Na Písmáku publikuje 50 tisíc autorů, 439 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Novinky #2 (28. 9. 2019)
Novinky (1. 8. 2019)

+12 neviditelných
OPVS MALVM
datum / id18.06.2020 / 508123Vytisknout |
autorBříza
kategorieVázané veršeDalší dílo autora
zobrazeno194x
počet tipů4
v oblíbených0x
Prolog

4.6. L.P. 2020

OPVS MALVM

tento den si zapamatuj synku

zas máme erekci na Staroměstském rynku

kde se kutálely českých pánů hlavy

hloupost s arogancí smutný triumf slaví

 

do starých propastí tu otevřelo vrata

obscénní gesto pana Herostrata

který ve svém sebestředném tanci

zabil slušnost, svornost, toleranci

 

restaurace - ať si jak chce říká

bije republiku, taťku Masaryka

otevírá Pandořinu schránu

EGU slouží - ne našemu Pánu




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

24.06.2020 00:09:42dát kritice tipBříza

 - Tato báseň je přeci také cituplná. Pouze to není cit, který se mnou hodláš sdílet. Rozhořčení a pohoršení. Ale poctivá poezie je pravdivé svědectví o duševním hnutí autorovu. Peskovat ho za to mi připadá pošetilé. Kryla bych nepaušalizoval. Má více poloh a liší se jednotlivé etapy tvorby. 

23.06.2020 13:54:07dát kritice tipZbora
redaktor poezie

Kryl ve svých textech nadhled i ironii má (i když hořkou) a jemnost samosebou také. Jeho písně jsou přece velmi cituplné.

Pochopení a nadhled po Tobě chci, protože když se věci dělají bez nich, dopadá to tak, jak tady teď píšeš sám.

21.06.2020 19:05:52dát kritice tipB.Ezejmenij

Taky to pro mě je náročné - a to jsem takový eskapista, který vlastně nevnímá, že by veřejný prostor byl taky nějak jeho. Dík. 

21.06.2020 00:11:07dát kritice tipBříza

Možná to není patrné. Ale je to výkřik bolesti nad svévolným zcizováním veřejného prostoru a jeho mocenským glajchšaltováním. Proto jsem začal o Krylovi. Jemnost, nadhled a ironii v takovéto věci myslím očekávat nelze. Nanejvýš hořký sarkasmus. Otevřená cenzura sic není, ale informační chaos a "gate keeping" editorů hraje její úlohu v jednotlivých informačních bublinách snad spolehlivěji, než tupá kojzarovština Rudého práva . . .  Vypukla tady kulturní válka proti základům naší státnosti, restituují se symboly Habsburské monarchie (teď po znovuvztyčení mariánského sloupu je myslím v plánu pomník Marie Terezie . . .) - tak je návrat k odkazu KHB a Karla Kryla dle mého soudu na místě. Nechtěj po mě pochopení a nadhled tam, kde je nemám.

(mimochodem - beze sporu jsi jistě zaznamenal, že stylově se báseň z mé dosavadní tvorby naprosto vymyká . . . )

20.06.2020 15:43:10dát kritice tipZbora
redaktor poezie

Tenhle tón se mi zamlouvá víc, než ten mentorský a shovívavě posměšný. To je to, co mě dráždí. 

Víš jaký mám pocit? Že to vidíš všechno hrozně bezvýchodně, rezignovaně. Nedivím se, často na mě situace ve společnosti působí podobně skličujícím dojmem, nicméně některé tendence snad naznačují něco jako obrat. Zase to asi nebude zprvu úplně záležitost davů, ale příjemně mě překvapuje, kolik mladých lidí dnes přemýšlí jinak, než bylo poslední dekádu zvykem. I když je tam známka jisté mladistvé povrchnosti, většina těch lidí bude růst a časem naleznou onu Tebou  zmiňovanou hloubku.

A myslím si, že s tou poezií je to podobné. V současnosti existuje tolik směrů a poloh poezie, že ji lze těžko hodnotit nějak obecně, celistvě. V poezii posledních let se dá sledovat spousta tendencí. Ona "deníčková" poezie si určitě najde své čtenáře vždy. Ale práce s archetypy do poezie dnes myslím rozhodně patří také - vlastně se s ní setkávám dost často. Stejně tak, jako se vrátila angažovaná poezie a dokonce i přírodní lyrika ve své nové podobě - enviromentální poezii. Návrat Surrealismu, který z nevědomí taky vlastně vychází. Budu na Tebe myslet, a až narazím na nějaké texty, které s archetypy a nevědomím pracují, určitě Ti napíšu.

Osobně spatřuju problém Tvého textu v přehnaně velké zaheslovanosti, rébusovosti, které mělo opodstatnění v dobách, kdy existovala cenzura. Texty byly ze zřejmých důvodů víceznačné a najít v nich ten pravý smysl nebylo kolikrát jednoduché. Docela by mě zajímalo, kolik procent obyvatelstva tehdy skutečně chápalo Krylovy texty. Dnes taková situace ale už není. Tím nemyslím, že by se vše mělo říkat na plnou hubu. Jistá kultivovanost poezii sluší, nicméně...

...Říkáš, že Ti forma připadá podružná. Zde ale volíš těžkou formu vázaných veršů s metaforami, přirovnáním a skrytými významy. Odkazuješ na příběh, který je nutno si vyhledat. To je trochu zvláštní. Ta báseň, na to, jak konkrétní věci sděluje, je vážně dost zaheslovaná. A je neskutečně mentorská. Schází jí nadhled a lehkost, jemná ironie. Když čtenář vyluští rébus, může být spokojený, že vyluštil rébus. To je vše. Ale o to tu přeci nejde. Osobně bych ubral. Míň je někdy víc.

20.06.2020 10:18:40dát kritice tipBříza

Zbora

- odpusť. Nechci se hádat. Svěřuji se, jak to vnímám a zajímá mne, jak to vnímají ostatní. Jsem smutný z hladu po skutečné poezii, po odhalování hlubokých vztahů mezi povrchem a podstatou, ze ztráty oduševnělosti ... nevím, jak to jinak vyjádřit.  Poněkud zoufalý a vyděšený z dnešní vyprázdněnosti řeči a slábnoucí mezilidské komunikace. 

- ano - vyprázdněný termín. Nemám jiný k tomu, abych se pokusil vyjádřit, co myslím a cítím. Přesto. Odmítnou - li si lidé naslouchat, dávat "vyprázdněným termínům" obsah, zahodí -li empatii, je otázkou času, kdy se začnou vzájemně zabíjet. Já vím . . . mluvit o takových věcech, nebo zaujmout jasné stanovisko je bolestné, konfliktní, nepříjemné a dnes se to považuje za faux -pas.  . . .  To je to, co Tě na mých projevech dráždí? Pokud ano, tak to chápu. Ale změnil se vítr a dějiny jsou v pohybu a nemáme už čas. Nikam před tím neuhneme a z našich pohodlných únikových světů budeme tak - či onak vytaženi do tvrdé reality. Pohybujeme se v poezii, kde slova mají vlastní váhu - odrážející nevědomé obsahy - nechtěj po mě, abych cosi empiricky definoval . . . Chtěl jsem jen vyjádřit, že poezie je třeba ve veřejném prostoru - tady a teď. Nikoho už nezajímá mapování subjektivního privátního emocionálního prostoru. Je tady hlad a poptávka po vyvlékání na zřetel nikým nereflektovaného kolektivního nevědomí. Nechci a neumím to dělat a připouštím, že mé svépomocné pokusy jsou naivní - ale tak už se toho někdo schopný doprčic ujměte. Jsme lidé - nikoli tekutá pracovní síla, nebo "lidské zdroje".

19.06.2020 21:47:12dát kritice tipZbora
redaktor poezie

Vespod je něco závažnějšího a podstatného . . . cosi, co dělá lidi lidmi. To je tak obecný a vyprázdněný termín, který sem zničehonic bez kontextu bohorovně plácneš jako nějaké svaté moudro, se kterým se nediskutuje, až z toho mám dojem, že mě vlastně k rozhovoru vůbec nepotřebuješ. Tak hezký večer.

19.06.2020 20:16:54dát kritice tipBříza

Zbora

Vládní garniturou protěžovaná poezie ?  Tak to mám dost . . . . :)))....

"Nabaštění duše" je báječný termín . . . Přesto mám neodbytný pocit, že mezi zábavu a kulturu nelze klást rovnítko . . .

Vespod je něco závažnějšího a podstatného . . . cosi, co dělá lidi lidmi - a to nemá alternativu

19.06.2020 15:16:59dát kritice tipMajaks

Tak naštěstí se jen pokouší, horší by bylo kdyby ji doopravdy psal. 

Slyšel jsi někdy o Byronovi, Zboro?

19.06.2020 15:12:47dát kritice tipZbora
redaktor poezie

Lidé poezii čtou, jen už jich není tolik, jako v době, kdy nebylo takové množství jiných alternativ, případně v době, kdy byla vládnoucí garniturou protěžovaná. Dnes si můžeš vybrat spoustu jednodušších cest k nabaštění duše. Připadá mi nelogické požadovat od většiny, aby volila tu nejsložitější. Kde bereš jistotu k tak závažnému tvrzení, že poezie neplní svou funkci? Proč se pokoušíš ji psát, když o ní pochybuješ?

19.06.2020 14:43:01dát kritice tipkouzelná_květinka

Omluva autorovi, ale jsem neodolala :D

19.06.2020 14:38:42dát kritice tipkouzelná_květinka

Jsi strašně sexy, když se tak durdíš :D

19.06.2020 11:50:01dát kritice tipBříza

Majaks

- pak mám za to, že jsem to nepsal nadarmo :).

 

Jinak - se Zborovým názorem, že vinen je rovněž čtenář - nikoli výhradně básník, pokud se poezie nečte, zásadně nesouhlasím. Pokud přestala plnit svoji funkci v lidské společnosti, proč by ji lidé měli číst?

19.06.2020 11:45:11dát kritice tipBříza

Vika

- lichotíš mi příliš :))

19.06.2020 10:39:49dát kritice tipMajaks

Podle mě Zboru odpuzuje ten sebejistý tón. Takhle to vypadá, že stěžovatel necítí dostatečnou újmu, aby byl vůbec oprávněn si stěžovat. Přístě je třeba podat téma plačtivěji. Někam nakonec vložit relativizující poznámu, že vlastně každý může mít svůj názor. A uzavřít to pozitivním poselstvím, aby se všichni měli rádi.

18.06.2020 23:45:31dát kritice tipBříza

- progresivní ??? :))) Teď jsi mne rozesmál . . . To slovo myslím už dávno ztratilo obsah . . . Neznáme - li cíl, o jakém směru je řeč? Svéúčelnost na hranici srozumitelnosti a možnosti empatie na tisíckrát obehrané téma připomíná Berouskovy medvědy jezdící na byciklech. Zajímá mne autentičnost jedince a kolektivní nevědomí. Forma je pro mne vedlejší . . . ale třeba to máš jinak . . .

18.06.2020 18:06:272 tipů dát kritice tipZbora
redaktor poezie

Kryl byl ve své době nový. Forma, jakou sděloval podstatné věci také. Ano, dala by se možná najít jistá podobnost s některými sovětskými nebo polskými písničkáři, ovšem i oni byli ve svých textech vzásadě progresivní.

Ano poezie rezignovala, souhlasím, nicméně lidé díky době zároveň rezignovali na poezii. Je to vzájemné. Myslím si ale, že tím, že se vrátíš v čase, jí moc neprospěješ. 

Samozřejmě že máme pilíře kultury. Máme jich spoustu. Stále patříme mezi skutečně kulturní národy, ovšem, jak správně píšeš, skutečná kultura je často na okraji obecného zájmu a vytlačuje ji umělecký konzum ala Černý a David. Nicméně vždycky se taknějak lépe prodával kýč a pop, v tom není naše doba zas tak jiná.

18.06.2020 17:46:53dát kritice tipVika

Břízo, já mám obavu,že opravdu by Kryl něco podobného zahrál. 

18.06.2020 17:28:02dát kritice tipBříza

- možná je v určitých momentech našeho bytí závažnější obsah, než forma. Myslím, že Kryl to tak také cítil. A od té doby zdejší poezie na kolektivní nevědomí i vědomí poněkud rezignovala, čímž se dostala na okraj obecného zájmu a bezvýznamnosti. Doba nicméně pokročila a váhy se nahnuly směrem ku katastrofě. Proti té má  - řečeno s Czeslavem Miloszem poezie stát. Jenže nějak nestojí. Takže se nediv svépomoci . . . třeba naivní. Ale kde stojí dnes pilíře české kultury ... a . . . . máme vůbec nějaké?

18.06.2020 17:14:58dát kritice tipZbora
redaktor poezie

Báseň formálně odkazuje někam do doby K. H. Borovského. Styl kritiky a ironie vlastně také. Je zvláštní, že se u nás tak často dělá angažovaná poezie podle 200 let starého mustru a někomu to ještě pořád může připadat zábavné. 

18.06.2020 14:16:15dát kritice tipkouzelná_květinka

Ale hezký to tam máte, takový ne-všed-ní ;-)

18.06.2020 13:26:36dát kritice tipSafián

Pěkně udělaná báseň se soudobou tematikou. Zvláště se mi líbí, že soudobý stav je vykreslen tak, aby si každý mohl dosadit svého viníka.



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.