Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

nedočkavá

Výběr: hermit, Carodej, , Elyanne
22. 05. 2002
21
0
3650
Autor
unseen

 

Nejdražší ze všech, prosím o slyšení,

ke slovům psavce pozornost svou stoč,

za hřích se platí, vím a znám i proč,

co mi však uniká, co zřejmé není -

- jak dlouho ještě, kolik utrpení

mne čeká a co vše si musím sníst,

abych tak odčinil své provinění?

Nestačí to už? Prosím, obrať list...

 

Snad ďábel ve mně našel zalíbení

a s úsměvem mne pobíd´:\"Ke mně vkroč!\"

Však co se zdálo vínem, je jen moč,

na stole jeho mlsky z práchnivění,

i když jsem to byl já, kdo při sklízení

těch plodů pomoh´, lží se nechal hníst,

teď krmí žalu hrozí přesycení.

Nestačí to už? Prosím, obrať list...

 

Jsou marné prosby? Marnější je klení?

Ach, bohové, jak žádat mám a oč?

Spirálo času, rychleji se toč,

odnes mou hanbu, já dám na modlení,

smaž vzpomínky - ti lotři zavšivení

v paměti mé mne stále nutí číst.

Kdy viny tmu zaplaší rozednění?

Nestačí to už? Prosím, obrať list...

 

Že žádám mnoho? Vím, tím jsem si jist

a přesto doufám, věřím v odpuštění.

Nestačí to už? Prosím, obrať list...
unseen
15. 11. 2004
Dát tip
vaneta: že by formou villonské balady? :oDDDD

Elyanne
14. 11. 2004
Dát tip

Vaneta
14. 11. 2004
Dát tip
Hmmmm....docela dobře jsou zde vystiženy pocity,myšlenky o vinně...nečím mi připomínáš Francoase Vilona

cilka
23. 05. 2003
Dát tip
Moc krásná báseň. *

unseen
24. 09. 2002
Dát tip
Jo a omlouvuju se za zkomolení jména :o)

Seregil
24. 09. 2002
Dát tip
V poho... :-)

Seregil
23. 09. 2002
Dát tip
Srdce čtenáře poskočí při těchto řádcích.. Stačí hodnotit podle měřítek klasické poezie a ty tam máš několik znaků ... Tip jako hrom

unseen
23. 09. 2002
Dát tip
Serigle, jaký znaky? To je celý klasická poezie! :o))

Seregil
23. 09. 2002
Dát tip
No však jsem to tak myslel, jenže než se vyžvejknu... *-)

Houbatec
05. 09. 2002
Dát tip
***

MdF
07. 08. 2002
Dát tip
rainman: Francois se asi vrátil :) vidím to jako *t

Damik
01. 08. 2002
Dát tip
i já v tobě nalezl zalíbení.....*t*

rainman
12. 07. 2002
Dát tip
...myslím, že Francois někde tam nahoře z toho má radost...*

Petula
10. 06. 2002
Dát tip
Já nána... Tady se nabízejí takové skvosty a já se někde flákám po pokecech... Nádherně to padá – obraz i zvuk... Děkuji! A já to neznám!

░▒▓~_~▓▒░
«*»


Bříza
04. 06. 2002
Dát tip
23.5. jsi napsal: tomu se právě říká "umění" .... napsal s to v nadsázce .... Ale dostal se tím na rozhraní, kde začíná být pravdou. ....Ach, bohové, jak žádat mám a oč? Spirálo času, rychleji se toč, odnes mou hanbu, já dám na modlení, smaž vzpomínky - ti lotři zavšivení v paměti mé mne stále nutí číst. ---- - takhle do metra básně přesně poskládané volně navazující asociace jsou neklamnou známkou, že Tě políbila můza - a to JE svatý okamžik ..... (který se nedá zachytit, ani přivolávat)

unseen
04. 06. 2002
Dát tip
Bříza: Je mi až stydno ;o) Děkuji

Lyryk
27. 05. 2002
Dát tip
*

Carodej
27. 05. 2002
Dát tip
Quoniam - unseen - vy dva se mi asi zdáte. Hlubší kritiky po této rozpravě, vedené slovem i písmem v duchu přísně akademickém, nejsem schopen ani mocen, však při hlubším zamyšlení docházím k názoru, že jí ani netřeba. :o)*

Carodej
27. 05. 2002
Dát tip
:-( avi

Quoniam
24. 05. 2002
Dát tip
Báseň s odvěkým, velkým tématem lidského zatracení a viny, též faustovské ozvuky jsou přítomny. Co však podstatně postrádám, je čím vlastně, o odpuštění prosící, kajícník zhřešil. Vina se takto stává hypotetickou a je tu nebezpečí sklouznutí k patetickému sebelitování - což se naštěstí autorovou střídmostí nestalo. Není zcela jasné, ke komu se litanie obrací. Na začátku se žádá o slyšení kdosi "Nejdražší", následně ve třetí sloce se žadatel dovolává pantheismu - bohové. Taktéž ďábel s malým ď odkazuje jen k jakémusi obecnému démonu. Že by se "psavec" v beznaději chytal všeho? Vzhledem k tomu, že v žádosti o odpuštění by měla být pokora, přijde mi jako pyšná poznámka, že žadatel ví "proč" se platí za hřích (3.v. 1.sl.), což je také odvěké téma, žel z podstaty života nezodpověditelné. Jazyk je užit archaicky, čímž vyvolává dojem romantizmu, 19. st. Metrum i rytmika jsou velmi dobré, hezky se to čte. Snad jen vázání veršů je příliš pevné, sloky podle stejného vzoru se stejnými koncovkami (1., 4., 5., a 7. verš -ení (ění); 2. a 3. -oč; 6. a 8. -íst/ist) působí sevřeně, ale monotoně. Přes tyto výtky na mne báseň působí dobře, příjemné čtení. Hezký den.

unseen
24. 05. 2002
Dát tip
Quoniam: Autor i ta, o jejíž odpuštění prosí, jsou si dobře vědomi podstaty oné viny. Sám autor se za svůj skutek stydí natolik, že se o něm raději podrobně nerozšiřuje. Báseň jako celek promlouvá právě k oné "nejdražší", bohy autor prosí o radu pouze v jednom verši. A ano, autor se neztotožňuje s křesťanskou doktrínou jednoho boha. Pokud jde o ďábla, "Ď" v jeho jméně by psavec považovla za pílišné vyjádření úcty tomuto tvoru. Ad pokora - báseň byla psána ve stavu, kdy měl autor dojem, že přes veškerou pokoru nedoznal postoj oslovené takovýh změn, jaké by si přál. Proto v díle vybublává na povrch i trocha netrpělivosti. Ad vázání veršů - báseň byla napsána ve formě "villonské" balady, kde jaksi nelze jinak, než že sloky mají stejné schéma rýmů. Děkuji za kritiku a důkladný rozbor.

Quoniam
24. 05. 2002
Dát tip
Ach tak. Tvé vysvětlení ozřejmuje věci, jež z básně samotné nevyplývají. Například to, že je adresována ženě. Bylo by asi lépe, kdyby se tato skutečnost odrazila v názvu, nebo aspoň v prologu. Taktéž otázka viny vyvěrá až z tvého vysvětlení. Neptal jsem se po konkrétní věci, ale důležité je, z čeho ten pocit pramení. Jestli ze spáchaného skutku, ať už proti společnosti nebo vyššímu principu, z metafyzické viny, prvotního hříchu, kolektivní viny, atd. Všechny tyto predestinace výrazně mění vyznění a smysl básně. Pro čtenáře není podstatné, kdo je ta žena. Ani konkrétní hřích. Ale měl by na začátku z něčeho vyjít, což mi u básně samotné chybělo. Vida, villonská balada. To jsem nepostřehl a o nějaké to století se sekl. Neznám její přesnou definici, ale po několikerém čtení mi vadily ty stále stejné koncovky ve všech slokách. To je také předepsáno? Jinak, ta nálada se ti povedla.

unseen
24. 05. 2002
Dát tip
Quoniam: Uznávám, že možná bylo vhodné v prologu nastínit pozadí vzniku básně...leč, nestalo se tak, co naděláme? Pokud se týká villonské balady - schéma rýmů si můžeš v první sloce určit víceméně libovolně, ovšem v dalších dvou již musí být stejné. Je to dosti svazující forma, ale možná proto mne baví se jí snažit "pokořit".

Stevenson
23. 05. 2002
Dát tip
.. takze budu mit zase co cist i na priste.. T.. velice ctive a vubec.)

hermit
23. 05. 2002
Dát tip
skvělé, nabitá zbraň ! t v

unseen
23. 05. 2002
Dát tip
oldsares: Tomu se právě říká umění ;o)))))))))

oldsares
23. 05. 2002
Dát tip
Vždyť neříkám, že ne. Jenom forma obvykle příliš svazuje, nutí autora do nudných frází s nudí. Ale tohle se ti povidlo.

oldsares
23. 05. 2002
Dát tip
Oprava: a nudí

_iris
22. 05. 2002
Dát tip
ma to v sebe velku dynamiku...paci sa mi!!! t*

Dabi
22. 05. 2002
Dát tip
Krásný:) Jej to je krásný:) Děkuji za zážitek Můj upřímný t*

Armand
22. 05. 2002
Dát tip
***!

JRR
22. 05. 2002
Dát tip
Líbí se mi to. Rytmus a veršování i obsah. TiP*, joo?

misak
22. 05. 2002
Dát tip
to by se mi moc libilo slyset nahlas:) hezke..*

oldsares
22. 05. 2002
Dát tip
Už jsem ani nečekal, že při přísném dodržení formy lze napsat něco čtivého a smysluplného. Tip.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení

© Dobrý spolek

Nahoru