Na Písmáku publikuje 51 tisíc autorů, 450 tisíc textů, 5 miliónů názorů

Písmák
Uživatel:
Heslo:
chci být viděn
Registrace
Zapomenuté heslo

Literatura
datum / id25.03.2021 / 518701Vytisknout |
autorK3
kategorieDiskuseDalší dílo autora
zobrazeno545x
počet tipů4
v oblíbených0x
Literatura

Nemám rád poraženecké nálady a sebedestrukci, která tu občas je. Pohrdání a odmítání zdejších děl škarohlídy. Ať chtějí nebo ne, jde tu o literaturu. Sice různé úrovně, ale taková lidová tvořivost je. A nic jiného než lidová tvořivost to není. Ale z ní přece umění vzchází...




Názory čtenářů (Zobrazit smazané)

17.04.2021 19:55:212 tipů dát kritice tip✩✩✩ snake_01
korektor, redaktor poezie

Safiáne, jsem rád, že to od tebe takto explicitně zaznělo. I já mám za to, že se tu objevuje (a v historii objevovala) celá řada kvalitních autorů. Také bych řekl, že se účel a očekávání měnily. Od jedné chvíle (asi tak od roku 2010-12, kdy tu bylo opravdu hodně živo) mi přišlo, že tu mnoho autorů změnilo postoj a nepublikuje jen tak na zkoušku - že svou publikaci zde myslí i umělecky vážně. Mezi redaktory i autory se objevovaly (skryty pod nicky) i významné osobnosti tištěné literatury a ty dovedly poskytovat kvalitní zpětnou vazbu (tato situace trvá, doufám, zčásti dodnes).

Navíc o "kamaráčoft" jde ve finále i v tištěných kruzích (to nemyslím ani trochu ve zlém).

27.03.2021 16:07:25dát kritice tip✩✩ K3

Honzo, máš pravdu. Řekl jsem si názor a někdo s ním může souhlasit a druhý nemusí. Jsem rád, že to tak bereš.

27.03.2021 14:25:514 tipů dát kritice tipzeleda

Karle, máš pravdu. Jsou tu texty nejrůznější úrovně. Od skoro profesionálních až po laicky naivní. Já uznávám tvůrčí svobodu pro každého. A jen nerad lezu autoru do hlavy, abych mu říkal, jak má psát. Pokud ale někdo slušným způsobem upozorní na hrubou stylistickou, či gramatickou vadu, je to v pořádku. Takové stupidní reakce, které zde prezentuje Norsko, mají jen jeden cíl. Urazit a povýšit své ego. 

27.03.2021 13:06:49dát kritice tip✩✩ K3

Ahoj. Samozřejmě, třeba já sám mám u mnohého svého textu pocit, že jsem ho mohl napsat líp. Ale máš pravdu, asi jsem tuhle diskusi špatně formuloval, občas mě něco popadne a napíšu to, přiznávám. Nevím koho bych zrovna teď jmenoval. Určitě jsem ten pocit měl a třeba pod kritikami to bývá. Ale, když někdo řekne, že jsme jen amatéři, tak tím myslí my všichni, tedy i sebe, nemyslíš.

27.03.2021 12:02:051 tipů dát kritice tip Majaks

K3, muzu se zapojit?

Me by zajimalo, kteri autori podcenuji která díla. To jsi neuvedl a já trochu tápu, protože se tu osobně s tímhle jevem nesetkávám. Ano, občas vidím, že někdo napíše 'vždyť jsme jen amatérský server', ale zdá se mi, že obvykle je to formulka, kterou autor odráží kritiku, je to spíš projev lenosti a neochoty se nad vlastním dílem zamyslet. "No tak se mi ve větě opakuje třikrát stejný slovo, no a co, jsme amatérský server." "No tak se mi po dvou verších rozsypalo metrum, no a co, mně se to líbí, a jsme přece amatérský server."... a tak podobně. Není to projev nedostatku sebevědomí, ale naopak nadustosti.

26.03.2021 21:48:10dát kritice tip✩✩ K3

Norsko, omílám to proto, že se mě pořád někdo ptá, já nevím proč po tom tak jedeš. Občas někdo napíše, že jsme jen amatérský server, a v tom duchu taky občas někdo něco podobného napíše o sobě. Ale, že by mi to tak vadilo, to zase ne. Jenom odpovídám a můžeš tomu klidně říkat omílání.

26.03.2021 21:30:38dát kritice tip Křivodržka

K3:

Jo, trochu sem to natáhnul na skřipec, to přiznávám - ale furt mam za to, že pořád  lavírujem mezi podceňovánim a sebereflexí. Já si taky myslim, že sem slabší průměr, ale nepříde mi, že bych se nějak podceňoval, necejtim se nějak zneuznanej, odsuzovanej  nebo dokonce blbej. Ty lidi, co si u mě něco přečtou, mě třeba často až překvapěj, co v těch mejch řádkách najdou - a já sám jako autor to tam vidim, až když mě na to někdo upozorní... což zase, eh, neni až tak skvělý :-))

Taky nemam problém napsat, co si myslim. Nebo... aspoň si to myslim :-) 

 

 

26.03.2021 21:23:59dát kritice tip✩✩✩✩✩ Norsko 1

Milý K3, můžeš mi prosím vysvětlit, co myslíš tím podceňováním se autorů, které stále omíláš? Jako bys byl z jiného světa, velmi temného. Kde živočichové nepotřebují voči

26.03.2021 21:12:03dát kritice tip Křivodržka

Bych rád, čéče... ale když se budu držet, tak nebudu moct psát :-)))

26.03.2021 21:06:181 tipů dát kritice tip✩✩ K3

Křivodržko, to co píšeš hned v první větě jsem nikdy nenapsal. Spíš že když někteří autoři podceňují svá díla, podceňují sami sebe a to je škoda. Jinak se ani názorově nerozcházíme. U těch kritik, vždycky jsem si spíš vážil těch opravdu kritických, pokud byly oprávněné. Pokud nesouhlasím, napíšu to. Takže mě můžeš klidně kritizovat hlava nehlava a nic ti nehrozí. Jinak pokud se kritiky názorově mezi sebou rozcházejí, není to na škodu, naopak to značí, že na tom díle je něco zajímavého. Děkuju za komentář:).

26.03.2021 21:01:29dát kritice tip✩✩✩✩✩ Norsko 1

Křivodržko, o tom Písmák je a vždycky byl, že si nebudeme lhát do kapsy, a když jo, tak ne navždy. Drž se, kamaráde

26.03.2021 20:40:57dát kritice tip Křivodržka

Ti nevim, Majaksi - kdybych byl grázl, co sem přišel dělat potíže, pak bych tady dělal potíže tak, aby jich bylo co nejvíc a přišlo se na to co nejpozdějc, což by dost těžko mohlo bejt v případě, že bych tě vo tom nejdřív veřejně informoval... nehledě k tomu, že přece dycky můžeš poprosit někoho z adminů nebo majitele servru, aby si mě preventivně proklep, páč Křivodržky sou divný, ne? ;-)

26.03.2021 20:34:37dát kritice tip Majaks

Jenom jestli nejsi nejakej grázl, co sem přišel dělat potíže.

26.03.2021 20:30:191 tipů dát kritice tip Křivodržka

Aby ses moh chytře ptát, Majaksi :-DDD

26.03.2021 20:25:43dát kritice tip Majaks

 No a proc mas teda tak blbou prezdivku? 

26.03.2021 18:55:412 tipů dát kritice tip Křivodržka

No, já bych zase netvrdil, že když některý autoři "podceňujou" svoje díla, tak to automaticky znamená, že si toho tady nevážej. To sou přece dvě různý věci. Servru si neváží grázl, co přišel dělat potíže. Servru si neváží nějakej hnusnej plagiátor nebo mulťák. 

Udělám něco, co nemam rád - nebudu mluvit za sebe, ale aspoň hnusně alibisticky dodám, že v čistě teoretický rovině za čistě hypotetickýho autora: pro některý lidi neni třeba jednoduchý napsat ani koment, nebo...  nemusí to bejt jednoduchý - představ si dílo autora, kterej má x "výběrů" a teď si to třeba takovej autor přečte, a dílo se mu nelíbí, má k němu nějaký výhrady, všimne si nějaký chyby, co já vim... a napíše to do komentu. Seš si stoprocentně jistej, že tady nenastane situace, kdy mu takovej koment nevomlátí vo hlavu jednak sám ten autor a vzápětí i pár předchozích komentátorů? Já bych řek, že pokud to neni dost tvrdá povaha, tak podruhý už to neudělá, jestliže to dostane sežrat. 

Já nad tim pokrčim ramenama a nebudu kvůli tomu dělat ten známej prostocvik, to jest dávat si nohu za krk. Mimo jiný z toho důvodu, že v reálu by tyhle lidi byli nejspíš zticha jak pěny. Třeba muj vstup na Písmáka - pro info - byl spojenej s decentní poznámkou, proč mam tak blbou přezdívku. Jen tak - bez jakýhokoliv kontextu, aniž bych tady komukoliv cokoliv napsal. Myslim si vo tom svý. Ale zvládne něco v podobným duchu každej novej autor, nebo obecně každej autor?  

26.03.2021 17:37:00dát kritice tip✩✩✩✩ StvN

Jo, tak tyhle věci mi taky hlava nebere. Lidská psychika je složitá.

26.03.2021 09:05:47dát kritice tip✩✩ K3

Janino, jsem rád, žes napsala i ty. Snad ti stačí na vysvětlenou to, co jsem napsal StvNovi. Občas jsem jenom trochu mrzutej z toho, že si tu toho  někteří neváží. Vždyť dřív nic takového nebylo a psalo se do šuplíku. Nebyly ani počítače, psalo se na stroji nebo ručně. Proto si cením tvého názoru a samozřejmě s ním souhlasím.

26.03.2021 08:48:43dát kritice tip✩✩ K3

StývNe, já jsem v klidu. Jsem klidnější než kdokoliv jiný a naprosto s tebou souhlasím. Jenom mi nejde na rozum, proč někteří autoři podceňují sami sebe, svá díla. Je to jako kdybych šel soupeřit a předem utíkal z boje. A nebo když opovrhují Písmákem a přitom jsou jeho členy. To je nelogické. Vem si, kdyby takoví byli třeba sportovci. Já jsem bývalý sportovec tak mi to nedalo, ale jinak jsem v klidu. Jsem rád, že jsi napsal svůj rozumný názor a dík za něj.

26.03.2021 08:30:53dát kritice tip✩✩ K3

Břízo, děkuju za návštěvu.

26.03.2021 07:53:002 tipů dát kritice tip✩✩✩ Janina6

Promiň, ale po tvém úvodu by se dalo diskutovat hodně široce a o mnoha tématech. Tak třeba samotná definice, co je a není literatura... to by bylo na dlouho. Sebedestrukce jsem si u zdejších autorů skutečně nevšimla. Spíš se občas někdo zkusí pustit do destrukce... někoho jiného :-) naštěstí takových lidí tu není mnoho. A že se na Písmáku sem tam pohybovali (či ještě pohybují) i kvalitní autoři, které už dokonce uznává i ten literární "svět venku", přece víme, ne? O čem chceš vlastně diskutovat? 

26.03.2021 06:39:083 tipů dát kritice tip✩✩✩✩ StvN

Když se podíváš s odstupem, není Písmák lepší ani horší než jaký byl. Je stejný. Už dvacet let se tu diskutují stejné támata, proč někdo dává tipy blbostem, proč někdo dostává tipy za blbosti, proč je redakce k ničemu, že Písmák upadá a tak dále. Normální deja vu. Kdyby Písmák upadl o desetinu procenta pokaždé, když tu někdo napíše o úpadku, už by Písmák neexistoval. Tak proč existuje? Zřejmě proto, že pozorávní nějakého uzavřeného systému zevnitř toho systému znemožňuje pozorovateli sbírat objektivní data a uvažovat nezávisle na tom systému.

Buď v klidu. Písmák je pořád stejný. A vždycky bude, pokud někdo nezavede změnu, která změní pravidla systému jako takového.

25.03.2021 23:32:12dát kritice tip✩✩ Bříza

- je to můj dojem, nebo je to fakt, že toto výše prezentované je projevem naprostých šílenů, kteří ztratili pojem o tom, co je, či není podstatné .... ?

25.03.2021 20:12:30dát kritice tip jaryn 666

Karle, to vůbec nestojí za řeč. Jsem s tebou! 

25.03.2021 19:51:42dát kritice tip✩✩✩✩✩ Norsko 1

Ne K3, ale FFP3

25.03.2021 19:49:18dát kritice tip✩✩ K3

Tak.

Tos mi tedy dal. Fakt skvělý příspěvek do diskuze, milý jaryne, děkuji.

25.03.2021 19:21:47dát kritice tip jaryn 666

Autor (rozuměj generálmajor Karel) má problém, resp. v temném skrytu své jinak tak čisté duše cítí křivdu; což je ovšem skutečně jenom jeho trabl. Pomoc je však velmi jednoduchá a nasnadě: měl by se odebrat do hustého černého (pokud možno pra) lesa, a tam řadu týdnů, o hladu, meditovat, až mu přijde odpověď. A ona přijde!

P.S. Ta odpověď mu už samozřejmě (v komentářích) několikrát přišla, ale on ji zatím nevidí, jelikož si ještě dlouhým půstem, Samotou a Tichem neaktivoval třetí bulvu. Tak. 

25.03.2021 16:23:37dát kritice tipSafián

K3 - o nic jiného, než o tvé pobavení mi nešlo. 

 

25.03.2021 14:55:361 tipů dát kritice tip✩✩ K3

Irčo, však jde jen o můj názor, dík.

25.03.2021 14:38:47dát kritice tip✩✩✩✩✩ Gora
redaktor poezie a prózy

Karle, každé umění má kořeny v lidové tvořivosti. 

To "kopání do Písmáku," jak píšeš v předchozím komentáři, snad ani není myšleno příliš vážně. Když o něco jde /výpadek a podobně/, stojí tady komunita v jednom šiku a kope - za Písmáka...

Díky za diskusi.

25.03.2021 14:24:08dát kritice tip✩✩ K3

Luzz, děti obvykle svoje křehké stavby ničí. Tak jsem to myslel. Že Písmák je  poobná stavba a je škoda do ní kopat. Možná jsem to špatně napsal, dík.

25.03.2021 14:13:14dát kritice tip✩✩ K3

Kdo v minulém režimu nežil, tak těžko pochopí, že krom jiného nebyly ani literární servery.

25.03.2021 14:03:24dát kritice tip✩✩ K3

Safiáne, pobavils mě, tak to není.

25.03.2021 14:00:40dát kritice tip✩✩ K3

Přemku, je smutné že tohle někdo napsal.

25.03.2021 13:58:54dát kritice tip✩✩ Luzz

jo, jasně, brala jsem to prostě jako závěrečnou práci nějakýho studia, člověk automaticky napíše diplomka, i když je to bakalářka, a dál to moc nezkoumá. i dkyž - setkala jsem se i s označením bakalářská diplomová práce.

k textu samotnému - jsem na tom podobně jako aru, moc nechápu téma a smysl - nejdřív něco o sebedestrukci, potom o lidové tvořivosti jakožto základu... tak nevim.

25.03.2021 13:55:21dát kritice tip✩✩✩✩✩ Norsko 1

Díky, majaksi. Větší bláboly jsem už dlouho nečetl, ale pamatuju i Petra Měrku. Šílenec

25.03.2021 13:42:40dát kritice tip Majaks

Dik, Luzz. Tak ona to ani neni diplomka... to je fuk. Tahle veta me osobne zaujala: Samozřejmě se může stát, že díla na amatérských serverech mohou dosahovat vyšší umělecké kvality, tím pádem je možné je označit za„literaturu konzumní či masovou.“

25.03.2021 13:32:27dát kritice tip✩✩ Luzz

tady je ta diplomka: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/download/130099357

akorát je z roku 2013 a není podle mě tak aktuální.

Lagstape, definice amatérské literatury a její zařazení mezi literaturu pokleslou tam vychází z nějakých rešerší, nemyslím, že by to byl vyloženě závěr té práce.

25.03.2021 13:09:325 tipů dát kritice tipSafián

Nevím, co vedlo K3 k tomuto příspěvku, který tak připomíná úvod ke shromáždění kulturních pracovníků minulého režimu: "Soudruzi, jaké jsou cíle těch, kteří kalí atmosféru a haní náš časopis přinášející soudobou lidovou kulturu v celé její šíři, včetně projevů její tvořivosti, a to od zárodečných pokusů až po vyspělé projevy. Pravda, nejedná se o díla vynikající, ale o to nejde, naším úkolem je ukázat kořeny, ze kterých teprve vyrůstá vrcholné umění. " Je to ale skutečně tak, že to pravé umění se odehrává někde jinde? Že vůbec existuje?Já si myslím, že i tady na Písmáku jsou básníci, kteří se vyrovnají těm venku. Jen nejsou tak "pěkně" zabaleni. Ale pěkně zabalený šmejd dnes najdete v každičkém regálu nejen v Kauflandu.  Ale je možné, že K3 jen pléduje pro posílení komunitní stránky Písmáka. Koneckonců jako komunitní, přátelskými vazbami silně protkaný, hodnotil Písmáka už téměř před 15 léty Ondřej Neff. Návrhy na posílení literární kvality, které jsem zaznamenal, se v praxi neprojevily. Přesto si myslím, že tento potenciál Písmák stále má a jeví se mi mnohem vhodnějším prostorem pro publikování, než soudobé "literární" časopisy.

 

25.03.2021 13:07:56dát kritice tip Majaks

Hod odkaz na diplomku prosim lastgaspe.

25.03.2021 13:04:14dát kritice tip✩✩✩✩✩ Norsko 1

Lastgasp. Pokud ze mně jde zima, když řeknu co si myslím, pak z tebe jde mrtvolný puch. Prý, nedej se, Karle. Vy se znáte?

25.03.2021 12:58:592 tipů dát kritice tip✩✩ lastgasp

Karle nedej se. Z Norska jde zima. Četl jsem nedávno jednu diplomku o serverech, kde je možné zveřejňovat amatérskou literaturu. Zajímavé je zařazení této literaury do kontextu literatury obecně. Jde prý o literaturu pokleslou. Zajímavý závěr. 

25.03.2021 12:58:181 tipů dát kritice tip Křivodržka

Psát blbosti... problém pojmu "blbost" je, že to (tady) může vnímat každej jinak. A kvůli strachu z toho, že to, co tady napíšu, je pro někoho blbost, mam radši držet zobák? Pourquoi pas, klíďo to udělám, nemam absolutně problém - v tom případě ale z mý přítomnosti bude servr mit, kromě čárky ve statistikách, že tady je +1 hombre navíc, velký kulový :-)

Nehledě k tomu, že pokud teda podle někoho napíšu blbost a někomu dalšímu se to eventuálně bude pozdávat, znamená to, že je blbec i čtenář? :-)

25.03.2021 12:44:40dát kritice tip✩✩ K3

Norsko 1, když už, tak je asi ještě větší blbost je číst, nemyslíš? Jo, těm dalším větám ti teda opravdu rozumím.

25.03.2021 12:44:07dát kritice tipCadmium

Tak tomu teda nějak nerozumím.... Teda jako nerozumím tomu, jak to myslíš s tou sebedestrukcí. 

25.03.2021 12:41:12dát kritice tip✩✩ K3

Cadmium, sebedestrukci myslím v rámci celého Písmáku. Na všem je vždycky něco dobré i špatné. Ale má se taky mluvit o tom dobrém. 

25.03.2021 12:33:51dát kritice tip✩✩ K3

Lucie, to jsou má slova, dík.

25.03.2021 12:33:281 tipů dát kritice tip✩✩✩✩✩ Norsko 1

Psát blbosti je slabost mnohem, mnohem větší. Až tě budu chtít urazit, dám ti vědět. Mohlo by to s tebou seknout

25.03.2021 12:32:01dát kritice tip✩✩ K3

Renato, tak to je, dík.

25.03.2021 12:30:27dát kritice tip✩✩ K3

Urážení je slabost, Norsko 1, ale to je tvoje věc.

25.03.2021 12:04:161 tipů dát kritice tipCadmium

Já se teda přiznám, že tady moc sebe-destrukce nepozoruju, ani jsem to nikdy nepozorovala na žádném litwebu. 

Když už se autor odhodlá něco vypustit do veřejného prostoru, měl by si za tím nějak stát, tímpádem přijmout i to, že se to prostě někomu nemusí zdát úplně dobré. Může tě to pak jako autora někam posunout, nebo taky ne... :D A někdy mi přijde, že jsou autoři, kterým i kdybys napsal, že takovou srajdu jsi v životě nečetl a byla to naprostá neodiskutovatelná pravda, pošlou tě do háje, že jsi negramot, co tomu nerozumí. :DTakže já tady vidím spíš nadbytek sebevědomí a nedostatek sebereflexe. :D

25.03.2021 11:54:092 tipů dát kritice tip Já Lucie píšu...

Je dobré řídit se zdravým rozumem a všeho s mírou. Tak, jak si myslím, že to mně/druhého může posunout. 

25.03.2021 11:51:35dát kritice tip✩✩ K3

Otázka není, Aru, tu si může každý položit sám:).

25.03.2021 11:48:412 tipů dát kritice tip✩✩✩✩✩ Norsko 1

Žádná literární hodnota, žádný humor. Vyjadřování batolete. Na to holky nesbalíš, jenom zacláníš

25.03.2021 11:46:45dát kritice tip✩✩ K3

Norsko 1, nebudu to mazat.

25.03.2021 11:45:30dát kritice tip✩✩ K3

Majaksi, hvězdičky mě míjejí.

25.03.2021 11:44:403 tipů dát kritice tip✩✩✩ bixley
redaktor prózy

Karle, naprosto souhlasím. Je potřeba být sebekritický, ale pokud to přeháním, nikam mě to neposune.

25.03.2021 11:27:16dát kritice tip✩✩ Aru

v čem že je ta otázka do diskuze?

25.03.2021 11:19:133 tipů dát kritice tip Křivodržka

No, mezi škarohlídy a odmítače snad tak úplně nepatřim, abych teda mluvil za sebe a né za jiný... a že mi vobčas někdo napíše, že má k výtvoru výhrady, nebo to napíšu já - tak je holt má (nebo mam), ať už je důvod k tomu jakejkoliv (snad jen krom vyřizování si nějakejch osobních účtů, ale to je asi vo něčem úplně jiným). K poraženeckejm náladám a sebedestrukcím snad neni důvod... :-)

 

25.03.2021 10:40:44dát kritice tip✩✩✩✩✩ Norsko 1

Svatá lidová tvořivosti! Smaž to

25.03.2021 10:37:402 tipů dát kritice tip Majaks

Neodvadej pozornost od hvezdicek. O ty tu jde predevsim!



Kritiky a názory mohou přidávat pouze registrovaní uživatelé.
Pismak.cz 1997 – 2021, provozuje Dobrý spolek, pravidla Školy v přírodě Letní dětský tábor