Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Přicházení

Výběr: Wopi, kafka, Naso, Print
30. 10. 2001
18
0
4619
Autor
hermit

.:|:.

Přicházení

 


Nelze se obejít bez vidění pustiny,

opuštěné i od sypkých vln? Proč zde?

Na záchodě, při chůzi, ve skryté aleji,

která zpřítomňuje míjení se.

 

Uprostřed noci se posadil na posteli.

Svět právě zemřel a on s ním.

Protože se nic dalšího už nestalo,

zase si lehl a usnul.

 

Ráno, když vstal, znovu si to ověřil:

svět byl mrtvý. Najedl se a odešel

do práce. Proces psaní způsobil květy.

Zpočátku neměly barvy, přesto pronikají 

 

do cév vědomí. Zrychluje se

putování doteků, také nad plícemi
přichází k rozuzlení jakýsi

zamotaný příběh. Kůstky toho dítěte

 

jsou křehké a než se ohlédneš,

odběhne ti za kterési nároží.

Už jej nespatříš - leda pod jiným

jménem, na nových souřadnicích.

 

 


Ber
05. 12. 2001
Dát tip
T

Janis
03. 11. 2001
Dát tip

Pája
01. 11. 2001
Dát tip
taky autora ráda.....:-))))

hermit
01. 11. 2001
Dát tip
Lyryk: především díky za tuto kritiku! byť svědčí o částečném míjení se kritika s tímhle textem, pro mě je hodně důležitá... tahle básnička není kupodivu nijak ironická, jako některé moje jiné... ten kritizovaný verš není původní ani nemá být - je to prostý popis, ale by si toho čtenář všiml, je věcí buď jeho vnímání, nebo mé schopnosti ten reálný děj vhodně včlenit do kontextu celého textu - zda se to podařilo, nevím... proto jsem se právě v tom kritizovaném verši nesnažil o "nápaditost" ;-), neměl se ani tvářit jako metafora... možná měl být dějově v uvozovkách, možná neměl... napsal jsem to takto, aby text nutil čtenáře k hledání jeho smyslu... to se (zřejmě nejen) u Lyryka podařilo a jsem za to rád... v éthle básničce bylo pro mě jako autora snoubení reálného děje - ten nenápaditý popis - s metaforami v úvodu a na konci... jestli se to zdařilo podat tak, aby toto bylo čtenáři vstřebáno, to nevím a budu o tom ještě - a taky pro příště - (snad) víc uvažovat.... chyba, které si zde vědom jsem, ale zatím úplně nevím, jak ji v téhle básničce napravit, je nedokonalé skloubení minulého a přítomného času... díky všem, já vás taky rád :-)

dablik008
01. 11. 2001
Dát tip
no ja ctu autora taky rad :o)) to by bylo...tak vsechno :o))

Pepo
31. 10. 2001
Dát tip
"zpřítomňuje míjení se" .... a tá druhá strofa; najmä tá *****

hermit
31. 10. 2001
Dát tip
Amanda: pokud si nejsi jista, tak jsi ji pochopila správně... ;-)

Gastarbajtr
31. 10. 2001
Dát tip
Dablik :-))))) no...no tak jo... *****!

Bacil
31. 10. 2001
Dát tip
Vynikající. Hlubší kritiky bohužel nejsem schopen.

xpired
31. 10. 2001
Dát tip
******

Lyryk
31. 10. 2001
Dát tip
No, proč já to nemohu přidat do vyběru? Bez ohledu na zajímavé metafory, které se mi u autora častěji líbí, než nelíbí... Autorovy matafory vnímám v nekonkrétním kontextu, dosazuji si představovaný vlastní, většinou tam, kde žádný děj báseň nenabízí. Děj v této básni mi pomáhá se více orientovat ve světě autorových představ. Ale nemohu, autorovi formátu "hermit", odpustit verš "Svět právě zemřel a on s ním". Ačkoliv popis probuzení, usnutí a dalších činností není nijak originální, také se to od popisu nevyžaduje, nepovažuji dějovou vycpávku v této básni za nevhodnou. Ale ten vyčpělý popis světa autorovi odpustit nemohu, snad bych jej chápal jako ironii, pokud by verš byl v uvozovkách, nebo byl dějově v uvozovkách. Mnou kritizovaný verš není původní - ačkoliv se jako původní metafora tváří; raději příště bez děje, než se pouštět na tenký led nezbytného popisu, kam se snadno vtlačí odposlechnuté verše. :-))) ale jinak čtu autora rád...

Wopi
31. 10. 2001
Dát tip
Tady si dovolím malou oponenturu. Ano, i mě "Svět právě zemřel a on s ním." zarazilo jako nehermitovsky nenápadité. Ale pak přišel ten krásný shoz "Protože se nic dalšího už nestalo, zase si lehl a usnul." a to je právě odůvodnění oné banality, která je tímto posunuta ad absurdum a tím i povýšena z banality na příjemné odlehčení...

Wopi
31. 10. 2001
Dát tip
ale jinak čtu autora taky rád :))))

Miroslawek
30. 10. 2001
Dát tip
Aj... za-jímavé... a ta hierarchizace představ... je fantastická... "zpočátku"... TIP

Wopi
30. 10. 2001
Dát tip
kuuurňa.... to je síla...

kafka
30. 10. 2001
Dát tip

Astalavista
30. 10. 2001
Dát tip
!*

Pája
30. 10. 2001
Dát tip
****** žbl . . . .

Ribi
30. 10. 2001
Dát tip
otázočka: prečo nespravíš z toho...poviedku? má to krásny náboj...zľahka plynie...:-)

Naso
30. 10. 2001
Dát tip
no, toto je už vyššia forma poetiky... Existencializmus prichádzania (pôrod?), míjania sa, smrti, nenávratného strácania a iných rutinných činností. Druhá strofa jednoducho nemá chybu! -Proces psaní způsobil květy- ty, brďo! To je veta! Nasov tipovýber!

Matyjustin
30. 10. 2001
Dát tip
viz Ribi - zajímavě plynoucí - Ť!!!

hermit
30. 10. 2001
Dát tip
all: díky Ribi: ještě mě nikdy nepřepadla chuť psát povídky, takže se na to zatím nechystám... jako povídka by to asi bylo ještě víc nesrozumitelné, jsem rád, že můžu v básničce použít obraznost... navíc se tam mísí reálný děj s metaforami.... navím, asi bych to jako povídku nezvládl.... Naso: význam je trošku někde jinde - existencialimus není můj oblíbený myšlenkový směr... ale víc naznačovat nechci....

hermit
30. 10. 2001
Dát tip
Zdenda: no... nakonec, vždyť ona to vlastně je (no báseň ne, spíš plástev, nebo plíseň, nebo tak něco..;-))) v próze...... ;-)

Vaca
30. 10. 2001
Dát tip

dablik008
30. 10. 2001
Dát tip
no...no tak jo... *****!

Amanda
30. 10. 2001
Dát tip
Nejsem si jista jestli jsem ji uplne pochopila ale libi...

zoo
30. 10. 2001
Dát tip
Zvláštní, zvláštní. Krásně zvláštní. :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru