Jak lépe porozumět Číňanům? | |||
datum / id | 24.01.2017 / 475984 | Vytisknout | | |
autor | Gora | ||
kategorie | Úvahy | Další dílo autora | |
téma | Každodenní | ||
zobrazeno | 4998x | ||
počet tipů | 15 | ||
v oblíbených | 0x | ||
Jak lépe porozumět Číňanům? | |||
Jak lépe porozumět Číňanům?
Zatím si s tím hlavu nelámu, ale asi bych měla. Doslovné znění názvu kursu / lednový kulturní kalendář Český Krumlov/ v nabídce výuky jazyků mne nejdřív pobavilo. Učební náplň tohoto počinu zmiňuje otázky: jaké jsou zvláštnosti čínské kultury, na co dbát při navazování kontaktů a jak se chovat k čínským hostům. Formou přednáškového cyklu je možno dozvědět se vše potřebné. Čeká nás snad invaze tohoto etnika? Neměly by podobné přednášky organizovat cestovky v Číně? Jak se chovat v zemích střední Evropy, jak navazovat společenské kontakty? Jak dodržovat základní hygienické návyky? Co je využití pohostinnosti, a co již nadužívání ze strany návštěvníků z Asie? Trvala bych na tom, aby turistům, cestujícím k nám, vysvětlili například: posmrkané papírové kapesníčky nelze libovolně v hotelovém pokoji nebo penzionu pohodit na zem, při vstupu či odchodu na ubytování se gestem či slovem zdraví. Koupelny ve stavu vyplavení a ucpané toalety zejména po korejských návštěvnících jsou černou můrou pokojských. Někteří turisté ze zemí s vyspělou čajovou kulturou vyžadují v hospůdkách při objednávce čaje i dva „druháky“ v podobě třikrát máchaného sáčku v nově donesené horké vodě. Za cenu jednoho, samozřejmě. Pohostinnost je jistě dobrá vlastnost. V tomto případě se mi však jeví spíše jako podlézavost. Tuším, že větřík vane z nejvyšších míst. Jaký kurs nám bude nabízen za pět, deset let? |
Názory čtenářů (Zobrazit smazané) |
12.02.2017 18:32:11 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
Blešajdo, nezapřeš fantazii, jež jde do /kapesníčkových/ extrémů...u mých děl většinou bývá výživná diskuse, povětšinou mnohem kvalitnější, než dílko samo:-) a děkuji za návštěvu | ||
12.02.2017 16:59:27 | dát kritice tip | blešatá zpěvačka |
Mě velice zajímá, jak je to s těmi kapesníky. Jako, že vejdeš do libovolného pokoje, kde přebýval libovolný Číňan, a celá podlaha (nebo celá místnost) je zavalena kapesníky? Nebo se tam válí omylem dva kapesníky? Nebo je to ještě jinak? Představuju si, že pokojská otevře dveře a ven se vyhrne hromada kapesníků, za chvíli je jich plná chodba, plné schodiště... hotové hrnečku vař. A ještě je tu taky velice zajímavá diskuse. Trochu ji proškrtat a je z ní báseň. Asi to udělám. | ||
09.02.2017 17:02:14 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
Jardo, původně jen z malého postřehu v místním plátku vzniknul pro někoho neakceptovatelný problém... díky za komentík | ||
09.02.2017 16:59:04 | dát kritice tip | Jarrda |
Dzravím Dílo jsem si přečetl již dříve, ale defkt na PC mi neumožňoval psát. (Tak to dopadá, když člověk zanedbá vylitou kávu do klávesnice.) Co říci k předloženému tématu? Myslím, že nemá xenofobní či rasistické prvky. V práci se na mne rozlobil kolega ukrajinské národnosti. Na poradě jsem poukázal, že se se mnou nesnaží komunikovat česky tak, jako já rusky. Lidi, kdo je tu doma? | ||
08.02.2017 07:27:25 | dát kritice tip | Zdenda |
to ja si zas cas na rejpani do stupidnich rasistu vzdycky rad udelam | ||
08.02.2017 07:12:13 | dát kritice tip | agáta5 |
stupidní jsi v první řadě ty, reagovala jsem na komentář Petra, možná ti něco uniklo. ale kašlu na tvý rejpavý komentáře... další avízo neposílej, škoda času s tebou | ||
08.02.2017 06:44:34 | dát kritice tip | Zdenda |
Tak jo, shrneme to: Já jsem teda chytrej, sprostej a spravedlivej a je mi fajn a ty jsi stupidní, rasista a je ti smutno (z vietnamců). | ||
08.02.2017 06:16:04 | dát kritice tip | agáta5 |
jj, zdendo, a ještě jsi i sprostej... tak hlavně když je ti fajn | ||
07.02.2017 23:20:12 | dát kritice tip | Zdenda |
Když teda nevíš... rozesmívá mě tvoje stupidita, agáto. | ||
07.02.2017 22:54:23 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
Zdendo, díky za čtení, s tou invazí to je za prvé legrace /reakce na podle mne podlézavý kurs/ a za druhé řečnické otázka. Nic osobního, kdyby byl Číňan v nouzi, samozřejmě pomohu, jako každému. Pokud jich nebude sto a víc:-) Jinak - nikdo nejsme dokonalý:-) | ||
07.02.2017 22:52:06 | dát kritice tip | agáta5 |
tedy nevím, co tě na tom rozesmívá... mám snad křepčit radostí, že se naši obchodníci nějak na trhu nechytají? Ty vždycky ukážeš ten svůj moralistickej prst a myslíš si, jak jsi chytrej a poslední spravedlivej. Nejsi. | ||
07.02.2017 22:28:26 | dát kritice tip | Zdenda |
"Čeká nás invaze tohoto etnika?" Ajaj, přívětivá bohyně přitakání ukazuje svoji odvrácenou tvář. A agátu5 rmoutí úspěch vietnamských večerek. Což mě rozesmívá. Paráda. | ||
27.01.2017 13:19:44 | dát kritice tip | agáta5 |
jj, s těmi Vietnamci jsem si taky povšimla... smutné | ||
27.01.2017 13:08:31 | dát kritice tip | Dodola |
Jestli někdo vidí přínos v migraci? Nevím, snad jen ten, že se tady imigranti mohou vlivem prostředí změnit a motivovat k tomu (zpočátku asi jen ekonomicky) populaci ve své domovině. Ovšem pouze za předpokladu, že nebudou žít v ghettech (vymývárnách mozků, ze kterých není úniku) a nebudou konkurencí na pracovním trhu. Což budou - za současné politiky trvalého zvyšování zisků a snižování nákladů (na zaměstnance). Tato kombinace tlaku na výkon a nezvládnuté imigrační politiky je vražedná. | ||
27.01.2017 13:08:16 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
Adriano, děkuju za tvé čtení a komentář. Netušila jsem, že vyvstane vlivem mého sloupku, tolik, a celkem naléhavých, otázek a názorů. Taky mne zarazilo to řazení do jazykového kursu, asi to bylo spíš míněno pro krumlovské majitele penzionů...já se tam snad přihlásím:-)- ač nemám penzion. | ||
27.01.2017 13:01:38 | dát kritice tip | Adriana Bártová |
lidé z celého světa příliš cestují a neuvědomují si, že odlišnosti jiných kultur jsou někdy propastné, je hloupé, že kurz nabízejí spolu s výukou jazyků, ale zřejmě se očekává větší návštěvnost z Asie, tak se to zařazuje i do kurzů, ovšem je to příliš jednostranné a vytržené z kontextu, pro obchodní jednání je jistě dobré vědět, jak se chovat, aby se obchodní partner neurazil neznalostí místního folkloru, ale abychom se na domácí půdě podřizovali jejich letoře, to je nepřípustné! Jenže otázkou je, zda, my s naším vystupováním v cizině, nejsme ve světě také považováni za nekulturní barbary... | ||
27.01.2017 12:16:58 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
Petře, díky za tvé zkušenosti...dost děsivé:-( ,dík | ||
27.01.2017 11:06:23 | dát kritice tip | Petr333 |
Před pár lety jsme se ženou provozovali jistý hotel v Ltm a můžu Tě ujistit, že podivné zvyklosti nemají jen číňané. Na pár prozaických miniatatur by to vydalo...(několikeré vytopení, divoký sex, při němž byl rozbit keramický záchod, a samozřejmě specifika muslimů atd.) Souhlasím s většinovým názorem, je potřeba jako host respektovat zvyklosti místa, které navštívíme. P.S. Sice to sem nepatří, ale spíše mě děsí jak postupně mizí české obchody a nahrazuje je tichá síla vietnamských večerek. | ||
27.01.2017 10:30:50 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
Děkuju ti za názor, přeju i nadále klidný spánek:-) Možná jsem hloupá, ale ne xenofob, což lze zřetelně vyčíst i z mé tvorby zde. | ||
27.01.2017 10:25:04 | dát kritice tip | Tym |
Trocha xenofobie (jenom špetka) trocha politického antipopulismu (ať žije nenáviděný prezident) a trochu normální lidské hlouposti .... dvakrát ráno a po každém jídle pět kapek. Na poznávání cizích kultur není nic špatného. Velká část turistů je jak utržená ze řetězu nemá to nic společného s jejich původem ale s tím že jsou na dovolené a upoštějí páru. Jak moc ji upouštějí se nedá zjednodušit pouze na krajinu původu. Nakonec je to riziko podnikání a patří to k věci vždy lze nepronajímat nežádoucím hostům. (A ano pracoval jsem nějakou dobu i v pohostinství a o různých tělesných výměšcích sahajících po ramena vím svoje, dokonce jsem se z toho i přestal budit ze spaní (o: ) | ||
27.01.2017 10:03:42 | dát kritice tip | agáta5 |
já už ani tomu cestování moc nedám... čím jsem starší, tím jsem raději doma, v dílně, na zahradě... to je můj svět | ||
27.01.2017 10:02:23 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
Já taky ne, jen nakouknout:-) | ||
27.01.2017 10:01:02 | dát kritice tip | agáta5 |
jj, já musím doplatit úvěr zase :))) ale já to tady miluju, takže bych stejně nikam nejela | ||
27.01.2017 09:56:44 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
To počasí mi taky pije krev:-) S tou mentalitou souhlasím, a je v tom třeba i ta krutost a neúcta k živým tvorům, jak tu poznamenal movsar. Bohužel nemohu odjet do Maroka, mám tu zvířata. | ||
27.01.2017 09:50:52 | dát kritice tip | upupa |
Agáta mi to povedala z duše, nemám čo dodať. Len rád by som čosi priviedol na inú mieru, niečo šokujúco neznáme. Často fanatickí antikomunistickí "bojovníci" radia pamätníkom socializmu, že keď sa im v totalite tak páčilo, nech idú žiť do Sev. Kórey. Ja hovorím: Nešiel by som do Severnej Kórey ani za nič, práve ako do Južnej, ani do Japonska, a už vôbec nie do Číny. Tu nejde o iný režim, ale o inú MENTALITU! Nejde tu o farbu pleti, ani o náboženstvo, ani o kultúrnu priepasť, ale výlučne o mentalitu tých národov. Mentalita je vrodená, majú iné priority, iné veci ich bavia a inak ich bavia, než nás, ich humor je nám úplne cudzí a zase oni nechápu ten náš. Veď mohol by slobodný český duch žiť v Japonsku, kde sú prísne spoločenské pravidlá, absolútna úcta a oddanosť šéfovi firmy, zbožňovanie cisára atď.... A potom, aj tá skutočne idiotizujúca populačná explózia, čo im načisto hrabe??? V čom si myslia, že ich deti sú lepšie než iné, keď ich túžia mať dvojciferne? Popravde, radšej by som žil v Maroku, to počasie v Európe mi už pije nervy. A ONI nech sa páči, môžu prísť k nám, pokojne si to s nimi vymením. | ||
27.01.2017 07:41:19 | dát kritice tip | agáta5 |
movsare, nač avízo? ale když už jsem tady, bych se asi západem moc neoháněla.. že si nás neváží? vždycky říkám, aby si každej zametl před svých prahem... je mi úplně fuk, jestli si mě váží země, kde narůstá migrace do neudržitelných rozměrů... ale každej máme nějakej metr, něco se nám líbí míň nebo víc... neudržitelná migrace ze zemí, které vypisuješ... je hrob pro každou vyspělejší zemi. Co pracně budovali celá staletí, bude za pár let v čudu... jen ta jejich porodnost ... jestli v tom někdo vidí přínos, sem s ním, ráda se nechám poučit... | ||
26.01.2017 22:59:29 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
Dodolo, také jsem si na to - včera - zavzpomínala...Díky:-) | ||
26.01.2017 22:53:50 | dát kritice tip | Dodola |
Ty obavy z cestovatelů nebudou možná tak úplně jednostranné. Není to tak dávno, co se v prostoru rakouských výstavišť objevovaly cedule s nápisy "Češi nekraďte". Jiný kraj - jiný zlořád :-) | ||
26.01.2017 22:06:30 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
Movsare, díky. Nechci nikoho nikam zařazovat, jen mne určité záležitosti štvou, tak jsem o nich napsala. Nad tvým Čím to asi bude se zamyslím:-) | ||
26.01.2017 21:14:47 | dát kritice tip | Movsar |
o čem mlčí ta většina? řekl abych naopak, že podceňování číňanů, stejně jako mimoeuroantlantických civilizací je pro většinu čechů typické. že tedy naopak jde o hlučící většinu, že ten text je jednim z mnohal hlasů té většiny. doporučuji všimnout si jednoho faktu: britové a i jinde na západě si víc váží přistěhovalců z indie, číny, afriky než těch z východní evropy, čechů, poláků, slováků, ukrajinců.. čím to asi bude? :-) | ||
26.01.2017 13:36:18 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
upupo:-) nezbývá, než zachovat úsměv na tváři. Díky za diskusi. | ||
26.01.2017 12:51:54 | dát kritice tip | upupa |
...je hloupý tvářit se... Ja hovorím: Lži sa treba postaviť, inak nás zožerie. Ale je to hrdinstvo. Obvinila si mlčiacu väčšinu z hlúposti, to je tiež hrdinstvo. Raz: Istá pani sa v bufete napchávala kuracinou tak hltavo, že mi nedalo a povedal som jej: Keby ste vedeli, čo jete, bolo by vám z toho zle. A ona: Nechcem to vedieť, je mi to jedno. | ||
26.01.2017 09:10:05 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
upupo, díky moc...je přece hloupý tvářit se, že tyhle věci nevidíme,a mlčet:-) | ||
26.01.2017 05:01:37 | dát kritice tip | upupa |
Samozrejme, že vetry vanú z najvyšších miest, a tým je vysvetlené všetko. Čiže najvyššie miesta dostali bakšíš, aby to tu presadzovali. Skupujú Európu. Trafila si presne na najdôležitejšiu tému dneška, ale problematika je na celý román. Je toho obrovsky veľa, o čom sa mlčí. | ||
25.01.2017 21:57:50 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
Hugí, no, toho na nebesích nemyslím:-)))) a dík! | ||
25.01.2017 21:03:55 | dát kritice tip | Hugo Ramon |
... otázka je, co jsou to ta nejvyšší místa :-) | ||
25.01.2017 17:27:46 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
.halcon.: díky moc, ledacos je mi jasnější...stejně by nebylo od věci,kdyby cestovní kanceláře v Asii informovaly své zákazníky o tom, jak to chodí u nás...Invazi neočekávám, byla to jen řečnická otázka:-) Děkuju ti za komentář. | ||
25.01.2017 17:19:22 | dát kritice tip | .halcon. |
v korei je u zachodov europskeho typu zakaz splachovania toaletneho papiera kvoli uzkemu potrubiu, ktoré vacsinou blokne viac bytov naraz. maju tam kose, kde pouzity toaletak vyhadzuju. preto má vacsina modernych domacnosti bidety, alebo pouziva specialny toaletny papier, ktory tam teraz vyraba cim dalej tym viac firiem a ktory sa do 30 sekund vo vode rozpusti. :))) korejci museli byt velmi prekvapeni, ked sa ten cesky nerozpustil v cine je nehygienicke sa pred kupelou neosprchovat, co sa casto robi v priestore pred vanou, s tym, ze odtok je na najnizšom mieste dlazky a nasledne sa v jednej vani okupe viacero ludi, kedze plytvanie vodou je zakazane. a asi aj cajom :) ako vidim vseobecne v azii je pre zakaznika pouzivany najvyssi (tretí sposob) vykania, to znamena - zakaznik je pan - zakaznik nezdravi - ani v obchode, ani v hoteli. vseobecne sa na cloveka, co prinasa peniaze aj pozera ako na cloveka, ktory prinasa jedlo pro rodinu. preto je pre cudzincov a to nielen azijskych velkym sokom obcasna arogancia ceskych casnikov. ") neviem, ci by toto bolo obsahom kurzu jak poznat cinany, kazdopadne myslim, ze poznanie kultur a vseobecny prehlad je vzdy dobry a vzhladom k sucasnemu rezimu v Cine, by som sa invazie nebála. | ||
25.01.2017 15:08:19 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
fialko, také ráda cestuji a poznávám lidi:-) a tobě moc děkuji | ||
25.01.2017 15:05:48 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
Solomone, mám daleko do zášti k lidem - či skupině lidí, takže díky, že ti nemusím více vysvětlovat. Jsou to fakta. | ||
25.01.2017 14:55:07 | dát kritice tip | fialka... |
V létě jsem byla v Českém Krumlově, ubytování v příjemném penzionu. Ráda bych tak poznávala nejen ČR... | ||
25.01.2017 14:27:58 | dát kritice tip | solomon |
V Rakousku jsem mluvil s jedním provozním hotelu (Čechem), kterej si nejvíc stěžoval právě na Číňany. Neni nic neobvyklýho když sI Číňan vytáhne sprchu ze sprcháče a sprchuje se před zrcadlem přičemž vytopí místnost pod sebou... atd...takže asi rozumim | ||
25.01.2017 09:40:17 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
Movsare, nevadí mi oni ani nikdo jiný z turistů, m.j.z nich jsou obyvatelé ČK živi. O vyspělosti jejich kultury obecně nelze pochybovat, a nedostatek soucitu s živým/i/vlastně potvrzují sami chováním - nadělají binec a někdo "živý" jej musí uklidit:-) Díky. | ||
25.01.2017 09:35:56 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
dark matters: nemám nic proti rozšiřování obzorů, jen proti poklonkování, díky za komentář:-) | ||
25.01.2017 09:32:51 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
agáto, děkuju:.) | ||
25.01.2017 09:31:30 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
Ašš: díky za komentář, pobavily ponožky a monstrum. | ||
25.01.2017 09:30:36 | dát kritice tip | Movsar |
číňany rád nemám, ale jen z jediného důvodu: nemají soucit s živým. pokud bys kritizovala to, nebylo by co vytknout. vytýkat ale společnství, které už před 4 tisíci lety mělo vyspělou kulturu, zatímco to naše ještě před tisíci lety žilo za palisádami téměř bez řeči, to je trochu arogantní. | ||
25.01.2017 08:02:21 | dát kritice tip | dark matters |
podľa mňa by bolo super, keby sa viac ľudí snažilo učiť sa rozumieť viacerým kultúram a nielen tej svojej. neviem, čo je na tom zlé. nie je na tom nič ponižujúce, učiť sa nové veci. čím širší prehľad, tým lepšie. vreckovky nechávajú všetci číňania? akože úplne všetci? aj medzi slovákmi sú humusáci. | ||
25.01.2017 08:02:04 | dát kritice tip | agáta5 |
to je naše národní zvyklost... jen jak tak koukám, si všichni ještě úplně nezvykli :)))))))) | ||
25.01.2017 07:21:25 | dát kritice tip | Aššurballit |
za pat ci desat let konecne cinania pochopia ako sa spravat v cesku a zacnu nosit sandale ponozky a igelitky:-)
"Někteří turisté ze zemí s vyspělou čajovou kulturou vyžadují v hospůdkách při objednávce čaje i dva „druháky“ v podobě třikrát máchaného sáčku v nově donesené horké vodě. Za cenu jednoho, samozřejmě."
fuuuuu-to snad ani nie su ludia. monstra horsie jak movsar. | ||
25.01.2017 00:57:12 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
Oldjerry: co na to říct...příteli, děkuju | ||
25.01.2017 00:50:39 | dát kritice tip | Oldjerry korektor |
Mám naději: snad umřu včas... | ||
24.01.2017 23:06:14 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
Kočkodane, díky za čtení a pochvalu pohotové Ivi, tvůj návrh bohužel asi zapadne bez odezvy, jak znám Číňany:-( | ||
24.01.2017 23:03:54 | dát kritice tip | Kočkodan |
Myslím si, že by také možná nebylo na škodu, kdyby se čínští turisté před návštěvou naší vlasti naučili alespoň plynně a bez akcentu česky. Při troše dobré vůle by to pro ně jistě nebyl žádný problém. Mimochodem – ivi je ve svádění přebornice... ;-) | ||
24.01.2017 22:49:59 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
Aleši, jako majitel ubytování u nás bys je měl asi taky...ale ne ze všech turistů, jen z těch, kteří ti pravidelně demolují tvůj penzion:-( | ||
24.01.2017 22:47:01 | dát kritice tip | aleš-novák |
je to takový český paradox: přestože se nacházíme na křižovatce všech cest, máme z cestovatelů obavy...kde se to vzalo? | ||
24.01.2017 22:27:53 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
Kolobajdo, děkuju, no, poslední větou jsem naznačila právě ten tvůj trojitý vykřičník! Dík. | ||
24.01.2017 22:26:19 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
Evženie, díky moc za komentář... | ||
24.01.2017 22:00:42 | dát kritice tip | Kolobajda |
Dříve než se k nám dostaví invaze tohoto etnika - (a že jich je!), doplatíme - a to drsně, na invazi etnika z Blízkého Východu (a že jich ještě bude!!!) ................ Lidé bděte !!! /*** | ||
24.01.2017 21:51:11 | dát kritice tip | Evženie Brambůrková |
Takové znaky na počítači nemám!!!! Podlézat nehodlám a chyba je v cestovkách, které toto mají turistům důrazně vysvětlit. Naši delegáti nám také dávají jasné pokyny, co si můžeme kde dovolit. Odkud vítr vane je jasné, ale ti turisté by mohli být ještě tvární. Možná z naší strany by zdůraznění toho, co chceme my, nebylo od věci. Dobře jsi to podala. /T | ||
24.01.2017 20:39:12 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
blackie, tedy, to zírám, co svedeš:-))) a děkuju | ||
24.01.2017 20:38:23 | dát kritice tip | Gora redaktor poezie a prózy |
Květoni, jsem téhož názoru...děkuji | ||
24.01.2017 20:28:15 | dát kritice tip | blacksabbath |
我有一个倾斜的眼睛...přeložím....mám z toho šikmé oči...*/*** | ||
24.01.2017 20:19:08 | dát kritice tip | Květoň Zahájský |
Když jdu k někomu na návštěvu, respektuji jeho pravidla. Pokud si někoho pozvu k sobě, očekávám, že on bude respektovat moje. |
Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.