Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

z domova a zo sveta

29. 05. 2018
9
25
1236

z domova a zo sveta

zo sveta

I.

prichádza temnota

za slnečného dňa

už zabára spáry

do živej krvi

 

„čo sa deje?“

 

„to nič, to iba,

čierne diery slnka

emitujú

podstatu

svojho egoizmu“

 

II.

sochár voda

ťahá odtlačok

mojej tváre

na kameni

v čase

bez pamäti

 

deň za dňom

 

III.

pučiace telo

z korún stromov

vyťahuje miazgu

 

nenažranec!

 

čo si cudzopasí

na modrých

stráňach

 

z domova

I.

z tváre otca

čítam svoju budúcnosť

 

v tvrdých záhyboch

mäkkej kože

pozerám do seba

 

víriace dni

cestujú ďalej

na hranicu

poznaného

a

v slnku

vidieť siluety

pútnikov

ako v sandáloch

prenášajú

bytnosť

 

ponorený do

jazera

si nesiem

na končekoch vlasov

kvapky

uzavreté singularity

existencie

 

aby som sa vedel pozrieť do zrkadla

čo jemne pradie

monotónny

obraz

 

II.

hľadám vzruch

moment kedy

to nie som ja

keď sa mení scenéria

čistého rozumu

prepadajúc sa

do suterénov

metafyziky

 

hľadám

vyššiu pravdu

čo v blankyte tróni

objímajúca

každého

bez

rozdielov

 

III.

som dostatočne naivný

aby som bol

liberál

poddávajúci

bezprostredným

radostiam

cítiaci

plnosť v prázdne

 

keď sa javia sny

v kruhoch

štvorhrannej

izby


25 názorů

Agátko, ale takto otvorene, už sa červenám. Neodhaľuj moje know-how tvorby. 8-)))

Prijímam tvoje slová s pokorou a budem sa snažiť ešte viac, aby som nesklamal tvoju dôveru.


rozumiem, na budúce budem opatrnejší...vďaka


a2a2a
31. 05. 2018
Dát tip

Když jsem napsal pateticky, mám na mysli, použiju-li tvého výkladu ...citově přehnaný.... Vnímám to tak, že když do básně vstupujeme, nemáme hned bouchat na dveře, jsem pro civilnější jazyk hledající příměry více ve všednosti.  Ten úvod vyznívá až biblicky, naopak druhá část úvodního textu s černými dírami se mi, byť také vychází z všehomíru, líbí, protože je kontrastní metaforou od velkolepého k prozaickém všednosti.


jitko som veľmi rád keď sa vieš napojiť 8-))) vďaka tomu sme v kontakte...8-))))


Úvodom ti chcem poďakovať za čas, ktorý si venoval tomuto dielku a za konštruktívnu kritiku. Prenášanie bytnosti (podstata) je u mňa chápané v aristotelovom zmysle a veľmi ťažko nachádzam ekvivalent tohto slova (obsahuje v sebe nie len existenciu, ale aj to čím môže byť, jej potenciál). Pripúšťam jeho ťarbavosť v texte, pre tento prípad u mňa vyhrala sémantika (vy máte na to krásne slovo sdělení) pred formou. 

Čo do patetickosti, si myslím, že by to chcelo trochu rozobrať, osobne ju nevnímam ako niečo negatívne, samozrejme je veľmi tenká čiara únosnosti. Patetickosť a tu si vezmem na pomoc slovník: vzrušený, vášnivý, výrazný, citovo prehnaný, nadšený až na zvýraznený význam, v nej naozaj nevidím negatívum, skôr naopak, ak dokáže autor balansovať na hrane, podľ môjho názoru je to prínosné. To či som balansoval dobre nech posúdi čitateľ. Pre niekoho áno, pre niekoho nie, stále tu prichádza ku kontaktu minimálne dvoch "skúseností" ktoré sa transformujú z látky cez tému pomocou problému k výslednému tvaru.

Fúú, ale som premudretý, skoro jak rádio 8-)))

Ešte raz veľmi pekne ďakujem a verím, že si moju tvorbu budeš všímať aj naďalej.

S pozdravom pekného dňa.


agáta5
31. 05. 2018
Dát tip

mě se nejvíc líbí dvojka ... sochár voda .. celkově mám autora ráda pro citlivost, se kterou píše svá dílka.. věřím mu i ty černý díry, jeho poezie je přesvědčivá a nenásilná... jako by šel jen okolo a poslal nám pár obrázků na památku...  a k některým dílům se ráda vracím a čtu znovu


a2a2a
31. 05. 2018
Dát tip

Písmák podl mého názoru má nevýhodu v tom, že ti z nás, kteří chtějí číst co nejvíc, podvědomě spěchají a nebo i utíkají od dlouhých textů, které jsou buďto opravdu neobratně či naivně napsané, ale také od textů, které mají ctižádost nabídnout závažnější obsah, jako jsou tyto tvé. Mi se tento příspěvek líbí, zvláště Z domova, snad bych se vyvaroval za sebe obrazů, např. ...prenášaju bytnosť... nebo celá první sloka hned v úvodu Ze světa. Na mne působí docela pateticky, jako bys měl potřebu zvýraznit již tak výrazný obsah. Naopak se mi velmi líbí poslední sloka o snech v kruzích večtyřhrané jizbě.


atkij
30. 05. 2018
Dát tip

z domova

...pro mě víc, přestože už na hraně, ale ještě jsem schopná napojení.


Agátko keď sa páči veľmi sa teším 8-)))


Karle..vďaka za návštevu a koment...


Jeff Logos...hádam na budúce 8-)))...vďaka za návštevu..


Dodola...využívam určité schémy a rád...a nehmotné (duchovné) prepojenia sa  snažím zapisovať ako viem 8-))) a čo do panteizmu je u mňa silno monoteistický 8-))))...veľmi pekne ďakujem za priazeň..


agáta5
30. 05. 2018
Dát tip

krásná poezie...


haijin...veľmy pekne ďakujem za reakciu...respect


Veľký Biely-had (prepáč my to oslovenie, ale nedalo sa ináč). V úvode ti chcem velmi poďakovať, že si sa zastavil, takéto kritiky si veľmi vážim, žiaľ tvoju nemôžem brať vážne, lebo si to nečítal. Čo pokladám za škodu. Nechcem a nebudem (nerobil som to a ani nebudem) hovoriť o tom čo básnik chcel povedať, .báseň má už svoj život a ako vchádza do komunikácie je už iba jej záležitosť, neviem si predstaviť meniť proporcie narodenému dieťaťu (ušká ,pinďúra, rúčky a tak). Nebudem sa tu rozpisovať o metaforách a ani o symbolch a deskriptívne popisovať javy, to patrí nikde inde. 

p.s.: teším sa, úprimne, že tie slová v niekom vyvolali tak prudkú reakciu, že nedokázal čítať ďalej 8-)))  


 Gora keď už tak veľa je v snažení, že človek zabúda na výsledok 8-))...som rád, že si našla niečo viac...


Lerak12
29. 05. 2018
Dát tip

Rád jsem přečetl. Nezklameš, Slavomíre. Ze "Světa" pěkná a z "Domova" skvělá. Tedy můj názor.


Jeff Logos
29. 05. 2018
Dát tip

Bohužel obsah mi uniká


Dodola
29. 05. 2018
Dát tip

Náročná poezie, do které není snadné proniknout, zajímavé antropomorfní metafory - nikoli antropocentrické (jak často bývá naše myšlení), tušení naší propojenosti s ostatním světem, která (snad) není jen hmotná... na mě působí některé pasáže až panteisticky:)


Whitesnake
29. 05. 2018
Dát tip

přestal jsem číst a přestalo mě bavit ve chvíli, kdy černé díry slunce emitují podstatu svého egoismu.... tohle neberu ani jako free metaforu, tohle je jedna velká křeč

Drtivá, idiotská, krutá a nemyslící síla přírody (a co je víc přírodní a naturální, než zaběhlé procesy naší hvězdy?) necítí... a proto nemůže radiačně vysílat žádné egoistické tendence). A navíc... černé sluneční díry jsou oblasti veskrze podstatně chladnější než jejich sálavé okolí.

 

Tohle mi nesedlo jako samoúčelný žblebt

ke zbytku se snad někdy vrátím.


Gora
29. 05. 2018
Dát tip

hľadám

vyššiu pravdu

- snaha se cení:-)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru