Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Křížová hora

26. 12. 2019
10
15
960
Autor
Meggy607

Křížová hora - fotografie (Meggy607)

Kapličky - Gora

Snad příště - K3

 

 

Ráda bych vám, Písmákům, přiblížila místo, které bylo dlouhá desetiletí zapomenuto. Je to poutní areál na Křížové hoře nad Českým Krumlovem.

Čas od času se vydávám procházkou na kopec nad městem, v poslední době tam fotografuji. Je to pořádný výšlap do prudkého kopce, ale ten pohled odtud stojí za to. Nejkrásnější vyhlídka na město a vlastně i na Šumavu, když je zrovna daleko vidět.

Zjistila jsem si, že styl budov z roku 1710 je barokní. Jejich středem je kaple s osmi stěnami, obklopena zelenou plochou a zase osmibokou poutní chodbou. Pro Jana Kristána I. z Eggenbergu a jeho manželku, kteří tehdy vládli v Českém Krumlově, to bylo prý magické místo.

Z podnětu měšťanů byla časem otevřena ještě křížová cesta se šesti výklenkovými kaplemi. Končila právě na hoře, které se u nás lidově říká Křižák. K celkovému zakončení komplexu staveb došlo v roce 1755.

Dalších tři sta let poutní areál zažíval doby dobré i zlé. Nejhorší časy jej čekaly po roce 1950. Za socialismu byl neustále ničen a rozkrádán. Po roce 1989 postupně rekonstruován, ale zůstával mimo dění, byla to společností opomíjená, zapomenutá památka.

Teprve před třemi roky se dva nadšenci ujali myšlenky oživit dění na Křížové hoře, a to se podařilo. Na jaře 2019 byl umístěn v kapli nový zvon. U této příležitosti se, jak jsem se dočetla, sešli věřící, církevní představitelé i mnoho dalších lidí. Areál dnes nabízí přátelské prostředí k odpočinku a načerpání nové energie také v souvislosti s duchovním spojením kapliček na staré kájovské cestě, o kterou se starají stejní nadšenci.

Dobrovolníkům se daří upravovat širší okolí. Město již několik roků pravidelně pořádá v areálu Křížové hory kulturní a společenské akce.

Nezbývá než vás na některou z nich srdečně pozvat.

 


15 názorů

Meggy607
04. 02. 2020
Dát tip

Clovrdik; Děkuji, to mě těší :) 


clovrdik
03. 02. 2020
Dát tip

Hezky napsaný. Až budu mít cestu kolem, jsem nalákán k návštěvě :-)


Meggy607
23. 01. 2020
Dát tip

Lakrov : Děkuji :) 


Lakrov
23. 01. 2020
Dát tip
Od začátku to působí jako článek z průvodce a z posledních vět je zřejmé, že takový byl i autorův záměr. Tip.

Meggy607
07. 01. 2020
Dát tip

Všem mockrát děkuji,bohužel mám problém s odesíláním odpovědí. :)


Meggy607
07. 01. 2020
Dát tip

Avi zkouška


Gora
04. 01. 2020
Dát tip

došlo, tak to zkus i ty... jinak napíšeme Oldovi, že máš nějakou závadu...


Gora
04. 01. 2020
Dát tip

posílám si avi, jestli mi dojde...


Gora
01. 01. 2020
Dát tip

Meggy, mohu nominovat tvůj fejeton do soutěže Próza měsíce?


vesuvanka
28. 12. 2019
Dát tip

Velmi pěkně napsané - je to vlastně  pozvánka do těchto míst. Obdivuji nadšení všech lidí, kteří zrekonstruovali Křížovou horu a oživují  její tradici. TIP


bixley
26. 12. 2019
Dát tip

Děkuji za hezkou informaci, až budu v Krumlově, určitě se tam zajdu podívat.


Gora
26. 12. 2019
Dát tip

Meggy, je bezvadné, že ses ujala pokračování cyklu Zapomenuté památky, který začal psát K3... možná se ještě někdo další připojí.

Krásné fotografie a slušný text.


K3
26. 12. 2019
Dát tip

Budeme-li v okolí, zavítáme na ta místa.


srozumeni
26. 12. 2019
Dát tip

Pěkné pozvání, děkuji...***


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru