Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

přesvědčovat přesvědčené?

14. 04. 2020
18
19
885
Autor
trojort

Ulicí pobíhal chlap s cedulí, že bude konec světa.
Po nocích krade z prádelních šňůr spodní prádlo žen.
Každej by měl mít nějakého koníčka.
I když se blíží konec světa.

Sám sem tam umírám na zkoušku.
    Čím dál častěji se při tom usmívám.
    Nejsem žádnej morbidista.
    Jen o smrti přemýšlím jako o něčem příjemném.
    Asi jako když máte jet na výlet s lidmi které milujete.

        Známe ten dokonalý obraz, jak bychom měli vypadat.
        Jací bychom měli být.
        Je v očích všech lidí okolo nás.
        Nevěřící Tomáši si chtějí navíc vše osahat.
        Nevěřili ani drakovi, co bydlel v rakvi.
        „Nikdy jsem princezny nejedl,“ tvrdil velmi přesvědčivě, ale bez úspěchu.
        Lidská víra má jen omezené možnosti.
        Vyplácáme je především na úsilí, abychom vůbec byli schopni něčemu věřit.
    Draka zabili a snědli.
    Z jeho obrovské rakve postavili dřevěnou zvonici.
        Na památku svého vítězství.

PS.
    Není jednoduché se podívat pravdě do očí.
    Je to jak krájet cibuli.


19 názorů

mezimraky
21. 05. 2020
Dát tip

Příště o tom co krade prádlo z prádelních šnůr, at´je to nějaká bžunda :-)


Benetka
21. 05. 2020
Dát tip

Popravdě: Nemám sílu číst všechny ty určitě znamenité komentáře. Ale jedno wim. Pláču nejen po cibuli...


lastgasp
15. 04. 2020
Dát tip

Opakem jednoduchosti může být složitost. Dívat se pravdě do očí je složité. Ergo, krájení cibule je složité. Úžasný poznatek, o kterém jsem zatím jen slyšel. Oči slzí. Když oči slzí, pláčeme. Podívat se pravdě do očí je k pláči.


trojort
15. 04. 2020
Dát tip kouzelná_květinka

...pravda je omamná květina, zpíval pan Merta...


Kočkodan
14. 04. 2020
Dát tip

Kdyby ulicí běhala ženská s cedulí, že trojort zveřejňuje na Písmáku pěkná dílka, tak bych zabručel něco v tom smyslu, že to přece už dávno vím a že nemusí přesvědčovat přesvědčeného…


Asi se nemůžu podívat pravdě do očí, vždy ronim krokodýlí slzy a všichni mě mě láskyplně hladí po vlasech a konejší..


Iren
14. 04. 2020
Dát tip

Máš, pravdu. Taky nemám... Bavilo mě to. Krásný den.


Entropia
14. 04. 2020
Dát tip Iren

Autor hodil rukavici, asi nechtíc :) Komplexní pravda existuje za předpokladu, že platí holismus, to by ale bylo na dlouhou filosofickou diskusi a já rozhodně nemám žádnou fildu :) Ale dík za zamyšlení


Iren
14. 04. 2020
Dát tip

Komplexní pravda je blbost :). Pravda je vždycky jedna, a to subjektivní.. moje, tvoje, jeho. Důležité je, že naše názory se mohou měnit, ovlivňuje nás mnoho faktorů, dozvídáme se nové informace, umíme i přehodnotit ukvapené závěry, které jsme učinili emotivně. A proto žádná pravda není dogma. Výstihuje to otázka: "Co jsou dějiny, když ne historka, na které jsme se dohodli?" ... a toto je o faktech, která jsou zapsána v učebnicích a encyklopediích. Komplexní pravda už není o pravdě, nýbrž právě o dohodě, o kompromisu.  .. Doufám, že nás autor nevykáže zpod svého díla. :)


Entropia
14. 04. 2020
Dát tip

Ano. Možná bych poupravila - každý z nich měl tu svoji - dílčí pravdu. Která je jen a pouze součástí komplexnější pravdy. Kompexnost překračuje subjektivitu, v tom je ten fór. 


Iren
14. 04. 2020
Dát tip

Entropia, pravdu měl každý z nich... tu svojí, subjektivní. A díky tomu máme krásné konstruktivní diskuze. Kdybychom všichni měli stejnou pravdu, nebylo by o čem... :).


Entropia
14. 04. 2020
Dát tip

Provokativní dílko. I komentář Iren, s kterým si dovolím nesouhlasit. Pravda subjektivní=pravda je relativní. Je to opravdu tak, byla pravda toho draka v rakvi jen subjektivní? Nebo těch, kteří postavili tu zvonici?

Vypůjčím si jedno přirovnání z příběhu o marnotratném synovi. Kdo měl pravdu, marnotratný syn, který probendil otcův majetek, a pak se s omluvou kajícně vrátil? Nebo jeho bezúhonný bratr, který odmítl vstoupit na slavnost, kterou jejich otec na počest kajícného navrátilce uspořádal? A nebo otec, který jen zdánlivě popřel pravdu jednoho z nich, ale ve skutečnosti ji vlastně jen rozšířil?

Sorry za tu rozvláčnost, ale myslím, že ta báneň i případná diskuse za to stojí. 


supizmus
14. 04. 2020
Dát tip Entropia

P.S. je de luxe

Iren: tipovat a takto cenit díla je možnébod rána do noci v míře neomezené :-)


hezky jsi si pohrál se slovíčky.....*/***


bixley
14. 04. 2020
Dát tip

Ano, není jednoduché dívat se pravdě do očí. Hezké.


Iren
14. 04. 2020
Dát tip Entropia

Příjemné čtení. Snad trochu kritika člověka, ale s láskou k němu, s velmi rozumným nadhledem ve stylu "hlavně se z ničeho nepo...". S pravdou je to vážně těžké, má mnoho proměnných přívlastků a jeden konstantní - vždy je subjektivní.

Přátelé, jak je to s tím tipem? Mohu dát každý den jeden tip?


Zajíc Březňák
14. 04. 2020
Dát tip Gora

Zlobři jsou jako cibule, mají vrstvy...


I na tu pravdu se každý dívá jinak, někdo pláče a jiný hrdě vypne hruď.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru