4891 | |||
datum / id | 30.06.2016 / 469728 | Vytisknout | | |
autor | Danny | ||
kategorie | Povídky | Další dílo autora | |
téma | Sci-fi | ||
zobrazeno | 2927x | ||
počet tipů | 4 | ||
v oblíbených | 0x | ||
zařazeno do klubů | Povídka měsíce, | ||
4891 | |||
"Tak jak to bylo, Winstone?" zeptal se O'Brien. "No..." povzdechl si Winston, "přišlo mi, že Julii miluju, ale v ten samý okamžik nemiluju..." "Zapomínáš na princip singlethinku," zvedl prst O'Brien, "nemůžeš držet v mysli zároveň jeden výrok i jeho protiklad. Pak vznikají chyby v myšlení. Nezapomeň, tady na Ministerstvu lásky jsi dobrovolně, připadalo ti, že jsi nešťastný, tak ses mi přihlásil po Dvouminutovce lásky." "Chápu, že v utopii musí být každý šťastný..." pokračoval Winston. "Naše společenské zřízení není utopie, ani anti-utopie," odporoval O'Brien, "musíme přece brát ohled na realitu, která není taková, jakou si držíme v hlavách, ale taková, jaká reálně JE. Na to bys neměl zapomínat." "A pomůžete mi tady na Ministerstvu lásky i s pamětí?" zeptal se Winston, "někdy si to, co si pamatuju, překrucuju, abych to uvedl do souladu s tím, co si myslím teď." O'Brien stisknul tlačítko. Číselník se trochu pohnul a Winstona na chvíli zalil pocit blaha. "Výborně, Winstone, děláš pokroky," usmál se O'Brien, "dokázal jsi sám diagnostikovat jednu ze svých chyb, oblast, ve které se chceš zlepšít. Jen tak dál." Winston byl rád, že terapie k něčemu vede. Kdo ví, možná ho pošlou i do Místnosti 010, kde se prý každému vyplní jeho největší celoživotní přání. |
Názory čtenářů (Zobrazit smazané) |
13.07.2016 13:45:48 | dát kritice tip | Danny |
Lakrov: on je to obecně problém, jak moc psát explicitně a jak moc v textu vysvětlovat věci: třeba u této povídky jsem původně chtěl do prologu napsat, že je to parafráze na 1984, ale pak jsem si řekl, že stačí, že jsou tam ta jména a jméno povídky je 1984 pozpátku. Už se mi tady jednou stalo, že nějací lidi moji povídku nechápali, tak jsem připsal vysvětlující větu a potom napsali další lidi (noví čtenáři), že ta věta je tam navíc a že je tam ruší... prostě vybalancovat to tak akorát může být někdy problém. | ||
13.07.2016 12:58:26 | dát kritice tip | Zdenda |
Nechapu, jak nekdo muze zapomenout 1984. Pojmy newspeak a doublethink se staly beznymi... A tech citatu.. I hate purity, i hate goodness... Under the spreading chestnuttree... If there is any hope... He who controls past... War is peace... To prece nejde zapomenout! | ||
13.07.2016 12:48:38 | dát kritice tip | Lakrov redaktor prózy |
Díky za vysvětlení a patří se i má omluva za nepochopení, jen ji přidám přímo pod povídku, ať neruším kruhy oné soutěže. Orwellův 1984 se mi dostal do ruky někdy v půlce 80. let. S pozdějšími událostmi (pád totality /domnělý?/ apod.) se mi ale naprosto vytratil z mysli, překryt (několikrát čtenou) Farmou zvířat. Jména ukazující v úvodu tvé povídky na souvislost s 1984 mi tudíž nenaznačila nic a jediné, co mě na začátku zaujalo, byla věta ...Julii miluju, ale v ten samý okamžik nemiluju..., připomenuvší mi Schrödingerovu kočku z kvantové mechaniky. Když to čtu teď znovu, shledávám v tom jakousi parodii na filosofické obracení smyslu věcí, ale vzhledem ke grafické neuspořádanosti textu (slití dialogů dvou mluvčích do jednoho odstavce) ji shledávám až při pozorném čtení, jehož se zřejmé textu při mé první návštěvě nedostalo. Snad ti tedy teď nekazím náladu :-) | ||
04.07.2016 11:51:06 | dát kritice tip | StvN |
Celkem fajn, ale taky jsem měl trochu problém s tím záměrem. Zasekl jsem se u toho tlačítka. Nedošlo mi, proč by tam najednou mělo být tlačítko, protože to zpočátku vypadá, jako by se spolu bavili dva kamarádi, nebo dva zaměstnanci. | ||
30.06.2016 17:13:12 | dát kritice tip | careful |
Spíš počítám s tím, že lidé nemají zrovna moc dlouhou paměť a status quo považuji tak často za odvěký a neměnný... | ||
30.06.2016 17:06:49 | dát kritice tip | Zdenda |
Jako ze jsem odveky? Jako Buh? Jo, to by slo. | ||
30.06.2016 17:04:08 | dát kritice tip | careful |
No, ve tvém případě se nedivím...a když náhodou zapomeneš koukneš do zrcadla... | ||
30.06.2016 17:03:10 | dát kritice tip | Zdenda |
Teda musim rict, ze hloupost, nevzdelanost a pycha mi nijak zvlast novodobe nepripadaji. Naopak se mi jevi jako odveke. | ||
30.06.2016 17:01:40 | dát kritice tip | careful |
Netvrdím, že ji nečtu, ale rozhodně nemám důvod číst něco, co mě nebaví, jen abych si mohla honit triko erudicí, kterou ty evidentně stejně nedokážeš použít. Ale pokud tě ty knihy baví, tak si je čti a mě zas nech laskavě uvažovat jinak...řekněme novodoběji. | ||
30.06.2016 16:51:53 | dát kritice tip | Zdenda |
Ja ti asi rozumim. Beletrii nectes, ale jinak vis vsechno o vsem. A to je dobre pro tebe i pro tvoje okoli. | ||
30.06.2016 16:31:31 | dát kritice tip | careful |
Ne, nejlepší je číst hlavně beletrii a znát kdejakou postavu a jinou aluzi, aby to ve výsledku k ničemu nebylo mně ani mému okolí, ale tvrdit o tom, že je to děsně důležitý mít perfektně nastudováno. ..jinak sama jsem psala, že mohl....kdyby se nad tím názvem zamyslel a třeba i použil jméno jako důkazní materiál, tak by to mohl poznat...netvrdím, že nemohl, sama jsem to psala, Zdeníku a pokud ještě něco chceš, tak v PM, páč tady zas dost otéčkujeme pod cizím dílkem | ||
30.06.2016 16:21:22 | dát kritice tip | Zdenda |
Ja si taky myslim, ze nejlepsi je byt hloupej a nevzdelanej, nicemu nerozumet a tvarit se, ze je to chyba ostatnich. Jinak k tomu poznavani. Tady fakt neni, co poznavat, pokud jsi tu knihu cetla. A i ten, kdo necetl, by mohl pochopit z nazvu. | ||
30.06.2016 16:16:33 | dát kritice tip | careful |
.. a jak to pozná, že autor komentáře ví, sím tě?...vymývání mozku je celkem běžný termín a bylo to i v tomhle dílku... znalosti, které tobě, ani nikomu jinému k ničemu nejsou, jsou jaksi zbytečné a stále jsi mě nepřesvědčil, že jsi to poznal, páč po bitvě může každý křičet, že je generál... navíc, i kdybych to četla, jako že přiznám, že jsem slyšela jen kousek jako audioknihu a fakt mě to nebavilo... protože stejně i zhruba vím, o co tam jde....tak na jména nemám paměť a u názvu jsem se předtím vůbec nezastavila, takže i kdybych to četla, balo by mi to k ničemu...minimálně v souvislosti s tímhle dílem.. | ||
30.06.2016 15:37:03 | dát kritice tip | Zdenda |
:) Neco tak ocividneho nebylo treba primo zminovat. Nicmene clovek v obraze uz s uziti slova brainwash pozna, ze autor komentare vi, o cem je rec. No a ze to nepochopi expert na manga a severskou mytologii... to se neda nic delat. | ||
30.06.2016 15:32:26 | dát kritice tip | careful |
Jo, to teď můžeš tvrdit a my ti to nemusíme věřit, páč jsi ve svém úchvatné asi kritice nic takového nezmínil, takže k čemu ti ta erudice je? ...akorát si můžeš teď ze své údajné erudice udělat erekci a pohonit sám nad sebou... | ||
30.06.2016 15:21:45 | dát kritice tip | Zdenda |
Tak souvislost s 1984 mi samozrejme dosla hned. To je za erudice. ;) | ||
30.06.2016 14:41:01 | dát kritice tip | Danny |
careful: Chtěl jsem napsat do prologu, že při čtení je nutná znalost Orwellova 1984, ale pak mi to přišlo příliš explicitní. | ||
30.06.2016 14:40:22 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
Já zas tuším, co chceš lidstvu říci...možná bych více dopověděla, ale ano:) | ||
30.06.2016 14:40:12 | dát kritice tip | careful |
...ale pokud to někdo četl nedávno a docvaknou mu jména (nebo na ně má mimořádnou paměť), nebo se hodně zahloubá nad názvem, pak možná jo:) | ||
30.06.2016 14:37:54 | dát kritice tip | careful |
Ahá... tak to jo... pak to má i záměr...jako že totalita nejen vnější, ale i vnitřní:).... bohužel pochybuju, že by bez vysvětlení někdo hledal souvislost. | ||
30.06.2016 14:35:12 | dát kritice tip | Danny |
Zdenda: nepochopil jsem, co ma byt produktem Careful: vysvětlení, záměr Produkt/záměr je spíše literární vtip na téma "1984", ne nic světoborného/převratného pro lidstvo nebo tak. Možná moje podvědomí ví víc, třeba z něj ještě něco vybublá na "vysvětlenou". | ||
30.06.2016 14:20:06 | dát kritice tip | careful |
...možná by mě zajímalo nějaké vysvětlení, záměr a tak... | ||
30.06.2016 14:18:06 | dát kritice tip | careful |
sice nevím, co tim chceš říct lidstvu, ale za pokus ti tip dám.. ...jinak v tom vidím kognitivní disonanci a možná i živou a mrtvou kočku...jen nevím, co měl být výsledek | ||
30.06.2016 12:57:46 | dát kritice tip | Zdenda |
Brainwash opacnymi prostredky, ale nepochopil jsem, co ma byt produktem. Donale racionalni mysleni? Proc? |
Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.