Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 434 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

+13 neviditelných
Ženská a mužská tvorba?
datum / id23.05.2010 / 356538Vytisknout |
autorPomerančová
kategorieDiskuseDalší dílo autora
sbírkaÚklid,
zobrazeno5805x
počet tipů6
v oblíbených1x
Ženská a mužská tvorba?

Nedávno jsem tu pod jednou diskusí zahlédla názor, který vyzníval asi tak, že ženy píšou jen milostnou poezii.

Není to poprvé, co jsem narazila na názor, vymezující ženskou tvorbu jako něco specifikého, snad i omezeného a podobně.

Já sama dělím tvorbu spíš na tu, co mě zaujme a na tu co ne. Nechci to formulovat jako na dobrou a špatnou, protože můj názor je můj, tedy subjektivní.

Zajímal by mě tedy vás názor na tohle  - dá se prostě tvorba nějak ostře a jednoznačně  dělit na ženskou a mužskou?  A záleží tohle dělení na pohlaví autora nebo spíše na tématu a stylu?

Tedy pokud lze dělit tvorbu na ženskou a mužskou, vychází dělení z autora nebo ze čtenářů?

A když už jsem tím začla -  je ženská tvorba jen milostná poezie?

 

 

 




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

28.08.2011 19:41:59dát kritice tipMeheš
Demokratický princip velí - stejný přístup. Osobně škatulky jsou na nic. Nebudeme jejich otroky
28.08.2011 19:41:57dát kritice tipMeheš
Demokratický princip velí - stejný přístup. Osobně škatulky jsou na nic. Nebudeme jejich otroky
15.06.2010 14:43:15dát kritice tipdeep_see_blue
:) já začínám být alergická na mužskou *vtipnou* tvorbu starších pánů, která je... tak humorná a vtipná, až je tak nějak vyprázdněná a vzájemně zaměnitelná; jinak samozřejmě básní je na světě prostě MOC.
A knih vůbec.
A člověk nakonec raději vnitřně rozpráví s autorem nedokonalým - pokud už kontakt naváže,
15.06.2010 12:44:28dát kritice tipFAE BOMB
Černej humor je tam OK. Super jsou třeba kreslený vtipy Igora Zajíčka na téma "malý děti". Ten chlap je horší, jak Herodes. To celkem můžu. TV reklamy na dětský pleny mě totiž přiváděj' k šílenství a Zajíčka asi taky. Ten narozdíl vode mě umí kreslit, tak ty hajzlíky dokáže efektivně a humornym způsobem ničit... :-)
15.06.2010 10:18:39dát kritice tipPišta_Hufnágl
Mno, zrovna u počinu jménem Trnky-brnky je humorný leda podtitul "humoristický časopis" - vztaženo k obsahu...
13.06.2010 22:57:36dát kritice tipMovsar
Lacan prý řekl (a protože to byl despota a nervák, tak asi hlučně, dost možná i hrůzostrašně), že žena neexistuje. V tom smyslu tedy dělení není možné. :-)
12.06.2010 17:58:49dát kritice tipmelody-nelson
"Pokud si někde přečteš něco nepodepsanýho a bude se ti to líbit, tak to pravděpodobně napsal chlap s kladnym vztahem k alkoholu"

přesně tak .)))
12.06.2010 17:36:30dát kritice tipFAE BOMB
Chlapi jsou rozhodně vtipnější. Kupte si nějakej humoristickej časopis, třeba Trnky-Brnky. Autorem kreslenejch vtipů je naprosto vždycky chlap. U textových vtipů se to nepozná. Občas se tam vyskytujou i humorný příběhy. Pokud je autor podepsán třeba až na druhé stránce, nebo jste jeho jméno uvedené hned za nadpisem přehléhli, tak je většinou už po pár řádcích jasný, kdo je autorem. Ženská tam dost často popisuje "dobrodružství" kolem nakupování a pokakanejch dětí. Občas se děj točí kolem techniky. Může mě trefit šlak, když například čtu, jaký martyrium autorka podstupuje kvůli nestartujícímu autu. (Koho by napadlo, že je špatnej kontakt na baterce? Dokonce ani nikdo z celý dlouhý řady pomáhajících gentlemanů na to nepřišel!!!) Naproti tomu žádná autorka, i když bude psát pod mužským pseudonymem, se nikdy nebude chlubit, kolik toho dokáže sežrat a vychlastat, čím vším dokáže otevřít pivo, nebo kuriózní způsoby násilí, jako třeba strkání hlavy svého nepřítele do pisoáru, "aby se trochu zchladil"...

melody: Naprostá většina držitelů Nobelovy ceny za literaturu chlastala. Pokud si někde přečteš něco nepodepsanýho a bude se ti to líbit, tak to pravděpodobně napsal chlap s kladnym vztahem k alkoholu... :-)
12.06.2010 10:11:17dát kritice tipKačírek
Muži a ženy jsou dva někdy dost odlišné druhy bytostí, takže bych chápala, že se tento rozdíl odrazí i v jejich tvorbě, ale mám dojem, že použít tohle kritérium pro dělení tvorby, je trochu moc široké a navíc nic moc přehledného nepřináší.
Přijde mi dost mimo označovat pojmem "ženská tvorba" shovívavě poezii horší kvality, to sorry Vaude, ale poslechni se někdy.
Taky mi nepřijde, že ženy píší jen milostnou poezii, chápu, že možná ve větší míře, ale ne jenom. Muži jí píší taky stejně jako ženy píší i přírodní lyriku atd.
11.06.2010 15:52:39dát kritice tipXenty
Žádné jednoznačné dělení není. Jedna má kamarádka píše povídku ze světa terminátora a je to jednoznačně akční povídka, která rozhodně nevypovídá nic o tom, že by autorem musela být žena, i když to tak je.
07.06.2010 17:03:19dát kritice tipmelody-nelson
já teda dělím autory na ty, co chlastaj a na ty, co nechlastaj...
ale je fakt, že alkoholu holdují asi spíš muži, no
07.06.2010 03:34:36dát kritice tipFidd
Trochu psychologickeho pohladu (zazracne slovo, ktore sa doteraz vzdy dockalo odsudenia) :)
'muzska' a 'zenska' psychika ako ju stereotypne vnimavame, moze mat u konkretneho jedinca uplne inu podobu. Napr. mne sa draha celkom smeje ked mi na konci kresleneho filmu tecu slzy z happyendu - jednoducho si nemozem pomoct.

Z tohto pohladu moze byt 'zenske' vnimanie v tvorbe muza vnimane ako extra autenticke, pricom opacny pripad bude 'hrubianka'. A mozno aj nie, mozno bude pisat sladko ako gay ona bude mat nadcasovo racionalny pohlad.

Jednoducho rozdelenie na muzsku a zensku tvorbu je kravina. Aj genialna rytmika a hyperfantazivne metafory su nanic, ked autor nema co povedat - moj pohlad - a je mi jedno ci je hermafrodit alebo ufonec.

btw citat rieto diskusie je celkom zabava :P
06.06.2010 19:38:54dát kritice tipjavavia
Ženská tvorba jistě není jen milostná.
Sama také dělím tvorbu na tu co zaujme a na tu co nezaujme. Jestli píše muž nebo žena, je až na druhé straně.
Ale jistě, že mezi tím, jak píšeme, bude jistý rozdíl (tak je to i v životě):-))
04.06.2010 20:25:53dát kritice tipLady de Winter
Pokud ovšem nepíšeš low-end červenou knihovnu a la nakl. Harlekýn. Tam se i od muže vyžaduje ženský pseudonym. ;)
04.06.2010 12:57:38dát kritice tipLakrov
redaktor prózy
Domnívám se, že dělení literární tvorby na mužskou a ženskou, má smysl snad jen v připadě poezie. U prózy (nejedná-li se o autobigrafickou :-) ) je pohlaví autora spíš nepodstatné.
03.06.2010 14:32:40dát kritice tipRajmund
Zkoušel jsem psát pod nickem nějaké ženy a také mi vznikla milostná poezie. Vono je to už přišitý tou přeslicí.
02.06.2010 09:20:49dát kritice tipPišta_Hufnágl
Mórgane, ve světle jeho dalších příspěvků ti, i když nerad, musím dát za pravdu :)
01.06.2010 19:23:25dát kritice tippapouch
admin
no hlavně že tys toho tady teda předved, Larsi nejchytřejší :-p
01.06.2010 18:46:54dát kritice tipmoorgaan
Pištác..no jeste rekni, ze jsem ten znalecky posudek na Larse napsal spatne?.-))
01.06.2010 18:03:23dát kritice tipkomedie
:) napiš Norsku. Budete si rozumět
01.06.2010 17:53:24dát kritice tipLars Novák
To komedie: jsem si říkal, jakáže osmdesátiletá babka mi tu káže, že my mladý ničemu nerozumíme, a kupodivu jsem ve tvém profilu zjistil, že je ti taky dvacet. Tak jestli máš pocit, že ve dvaceti má člověk v internetovejch diskuzích jenom mlčet a uctivě číst, tak laskavě začni od sebe.

Jinak jsem teda ale koukal na tvojí tvorbu a pochopil jsem, že jseš prostě potrefená husa.
01.06.2010 16:31:31dát kritice tipLady de Winter
Larsi, tak nevím, asi je do určité míry pravda, že člověk začíná psát proto, že se potřebuje z něčeho "vypsat", a to může být i fyzické neuspokojení. Jenže to platí podle mého názoru zrovna tak u žen jako u mužů. Na druhou stranu, ono nemusí jít jen to primitivní sexuální puzení, já se třeba v těch -nácti vypisovala z psychospirituální krize. A dvě moje kamarádky se ve svých verších zase vášnivě vymezovaly proti společnosti a proti křesťanství. Ano, všechny tři nás to přešlo, ty dvě teď nepíšou vůbec, já přešla na prózu. Ale to je podle mě normální, i spousta mužů si v dospívání píše do kapsy a jakmile se začnou na vysoké nebo v práci realizovat jiným způsobem, psát přestanou. To není ani genderové ani sexuální, spíš je to otázka potřeby vyjádřit svoje pocity, které člověk v tomhle věku ještě nemá moc zpracované. A když je zpracuje nebo je začne vyjadřovat jinde (ano, třeba i ve vztahu), prostě s psaním skončí. Já v tom těch "devadesát procent ženský tvorby" prostě nevidím.
01.06.2010 16:28:06dát kritice tipkomedie
hloupý je, když se někdo ve dvaceti chová, jako by sežral veškerou moudrost světa, hloupý je, když si chlapi svobodu ženskejch pletou s feminismem a když si ženský hravýho chlapa pletou s prasetem. tohle všechno hloupý JE a ten tvůj vzkaz sem to jen podtrhnul
01.06.2010 16:26:03dát kritice tipkomedie
Lars: možná jsem ti právě udělala čáru přes rozpočet, ale věř tomu nebo ne - ženský masturbujou taky a to dost a často, alespoň ty, který já znám, takže tvůj argument o honění je drobet pasé.

a zajímala by mě tvoje definice básně, která má "význam"
01.06.2010 15:50:58dát kritice tipaleš-novák
tož pěkné, Larsi :o)
01.06.2010 14:50:49dát kritice tipLars Novák
To komedie: hloupý je neumět si přiznat pravdu. Většina z vás dámy přestane psát, jakmile si najdete trvalej vztah. To je prostě fakt. Devadesát procent "ženský tvorby" jsou pitomoučký básničky o lásce a když pak ta láska přijde doopravdy, básničky už nemaj význam. Co na tom?

To týden divů: Chlapi, když už píšou, tak to není nahrážka za masturbaci - když je mladej chlap nadrženej, tak si ho normálně vyhoní, zatímco holka sesmolí uvzdychanou básničku. Jako jo, některý blbci na to balej ženský, taky jsem znal jednoho, co psal kýčovitý žvásty o lásce a roštěnky se na něj lepily že je děsnej "básník". A když si našel ženskou taky toho nechal. Ale většinou je to u chlapů o něčem víc. Stejně, jako u těch zhruba deseti procent ženskejch co nepřestanou psát ani když si najdou borce.
01.06.2010 13:23:49dát kritice tipValerie a týden divů
Larsi, pokračuj. A muží píšou protože... ?
01.06.2010 11:35:01dát kritice tipkomedie
avi
01.06.2010 11:33:30dát kritice tipkomedie
..je to podobný, jako když vylezla Gaia mesiah se svojí tvorbou a chlapi sis sedli na zadek. A jejich bubenice, no, co si budeme povídat, trochu praštěná, řekla, že chlapi nevěří tomu, že nehrajou o lásce.

Já tomuhle generalizování nerozumím. Vždyť tady je spoustu lidí, který píšou o lásce, a nejsou to jen ženský, a pak je tady dost lidí, který mají drive a to pořádnej a zase to není jen jedna skupina..nechápu jak někdo dojde k tomu, že většina písmaček je sama, popřípadě k tomu super názoru, co tady napsal Lars...vždyť...je to hloupý...
01.06.2010 11:27:56dát kritice tipkomedie
protože z tolika tisíců uživatelů samozřejmě všichni máme přehled kdo koho má popřípadě nemá...omg..
29.05.2010 12:36:27dát kritice tipOctopus Syd
metta: ty si napísala "väčšina" a s tým teda nesúhlasím...
29.05.2010 11:39:32dát kritice tipMetta
OS:ale jo -potřebujeme čtenáře, vlastním chlapům to ukázat nemožeme
29.05.2010 02:29:16dát kritice tipOctopus Syd
metta: tak tomu by som neveril ni náhodou
28.05.2010 18:09:14dát kritice tipchytrá_jak_radio
Víte co, já si myslim, že mužská tvorba, a to nejen literární, má prostě větší drajf.

Ale o to víc mě potěší jakákoliv ženská výjimka :-)
28.05.2010 14:10:33dát kritice tipMetta
LN: většina písmaček pravděpodobně chlapa/y má
28.05.2010 13:51:58dát kritice tipPišta_Hufnágl
Mórgan je znalec znalců, ten to musí vědět :)
28.05.2010 13:24:34dát kritice tipmoorgaan
promluvil ZNALEC !
28.05.2010 10:13:05dát kritice tipLars Novák
Ženský buď píšou o lásce a nebo se tomu zoufale bráněj, protože si hrajou na velký intelektuálky. V pubertě píše každá, některá si to předrží i po dvacítce, ale většina toho nakonec stejně nechá jakmile si najdou chlapa. Ženská tvorba jako taková podle mě neexistuje, ty věci a la miluju tě chci tě se slovem tvorba vůbec označovat nedaj. Pár vyjímek je, ale většina ženský tvorby je jenom o tom, že žádnej chlap zrovna není v okolí a ony se z toho potřebujou vypsat.
28.05.2010 00:24:36dát kritice tipkomedie
StvN: vtipné je to, žes mě zase nepochopil
27.05.2010 21:06:21dát kritice tipAdelle z tetřevích hvozdů
Podle mě je to o fantazii,nápadech,slovní zásobě,originalitě a pohledu na svět,který je samozřejmě jiný z hlediska žen i mužů,ale témata se určitě pohlavím neudávají.To poslední slovo mi tam nesedí,ale určitě víte co sem tim myslela...
26.05.2010 19:03:00dát kritice tipBert_Hoffman
Avíza neposílat - mám je totiž bloknutá. :-)
26.05.2010 19:02:25dát kritice tipBert_Hoffman
Ženská tvorba není v žádném případě nic omezeného, naopak - dle mne jsou ženy (většinou) kreativnější než muži.
Tato diskuze však omezená je. Bože, jak od malýho děcka!!!
PS: Brokolice. ;-)
26.05.2010 11:39:01dát kritice tipStvN
Vtipné, jak ženy vše překrucují:))
25.05.2010 23:09:40dát kritice tippapouch
admin
néé, zamilovanej .-)
25.05.2010 22:20:47dát kritice tipkomedie
v tom případě tedy podle některých, když chlap píše milostnou poezii, tak je zženštilej? :)
25.05.2010 19:03:24dát kritice tipFouckault
muži a ženy mají díky evoluci jinou psychiku..

muži po tisíciletí lovili a ženy doma vychovávaly děti, přežívali jen ti úspěšnější, ti co si uměli správně vybrat.. všichni my co nyní obýváme tuto planetu jsme dědicové těch co dokázali obstát..

aby žena obstála musela se chovat jinak než muž.
Ženy i ve vztazích více dají na cit a často jeho nedostatek mužům vytýkají, proto není překvapivé že ženy píší víc vztahově a o citech.. jejich evolučním cílem bylo vychovat dítě a udržet si muže a jeho zdroje..
Muž naopak svou aktivitu napřel jiným směrem, lov, vydělávání.. politika..

Nánosy evoluce jsou znát na každém kroku, instinktivně cukáme před hady i když je známe už jen z obrazovek.. podobně tak i "přehráváme" své mužsko-ženské archetypy v době když už mizí mantinely k jejich vymezování.. společnost přebírá funkce rodiny atp..

naše duše není na výši doby, zůstala trčet někde ve středověku,
soustruh evoluce se točí s dost velkou setrvačností :-)
25.05.2010 15:35:12dát kritice tipPája
boha, přiznávám, jsem žena a píšu veskrze (v prvním plánu i skrytě) milostnou, to je vostuda, chtě nechtě mi to k tomu sklouzává; jsou jen dvě témata, která se mi otvírají: láska a smrt, ostatní témata (jako třeba vlastní mýtický systém, transcendentálno, zub času na svlečce cvrčka, rozebírání toho, jak svět ovlivní pach stopy v asfaltu), jsou mému myšlení nedostupná, už jsem se to na sobě naučila mít i ráda

;)

ale čtu radši muže, jako se na ně i radši dívám atp. ;)
25.05.2010 13:11:11dát kritice tipPišta_Hufnágl
Papouchu, pošli mu celý svazeček. Nesmíš zapomínat na tělní otvory!
24.05.2010 23:22:09dát kritice tipNadaný žák
lze se skutečně absolutně vymanit z genderových pout, kterými jsme odmalička svazováni systémem prostřednictvím rodičů, učitelů, médií atd.? kdo toto může odpovědně prohlásit, že je od toho osvobozen a píše věci, ve kterých se tyhlety věci občas neobjeví?

nicméně nevidím ostrou hranici mezi mužským a ženským stylem psaní a doménou žen není rozhodně jen milostná poezie... i když je to nápadně časté téma. ;-) zřejmě z bůhvíjakého důvodu tenhletem způsob psaní společnost od žen očekává, kdybych byl kritickej feminista, tak řeknu, že společnost ženám sugeruje "mem", který v nich má vzbuzovat určitou formu závislosti, na čistě emotivním základě (s využitím konceptu tzv. romantické lásky), která v nich vzbuzuje určitý podvědomý respekt vůči západní podobě patriarchální rodiny, alespoň do té míry, aby ze sebe dělaly dobrovolně služky svých mužů a jednaly proti svým zájmům.

naštěstí spousta žen píše jiný věci než jen milostnou poezii, takže se lze třeba pravděpodoně nadít i možná toho, že patriarchát bude jednoho dne svržen a zavládne anarchie. což mi bude celkem příjemnější, než tenhleten vykořisťovatelský systém, utiskující ženy a muže a celkem rychle ničící přírodní ekosystém.

:-)
24.05.2010 23:18:08dát kritice tipLady de Winter
Ehm, ona "ženská literatura" je na vymýšlení si, přidávání a fantazírování přímo postavená. Ona dokonce nemá s realitou vůbec nic společného. ;)
24.05.2010 22:58:42dát kritice tipřádek
Zbora: taková odpověď by se nabízela v případě, že by ženský četly spíš jen ženskou literaturu a to myslim zasejc neni pravda. Možná je to jenom zkrátka tim, že ženský jsou prostě zvědavý a absorbujou maximum možného, jakožto sběračky kořínků, kdežto chlap jde rovnou za cílem a to, co ho primárně nezajíimá, ho prostě nezajímá. Ženskou vždycky bude zajímat, na co myslí chlap, kdežto chlap má málokdy touhy pronikat do ženský psychiky... (jednou a dost :)
24.05.2010 22:45:39dát kritice tipLady de Winter
To je mi nějaké hrozně zjednodušené. Nenapsala jsem ve svém životě snad nic, co by se dalo označit za "otiskování reality". A že bych byla taková výjimka mezi ženskými autorkami se mi tedy moc nezdá.

Ale jinak mě třeba ženská tvorba oslovuje často víc než mužská. Obzvlášť tam, kde jsou ryze mužská témata jasně patrná (Chuck Palahniuk za všechny). Například daleko snáz se mi čte Virginia Woolfová než třeba James Joyce, protože ta Woolfová, byť je asi objetivně mnohem náročnější, operuje s pohledem na svět, který je mi povědomý. Na rozdíl od Joyce.
24.05.2010 21:43:10dát kritice tipZbora
redaktor poezie
Už nevím kdo nám kdysi říkal na Škvoreckého LA, že hlavní rozdíl, mezi ženskou a mužskou tvorbou je ten, že muži si hodně přidávají, vymýšlí, fantazírují, kdyžto ženy spíš otiskují realitu. Je to přirozené a vyplývá to z rolí. Je fakt, že mě ženská tvorba oslovuje v daleko menším počtu případů než tvorba mužská, ale taknějak mě napadá jestli ono to nemůže být tím, že jsem jakože muž. By chtělo názor nějaké jakože ženy.
24.05.2010 19:43:59dát kritice tipFouraix
řešit takový houno, to už byla lepčí snad i ta diskuze o volbách..
24.05.2010 18:44:57dát kritice tipCrawlingChaos
muzska a zenska tvorba neexistuje
24.05.2010 15:28:01dát kritice tippapouch
admin
posílám tužku =====> nerouškovi
a pro jistotu dvě
=====>
.-)
24.05.2010 15:26:38dát kritice tippapouch
admin
Pišto, ano, píšou. Jednou jsem zažil jednu ženu, která s vyplazeným jazykem obmalovala pastelkou na papír z na stole stojícího pytlíku nápis RAFINOVANÝ a pak celá šťastná hulákala: "Mamíí, já jsem napsala CUKR!" .. Ale to, že když dáš ženě tužku a papír a tím je bezpečně zabavíš, je fakt.
Avšak kdybys dal tužku nerouškovi, tak si buď jist, že si s ní vypíchne přinejmenším oko.
24.05.2010 14:55:50dát kritice tipnes
nerousku, dnes jsem poskladala do zenskeho suplicku ciste zenska dilka :-)
to, abychom na tom svete meli zensky a muzsky poradek ;-)
zdravi srdecne lochneska
24.05.2010 14:32:45dát kritice tipPomerančová
redaktor poezie
Přidej papír.
24.05.2010 13:02:12dát kritice tipPišta_Hufnágl
To je nápad! Dám jí tužku, ona se zabaví a já můžu do hospody!
24.05.2010 11:06:24dát kritice tipdadadik
musí v tom byť rozdiel, ale jednoznačné delenie by som zrejme zapudila ... veľa krát som čítala od chlapov básničky za ktoré by sa "nemusela hanbiť" ani precitlivelá 12ročná pubertiačka :) a naopak od ženy tak agresívny výtvor, že by človek mal pokušenie podať žiadosť na sexuologické vyšetrenie danej osoby :)

to máš pravdu petrušo :))
24.05.2010 09:46:03dát kritice tipPetrusha
prečo ma valná väčšina mužských reakcií z môjho omylu nevyvádza, toť záhadou :) ale beriem ... ono to totiž tiež to nemalo vyznieť ako generalizovanie, moja chyba ...


to si piš pišto ... píšeš si to?
24.05.2010 09:20:17dát kritice tipPomerančová
redaktor poezie
Zkusil jsi jim někdy půjčit tužku, Pišto? :-D
24.05.2010 08:50:35dát kritice tipKrytyk
nemyslím si, že je možné jen říkat, jak to kdo cítí - jakže to je s muským či ženským fenoménem; mnohem zajímavější mluvit o tom, jak by to být mělo, nakolik kdo připouští, že jinakost není nekvalita, že nerozumění nemusí znamenat nekvalitu předlohy; vztah mezi ženským či mužským, lépe řečeno genderovým stavem je nutno neustále vyjednávat a neupevňovat v předsudcích, které jsou založeny na bývalých tyranských společnostech;
když se řekne, že je něco pro toho či onoho typické, vracíme se do doby marxismu, který považoval typizaci za nejvyšší stupeň umění - doufám, že v tom nechceme skejsnout .))
24.05.2010 08:22:38dát kritice tipPišta_Hufnágl
Ženy píšou???
24.05.2010 08:18:07dát kritice tipKamil Sikora
"pričom muži často majú len kopec nevybúrenej agresivity, nudy, či hračičkárstva ..."

Koukám, že mnoho žen má stejně naivní představu o mužském údělu, jako mnoho mužů o tom ženském! Ti si také myslí, že ženské se jen fintí a koketují. Pravda však bývá obvykle mnohem prozaičtější a jednoduché to nemá nikdo...
24.05.2010 07:40:31dát kritice tipPetrusha
toto delenie je vcelku groteskné, chráň ťa, až si toto prečíta nejaký tvorca učebníc azakomponuje to do výčby literatúry, nielen domácej
:)))
cheht
ale asi na tom niečo bude, to o čom píšu ženy vyviera z toho, aký život žijú a z čoho sa chcú vypísať - problémy, pocity, deti, nedocenenie, potreba prejaviť sa i inak než za sporákom
pričom muži často majú len kopec nevybúrenej agresivity, nudy, či hračičkárstva ...

musí v tom byť rozdiel, ale jednoznačné delenie by som zrejme zapudila ... veľa krát som čítala od chlapov básničky za ktoré by sa "nemusela hanbiť" ani precitlivelá 12ročná pubertiačka :) a naopak od ženy tak agresívny výtvor, že by človek mal pokušenie podať žiadosť na sexuologické vyšetrenie danej osoby :)
24.05.2010 06:17:45dát kritice tipKamil Sikora
Toto již řešil a vyřešil Arthur Schopenhauer...
24.05.2010 06:12:16dát kritice tipchroostjazz
neroušek gůglí!
24.05.2010 00:48:09dát kritice tipGaray
Já už nehraju :) Pac a pusu :)
24.05.2010 00:46:14dát kritice tipVaud
Garay - tes se tes, ze mas testes :-)
24.05.2010 00:29:47dát kritice tippapouch
admin
neroušek poučuje, ale sám se stále ještě nenaučil pravopis
24.05.2010 00:08:58dát kritice tipnes
do jezera
24.05.2010 00:08:41dát kritice tipnes
dobrou neroušku, spadla jsem od jezera.
24.05.2010 00:07:14dát kritice tipneroušek
Tak nespadni,dí škodolibě neroušek.A vůbec dobrou nesule! ***
23.05.2010 23:49:09dát kritice tipGaray
Ach... Ach... Ach... Omdlévám... Opodál upustím kapesníček... Rozum mi brání... Cit nemůže jinak. Srdce mé plesá ...:) Já už mám K.O.U.L.E.
23.05.2010 23:43:06dát kritice tipVaud
ještě avi Garay
23.05.2010 23:42:33dát kritice tipVaud
Garay - na Písmáku máš jedinečnou šanci, že i Tvá genderově vyhraněná tvorba může mít K.O.U.L.E. :-)


(ikdyž jsem na to tenkrát nemyslel, když jsem ten název navrhl :-)).
23.05.2010 23:34:43dát kritice tipnes
no jejej ! sedim na vyhlídce ;-)
23.05.2010 23:30:10dát kritice tipneroušek
Tedy nes je kočka? Ladně se nese po chodníku a způsobuje v srdcích mužů paniku? Tedy pozor na ní!****
23.05.2010 23:27:18dát kritice tipnes
;-) a ta očka !
23.05.2010 23:18:16dát kritice tipneroušek
Nesury-bambulku? To se nerýmuje! Bambulku a ústa jako špulku!****
23.05.2010 23:13:19dát kritice tipnes
kdyztak bambulku :-)
23.05.2010 23:10:12dát kritice tipneroušek
Neroušek mává nesury-nesurce,co má nos jak bambuli.****
23.05.2010 23:05:33dát kritice tipnes
nerousku, s tim se zcela ztotoznuji.
23.05.2010 23:03:35dát kritice tipneroušek
Určitě existuje ženská literatura a mužská literatura jednoduše proto,že ženská zkušenost a mužská zkušenost je naprosto rozdílná,taktéž mužský a ženský svět je jiný,nic univerzálního není,je jen mužská nebo ženská zkušenost.Feminismus se mýlil v tom,že se snažil převádět rovnost práv na stejnost.Prostě muž a žena se liší jak tělesně,tak z toho nutně i duševně i duchovně.Jednoduše řečeno klíčové pro ženu jsou vztahy a svádění,okolo toho se vše točí (proto hodně milostné poezie či červené knihovny,ženy více tvůrci i konzumenti),navíc ženský svět je odvozený od mužského.Pro muže je typická tvorba v materiálně-duchovních světech a boj.Nicméně je pravdou,že kapitalisticko- konzumní vládnoucí současná ideologie převádějící veškeré stránky života na konzum se snaží propastný rozdíl mezi mužem a ženou banalizovat.Bohužel marně.*******
23.05.2010 19:57:55dát kritice tipOctopus Syd
vulgarity a citlivosť sa nevylučujú
23.05.2010 19:47:01dát kritice tipfilemon
Každému vyhovuje iná literatúra. Ja ju nedelím na mužskú a ženskú. Niečo mi sadne, niečo nie. Ale všimla som si iný znak doby: otupela a potrebuje výraznejšie vzruchy, až na hranici znesiteľnosti. Mnohé texty sú plné čo najsilnejších výrazov, strácame zmysel pre detail. Niekedy je text, ktorý neobsahuje aspoň jedno vulgárne slovo, označovaný za ufňukaný. Preexponovanosť expresív je vlastne to isté ako "sladké texty" - len na opačnom konci spektra. Stalo sa módou byť nad citmi.
23.05.2010 19:01:03dát kritice tipGaray
Ok. Jdu se koukat na hokej. Ahojte.
23.05.2010 18:48:34dát kritice tipa2a2a
Garay,

ženský pohled na věc, ženský přístup vůbec neznamená ani na chvíli, že je ženská či mužská poezie lepší či horší, jistá míra této vyhraněnosti je jen ku prospěchu, ale je to vždy o té míře, o tom, zda to, co podávám, podávám nebo více či méně vnucuji.
23.05.2010 18:42:59dát kritice tipOctopus Syd
prečo to avízo mne?
23.05.2010 18:32:52dát kritice tipGaray
Nestačí zkrátka napsat: Píšeš dobře - píšeš špatně. Ono se to musí dělit na chromozomy?
23.05.2010 18:31:50dát kritice tipGaray
cituji a2a2a : "Obecně se o tvém psaní dá říct, že nepostrádá věrohodnost, emoce jsou zřetelné, nejsou přehnané, mají výraznou ženskou polohu, což ovšem ne vždy takováto vyhraněnost působí přesvědčivě alespoň na mužského čtenáře. "
Jsem žena.
A tím je má poezie "horší"???
23.05.2010 16:59:37dát kritice tippunčocháče pro chobotnici
já myslím, že s poezií je to jako s jinými věcmi,...je prostě něco obecného, co tvoří ženy i muži, a to je univerzální. a k tomu je ještě jakási příznaková "ženská poezie", která, stejně jako ta "obecná", může nebo nemusí být milostná. zároveň platí, že ne každá žena musí psát ženskou poezii.

tohle je úplně, úplně neodvislé od toho, co je dobré a špatné - jde o způsob psaní, který nijak neurčuje kvalitu.
23.05.2010 16:51:36dát kritice tipPomerančová
redaktor poezie
Cabrón, děkuji že jsme nezůstali ochuzeni o tvé plácnutí do vody.-)
23.05.2010 16:43:44dát kritice tipCABRÓN
na co se to ptáš proboha?, žvásty..
23.05.2010 11:45:51dát kritice tipnes
Metta - to je dobry napad... a nadhled :-)
23.05.2010 11:19:23dát kritice tipMetta
asi si založím chlapský nick a podniknu průzkum:)
23.05.2010 11:01:23dát kritice tipnes
moorgaan - strizlive a pravdive.
23.05.2010 10:44:50dát kritice tipnes
Winter - ocenuji nazor
23.05.2010 10:44:27dát kritice tipmoorgaan
souhlasim s dadadikem - urcite je rozdil mezi zenou a muzem...muzi maji vetsi pleš a zeny zas pomerančovou kůži!...
... v tom se lisi - a samozrejme se lisi uplne ve vsem ostatnim, tudiz i v poezii!
...ale zenska tvorba neni jen milostna poezie...
23.05.2010 10:42:47dát kritice tipWinter
Dělení na mužskou/ženskou literaturu bezpochyby existuje. Vemkoncem Šlomo ne nadarmo připisoval jazyk k otcovskému principu.

Perspektivně tedy zastávám stanovisko, že ženy do knihkupectí a mužští k plotně.

I proto, že s tím fenminismem to není tak úplně pravda - jak ostatně vypovídá přítomnost jeho pop odnoží alá genderová studia etc.
23.05.2010 10:40:06dát kritice tipnes
T.A. - tak o to lepe, kdyz je to muzsky :-)
23.05.2010 10:33:06dát kritice tipdadadik
rozdíl mezi mužem a ženou je všem, tak i v tomhle....
23.05.2010 10:26:35dát kritice tipLady de Winter
Na straně mužů je tu pocit, že "ženské píšou jenom o takových těch ženských problémkách, které nikoho nezajímají." K tomu se pěkně vyjádřila Valerie a týden divů.

Na straně žen tu zase je hrozná potřeba se "vyrovnat mužům" a hlavně proboha neupadnout do té škatulky "ženské" a "milostné". Což u poezie, to ještě jde. Ale chraň ženu ruka páně, aby četla nebo dokonce psala milostnou prózu. V literatuře neexistuje nic "ženštějšího" a nic pohrdanějšího, než je milostný román alias červená knihovna. Fuj, je to o vztazích a ještě to, fuj, fuj, fuj, končí dobře. A nedejbože to čtou zase jenom ženy, tak to už je úpadek nad úpadky.

Řekla bych, že tady jsou dvě věci. Na jedné straně, pro autorku, která píše třeba hluboce filosofické texty, je určitě poněkud nepříjemné být házena do jednoho pytle s milostnými texty. Ale na druhé straně je tady ten stud docela normálně a sebevědomě říct "ano, já píšu o lásce a o sexu. A co má být." Pamatuju si feministku, která si na jedné přednášce smutně povzdechla, jak že to s tím feminismem jde z kopce, protože se stává oborem, který studují a čtou jen ženy. To je přece strašné shazování sebe sama. Nerozumím tomu, proč by účast mužů na nějakém oboru nebo žánru měla být indikátorem jeho kvality. To je jako bychom tvrdili, že dětská literatura je mizerný žánr, protože ji nečtou dospělí.
23.05.2010 10:19:57dát kritice tipTrapný autor
nes - vaud neni holčička, naopak. chlápek jak cumel!
23.05.2010 10:03:22dát kritice tipnes
vystihla to Vaud zcela presne. Nalepka zenska tvorba je pohrobek doby, kdy se formovala zenska otazka jako socialni problematika spolecnosti.
hodnoceni poezie, at uz psane muzi nebo zenami, a to milostne ci jine, je ciste zalezitesti subjektivni kazdeho, kdo hodnoti a dale aktualni mody, vkusu a schopnosti empatie. Navic vzdy se to bude libit jen urcite casti, pokud nebudou kyvat vsichni ucelove jednim sborem..., aby se zavdecili.

a to, ze zeny pisi casteji milostnou poezii je diskutabilni. spis kazdy kdo pise basne v nich tuto tvorbu, jak jde jeho osobní zivot, tezko muze pominout.
23.05.2010 09:51:53dát kritice tipavox
Tohle téma mne netrápí, buď mne dílo zaujme nebo ne... a pak se kouknu, kdo to napsal a řeknu "je dobrý" nebo "je dobrá", pokud ovšem nemá na autorské uvedeno "to" :-))
Trochu to odlehčím. Pokud jde o milostnou poezii, rozdíl nesporně je. Mužům se to píše, vždyť žena je věčná inspirace! Ale o čem mají psát ženy? Leda o vlastních pocitech... :-))
23.05.2010 08:51:18dát kritice tipBig_George
Tak přesně tyhle věci já neřeším. Prostě si tím nezatěžuju mozek. Jsou věci, které se mi líbí víc, míň nebo vůbec a vím, že každá další lidská bytost bez ohledu na pohlaví to má trošku posunuté.

A jestli to napsal chlap nebo ženská je mi primárně jedno.
Ony totiž ty rozdíly jsou více závislé na tom, co kdo umí, než na tom, jestli je chlap nebo ženská.
Nicméně je to dobré vědět, protože to může něco naznačit třeba o motivech autora.

Mám to zamotat ještě víc???



23.05.2010 07:15:18dát kritice tipchroostjazz
ano, je mezi tvorbou mužskou a ženskou citelný rozdíl (ač některé ženy píší dobře jako muži a spousta mužů píše špatně jako většina žen)
(rozdíl je patrný i v hudbě a malířství)
muži by měli tvořit a ženy se těmito výtvory kochat
nevím, co je to milostná poesie, ale jestli je to to, co se zde presentuje na písmáku, pak nesnáším milostnou poesii, páč je to jen kňourání a vzdychání a natahování moldánek a stěžování si, které v podstatě nikoho nezajímá, nejméně však osobu, o kterou se v textu jedná
23.05.2010 02:53:54dát kritice tipOctopus Syd
pch, každá správna žena nie je hysterka, ale každá správna žena stojí pri sporáku a drží kušnu :-P
23.05.2010 01:47:49dát kritice tipValerie a týden divů
To já přece vím. A jako každou správnou hysterku, tedy ženu, mě to rozčiluje :)
23.05.2010 01:31:16dát kritice tipOctopus Syd
valerie: ono je to už tak vnímané akosi historicky... že spoločnosť predstavujú muži... napríklad v aténach mal právo voliť každý slobodný občan, ale berie sa ako samozrejmosť, a ani sa to obzvlášť nezdôrazňuje, že sa tam ženy nerátali... a to je len jeden príklad... dnes už to tak nie je, myslím si, ale nejaké to povedomie, že typický predstaviteľ bežného človeka je muž nám, zdá sa, zostalo
23.05.2010 00:57:43dát kritice tipValerie a týden divů
Úryvek ze hry Kateřiny Rudčenkové, který s oblibou cituji: >>„Agnes: (…) Zde máme místo hrdiny hlavní hrdinku a ženský hlas. To je, co mě poněkud dráždí na většině uváděných děl i těch, co se počítají do historie umění. Že ty příběhy ryze mužských hrdinů a ryze mužské problémy se tak bezostyšně vydávají za obecně lidské. Kdežto když něco napíše či vysloví žena, dostane se tomu nálepky ženské a odsune se to s odkašláním do postranních regálů. (…) Ona sama si připadá dostatečně „obecně lidská“. (…) Ale na tom, že je žena člověk, hodlá sveřepě trvat.“<
23.05.2010 00:50:27dát kritice tipOctopus Syd
vaud má pravdu, že sa delí skôr na tvorbu a ženskú tvorbu... ale ja osobne to nijak nevnímam, hlavne tu na písmáku nie... vnímam skôr poéziu písanú pre ženy ako niečo zvláštne, nie tú čo je nimi písaná...
23.05.2010 00:40:51smazaný uživatel
smazaný uživatel
23.05.2010 00:34:46dát kritice tipVaud
sorry - podle mně :-)
23.05.2010 00:34:01dát kritice tipVaud
já bych řekl, že dělení není na ženskou a mužskou, ale na tvorbu a ženskou tvorbu - neviděl jsem nikdy almanach nebo festival mužské tvorby

ženská tvorba je podle mě nálepka pro shovívavější pohled na horší díla

Talentovaný ženy se nesnaží vyrovnat mužům, protože laťka by mohla být příliš nízko :-)


Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.