověkem. Ale ona inteligence někdy nestačí. A já už jsem se mnohdy poučila, což mi sice věřit nemusíte, ale také nemáte žádné důkazy k vyvrácení mého tvrzení. Omlouvám se, pane Miroslawku, vím, co si o mne myslíte, totiž to, že jsem drzé, nevychované, hloupé děvče, které neumí jednat s dospělou osobou. Proto se Vám omlouvám za své jednání, ale já jen nesouhlasím s Vašimi tvrzeními a svůj nesouhlas dávám najevo, protože jen tímto způsobem může lidstvo někam dospět.

neroušek
19. 05. 2009
Dát tip
Moc pěkná básnička.A navíc ještě dialog.****

Miroslawek
19. 05. 2009
Dát tip
A hlavně by mne zajímalo, jak si představuješ případné konstruktivní připomínky? Co říci třeba jen k rytmu? Abychom se o něm vůbec mohli smysluplně bavit bylo by třeba minimálně několik hodin práce, tvé práce, protože o výstavbě verše dle v praxi předvedeného tušíš jen mizivé málo. Tahkhle jen ve zkratkovité beznaději: Verš je definován jako útvar rytmický, (novo)český verš je sylabotónický, tj. zjednodušeně - jeho rytmus závisí na počtu slabik a organizaci slovních přízvuků. Jedno z možných značení: X - přízvučná slabika, x - nepřízvučná Z tohoto pohledu se verš člení do menších rytmických jednotek tzv. stop. např. trochej = přízvučná, nepřízvučná daktyl = přízvučná, dvě nepřízvučné V ideálním případě by se slovní přízvuky měly krýt s přízvukem metrickým - tj. tam, kde ho předpokládá nějaké "organizační schéma", které stanovuje vždy první verš ve dvojici (či n-tici) s tím, že se má v dalším průběhu opakovat. Tomu vzbuzenému očekávání se říká metrický impuls. Tolik ve veliké zkratce k nejzákladnějším pojmům, jejichž neznalost je k tíži nikoliv mně, ale tobě. Jsem zvědav, jak bys s takovou zasedla třeba k řízení auta. Vždy opravdu smutno je mi x Xxx Xx Xx = předrážka, daktyl, trochej, trochej když musím chodit po zemi x Xx Xx Xxx = předrážka, trochej, trochej, daktyl přičemž zejména nesoulad v podkládání těžkých dob v rýmovaných slovech je věc, z níž si dělal legraci už K.H. Borovský (a přesto bych to tady mohl citovat u každého třetího textu): VELMI MNOHÝM ČESKÝM BÁSNÍKŮM Věčná vaše píseň: "Jaká slast milovati českou vlast!" - Má-li však mít z vaší lásky zisku, nedávejte písně své do tisku. (Epigramy, 1845) a třeba hned další verše jsou také v nepořádku sbírám mollové noty Xx Xxx Xx = trochej, daktyl, trochej a špinit svoje boty x Xx Xx Xx = předrážka, 3x trochej a tak dále... další lekce jen za honorář. Doporučená literatura zdarma.

Miroslawek
19. 05. 2009
Dát tip
ZO: omyl, nesmysly píšeš ty... a nejen ve svých pokusech o verš - třeba také o tom, že se ráda poučíš. Ještě jsem nezaznamenal žádný projev tvé snahy v tomto směru.

Miroslawek
19. 05. 2009
Dát tip
ZO: bolestně nad sebou přemýšlím u každého svého příspěvku ;D

Promiňte, teď již nemám čas s Vámi konverzovat, neboť musím do hudební školy.

Lépe řečeno, to se netýká mých textů tolik, jako těch ostatních, já vím, že nepíši dobře, ale vy někdy vážně přeháníte.

Já snesu negativní reakce, jenže to, co vy píšete, to nejsou negativní reakce. Já se ráda poučím, ráda napravím své chyby, ale VY PÍŠETE NESMYSLY! A to se netýká jen mých textů.

Miroslawek
19. 05. 2009
Dát tip
josef-k: tak se to zvenčí může jevit, ale osobně si to vůbec nemyslím ;o) A propos - je ti po tom něco? Já jenom, aby ses nečertil, až se tě budu ptát, jestli jsi pedofil.

Ano, jenže Vaše reakce bývají, jak bych to jen řekla... Prostě mi někdy připadá, že si o sobě myslíte, že jste snědl všecku moudrost a kritizujete všechno, většinou zcela bezmyšlenkovitě. Snažíte se člověka zadávit horou cizích slov, takže chvíli trvá, než člověk zcela pochopí, co jste chtěl říci. Prosím Vás, až jednou něco nezkritizujete, dejte mi vědět, opravdu by mne to zajímalo. Někdy se nad sebou zkuste zamyslet.

Miroslawek
19. 05. 2009
Dát tip
Ale abychom se vrátili k meritu věci. Proč sem ty texty vkládáš, když nesneseš negativní reakce? To se zde smí a má je chválit - i když si to text nezaslouží? A není spíš na místě hledat prostor pro zlepšení tam, kde ho můžeš ovlivnit, tj. u sebe?

Miroslawek
19. 05. 2009
Dát tip
ZO: a copak za to já můžu? Má reakce je přece přímo odvislá od toho, k čemu mám možnost se vyjádřit. Co jsi četla nebo ne vypovídá ještě méně.... a spíš o tobě, než o mně.

Jistě, bavíme. Ale Vy byste si, dle mého názoru, měl zamést před vlastním prahem. Ještě jsem totiž od Vás nečetla nic kladného ( a to se týče i Vašich textů).

Miroslawek
19. 05. 2009
Dát tip
ZO: o mně tu přeci není řeč, bavíme se o tvém textu. Nebo ne? ;o)

Ó, ano, jistě, samozřejmě, zato Vy jste tak dokonalý, až to hezké není.

Miroslawek
19. 05. 2009
Dát tip
ZO: a to se klidně nenech, proč by ses s tím také obtěžoval, když si nejsi po sobě schopen text po vložení ani přečíst? Ale přiznám se, že uklepnuté "obrodružství" je z těch milých, horší je to s oním k nevolnosti rozkolísaným rytmem, chatrným slovníkem a obecnou toporností při spojování slov do většího celku. Lajdáckost celé stavby ve mně přes veškerou dobrou vůli příznivou reakci vybudit nemůže.

Vážený pane Miroslawku, vy pro mne znamenáte také muka, veliká muka, možná i trýzeň, ale co, já se Vámi přeci nenechám trýznit.

Bylo to zde -krom miroslawka- zaslouženě sežráno, i já se přidávám svým tipem.

Bíša
19. 05. 2009
Dát tip
Tip.

joylis
19. 05. 2009
Dát tip
povedla se

Miroslawek
19. 05. 2009
Dát tip
pro mne jsou to věru muka ;o)

pěkně vydařené :o) držím palce...

nám, mořskému koníkovi, avízko přilítlo a jdeme to vkulit :o) znáš se blbě, avízka posíláš dobře :o)

Já, počítačový antitalent se se Vám, mořskému koníku, snažím napsat avízo o zařazení mého "díla" do Koule. Ale asi to dělám blbě, jak se znám.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru