Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 429 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky (1. 8. 2019)

+9 neviditelných
Sveřepá rafika-robostory 1
datum / id05.10.2009 / 336760Vytisknout |
autorKandelabr
kategoriePovídky
upřesnění kategoriepro radost, jak jinak
zobrazeno7589x
počet tipů18
v oblíbených4x
do výběru zařadilpozorovatel, katugiro, Dero,
zařazeno do klubůPovídka měsíce,
Prolog
Díl první, čili nultý, kde se čtenář nadechuje a rozkoukává a v němž plechový hrdina, ač pohybu neschopen, přeskočí snídani a zjistí, že bude potřebovat pomoct nejen s hlavou, ale i úklidem.
Sveřepá rafika-robostory 1

Brm. Udělal servomotorek. Brm. Udělal druhý servomotorek.

OČI OTEVŘENY, zpravil robota hlas uvnitř hlavy.

ČUČÍŠ DO STROPU, dodal ještě, snad aby mu ujasnil souřadnice, či polohu nebo co, zkrátka si zřejmě připadal hned po ránu důležitý.

Robot se ovšem ani nepohnul, zírat do stropu mu přišlo jako celkem dobrý nápad. Což bylo poněkud netypické. Obvykle vstával čile, a vždy si (zubů nemaje a tudíž ústní dutinu nezaměstnávaje) pohvizdoval při ranní hygieně, protahování pružin, čištění registrů, olejování kloubů, kontrole svarů a utahování šroubků (být uvolněný může být dost nepříjemné, nejenom, že si můžete utrousit nějakou součástku např. do polívky nebo do kanálu, ale taky je pak robot rozhrkaný a chrastí to v něm jako v pokladničce držitele prvního místa ve sběru a vůbec pak na vás lidi koukají šejdrem, maje vás za porouchaného nebo aspoň nadrátovaného) nějakou melodii a to podle tohoto klíče:

 

V ponděli Jednou z lesa domů se nesa,  pokud svítilo slunce, když pršelo notoval si Žvýkal jsi hurikán, ( jeden) kluk jako ty,  v úterý, pokud se probudil na pravém boku Dva mokré balkónky, pokud na levém tak totéž, ovšem převedeno do dvojkové soustavy, ve středu pak bez výjimky Otěže v rukou tři mám,   čtvrtek patřil Čtyřem koňům ve dvoře, žádnej s nima nevoře, cárára,  ovšem pokud si při vstávání zaměnil papuče (levou za pravou a obráceně) nasazoval furiantské basové sólo hajného Mumlala ze Čtyř vdov. V pátek původně začínal na Bachovi, Praeludium und Fuge E-mol,skladba na Seznamu Bachových skladeb sice označena číslem 555 a tudíž pro pátek hned třikrát vhodná, ale na provedení poněkud náročná a robot by si po ní nejraději šel znovu lehnout, ovšem pravidla pevně stanovená měnit nechtěl a tak jen pátky rozdělil na Velký a malé. Na Velký si dával Bacha, malé odbyl Pátou (dávno již odbilou). Sobota patřila Šestákové opeře a neděle  nic, ne že by si chtěl hrát na pánaboha, ale hleděl mu aspoň do oken, lelkoval, zevloval, nedělal lautrnic, flákal se, flinkal, či poflakoval, maximálně utloukl semotamo špačka nebo si dal dvacet za Masaryka.

 

Jak tedy vidíme, robot to byl metodický, ve svých zásadách pevný, ve zvycích stálý, nekolísavý. A teď najednou tohleto. Leží si. Nevstává. Necvičí. Nepíská. Nepeče si v sobě toust. Prostě jenom leží a čučí a nic se mu nechce.

POŘÁD ČUČÍŠ DO STROPU! Opět se ozval vnitřní hlas neskrývaje už podráždění, protože byl pátek a to znamenalo, že na toustu bude malinová marmeláda (říkal jí mazlivě Ememka), kterou on obzvláště rád (a podezíral robota, že to ví a schválně ji proto maže natenko, sobec).

ČAS SNÍDAT! Zkusil to ještě.

Nic.

JO A TAKY JE PÁTEK, VEČER VYSTUPUJEŠ, TAK NEBLBNI. Šel na to šelmovsky, připomněl robotovi robotu a přitom zněl kamarádsky, byl by se pyšně zapýřil, což ovšem nemohl a tak se aspoň trochu rozechvěl a radostně zatetelil, což hlas umí.

 

Pá-tek. Vyplivl ze sebe robot a byl v tom všechen žal, ten krásný dlouhý tón, chtělo by se napsat, ale spíš to znělo jako když bublá v radiátoru nebo když kýchá nachlazený bobr. Ale smutně to znělo dost.

 

A JÉJE, pomyslel si hlas, TOUST ASI DNESKA PADÁ.

 

S robotem bylo cosi v nepořádku, to už je nám jasné. Co to však asi mohlo být? Mechanická závada těžko, vždyť se nedávno sám hodil do servisu, kde ho proklepli, promazali, seřídili, vyštelovali, vyladili, vycídili, profoukali, vyleštili, napulírovali a vyblejskali, až celý zářil jako fungl nový a ještě mu dali obrázek, že neplakal.

Že by byl nemocný? Kýchnul na něj někdo v podzemce a stěrače včas nezareagovaly? Snědl něco špatného? Kdepak.

 

Vzzt! Zakňoural namáhavě píst a robot se posadil. Byl totiž pátek. A to znamená, že večer musí do báru. A to nikoliv, aby si prolíval trubky, ale za zábavou, neboť to byl robot bavící, každý pátek měl vystoupení, vyprávěl vtipy publiku, imitoval filmové stár i mlád, břichomluvil, dělal fórky i Zagorku a tak dále a lidi to měli rádi, v podniku bylo útulno, víno ucházelo, servíři servilní, služebníček a rukulíbám, to se líbilo a robobavič tomu přidal ten správný šmrnc, a při děkovačce po něm mohli házet drobnýma, strefovat se kam bylo libo, ono to o něj vždycky hezky cinklo a ještě vám poděkoval a přihodil přídavek.

 

Seděl na lůžku a cítil se nanicovatě, na jídlo nebylo ani pomyšlení (ZPROPADENĚ! Řekl si hlas) ani na  písničku, už jenom vysoukat se z pyžama bude nadrobotická práce. Pustil se do toho s nevolí, tahal si triko sem a tam, až v něm dočista zabloudil a využiv čerstvě doplněných slzných kanálků (měl je, jsa od výroby dobře vytuněn), hořce zaplakal ale jen krátce, obávaje se koroze a znovu se pustil do pyžama, až se z něj konečně vymotal.

 

A pak pohlédl na budík. Byl velký, blýskající se, s velkou těžkou rafikou a byl zasazený v jeho břiše. A dělal, CINK, CINK, CINK. A rafika se choulila k velké, tučné, červeně vyražené nule.

Tohle byl problém. Tohle byl totiž náladometr.  A ručička měla být někde úplně jinde. Obvykle byla úplně vpravo, na sluníčku, které se, jako by toho nebylo málo, ještě (teď se mu zdálo, že přiblble) usmívalo. Maximálně se rafika dostala někam do poloviny cesty mezi sluníčko a psa, který byl asi ve třetině budíku, ale pod psa nikdy neklesla, nikdy ani neslyšel o nikom, komu by kdy klesla až k vymačkanému hadru. A teď sám byl na nule. Až úplně dole, pod bodem mrazu, dál to nešlo, ale rafika se stejně snažila, chvěla se a dorážela na zarážku, i ta nula jí byla málo, potvoře.

 

Co s robotem, když má splín? A to prosímpěkně ne ledajaký, ale pořádný, deset na šestou  čili megasplín. Zbývá jediná možnost a to, zavolat si na sebe opraváře. To bylo hned několikráte nepříjemné. Zaprvé: roboti se většinou umí spravovat sami, čili volat si na sebe pomoc, a  ještě ji zvát k sobě domů je poněkud ponižující. Zadruhé, znamenalo to odklopit zadní panel, což byla činnost choulostivá a nepříjemná a navíc se přitom poruší plomba, takže jste zničehonic po záruce a lidi se na vás nedívají hezky. A konečně zatřetí zadní panel pak špatně doléhá, vrže a může vám do vás napršet. Ale co naplat.

POING, udělal panel, plomba odskočila, panel se zhoupnul na pantících a robot do sebe šáhnul a nahmatal tlačítko, které bylo červené, s nápisem JSTE SI OPRAVDU JISTI?, což sice neviděl, ale věděl, protože se to o sobě dočetl v Manuálu.

Nadechl se a čudlík zmáčkl.

 

Ozvalo se chrčení a pištění, jako když ladíte staré rádio, pak v robotovi zakašlalo a hlas v jeho hlavě promluvil, neobvykle strojově a chladně a nepřívětivě jako páteční úředník:

ZMÁČKLI JSTE TLAČÍTKO JSTE SI OPRAVDU JISTI?, JSTE SI OPRAVDU JISTI?

POKUD ANO, ŘEKNĚTE 1, POKUD NE, ŘEKNĚTE 0.

„Jedna..“, špitl robot, značně znejistěn.

ŘEKL JSTE 1, JSTE SI JISTÝ, ŽE NÁS OPRAVDU POTŘEBUJETE? NEVÁLÍTE SE JENOM NĚKDE VE ŠKARPĚ A RÁNO VÁS BUDE BOLET HLAVA A BUDETE TOHO LITOVAT?

1-PRO OPRAVDOVOU POTŘEBU

0-PRO ŠKARPU

„Jedna…“, trpělivě přesvědčoval robot automat.

NEDĚLÁTE SI ŠOUFKY?

1-NE

0-ŠOUFKY

„Jedna…“, vysoukal ze sebe robot a poprvé byl rád, že má špatnou náladu, protože kdyby neměl, tohle by mu ji pokazilo.

VÁŠ POŽADAVEK BYL ZAREGISTROVÁN, BRZY SE S VÁMI SPOJÍ NÁŠ AGENT.

Řekl automat a zazvonil domovní zvonek.

Ne, že by robot mohl dojít až k domovním dveřím, tohle je deprese vážení, žádná hej nebo počkej, senná rýma nebo když vás brní palec, a robot se tedy vzmohl jen na: „Dále.“ Na: Je zamčeno, ale klíč má sousedka, běžte si jej laskavě půjčit, jsem poněkud indisponován.“ , mu už dech jaksi nevystačil, ovšem agent za dveřmi nebyl agentem pronic zanic, patrně byl zvyklý řešit nouzové situace, rychle a elegantně, čili dveře hladce vyřízl laserem, kdyžužtakuž, ať na pistolku nesedá prach a je se čím doma pochlubit.

Agent byl pomenší plechový válec na čtyřech kolečkách a se čtyřmi chapadly a ze všeho nejvíce připomínal vysavač. Což potvrdil tím, že u dveří cosi zahučel, přisál se husokrkými chapadly na pacienta, zahájil analýzu a v mžiku hlasitě explodoval a rozprsknul se po celé ložnici, zaneřádiv ji mastnými kusy součástek, poškodiv zánovní koberec, utrhnuv cár tapet a cvrnknuv kolečkem do stínidla lampy, vyloudil hezké čisté CÉ.

(pokračování...)




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

03.05.2010 20:57:40dát kritice tipTangens_Omega36
Taktéž. ;-)
03.05.2010 19:25:25dát kritice tipBert_Hoffman
Dík za info, Kande, mrknu se...
03.05.2010 19:17:00dát kritice tipKandelabr
pro ty co nezaregistrovali a mají zájem: třetí díl je tu...a konec stále nikde...
15.03.2010 20:25:16dát kritice tipTangens_Omega36
Mrknu na něj, dík za avi. :-)
13.03.2010 22:05:32dát kritice tipKandelabr
druhý díl je (konečně) na světě. Tak snad se vám bude líbit.
03.02.2010 16:14:27dát kritice tipNegativ
Já si moc nepročítal předchozí komenty, takže nevím jestli se tady o tom někdo zmínil, víš že už dva podobní roboti existujou, Marvin (neplést s VT Marvinem) ze stopařova průvodce po galaxii a Bender z futuramy, nálada robota sedí na Marvina a způsob humoru na futuramu, chybí tam jenom smrtibudka :D jinak perfekto, tohle je přesně šálek mýho oleje, abych tak řekl a zatim jediná věc z Povídky roku, u který sem se nenudil.
31.01.2010 00:17:29dát kritice tipsveřep
nehluboká jest má kritika - bavila jsem se dobře
s pozdravem sveřepá sveřepka :)
03.01.2010 18:35:37dát kritice tip_Birkoff_
Nezaujalo :/.

Tangens >> Jsi blb :D
03.12.2009 21:46:54dát kritice tipTangens_Omega36
Zde je slibovaná podrobná kritika.

Název poutavý a originální, s ním jsem spokojen.

Prolog - možná by stačilo "Díl první (nultý)". Sám název ledacos napoví. Případně bych ho napsal heslovitě - třeba: Plechový hrdina se představuje. Několik prvních potíží.

Za hláškami robota (+ i jinde, třeba za „Brm“) bych psal nějakou diakritiku, OČI OTEVŘENY! vypadá jistě líp než OČI OTEVŘENY. Obzvláště, když později vykřičníky apod. píšeš. Mimo to lze takto vyjádřit víc detailů. Př.: ČUČÍŠ DO STROPU! nebo tři vykřičníky, dle toho, jestli byl robot svým omylem moc naštvaný, nebo to "bral sportovně".
Rovněž si říkám, že náš robot by měl mít nějaké jméno (třeba Emil. Ne, to je příliš klišoidní, jen žertuji). ;o) Možná i číslo, popřípadě kombinaci písmen a čísel. Tvůj anonymní robot je velmi neosobní – i věci (obzvláště takto dokonalé) si zaslouží více úcty. ;-)
Dále jsem si všiml, že někde píšeš čárku či jiný znak zbytečně, někde ji zase vynecháš.
Př.: hořce zaplakal /čárka/ ale jen krátce, neobvykle strojově a /čárka místo a/ chladně a nepřívětivě, tohle je deprese /čárka/ vážení atd. Asi si řekneš, že jsou to detaily, ale s optimální interpunkcí se každý text čte líp. Někdy je v souvětí možno čárku udělat i vynechat (nebo nahradit polmčkou), proto to slovo optimální. Zcela přesná pravidla zde samozřejmě nejsou, chce to mít praxi.
Potom jsem si všiml několika slov (spojení) vyloženě nezdařilých.
Konkrétně: Šel na to šelmovsky. Patrně jsi chtěl mít v jedné větě dvakrát šel, ale „šelmovsky“ je pojem, který snad ani neznám. Lišácky (chytrácky, vychytrale, mazaně…) by zde zapadalo daleko víc.
Dále: husokrkými chapadly. Uf! Přiznám se, že jsem toto slovo musel přečíst asi třikrát, než jsem ho přečetl správně. Chápu, že jsi měl na mysli chapadla připomínají husí krky, ale tento jev jsi vyjádřil velmi neohrabaně. Bohatě stačí chapadly. Případně dlouhými tenkými chapadly.
Několikrát se v textu vyskytuje i nadbytečné „a“.
A pak pohlédl na budík
A dělal, CINK, CINK
/Pak pohlédl na budík… Budík dělal CINK, CINK!/
A ručička měla být někde úplně jinde.
A teď sám byl na nule. /Třeba: Teď byl však sám na nule/.
Podobně plevelné je „tohle“ v následujícím úryvku:
Tohle byl problém. Tohle byl totiž náladometr. /To byl (ovšem) problém, protože se jednalo o náladometr/.

Další postřehy:
Zbývá jediná možnost a to, zavolat si na sebe opraváře. /Buď čárka pouze za slovem možnost, ovšem jako mnohem lepší varianta se mi jeví „Zbývá jediná možnost – zavolat si na sebe opraváře.“/ No uznej – takhle celá věta zní několikanásobně dramatičtěji, a přitom se provedla jen drobná úprava. :o)
Agent byl pomenší plechový válec na čtyřech kolečkách a se čtyřmi chapadly a ze všeho nejvíce připomínal vysavač.
Pomenší – viz výše o ne příliš vydařených neobvyklých slovech – standardní „menší“ je, myslím, víc než na místě.
„Ze všeho nejvíce připomínal vysavač“ bych napsal v samostatné větě (možno modifikovat na „Nejvíce se podobal vysavači“).
(pokračování...) „Hezčí“ je Pokračování příště. :)
Zaneřádiv ji mastnými kusy, jsa a další archaismy se do tohoto žánru také příliš nehodí. Když už, tak používej archaický styl v celém textu (nejlépe na žánr historický, což povídka o robotovi vážně není).

Našel jsem zde však i něco, co mne potěšilo.
Nadrobotická práce – velmi hezká aplikace pojmu „lidský“ do robotího světa. Asi by bylo ještě pěknější „nadrobotská práce“. ;-)
Dále celý odstavec, který začíná „S robotem bylo cosi v nepořádku…“
Napsán je přímo ideálně, těchto výjimečně povedených statí se drž.
Podobně: „Že by byl nemocný? Kýchnul na něj někdo v podzemce a stěrače včas nezareagovaly? Snědl něco špatného? Kdepak.“
nebo
„Co s robotem, když má splín? A to prosímpěkně ne ledajaký, ale pořádný, deset na šestou čili megasplín.“
a taky
„ZMÁČKLI JSTE TLAČÍTKO JSTE SI OPRAVDU JISTI?, JSTE SI OPRAVDU JISTI?“

Celkové hodnocení: v povídce se občas objeví něco, co si skutečně zaslouží potlesk, ovšem na druhou stranu se v povídce nacházejí i útvary, které jsou příliš neohrabané a v kontextu nevhodné. Často není správně použita interpunkce, nějaké to nadbytečně opakované slovo se taky vloudí a mix archaického a běžného jazyka vyžaduje opravdu mimořádný um a praxi.
Text je z formálního hlediska poněkud nevyvážený. Lépe je držet se tradičního konvenčního stylu (a tuto radu dávám autorům poměrně často), nežli psát perly mezi značná škobrtnutí.
Co musím pochválit, je zřejmá pointa a srozumitelnost textu. Humornost mi připadá též docela uspokojivá. Doporučil bych tudíž něčím humorným nebo dramatickým povídku zahájit a „polevit“ až posléze.
Věřím, že s dalším dílem si poradíš fundovaněji.
26.11.2009 20:17:10dát kritice tipTangens_Omega36
OK, wait a moment, řádná kritika bude, snad už zítra (to v laborce nebudu od rána do večera). :)
Aha, takže odpočítával. Jaký paradox - sám počítám všechno možné, a přitom jsem si té posloupnosti nevšiml. No, hned mám nějaký důvod k důkladnější kritice. ;-)
24.11.2009 11:58:04dát kritice tipKandelabr
Tangens: hele, já po tobě nepožaduju, abys mi napsal důkladný rozbor či kritiku. jestli chceš, prosím, určitě si ji přečtu. jenom jsem reagoval na to, že po mě chceš obhajobu a hájit se můžu jenom proti jasně formulovanému názoru. Proti výkřikům, že je to trapné a nevtipné se bránit nemůžu. Ale klidně to akceptuju, to, že se můj text (jakákoliv práce) nelíbí všem a všichni mají nějaký názor znám dobře nejen z písmáka.

ještě k těm písničkám: jsou tam kvůli těm číslovkám, odpočítává si tak dny v týdnu, ale asi to není dost zdůrazněné. to je fuk. mně to příjde vtipné.
23.11.2009 22:00:54dát kritice tipTangens_Omega36
OK. Já jsem dnes taky nespal. To jsme dva. Však v poho, až budeš OK, tak napiš. Na Lakrov mrknu. ;-)
23.11.2009 21:56:05dát kritice tipVT Marvin
Já to neberu vůbec osobně. Já padám na hubu, protože jsem zase nespal, jsem paralizovanej. Já si to přečtu pak, prosimtebe.
23.11.2009 21:52:08dát kritice tipTangens_Omega36
Ježiš, já nechci, abys padal na hubu, ale pouvažoval o tom, co jsem nadhodil. Zkus si třeba představit, že jsem to nepsal já, ale nějaký neznámý XY, zdá se, že to ode mne bereš moc osobně.
23.11.2009 21:45:42dát kritice tipVT Marvin
Tangensi, já to fakt nečetl. Padám na hubu a tvé komentáře mě poslední dobou přivádějí do jiného stavu, chci říct k šílenství... :)

Ale přečti Lakrov a napiš kritiku jako fajt... :D
23.11.2009 21:41:58dát kritice tipTangens_Omega36
Ale dyť jsem psal i o nutnosti kompromisu. Pouvažuj o tom. Čau! ;-)
23.11.2009 21:22:12dát kritice tipVT Marvin
Tangensi, já to číst nebudu, dočetl jsem jen o k těm skladbám. Přečti si tady mou kritiku. Přece nebudu opakovat svůj názor na dílo každému, kdo se mnou nesouhlasí. O těch skladbách tam je taky něco, pokud si vzpomínám. Nemyslím si, že bych argumentoval tak, že "ne, ty nemáš pravdu, mám ji já!" A kdyby ano, pořád si to - já sám za sebe - považuji víc, než když bych někam vlítnul a silnými slovy odsoudil text a snad i autora. Maucta.
23.11.2009 21:15:39dát kritice tipTangens_Omega36
VTM: To není jistota, ale hodně kvalifikovaný odhad na základě mých zkušeností. Předně debatuješ stylem "nemáš pravdu", "tak to není", "to je pouze tvůj subjektivní názor/dojem" apod. Čekal bych od tebe analytičtější přístup a podpírání svých tvrzení fakty a obecně uznávanými věcmi. Např.: "Líbí se mi tohle spaní, kde se chrlí jeden nápad za druhým..." Je dle tebe nápadité psát o známých skladbách, případně ne příliš legračně zkomolených? A též pokus o vtip "V pátek původně začínal na Bachovi..." plus o něco později "Na Velký si dával Bacha", který je již ovšem do značné míry klišé.
Teď mne napadla taková malá sumarizace řešeného problému:
Někdo (třeba já) tvrdí (obecně kdekoliv): Tohle není vůbec originální a napínavé.
A někdo jiný (třeba ty): Ale jo, to je ještě dost originální a napínavé.
Nebo: To je sprostý vs. To ještě není sprostý, jen odvážně řečeno.
Nebo: Vtipné vs. Trapné.
A zde je onen začarovaný kruh - každý máme jinou míru vkusu, tolerance a subjektivity. Kde je tedy pravda? Někde mezi, dejme tomu uprostřed. Kdo nás rozsoudí, kdo je arbitr??? Bohužel nikdo.
Je potřeba si dlouhodobě vybudovat jisté kolektivní uzance a nepsaná pravidla. Shodneme se jistě na tom, že miš místo myš je špatně, i když i tohle za jistých okolností lze tolerovat. Proč nejít ještě dál?
Jistý konsensus, který by ošetřil i méně zřejmé a známé jevy, by nám všem jistě prospěl a moc bych byl rád, kdyby ho bylo dosaženo. Je to ovšem konsensus dobrovolný a nevymahatelný.
I když, zatím to spíše vypadá, že se spíš snažím prosadit jen a jen tu svou pravdu, i kdyby mne mučili na mučidlech. ;->
Ovšem tento problém je na samostatnou debatu. Trochu jsem odbočil. Budu se snažit v nejbližší době napsat zde podrobnou kritiku, když mne o to autor požádal. Ten konsensus rád prokonzultuji někde jinde.
23.11.2009 20:36:01dát kritice tipTangens_Omega36
Jak myslíš, když chceš podrobný rozbor, aby to tedy byla kritika se vším všudy, máš ho mít.
A poraženost je až někde téměř na posledním místě.
Mně taky občas někdo dal kritiku (i vážnou) na nějaké dílo s tím, že jej ani nedočetl. A taky tvrdil, že je to buď blbost, nebo nudný nebo velice špatně napsaný. Přiznám se, že někdy jsem byl vážně moc naštvanej, ale i když jsem obhajoval, jak chtěl, stejně si stál za svým (přitom spoustě jiných čtenářů se to dílo líbilo a shledali ho zdařilým). Dosti podobný případ tomuto.
20.11.2009 12:05:27dát kritice tipreka
redaktor prózy
Tangens: "Brm. Udělal servomotorek. Brm. Udělal druhý servomotorek.
Už jen toto mne odradilo.
Bože!!! Kdyby za tím Brm byl alespoň vykřičník!"

Tangens: "Bože!!! Toto vyhrálo??? Začíná to jak pohádka pro mimina z jeslí, pak naprosto zrůdné roubování archaismů na moderní technická slova a hned nato skvělá vykrádačka lidových i pop písní a bůhví, čeho ještě. Fuj!!!!!!!!!"

Tangens: "To neni odlehčený, ale primitivní a blbý"

Tangens: "Jistě, že nemusím číst, ale když soutěžíš, tak holt trochu musíš umět nastavit svá bedra a spáchat i nějakou tu obhajobu."

Nějak mi uniká, co by měl Kandelabr obhajovat. To, co jsi předvedl, není kritika, to je jen série nadávek. Co ti má na to říct, než že bude nejlepší, když to nebudeš číst?
20.11.2009 09:43:05dát kritice tipKandelabr
Tangens: žádáš ode mě profesionalitu v přijímání tvé (neexistující) kritiky a přitom jsi můj text ani nedočetl do konce. a přesto jsi ho odsoudil, jak sám říkáš. tohle je profesionální? Nenutím tě číst moje věci, ale jako tvá reakce by snad bylo vhodnější: nezaujalo mě, už první věta je donebevolající děs, neměl jsem sílu číst dál. Tohle bych bral. Že se nestydíš neberu. Za co se mám stydět? Že mám jiný druh humoru než ty? To je mi fakt děsně líto.
Tvé tvrzení, že ti stačí okamžik a pár řádků k poznání kvality: Promiň, ale tohle taky neberu. Jestli se snažíš být kritický, jak sám píšeš, tak nejprve musíš vědět a znát co kritizuješ. Opravdu ti tohle mám vysvětlovat? Ano, na vyjádření vlastního názoru ti stačí přečíst pár vět. na kritiku nikoliv. Přestaň si plést tyhle dvě věci. Jakoukoliv kritiku (!) na svá díla si přečtu rád, i kdyby byla sebenegativnější. Opravdu mě to nepoloží ani nepřestanu psát. Třeba mě to bude stimulovat k lepšímu psaní. A třeba nad tím mávnu rukou a řeknu si, že jsme s kritikem na jiné vlně. To se totiž, světe div se, může stát.
19.11.2009 23:09:27dát kritice tipTragicus
Tangensi, pokud neumis snest porazku, udelej si terce se jmeny hlasujicich, pujc si dedeckuv prak a zastrilej si, ale tohle je prilis infantilni i na tebe. Skoro.
Tva paralela se zkousejicim je mimo asi jako clovek s alzheimerem po tezkem otresu mozku v alternativni realite. Coze?
19.11.2009 21:19:08dát kritice tipVT Marvin
To je přesně ono. Kde bereš tu jistotu, že jsem méně vyzrálý, než jsi ty? A vůbec další tvé jistoty, které se právě týkají tvých emotivních kritik (právě ta emotivnost je podle mého názoru na škodu, je to balast špetky toho, co by mohlo být dobrou kritikou). Sám tvrdíš, že nevíš co chceš a že ti lidi říkají, že neumíš vyjádřit myšlenku, což sám uznáváš. To je podle mě docela nevyzrálost.
19.11.2009 21:13:51dát kritice tipTangens_Omega36
Ale mám čas, neboj. Ale když není důvod ji psát, tak prostě nepíšu. Své výhrady vůči tomuto dílu jsem zdůvodnil. Pokud je ti to málo, máš smůlu. Tebe jen tak něčím neuspokojím, to už vím dlouho. Musíš holt vyzrát. Nic ve zlým, ale fakt že jo (ne, že já bych byl úplně zralej, ale furt víc než ty).
Pěkný den! :)
Howgh
19.11.2009 21:10:40dát kritice tipVT Marvin
Opakoval bych se. Přečti si, cos zase napsal. Já v tom nevidím ani špetku kritiky podložené zkušenostmi. Moralizování z mé strany? Vůbec. Já se jen nestačím divit, jak jsi se proměnil v experta. Když nemáš čas na pořádnou kritiku, tak ji nepiš.
19.11.2009 21:00:35dát kritice tipTangens_Omega36
Ale stavíš, už jen tím, že o mně prohlašuješ, že jsem pako atd. Já na to sice házím bobek, mám hroší kůži, ale uvaž - nebylo by lepší diskutovat trošku k věci než furt jen na někoho ukazovat prstem a dělat ze sebe rádoby vychovatele či moralistu?
Nějak si to přechroustej, já jdu řešit důležitější věci. Až budeš tak zaneprázdněný jako já, tak pochopíš. ;-)
19.11.2009 19:56:02dát kritice tipVT Marvin
Dobrá, avízo nebylo do tebe. To nic nemění na tom, že jsi pako. Že máš načteno na tom nic nemění. Od toho se kritické schopnosti odvozují jen za předpokladu, že toho umíš využít. A já ze sebe čupr kritika nedělám a nestavím se do pozice soudce.
19.11.2009 19:48:57dát kritice tipTangens_Omega36
Však já ti teď avi neposlal. Ale jak chceš, budu na tě s**t. A to o naučení sedí, čéče. Hehe, tys mne rozesmál. Hadr onuci kárá... :o)
Primitivní - napřed se koukni na sebe, ty zelenáči. :->
HOWGH
19.11.2009 19:41:54dát kritice tipTangens_Omega36
Jistě, že nemusím číst, ale když soutěžíš, tak holt trochu musíš umět nastavit svá bedra a spáchat i nějakou tu obhajobu. Já si za své Drobáky taky užil pár kopanců, do jisté míry zaslouženě. Ale rozhodně jsem na obhajobu nikomu neřekl "Dyť jsi to nemusel číst". Takže asi tak, více profesionality nikdy nezaškodí.
Požaduješ hlubší kritiku. OK. Ale co mám, proboha, hlouběji rozebírat? To je, jako kdybys chtěl, ať podrobně okomentuji mimčo, které cucá dudlík, nebo naopak staříčka, který už jen chodí o své berličce a modlí se, aby se další den už raději nevzbudil.
Značně jsi mne odradil již svým zahájením, takže jsem přečetl fakt jen kousek. Nedávno jsem tohle komusi vysvětloval (ach, ta skleróza :-/). Když přijde student na zkoušku a na prvních několik otázek odpoví buď nic nebo nějaký nesmysl, má zkoušející plné právo toho študáka vyrazit a už se jej na nic neptat. Stačí mu jen malé oťukání a hned pozná, že to dál nemá cenu. A to, že ten student přece jen něco uměl, ale zrovna dostal (či si vytáhl) otázky, které mu "nesedly", je jen a jen jeho problém. Takový už je svět.
Takže to, prosím, pochop. Nemyslím to s Tebou vůbec zle a nechci Tě nijak deptat, ponižovat či cokoli podobného. Tuto povídku jsem nedočetl a pravděpodobně ani nedočtu. Přesto jsem ji striktně odsoudil, protože už mám přeci jen něco načteno a mám dost obecných životních zkušeností (přestože nejsem žádný kmet). :o)
Není to moje lenost nebo alibismus (že bych přeci jen někde ke konci našel něco kvalitního a musel změnit názor). Není to ani tím, že bych někomu nadržoval a jinému křivdil. Jen se snažím být přísný a patřičně kritický.
Rád si přečtu od Tebe něco jiného a když to uznám za vhodné, podrobnou a delší kritiku určo dám. Zde to po mně ovšem fakt nechtěj, nemá to smysl. Ještě bych Ti to pak hodně nechutně rozpitval (a to já umím) a Ty bys z toho byl ještě víc zklamaný a smutný. Necháme to tak, jdu o dům dál, třeba mne něco osloví. :-)
19.11.2009 19:37:12dát kritice tipVT Marvin
Tangensi, až se naučíš psát seriózní kritiku, klidně mi posílej avíza. Do té doby tě hodlám ignorovat. To, co opakovaně předvádíš, jsou subjektivní soudy. Primitivní. Sorry.
19.11.2009 19:26:59dát kritice tipVaud
je to dobry, neboj Kandy :-)
19.11.2009 19:25:30dát kritice tipreka
redaktor prózy
dostal jsem avízo. Nevím, jestli ses nespletl a jestli náhodou nemělo patřit Tangensovi. I když, "s hlasitým brm tvůj servomotorek" za to zavizování stálo.
19.11.2009 19:16:12dát kritice tipKandelabr
Tangens: Text mluví sám za sebe, čili ti nebudu vysvětlovat, co jsem jak myslel, co je kde naschvál, co je ironie atd. Přečetls a nelíbilo se ti to. Nepřišlo ti to ani vtipné. Budiž. Je mi jedno, jestli si myslíš, že nemám na "víc". Píšu tak, abych s tím byl spokojený a bavilo to mě. Mám radost, že se najdou i ostatní, kterým se mé věci líbí. A ty máš několik možností. Třeba, že napíšeš ostrou kritiku (že je něco primitivní a blbý není kritika, ovšem děkuji uctivě za názor) a nebo mě prostě nebudeš číst...s hlasitým brm tvůj servomotorek.
19.11.2009 18:25:11dát kritice tipTangens_Omega36
To neni odlehčený, ale primitivní a blbý, kdybys aspoň vypustil to Žvýkal jsi hurikán, Čtyřem koňům ve dvoře, Praeludium und Fuge E-mol apod., vůbec to není zajímavý, vtipný ani moudrý.
A k tomu začátku - když už jsi nasadil onen poněkud infantilní styl, tak tedy budiž, ale pak je strašná pěst na oko psát za dosti něžné a milé "Brm" slovo servomotorek, to je úplně hrozná mixáž nekompatibilních výrazů. Ale to ti asi nedochází, škoda slov.
Finch svou soutěžní povídku napsal hodně lacině, ale je z toho evidentní, že úmyslně a že má na víc. Ty patrně ne. Ale nebudu tě předem zatracovat, možná máš i lepší kousky (nebo mít budeš, mrknu se).
Nazdar v příštím kole. ;->
18.11.2009 20:32:56dát kritice tipKandelabr
Tangens: nechápu, za co bych se měl stydět. Je to odlehčený text a nikomu ho nevnucuju. Nechceš, nežer.
18.11.2009 19:02:52dát kritice tipTangens_Omega36
Bože!!! Toto vyhrálo??? Začíná to jak pohádka pro mimina z jeslí, pak naprosto zrůdné roubování archaismů na moderní technická slova a hned nato skvělá vykrádačka lidových i pop písní a bůhví, čeho ještě. Fuj!!!!!!!!! Že se nestydíš. :-/
16.11.2009 18:34:05dát kritice tipLukaaash
tak toto je supr textík, prostě nádhera, kdypak bude pokračování?
15.11.2009 23:16:08dát kritice tipTragicus
Hehe, dost dobre. Legracni. Dobre napsane.
15.11.2009 16:26:36dát kritice tipTangens_Omega36
Jo, a nemají být v této soutěži náho jen samostatná uzavřená díla? Pokračování může mít různou kvalitu, to vůči čtenářům není moc fér... :-/
15.11.2009 16:25:05dát kritice tipTangens_Omega36
Brm. Udělal servomotorek. Brm. Udělal druhý servomotorek.
Už jen toto mne odradilo.
Bože!!! Kdyby za tím Brm byl alespoň vykřičník!
10.11.2009 23:49:46dát kritice tipkatugiro
Pěkný. Těším se na pokračování.
*
03.11.2009 15:00:25dát kritice tipreka
redaktor prózy
fajn text. Nejsem z něj vyloženě odvázaný, jako někteří přede mnou, některé vtípky mi přišly nevtipné a trochu to na můj vkus trpělo mnohomluvností. Jediné, co se mi hodně líbilo, byl rozhovor robota s automatem. I tak, tip, text je to na písmák nadprůměrný.
18.10.2009 08:37:32dát kritice tipStvN
Tyjo, musim se přiznat, zkoušel jsem to číst několikrát a prostě mě to nechytlo.
07.10.2009 17:27:39dát kritice tipjamoyce
Nemůžu říct, že by se mi to nelíbilo, je to poměrně originální a vtipný, ale nemohl jsem se s tím stylem srovnat, začátek mě nevtáhl a jen s obtížemi jsem ho překonal. Na můj vkus tam je moc přechodníků (a ne všechny správně - např. má být lidi koukají šejdrem majíce... ne maje) a příliš rušivých prvků. Ale chápu, že ostatním se text líbí, špatný není.
06.10.2009 22:16:56dát kritice tipJanina6
Jupííí, Kandy se vrací! Umíš, a doufám, že přidáš - to pokračování :-)
06.10.2009 17:34:39dát kritice tippozorovatel
na scenáristice ještě s g b showem
měli bychom vytvořit písmáckou skupinu na škole
jinak se nám ta kinematografie zhroutí
06.10.2009 16:21:41dát kritice tipKandelabr
chyby opraveny, děkuji za připomínky.
06.10.2009 16:08:07dát kritice tipBert_Hoffman
http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=279687
06.10.2009 15:16:26dát kritice tipVaud
Tohle je kultovni dvojka z Noveho Zelandu - maji i svuj vlastni serial a jsou neprekonatelni. Uz mi je asi pred rokem posilala kamoska a tenkrat jsem moc nezareagoval (coz me mrzi) - ale ted je mam nakoukany :-). Je to brutus!
06.10.2009 15:16:06dát kritice tipBeed
No hurá :)

Tu chybu si oprav, jinak super...
06.10.2009 15:13:38dát kritice tipVT Marvin
OK. Vlastně jsem ti ještě chtěl napsat, ale zapomněl jsem na to, že v tom vypisování hudby jsem se trochu nudil, bylo toho moc. To jsem si teď vzpomenul.
06.10.2009 15:10:05dát kritice tipKandelabr
díky všem za pochvalu, uvidíme jak se vám bude líbit pokračování. chyby opravím, omlouvám se.

VT: proti PM samože nic nemám. A roboty napiš, nemám na ně monopol, tak žádné výmluvy :)

pozorovatel: kdo je na famu? ty? a na čem?

Vaud: výborný song, díky za něj, budu se na ty dva muset podívat zevrubněji :)
06.10.2009 14:42:51dát kritice tipVT Marvin
Tak copak, Kandelábře? Pořád online a pořád mlčíš. Nedělej fóry... :)
06.10.2009 09:30:20dát kritice tipVaud
06.10.2009 09:18:18dát kritice tipBeed
To je na nominaci do PM, ale Marvin mě předběhl...* :)

Jen chybičku si oprav - "roboti se umí zpravovat sami" = spravovat...

Rozhodně je to vtipné, svižné - a na pokračování se budu těšit.
06.10.2009 09:04:02dát kritice tipKvětoň Zahájský
Skvělé a báječné.
Už dlouho jsem se tak nepobavil, a to tyhle příležitosti aktivně vyhledávám.
Hnedle bych povídku nominoval do PM, ale Marvin byl rychlejší.
Jednou ji humorista přece vyhrát musí!
(Pouze mi v textu nesedí věta: "To bylo hned několik nepříjemné." Patrně tam mělo stát ZA NĚKOLIK, nebo tak něco.)
Evidentně napsáno s láskou a péčí, proškrtáno s těžkým srdcem, leč zodpovědně a vymyšleno s nadhledem a humorem (a s přechodníky, což jsa jejich milovníkem, nad jiné oceňuji).
05.10.2009 23:24:35dát kritice tippozorovatel
pojďte s winterem na famu..
05.10.2009 22:13:57dát kritice tipWinter
Prekérní text, krásně hustý a zahuštěný. Svým způsobem mě uchvátil tak, že jsem se ocitl mezi dvěma kobylami. Na jednu stranu oceňuji ty nádherné vtípky, tu krásnou opečovanost, která už nesvědčí ani tak o Práci" jako o talentu, na stranu druhou mě ty samé pasáže štvaly, anžto jsem byl zvědavý, jak že se ten krásně lidský příběh bude odvíjet.
05.10.2009 21:30:34dát kritice tipVT Marvin
Ale štveš mě, protože jsem chtěl napsat něco o robotech, ne vtipnýho teda... jdu se zahrabat.
05.10.2009 21:15:32dát kritice tipVT Marvin
Pěkný :)

Líbí se mi tohle spaní, kde se chrlí jeden nápad za druhým, ale zcela jistě se pak nedá říct, že by text byl spaným jedním dechem, zkrátka musel být velmi opečováván. Cokoli bych napsal, bylo by nešikovným zásahem do takového textu, do rukopisu autora, protože já tady vidím tvůj rukopis ala velryba, moc pěkně si hraješ, takže mlčím a tiše závidím. Spousta věcí se mi tam líbila, mohl bych vypisovat od plomb a záruky po "což sice neviděl, ale věděl, protože se to o sobě dočetl v Manuálu." Pěkně kulometné věty, dokonce mi to v okamžiku rukulíbám a služebníček připomnělo Čapka. Ratata ratata.

Docela rád bych poprvé využil možnosti zařadit tě sám do PM. Pokud souhlasíš. On by to teda udělal někdo jiný, ale byla by mi čest... :)


Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.