Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Dobrodružství všedního dne aneb podivuhodné setkání...

15. 11. 2001
3
0
3366

školní práce, téma zadané, volné zpracování do krátkého útvaru

To ráno se mi nezdálo býti nijak vyjímečné. Ono vpodstatě nebylo. Vstal jsem po půl sedmé, umyl se a snědl snídani, skládající se z tvrdého toustu a studeného čaje. Máma musela dnes dříve do práce a jediný, kdo z toho nic neměl, jsem byl samozřejmě já. Vlastně něco přeci ano. Studený začátek dne. V sedm deset mi jel autobus, jako obvykle plný šedých lidí, s prázdnýma očima, upírajícíma se do ranního šera. Občas některý z nich vypadl z tupé letargie, poplašeně se rozhédl a zase se vrátil k bezbolestnému nevědomí. Promnul jsem si klouby pravé ruky, až mi v nich zapraštělo. Kdysi nádherně stříbrné prsteny, byly matné, jakoby zbaveny vůle k životu. Snad je k té rezignaci dohnal spěch moderní doby. Nevím. Vystoupil jsem z autobusu a přešel svých sedmdesát kroků po betonu a schodech dolů, do stanice metra. Zády jsem se opřel o chladnou, mramorem obloženou zeď a rozevřel jsem noviny, s pocitem, že dnes by to mohlo být jiné. Zase byly plné krve, násilí a špinavé politiky. Znechuceně jsem je sroloval a vztekle vrazil do tašky. Nenáviděl jsem městskou hromadnou dopravu. Nenáviděl. Ta průměrnost bytí, ta esence neosobnosti, ta nutnost uniformity. Ubíjelo mě to. Pokaždé. " Promiňte," řekl kdosi a poklepal mi na rameno. Otočil jsem se. Přede mnou stál pomenší stařík, téměř holohlavý, avšak jeho tvář se honosila dlouhým plnovousem. Byl trochu hrbatý a opíral se o dřevěnou hůlku. Pravé oko mu zřejmě chybělo, usuzoval jsem tak podle koženého klípce, jímž měl důlek zakrytý. " Ano ? Mohu vám nějak pomoci ?" Zavrtěl hlavou a namířenou hůlkou šťouchl do mého náhrdelníku. On to byl spíše amulet, zavěšen na kůži, než náhrdelník. " Co to je ?" Byl jsem zmatený. Nechápal jsem, co po mě ten dědek chce. A  hlavně proč. " Nerozumím .Co tím myslíte ?" Znovu píchl do amuletu. " Co to je ?" Začínal jsem se zlobit. A také, ač je to strašné, se mi najednou zastesklo po té staré dobré neosobnosti a uniformitě. " Proč se ptáte ? Co je vám vůbec do toho ," podotkl jsem rozzlobeně a rukou srazil dotěrné dřívko stranou. " Jsem jen zvědavý. Nemusíte být hned tak hrubý," usmál se na mne tak, až jsem pocítil stud a málem jsem se mu omluvil ! " Uviděl jsem tento symbol a hned mě napadlo, cože to asi znamená." " Tórovo kladivo, stačí ?" Doufal jsem, že dědula dá pokoj a přestane do mě rýpat. Omyl. Teprve začal. " A kdo to je ? Ten Tóros ?" Zaskřípal jsem zuby. On mě snad nenechá. Kurva. Proč mám tu smůlu vždy jen já ? Marná otázka. " Je to Tór, ne Tóros," řekl jsem hněvivě, ale když se mi vesele omluvil, pokračoval jsem ve vysvětlování," byl to starogermánský bůh, velmi mocný a vážený. Tohle, co nosím, je jeden z jeho znaků, kladivo Mjollnir, které znamenalo blesk a mohlo brát i dávat život. Je to ochraný prostředek proti neštěstí."  Stařík moudře kývl hlavou a poplácal mě po předloktí. " Jsem rád, žé nejsi jen další hlupák, co nemá ani tušení, proč tohle nosí a jaký to má účel. Tór by byl také rád, tím jsem si jistý." Nejistě jsem se usmál, protože v tom, jak to řekl, zazněl jakýsi zvláštní podtón. Pobavení ? " Uhm, ano...asi ano, tedy...," odpoveděl jsem. " Je dobře, že jste na nás nezapomněli. Někteří si myslí, že ano, ale já a pár dalších ve vás stále věříme a hledáme cestu zpět. Je vás víc ? Takových jako jsi ty ?" Přitakal jsem. " Vím o třech, kteří vědí to co já, možná i více." " To je dobře, chlapče, moc dobře." S tím vytáhl levou ruku z kapsy, kde ji doposud schovával a strčil mi  prsty před obličej. " Krásný, že ?" Ano, musel jsem souhlasit. Ten prsten byl krásný, překrásný. Bronzový kruh, masivní, přesto nevypadal nijak přehnaně. Byl takový, jaký by přesně měl být. A vyzařovala z něj síla. Po celém těle se mi rozlilo teplo a já si byl vědom té moci, která z něj prýštila do okolí. " Draupnir," šeptl tajnůstkářsky a rychle ruku i s prstenem schoval. Zaskočilo mi. " Cože !?" " Ale nic, musím už jít." " Počkejte !! Já..." Vystoupil z metra. Ve dveřích se na chvíli otočil. " Je v tobě síla, chlapče. A v nás také. Musíš jen hledat. A chtít." Dveře se zavřely a já zůstal osamocen v přeplněném kupé. Byl to blázen. Mávl jsem nad celou situací pomyslnou rukou a jen tak náhodou, jsem se podival oknem do stanice. Na pár úderů srdce jsem ho zahlédl. Byl vysoký, přes ramena měl přehozen rozevlátý plášť a při chůzi se opíral o ratiště dlouhého kopí. Upřel na mne své jediné oko. Polila mě hrůza a v tu ránu jsem zapomněl, jak se dýchá. V krku mi vyschlo. Náhle byl pryč a metro obklopila přítulná čerň tunelu. Zhluboka jsem vydechl a protřel si slzící oči. Začínam šílet. Měl bych omezit internet a chodit spát dříve. Prsty sevřely Tórovo kladivo. Zapochyboval jsem...

 

Co když ?  


johanne
08. 06. 2004
Dát tip
nijak zvlášť se mi to nelíbilo, i když beru v úvahu ty podmínky :) popisovat šeď všedního dne je dost profláknutý, pokud to není napsaný dobře, což tady moc ne - metro, noviny plný násilí, atd. :( některý věty zní trochu podivně - "jeho tvář se honosila dlouhým plnovousem", "Mávl jsem nad celou situací pomyslnou rukou"... :o) takže celkově nic moc

Seregil
03. 10. 2002
Dát tip
Nemusím příliš brát ohled na to, co zvládne člověk za 45 minut. Zde je vidno, že to prostě jde, napsat kvalitní dílko v krátkém časovém úseku. Takovýto únik ve snech či myšlenkách prožívám také občas, bohužel poslední dobou méně častěji. :-)

Deltex
12. 12. 2001
Dát tip
Velmi zdařilé a mě se to moc líbí. Simi *! Čus

Cthulhu
28. 11. 2001
Dát tip
Zajímavá povídka, která by si jistě zasloužila, kdybys jí věnoval více času než oněch 45 minut. Nevím, co udělat, aby vyzněla působivěji. Snad lépe popsat tu atmosféru šedivé každodennosti, dny jeden jako druhý, svět, který nemá čas na fantazii a proto ji odsuzuje... Nevím, prostě by to muselo být delší, abych to tipoval, i tak je ale povídka velice dobrá. Navíc věřím, že ji přepíšeš... Zajímalo by mě, co na tuhle práci říkal(a) tvůj učítel (popřípadě učitelka). Byla to přece slohovka na češtinu, ne? Nebo se pletu?

Cthulhu profesorka (i kdyz si tento titul nezaslouzi) sice nosnou myslenku povidky nepochopila,ale dala mi za tuto povidku vyborne

Faramiris
21. 11. 2001
Dát tip
mnam :))

Chlastáč
18. 11. 2001
Dát tip
Mně se to docela líbí, asi proto, že mám podobný životní pocit. Blbé je, že ta šeď a nuda má jednu blbou vlastnost - je toho pořád víc a podivuhodných setkání je jako šafránu. A nakonec z nich zůstanou jen vzpomínky a nejistota, zda se mi to vskutku přihodilo nebo ne. Tipuji.

Chlastac,z Tveho ohlasu bych s dovolenim vypichl jednu veticku, cituji :" A nakonec z nich zůstanou jen vzpomínky a nejistota, zda se mi to vskutku přihodilo nebo ne." To je tak krasne melancholicky realne, az je mi z toho smutno...mas pravdu, hlubokou a zarazejici pravdu...dik za ohlas a za tu myslenku zvlaste !

StvN
17. 11. 2001
Dát tip
Moc se mi nelíbí. Spíš bych řekl ani trochu. Ne zrovna obratně podanej sen, kterej si hodně lidí přeje prožít. Změnit tu uniformitu a šeď. Možná je to dost krátká povídečka, na to, co všechno by v ní mělo zaznít, aby jsem se do toho trochu vžil.

StvNe cet si prolog ? kdyz na to mas 45 minut,nemas cas psat roman na pokracovani :) o neobratnosti podani bychom mohli polemizovat, ale jelikoz od Tebe se ceka, ze se Ti nic nelibi, nedivim se, ani teto Tve kritice :) presto Te beru jako sveho ctenate, pro ktereho se stale snazim byt lepsi a lepsi :)

StvN
17. 11. 2001
Dát tip
Prolog jsem nepřehlédl, přesto jsem si neuvědomil, žes to psal při hodině. Jsi spravedlivý, když mě neodsuzuješ za mé vesměs záporné kritiky.

Verita
16. 11. 2001
Dát tip
dost dobrý :)

Shanzie
15. 11. 2001
Dát tip
mooooooc hezkýýýýýý, opravdu moc moc moc *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru