Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Slunce se rozpilo po zimní obloze

02. 03. 2013
9
21
1660
Autor
Zamila

Slunce se rozpilo po zimní obloze

 

Slunce se rozpilo po zimní obloze

Ptáci už trénují ospalé trylky

Příroda zmítá se v trhané narkóze

Šafrán už vyhlíží z podestýlky

 

Hledá své přátele ve svitu svěžích dní

Laškuje s poslední zimní vločkou

Až jaro zahradu svým chtíčem provoní

Květy se zachvějí před babočkou

 

A její křídla omámí člověka

S kufříkem na cestě za marností

Tam, kde se před jarem bezelstně utíká

Tam, kde se před láskou bezelstně postí

 

Možná že chvíle v náručí přírody

Ukradne něco z vašeho konta

Možná že chvíle duševní pohody

Zůstane pro vás milióntá

 

Až se však napřesrok příroda probudí

Nemusí už vás vítat ráno

Okna se otevřou dokořán

Zůstane navždycky rozestláno


21 názorů

dajakbol
10. 03. 2013
Dát tip

A to jsem já! To já jsem ženo alebo Ako som dopadol

Keby som sa takto bez kontextu  pokúsil vidieť za tým riadkom metrický verš (a ja by som sa pokúsil), riadil by som sa prízvukom viacslabičného slova. Ten prízvuk je na ôsmej pozícii, nemôže to teda  byť trochej a prísne vzaté ani daktyl, môže to byť jamb, a rozvrhnutie monosyláb naľavo takej interpretácii vychádza v ústrety. Autor svoj verš umne skumštoval tak, že všetky notorické klitiky (a, jsem) vykázal na slabé pozície (predpokladaného jambu), slovko to v núkajúcej sa schéme w s w – a to jsem  dominuje pozične, v pokračovaní w s – to já prehráva vinou situovania na slabú pozíciu i vinou menšej lexikálnej váhy oproti osobnému zámenu. No je to šikovný  jamb a verím, že kontext ostatných veršov by to ešte potvrdil. A nemusel by som si „hrát  s přízvuky ještě lépe a radostněji“ ;)

K Reynekovým príznakovým trochejom, k zápisu Tam, kde se – X X x a k „neboť čeština dva přízvuky vedle sebe nezná (taky Červenka)“ .

Myslím (priznám sa, že sa mi to nechce overovať), že ten Červenka to takto kategoricky neformuloval a vravel len o tom, že sa čeština juxtapozícii prízvukov vyhýba a že básnicka prax môže byť iná, ako to dosvedčuje aj ten Reynek. Prízvuk na Tam pociťujem preto, lebo je ono slovo ohraničené pauzami, hoci sprava je  to pauza skôr optická a v bežnej reči nedodržiavaná. Prízvuk na kde si vynucuje enklitika se, ktorá sa spolu s kde ponad čiarku nemôže prikloniť k Tam.

Spojeniu a já mu dominuje zámeno obstúpené klitikami, favorizoval by som zápis x X x.

Môj problém akceptovať Tvoje rozhodnutie je však po Tvojom vysvetlení menší. Trochu ma to len zarazilo, že prečo x x x, tak som reagoval.

Ak som svojim pripomienkovaním otravný, mrzí ma to. Nechcel som nejako podrývať Tvoju autoritu, ťahať sa s Tebou o písmenká a za prsty. Orientuješ sa v problematike výborne a ja nemám problém to uznať. Ba priznám, že i vďaka Tebe som sa do teórie viazaného verša ešte viac zažral (Červenka, Plecháč, Šenkapoun, Štraus, Šimonovič, Dzúr) a veru by som niektoré svoje skoršie poznámky k problému viazanosti i korigoval.

 


Miroslawek
06. 03. 2013
Dát tip

střepy skládají si děti

zrcadla TUH po ráji.

...

zimou schoulena je vrána

veliký PLOD v rokytí

...

kůly msty jsouc ubodána

vinice v PRACH upadla

...

na iluzích krásnou straku

uplétá MSTY tětivu

Xxx X Xxx = 4TM


Miroslawek
06. 03. 2013
Dát tip

Sám sis odpověděl, že je možné přizvukovat kteroukoli z prvních dvou slabik, buď můžeme spoléhat na přízvuk větný na počátku verše nebo vzájemně poměřovat relativní přízvuk jinak nepřízvučných monosylab... takže to ber tak, že jsem se tím výběrem nechtěl nebo spíš nemám potřebu v kontextu účelu rozboru zabývat, zdržovat, z hlediska metra je to jedno, ať je individuální volba jakákoliv.

Ostatně podobně bych dle logiky tvé argumentace mohl namítat proti tvému zápisu

Tam, kde se

X X x (mezeru jsem doplnil, její absenci pokládám za překlep)

neboť čeština dva přízvuky vedle sebe nezná (taky Červenka ;)

Takže v tomto případě si musíš vybrat - x X x nebo X x x, přičemž osobně pokládám obě varianty za stejně právoplatné. Není pak víc fér zápis, který jsem užil já?

A ještě k možnostem zápisu: co nám zbývá v případech, kdy máme vedle sebe dvě skutečně přízvučné slabiky, jediná možná a přitom nesporná konfigurace je kombinace přízvučného monosyslaba následovaného polysylabem.

viz Renkovy verše

střepy skládají si děti,zrcadla TUH po ráji....zimou schoulena je vránaveliký PLOD v rokytí...kůly msty jsouc ubodánavinice v PRACH upadla...na iluzích krásnou strakuuplétá MSTY tětivu

Xxx X Xxx = 4TM

Připusťme tedy potlačení přízvuku jednoslabičného slova ve prospěch přízvuku slova víceslabičného, které posíleno svými dalšími nepřízvučnými slabikami pomyslný souboj vždy vyhrává.

Máme možnost to zapsat správně?

zápis Xxx X Xxx nám už asi nevyhovuje, neb jsme přízvuk vybrali dle výše uvedeného pravidla

zápis Xxx x Xxx zvlášť s ohledem na předchozí jasně nepřízvučnou slabiku taky není moc košer, nemluvě o tom, že by se ihned vynořil nějaký dajakbol s právoplatným poukazem na jasnou přízvučnost konkrétního monosylaba

Možnosti binárního zápisu X/x zkrátka nejsou v některých případech plně vyhovující, mají své limity.

A pro ilustraci nabízím Ortenův verš

A to jsem já! To já jsem ženo

kde si můžeš hrát  s přízvuky ještě lépe a radostněji.

Pak mi můžeš říct, jak jsi dopadl.


dajakbol
06. 03. 2013
Dát tip

No neviem Miroslawku... 

(Tam, kde se před láskou) bezelstně postí

(x x x X xx) Xxx Xx

a na inom mieste (konkrétne tu http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=424565):

a já mu cestu do duše klestím

x x x Xx X xx Xx = ?

Raz by som to bral ako chybu z nepozornosti, ale dvakrát  načrtnúť prízvukovú kontúru veršového incipitu ako  sled troch neprízvučných slabík, to český básnicky riadok nepozná. Minimálne jeden, i keď len kontextový, prízvuk tie významovo chudobné monosylabá na  začiatkoch veršov musia mať. Iba žeby si skusmo polemizoval s Červenkovým prozodickým postulátom: „proklize může být pouze jednoslabičná“ ( teda nie dvoj- a už vôbec nie trojslabičná). Hm.

Teda podľa mňa:

Tam, kde se před láskou bezelstně postí

X Xx X xx Xxx Xx

Zámeno tam je ohraničené pauzami a chtiac nechtiac tvorí takt – ponad veršový a vetný predel sa nemôže prikloniť, ponad čiarku predkloniť.  Spojenie kde se  rovnako tvorí samostatný takt, a teda prízvukový celok, s prízvukom na lexikálne silnejšom slove.

a já mu cestu do duše klestím

x X x Xx X xx Xx

Tu je na tom z trojice lexikálnych outsiderov najlepšie osobné zámeno , ktoré podľa môjho skromného úsudku nesie prízvuk trojslabičného obstupného taktu.

V obidvoch prípadoch by som ešte (za škrípania zubov) pripustil konfiguráciu X x x, ako diktát daktylského rozbehu (inak dosť rozpačitého), ale x x x, to nie.

 

 

 


tak to mám radost. - mně se právě líbí duchovní náznaky, jak jsou do textu zapletené. - ovšem když slyším sloveso "rozestláno", asociuje se mi nějaká popová píseň. z obojího je tam něco, řekl bych. :)


Zamila
06. 03. 2013
Dát tip

Děkuju za zajímavý komentář i za návštěvu :-) A jo, závěr je o smrti :-)


opakované "už" v 1. strofě mě trochu ruší. - tak celkově jsou v básni hodně jemná místa, a přitom zároveň i zemitá ( Až jaro zahradu svým chtíčem provoní / Květy se zachvějí před babočkou ), nebo nevtíravá metafyzická echa (S kufříkem na cestě za marností​). Naproti tomu, závěr je spíš takový tuctový, standardní. Ledaže by tam bylo zašifrované něco o smrti, to bych pak četl jinak. Ale nevím, úplně mi nedošel, což je také dobře.


Zamila
03. 03. 2013
Dát tip

Děkuju :-) Jako já si z každý konstruktivní kritiky něco beru, ale zas mi to psaní nepřijde tak hrozný :-)


Vampirelord
03. 03. 2013
Dát tip

Daktyl nedaktyl...já to slunko cítím až mi mrazí...takže za mne tip....a Miroušovi bych nic nezazlíval...chce nás někam posunout...po svém....


Zamila
03. 03. 2013
Dát tip

No, mně to jen přišlo děsně dlouhý a né tolik související ... Na druhou stranu je prostě jasný (a v poslední době to vidim čim dál víc), že někomu se moje věci líbí, někomu ne, a když něco změnim, přijdu o ty, co se jim to líbí, i o sebe ;-) Na rýmech pracuju, ale prostě mam svuj styl :-)


A jééé, Miroslawek opět káže. Prosím tě Zamilo, hlavně se nenech Miroslawkovou (zbytečnou a trapnou) přednáškou znechutit.


Miroslawek
03. 03. 2013
Dát tip

Doporučuji přečíst celé http://miroslawek.sweb.cz/moje/96893.html a pak teprve se zamyslet.


Zamila
02. 03. 2013
Dát tip

To jsem ráda :-) Díky :-)


srozumeni
02. 03. 2013
Dát tip
líbí...***

Zamila
02. 03. 2013
Dát tip

To bude tim, že to zas tak detailně neřešim :-) Aneb skoro každá básnička se naučit číst, když člověk chce :-) A mně jde hlavně o pocity, ne už tolik o formu ... Ale díky, zamyslim se nad tim :-)


Miroslawek
02. 03. 2013
Dát tip

Úplně ti ten daktyl nevyychází?

X - přízvučná slabika, x - nepřízvučná

(Ptáci už trénují) ospalé trylky

(Xx x Xxx) Xxx Xx

(Šafrán už vyhlíží) z podestýlky

(Xx x Xxx) Xxxx

obdobně

(S kufříkem na cestě) za marností

(Xxx X xx) Xxxx

(Tam, kde se před láskou) bezelstně postí

(x x x X xx) Xxx Xx

apod.


Zamila
02. 03. 2013
Dát tip

Děkuju, jsem ráda, že se líbí :-)


Čudla
02. 03. 2013
Dát tip

Pěkné *


Zamila
02. 03. 2013
Dát tip

Děkuji a zdravím po delší době :-)


Líbí se mi. Tip*


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru