Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Poslední chvíle na Zemi: PÍSMÁK MÁ TALENTmalárii

08. 11. 2010
3
21
1880
Autor
Shelma

Kdysi jsem četla jednu velmi zajímavou knížku. Byla o posledním žijícím člověku na Zemi... Neodolala jsem a nechala se inspirovat. Jen myšlenkou... Případná podobnost s dalšími příběhy je předem vyloučena :-)

... ticho....
Všude kolem ticho...
Opatrně se posadila a snažila se uklidnit. Stále měla zavřené oči.
Srdce jí bušilo jako o závod a pocit hrůzy jí svíral hrudník tak mocně, že nemohla skoro dýchat....
Teď to nesměla vzdát, teď NE...
Celou svou mysl soustředila na své tělo a znovu se zhluboka nadechla...
Svírání v hrudníku trochu povolilo, dýchání se stalo pravidelnější....
Věděla, že už nemůže couvnout...  Věděla, že není cesty zpět...
Je KONEC...
Ne ten konec, který znali lidé...
Je konec neznámý, konec bez hranic... jediný a nezvratný...

Pomalu otevřela oči...
Tušila, co uvidí, přesto se jí znovu rozbušilo srdce...
Rukou nabrala trochu písku a zadívala se na svou dlaň.
Písek byl skutečně písek... a přeci byl jiný... nevěděla to přesně, nedokázala určit, proč.
Prostě byl JINÝ...
Přinutila se rozhlédnout.
Pláž...
Seděla na malebné pláži s palmami a keříky asi deset metrů od břehu moře.
Milovala moře, ten pocit volnosti, když v něm plula a potápěla se...
Proto teď k moři upnula svůj zrak. Jemné vlnky brázdily mořskou hladinu a skrz ně a matné paprsky slunce prostupavala na povrch  azurová modř.
Bylo to nádherné moře...
Zarazila se... něco NEBYLO v pořádku...
 
... ticho....
Všude kolem ticho...
Moře mělo šumět... ale nešumělo.
Písek měla slyšet, jak se přesýpá.... ale neslyšela ho
Neslyšela vítr, neslyšela zpěv ptáku, neslyšela vůbec nic.....
V panice se plácla přes uši...
Uslyšela dutý zvuk, který jakoby zdálky někdo uťal...
Na tohle nebyla připravena.
Na tohle nemohl být žádný člověk připraven.

Upozorňovali jí na to, snažili se jí vysvětlit, že to bude opravdu těžké, že je jiná, než ONI.
Že všichni lidé jsou jiní, než ONI....
Vybrali si ji, protože vnímala jinak, než většina lidí, protože její citová úroveň byla odlišná.
Věděla, že není jediná... Byl tu ještě NĚKDO....
Něco jí naznačili, ale jen matně, možná trochu vyhýbavě.
Chtěli, aby to, co přijde, vnímala bezprostředně.

Zaregistrovala nějaký pohyb a napnula zrak...
Prostor kolem ní se začal zužovat a smršťovat.
Znovu ji začal prostupovat strach z nicoty a neznáma. Ten pocit se objevil v podobě lehkého mrazení v zátylku a směřoval někam, kousek za očima... Rozbušil jí hruď a vtlačil do ní objemný balvan, který se jí znovu chystal zadusit.

Proč zrovna ona? Proč celé lidstvo???
PROČ?
Ta otázka byla zbytečná, stejně jako odpověď na ni...
Navzdory situaci jí začaly myšlenky těkat a rozvíjet se jedna v druhou...
Kdyby měla možnost vidět do budoucnosti, mohla by TO změnit?
Může jeden jediný člověk otočit běh dějin?
Na chvíli pocítila nenávist k lidem, k jejich chamtivosti, bezohlednosti vůči všemu a všem, k jejich lhostejnosti.
Jak slepí byli lidé, jako jedna zvířecí smečka požírající vše živé a v zájmu civilizačního pokroku devastující přírodu a Zemi.
Jak slepí byli k stále častějším varováním v podobě nových chorob, nových katastrof...Pomalu se ze světa lidí vytratil cit pro rovnováhu, pro toleranci, soucit, pocit sounáležitosti.
Člověk si nikdy nedokázal připustit, že by byl vymazán z povrchu zemského, z celého vesmíru....
A stalo se....

ONI věděli, že to přijde...
Když jí to řekli, křičela na ně, jak pominutá, křičela a zapřísahala je, proč něco neudělali. Proč to dopustili...
Přes JEJICH slova, která k ní, pod závojem slz, pronikala, začínala pomalu chápat.
Nešlo nic dělat, nic zachránit.
Byla to nevyhnutelnost osudu, utkaného už před statisíci let, kdesi hluboko v lidských genech.
Zvrátit tento osud mohli jen lidé sami.
ONI do toho nemohli a nesměli zasahovat, protože jakýkoliv zásah by ovlivnil i jejich vývoj.
Mohli jen učinit výběr..."

 Znovu se rozhlédla...
 Vzdušný vír se stále přibližoval a skrz jeho mlžnou clonu viděla TO, co ze Země zbylo.
 Nemohla se dívat....
 Sklopila oči a zadívala se na písek u svých nohou.
 V tom před sebou zahlédla stín.
 Čísi ruka se dotkla její paže...
 Necítila strach, věděla, že jí neublíží... Věděla, že právě na NĚHO čekala. 
 Teď už věděla všechno...
 Teď už chápala všechno....
 Nebylo žádných pochybností.
 Nebyly žádné otázky.
 A nebylo zapotřebí žádných odpovědí...
 
 Ticho kolem nich prolomil dunivý zvuk...
 Před jejich zraky se z moře vynořila obrovská loď....
 A zdáli k nim pronikal zpěv ptáků...
 
 Eva se naposledy rozhlédla kolem sebe a usmála se na Adama.
 Podala mu ruku a pozvolna s ním kráčela k lodi.
 Na jejím trupu si všimla prvního písmene názvu....


21 názorů

Shelma
26. 11. 2010
Dát tip
Jsem ráda za čtenáře a jsem ráda za kritiku a upozornění chyb. Nicméně mám právo své dílo hájit, ne jen poslušně kývat jak osel. Já naopak mám pocit, že dobrých myšlenek zas tak moc není, tedy dobrých, ve smyslu alespoň pozastavení se a zamyšlení nad nimi. Na druhou stranu pokud jsou, tak budou ve větším množství nejspíš k nalezení zejména tady na pismaku (důvod mého pobytu zde). Originalita je ošemetná ve vztahu k jedinci, co jeden hodnotí jako originální, druhý hází do pytle s nálepkou "otřepané"... Nad formátováním a kvantitou zájmen se určitě zamyslím a při příští tvorbě zkusím napravit. Díky za rozbor mého antitalentu :-)

Shelma
21. 11. 2010
Dát tip
S tím jménem kontra název souhlasím. Jinak ale: "celou svou mysl upnula na své tělo"..." k moři upnula svůj zrak" ...co je na tom špatně, nechápu. Když se na něco soustředíme myslí, říkáme to první, když zrakem, očima úpěnlivě hledíme na něco, říkáme, že upínáme svůj zrak. Hlavní myšlenka tam je, ale zřejmě je pro povrchní čtenáře málo patrná. Chápu, že to pak označují jako klišé. Jako autorka, jsem za Evu dýchala a zkoušela si představit nepředstavitelné, za ostatní čtenáře ale mluvit nemohu, byl to první pokus. Děkuji za kritiku.

Shelma
12. 11. 2010
Dát tip
Malá nápověda pro první písmenko: kapitán lodi by mohl být třeba... Noe

Shelma
10. 11. 2010
Dát tip
Pravdu máš, otázek je mnoho, nicméně, jsou to pro hrdinku otázky poslední, kdežto pro všechny přítomné jsou k zamyšlení právě proto, aby jednou poslední nebyly. Vím, patetické, ale... nikdy jste si nekladli otázku: sakra, kdybych mohl(a) změnit běh dějin, zachránit něco, někoho, svět?... a od toho odvozené další otázky? Věřím, že takových cvoků je mezi námi víc. Ale jo, pár otazníků mohu pro příště ubrat a místo nich nasázet třeba vykřičníky ;-). Tímto děkuji Špagátě za motivaci :-)

Shelma
10. 11. 2010
Dát tip
Změnkovi posílám po "malé" lodičce zvané Archa, velký dík za čas strávený nad povídkou a vlídnou kritiku. Co se týče prvního písmenka, zřejmě máš na mysli tečky... inu, byl to přímý pád střemhlav do děje. Chudák Eva, měla co dělat, aby se s tím poprala :-). Jinak obrázek je z vlastní tvorby, byl vytvořen přesně na míru povídce. Pokud se líbí, těší mne to dvojnásob. Díky. Garay: jsem odvaz od přírody, ale z lásky k psanému slovu se krotím. Po Tvé radě se ale určitě nad sebou "zamyslím". Subjektivní názory jsou přesně ty, které mne zajímají, protože tvořím pro sebe i pro druhé ;-) Macecha: děkuji za trojhvězdí :-)

macecha
10. 11. 2010
Dát tip
napínavé. Zajímavý námět ... T***

Garay
10. 11. 2010
Dát tip
Neee... Mého názoru si nevaž :) Odvaž se... Já když se donutím, někoho oslovit, s tím že tam nebo tam mi to drhne.. Tak to je spíš subjektivní. :) Ale díky.

Shelma
09. 11. 2010
Dát tip
Ohnostroj asi ne, ale v sobotu vecer jsem Ti vykouzlila na obloze velke jasne hvezdy, ktere se pohybovaly smerem k obloze, az zmizely v nebeske dali :-))) ...Inu Adamku, nesmis tak koukat po evine rouse, ale obcas musis vzhlednout k nebesum :D

Shelma
09. 11. 2010
Dát tip
Adamovi moc diky za jeho pozornost pri cteni, uz jsem opravila :-) Garay: chtela jsem jen popsat jednim pridavnym jmenem, ze ta plaz byla bozska navzdory tomu, co hrdinka prozivala... Za drhnuti se omlouvam, je to v tomto smeru (povidky)absolutni prvotina. Tveho nazoru si ale vazim a pokusim se v pristi povidce na to myslet ;-)Diky

Garay
09. 11. 2010
Dát tip
Taky se mi líbí... klidně bych si sedla s knížkou takle napsanou...jen občas mi drhne něco do čistě plynoucího textu... "malebná" pláž, "napnula" zrak... ale... t.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru