Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 434 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

+16 neviditelných
Tón, srdce a zrcadlo
datum / id07.03.2013 / 424689Vytisknout |
autorMax Hutar
kategorieVolné veršeDalší dílo autora
zobrazeno1503x
počet tipů13
v oblíbených1x
Tón, srdce a zrcadlo

 

 

 

 

 

 

Tón

 

Tón musí bolet, ne hladovět

ale hlad ten vyjádřit

to není samo sebou

mezi chuchvalci a automobily

 

plazí se tón

nehledí na místa, která nerad vzpomínáš

 

nejde zastavit jednou rozjetý

 

 

 

 

 

 

Srdce

 

krvavá tříšť, zmrť,

červený igeliťák,

dýchá v cíli dne

žitého po nocích

 

prázdný sáček se čechrá

tu vodkou, tu nošenými ponožkami,

není cesty pryč

od pohledu na něj

jak tam dýše

 

 

 

 

 

 

Zrcadlo

 

Když báseň dopsal,

oblékl se opět,

uklidil po sobě

a založil ruce.

 

Nevím, čí pohled se odvrátil,

jestli jeho, nebo můj,

že jsem mu potom do tváře

už neviděl...

 

 

 

 

 

 




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

28.03.2013 22:07:41dát kritice tipRadkynzn2

krásné *

14.03.2013 01:08:50dát kritice tipMax Hutar

Mysleli jsme to stejně:-)

Dík.

14.03.2013 00:54:17dát kritice tipŠvédsko 1

Ak ti boli moje slová v čomkoľvek „prospešné“, som rada.

Nie som si ale istá, či sme si dobre porozumeli „vo veci rozťahanosti“. Ja mám, (aj som mala) na mysli len a len „optickú rozťahanosť“ -  priestorovú vzdialenosť jednotlivých básní od seba. V žiadnom prípade - nie dejovú.

Nech sa ti (naďalej) darí

 

12.03.2013 22:59:17dát kritice tipMax Hutar

Agibail: Dík za upřesnění. K tomu klepání řízku: Nemám rád vysvětlování básní, tak jsem se snažil najít podobné fráze z živého jazyka, jak "něco musí být nějak", aby to získalo nějakou plasticitu. Hm. To jsem taky moh vysvětlit a ne to tam jen tak střelit, koukám.

12.03.2013 20:26:58dát kritice tipAgibail

 První báseň jsem si vyložila jako autonehodu (zjistila jsem, že ne sama) a u kategorického " tón musí bolet" jsem chvíli přešlapovala - v kontextu mi přišlo vhodnější " tón by měl bolet". Jen můj názor, nic víc :-) Ty argumentuješ tím, že se řízek musí naklepat a tak i tón musí bolet. No, nic, no :-)...

Důkazní materiál samozřejmě nepředložím, ale to už vyznělo z mého předchozího komentu. Pokusím se jinak...Pokud použiji Tvá slova, tak obvinit jakoukoliv báseň o SRDCI z ohranosti je nasnadě. U Tvé však ten pocit nemám. Přijde mi výborná, originální - stejně jako báseň "Tón" ( až na tu "drobnost", o které jsem se již zmiňovala). V návaznosti na tu autonehodu jsem ji vnímala jako vyjádření pocitů člověka, který přišel o někoho blízkého - proto se mi velmi líbil příměr igeliťák, o čemž jsem se již také zmiňovala...

Jako celek básně fungují, o tom žádná - ty první dvě by obstály i jako dva samostatné celky, ta poslední ne. Popravdě, po tom mém " výkladu" bych se bez ní i obešla, nic mi nedává...

12.03.2013 01:52:23dát kritice tipMax Hutar

Agibail: Díky za komentář:-).

Tón musí bolet, stejně jako musí jít střela z první a řízek se musí proklepat, než je hozen na pánev.

Obvinit jakoukoliv báseň o zrcadle z ohranosti je nasnadě, je to velmi klasická rekvizita. Ale dokud nepředložíš důkazní materiál, tak s tím nejde nic dělat.

12.03.2013 00:49:25dát kritice tipMax Hutar

Švédsko 1: Děkuju moc za tuhle zpětnou vazbu! Je velmi zajímavé, jak to čteš, to s tou nehodou jsem vůbec netušil, ale je to tam, máš pravdu.

Že píšu verše s důrazem na výrazovou ikoničnost... je přesné. Díky za tohle pojmenování.

K roztahanosti: Chtěl jsem, aby šly číst i jako jednotlivé básně, i jako báseň ze tří, triptych. Verše v každé z nich se vztahují především k veršům jejich básně a až pak k veršům v druhých básních. Skutečně mi nejde o vytváření tenze při prvním čtení. Ale samozřejmě, nemám nic proti žádnému alternativnímu požitku ze čtení.

11.03.2013 23:28:20dát kritice tipprostě Jana

Neříkám, že póza, možná, že to tak vzniklo úplně mimoděk. Srdce představuje veliký a docela častý symbol, který přímo vyzývá k silným interpretacím a ta tvoje je zvlášť drsná. Asi to byl účel, ale pro mě až příliš silně viditelný...

Jinak ještě té básni něco dlužím. Ano, píšu "básni" (v jednotném čísle), protože mi předtím trochu unikla ta těsná souvislost mezi těmi třemi částmi. Když to vnímám jako celek, funguje to bezvadně! Nezbývá, než smeknout:)

11.03.2013 22:41:14dát kritice tipMax Hutar

dík, Jano! To tvrdé, chtěné, to mi ještě musíš vysvětlit, tomu nějak nerozumim... jako že to je póza?

11.03.2013 22:39:35dát kritice tipprostě Jana

Nejvíce se mi líbí Zrcadlo, za to dávám určitě tip!* Srdce je ovšem ze všech tří nejzajímavější, i když mi přijde až příliš tvrdé a chtěné..

11.03.2013 00:22:40dát kritice tipAgibail

... oprava " Tón by MĚL bolet" ... jdu raději spát než napíšu další blbost :-)...

10.03.2013 23:53:40dát kritice tipAgibail

Po pozorném čtení je zřejmé, že básně nelze vnímat jinak než jako celek. Líbí se mi prostor, který mi nabízíš v první básni. Na základě pocitů si začínám skládat příběh, následující básně navazují, dokreslují ho.

Nejvíce mě formou zaujala báseň "Tón". Měla bych jen jednu výhradu- nebylo by významově přijatelnější  " Tón by neměl bolet " ? Jinak její závěr mi přijde výborný...

Srdce jako igeliťák - ten příměr se mi líbí. Myslím si, že pro vyjádření pocitu osamění či spíše prázdnoty je výstižný. Oceňuji ironický podtón, který v této básni vnímám.

"Nevím,čí pohled se odvrátil / jestli jeho, nebo můj / že jsem mu potom do tváře / už neviděl..." tady se lehce ošívám, samozřejmě chápu významově, ale prostě mám pocit něčeho již čteného či známého...asi nedokážu přesněji pojmenovat, snad pochopíš správně...*

 

10.03.2013 23:49:17dát kritice tipŠvédsko 1

Reagujem na autorovu výzvu a „hlásim sa k jednej básni“. Už pri prvom čítaní sa moje asociácie rozbehli „smerom jednoliateho príbehu“ – autonehody. Pri čom „Tón“ je tiesnivou akustickou reminiscenciou vinníka/účastníka. Dej prechádza celkom „hladko“, priamo z jeho posledného verša na prvý verš „Srdca“: ...“nejde zastavit jednou rozjetý“ - „Srdce“ - „krvavá tříšť, zmrť...“

„Srdce“ pôsobí, ako desivý vzhľad miesta nehody s konkrétnymi, rozmetanými osobnými vecami, vo forme vytrvalo ho prenasledujúcej skľučujúcej spomienky.

V zrkadle i „Zrkadle“ je zbytočné „hľadať“ dvojníka, čo je vyjadrené neobyčajne pôsobivo...

Pre mňa verše s dôrazom na výrazovú ikonickosť; nemôžem sa sťažovať na nedostatok zážitkovosti, naopak. Text vnímam, ako celistvú báseň. Možno niektorým tú celistvosť spochybňuje jej „rozťahanosť v priestore“. Čo je možno náhoda, možno cieľ autora;  (podvedomá?) snaha zvýšiť tenziu u čitateľa. Myslím, že ak by bola tá celistvosť „opticky“ zjavnejšia, aj kontext by bol o niečo zreteľnejší...

...***

 

10.03.2013 19:47:11dát kritice tipLalulá

inverze je v tak současnym textu jako je tohle naprostá zbytečnost, ačkoliv nezavání takovým tím, hele, přehodil sem slovostled, je to báseň a já básník, to u tebe asi nehrozí... já je nemusim, ač je někdy nevědomky použiju taky. neváže se na ně význam, ale zní to divně, nemluví se tak. 

ano, došlo mi, že mají působit jako celek... ale ne proto, že bych viděla nějakou extrémně silnou vazbu, ale proto, že je mi jasný, že si to dal dohromady  z nějakýho důvodu. čtu to znova a stejně... ne... ale ta třetí je fakt dobrá... takovej jakoby obyčejnej okamžik, jakoby obyčejně vyjádřenej a pak ten závěr... ano.

10.03.2013 17:49:29dát kritice tipMax Hutar

Lalulá: Díky...

Co se týče inverzí, čeština si je může dovolit, protože na slovosled se neváže žádný význam. I největší primitiv stále rozumí obsahu. Výhody inverzí se týkají zvukomalebnosti (zvuk je ostatně i námětem básně), posloupnosti veršů, symetrie v řazení stavebních kamenů věty.

Ano, hlad je dvakrát. Vyjádřit ten tón není jen tak.

S igeliťákem nevím co bych řekl. Možná ta báseň měla ještě potenciál stát se samostatnou, delší.

Za chválu zrcadla jsem rád.

Přesto pořád čekám, jestli se někdo vyjádří i k vystaveným textům jako k jedné básni - kdyby mi šlo o jejich individuální kvality, nahodil bych je samostatně.

09.03.2013 17:28:39dát kritice tipLalulá

tón ... tak v první řadě vůbec netušim, co sleduješ těma inverzema? nelíbí se mi HLADovět a HLAD na dvou řádcích (myšlenka super, na tebe ale vyjádřena dost nedbale) ...a ukončil si to v momentě, kdy si to rozjel... škoda.

srdce... absolutně nechápu co znamená ten igeliťák, ostatní asi jo, protože problém nemaj... ano, mám určitou představu, ale nestačí mi. Nedokážu se projektovat a potřebovala bych vysvětlení, což je pro mě, jako pro čtenáře, dost na prd. Slovo dýše je hrozný, neskutečně se nehodící do toho vyznění tý básně (ano, jen můj, čistě osobní názor)

zrcadlo jednoznačně nejlepší vyjádřením... tady se dokážu vidět... pro mě je to ale jedna za tří... takže tak... 

jakobys měl několik super nápadů, ale nebyl si jistej v použití... tak si to rozsekal do tří básní, jen ta jedna ale působí celistvě, ty dvě jsou jenom náčrt. 

09.03.2013 15:01:36dát kritice tipMax Hutar

Lalulá: Hm, a co je s těmi předchozími dvěma špatně, jestli se můžu zeptat?

08.03.2013 22:45:47dát kritice tippetr.ix
***T a tón rozhodně
08.03.2013 21:49:24dát kritice tipLalulá

jen ta poslední

07.03.2013 23:15:43dát kritice tipMax Hutar

Hej, díky vám všem:-).

 

Oldjerry: Korektor? - super, je vás třeba jako sůl;)

07.03.2013 22:52:22dát kritice tipEvženie Brambůrková

Moc pěkné, u mne je nej.. Zrcadlo*

07.03.2013 16:12:47dát kritice tipjasmiini

Uchvátilo mě Zrcadlo. Moc pěkný :-)...!

07.03.2013 15:12:31dát kritice tipAdriana Bártová

shodla jsem se se Zrcadlem, za něj T*

07.03.2013 13:16:53dát kritice tipmarcela.m.

Úžasné..***

07.03.2013 11:54:46dát kritice tipe.eucrow

jo. pacilo sa. *

07.03.2013 10:08:24dát kritice tipOldjerry
korektor

Všechny tři, ale prim je  Tón!! je modrý a fakt nemá chybu...  Tři kameny z  mozaiky pocitů *

07.03.2013 09:24:02dát kritice tippovrazochodnik
dal by som to sem o dve minuty, tridsat sekund a styri stotinky skor, pride mi to nejake oneskorene dielo. (ukazka kritiky aku preferuje autor)


Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.