Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O dvanácti termoskách

14. 07. 2009
5
5
1171

Jiné oči, jinej svět.

Záclona se zachvěla pod dotykem žilnatých svraštělých rukou. Dva páry očí sledovaly vzduch. Stmívalo se, byl čas na čaj a chleba. Měla zvláštní postup tvoření čaje, neměla nic na způsob varné konvice, a proto nalila do jedné z termosek horkou vodu a s tou vydržela až do půlnoci, kdy si obvykle chodila povídat s černobílými fotografiemi svého manžela. Termosky se vždy na tento okamžik těšily celý den a snažily se upozornit na sebe jakýmkoli způsobem, aby byly vybrány. Jedna si třeba vymyslela, že pootevře víčko, aby byla výjimečná. Což ostatní chtěly samozřejmě být také, a všechny pootevřely víčko. Chápejte, když jste termoska a skládáte se jenom ze tří částí, nemůžete toho příliš se sebou udělat. Jistě, můžete spadnout z poličky, určitě si Vás všimnou! Ale co kdybyste se rozbili? Vyhodily by Vás do koše plného plesnivých slupek od banánů, ohryzků od jablek a zbytků kočičího žrádla.

Ozvaly se šouravé kroky a žilnaté ruce se natáhly k poličce, přejely tam a zase zpátky nemoha si vybrat z dvanácti, naprosto identických, pootevřených termosek. Kdybyste naslouchali opravdu pozorně, možná byste zaslechli intenzivní klepání, to jak se termosky nervózně třesou. Ha! Ruka si vybrala termosku nejméně obalenou pavučinami, kroky se odšouraly a za chvíli se ozvalo bubnování kapek o nerezové dno umyvadla. Nikdo už si nevzpomínal, kdy přesně z kohoutku místo proudu vody začaly padat kapky.

Už dlouho si taky nikdo nevzpomněl, že v nízkém domku, obrostlém břečťanem a dokola obklíčeném malou zahradou přeplněnou stromy, vysokou trávou a mohylami toho, co bývalo záhonem, žije drobná stařenka. Ani jedno z dvanácti dětí od Vánoc neotevřelo dřevěnou branku. A to už dokonce padalo listí! Dvakrát v roce, na Velikonoce a na Vánoce, bylo vybráno jedno z nich, které přišlo převzít od stařenky peníze, které pro oněch dvanáct dětí dávala s každým důchodem stranou, a přišlo také zjistit, co drobného by se stařence hodilo jako dárek k Vánocům. Samozřejmě, nemohly si dovolit nic drahého, znáte to, auto, rodina, děti, dovolená…

Dvanáct termosek bylo jedním z těchto vánočních darů. Stařenka nechtěně vyprávěla o své sousedce, která zakopla o termosku a při pádu si roztříštila čéšku, z čehož si vyslané dítě mylně domyslelo, že stařenka by jednu takovou termosku ocenila. Poněkud nešťastně nadhodilo tuto historku a nápad na dárek před ostatními, a výsledkem byla vášnivá hádka končící hromadným rozchodem k vlastním rodinám, aniž by se vyřešilo, kdo termosku koupí. Nakonec ji koupili všichni. Před Vánoci byla totiž velká slevová akce v obchodě s domácími potřebami. Nicméně stařenčina radost z termosek byla upřímná, měla celoroční společníky…


5 názorů

Skvělý nápad, ty termosky.

Aleenasha
06. 02. 2010
Dát tip
originální nápad, zpočátku jsem si myslela, že se bude jednat o pohádku, druhá část mě ale shodila z oblak do kruté reality. Šetří na vlastní matce a ona by se pro ně rozdala. Nicméně termosky jako společníci jsou sympatické .Určitě tip*

Slávek
11. 11. 2009
Dát tip
Je mi smutno. Dobrý. Tedy ne jako ve stupnici završené propadlem nedostatečná. Dobrý jež se má blížit blažený.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru