Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Křížek

14. 12. 2021
8
14
523
Autor
Zbornik

Křížek 
(podle skutečnosti:-)

„Paní učitelko,“ ozvala se Petra z houfu dětí a vzala paní učitelku za ruku. Třída byla na škole v přírodě a právě se navracela z prohlídky barokního vesnického kostelíka.

Paní učitelka měla hlavu plnou dětských otázek :
„Paní učitelko, kdo je ten pán na obrázku s tou čelenkou?“
„Proč kšákáš Honzo?“ „Říkala jste, že musíme šeptat, abychom nevyplašili andělíčky a já bych moc rád konečně nějakého paní učitelko viděl!“

„No tak paní učitelko, mohu se vám s něčím svěřit?“ Zatahala opět Petra svoji zamyšlenou paní učitelku za pravou ruku.

„Samozřejmě Petruško, co máš na srdci?“ Zastavila se paní učitelka a sklonila se.

„Paní učitelko, když jsem přišla s Míšou do kostela, byl tam takový hezký malý křížek s červenými kamínky, držel ho v ruce andělíček a oběma se nám moc líbil.“

„Ten byl asi od Ježíška,“ doplnila Petru paní učitelka.

„A když jsme paní učitelko se třídou odcházeli, už ho v ruce nedržel. Nemohl ten křížek někdo andělíčkovi vzít?“ Pokračovala žačka.

„Co to povídáš, jsi si jistá?“

„Ano, Péťa říká pravdu, skutečně ten křížek někdo ukradl,“ slyšela rozhovor Míša.

„Díky holky, vraťme se raději a toho andělíčka mi ukážete, ano?“ Zastavila třídu paní učitelka. Zpátky u kostela byli asi za půl hodiny. Paní učitelka vešla dovnitř sama s Míšou a s Péťou. Holky vedle oltáře ukázaly prstem na andělíčka, který je přiměl k návratu zpět.

V přední lavici se právě modlila jakási babička a když uslyšela šepot, přestala a obrátila se k paní učitelce. Byla to hospodyně pana faráře, která třídu jako první v kostele vítala. Když se jí paní učitelka svěřila s příhodou, babička si jen povzdychla: „Ano, holčičky mají pravdu, právě se tu za toho, kdo ten křížek vzal, modlím, aby mu Pán Bůh odpustil. Šlo o svatební dar po mojí mamince, který jsem dala kostelu. Nechte vše prosím paní učitelko být, jsou to jen děti,“ stiskla do dlaní prsty na ruce paní učitelky. Ta se však dala do breku, omluvila se staré ženě a nic neříkajíc odvedla třídu k lesu.

„Co je vám paní učitelko,“ nakupily se kolem ní děti. Sedly do trávy a paní učitelka se svěřila, co se stalo: „To jsem si nemyslela, jste moje nejlepší třída a byl to pravděpodobně někdo z nás.  Vzájemně se prohledávat přeci nebudeme. Udělejme to jinak. Dám sem čepici. My všichni půjdeme za stromy a po jednom vás budu pouštět. Pokud křížek někdo má, nechť ho do té čepice vloží, souhlasíte?“
Děti se po sobě podívaly a jak se znaly, odvedly stranou Viktora. „Tys to byl,“ obvinili ho. „Vrať ten křížek, paní učitelka pláče.“

„Já ho kluci nemám, co blázníte?“

„Vzal jsi jo, kradeš, známe Tě.“
Schylovalo se ke rvačce. „Co se tam děje?“ Zvolala do hloučku kluků paní učitelka.

„Určitě to byl Viktor. Krade nám svačiny. Už mockrát jsem mu nabízel jablko, když jsem viděl, že nemá. Jenomže on pokaždé odřekne a pak mi ho ukradne, sotva se otočím. “ Dodal Honza.

„Vy jste viděli Viktora, že by ten křížek vzal?“

„Ne.“

„Tak jak něco takového můžete o druhém člověku tvrdit? Viktore, co ty na to?“
Viktor se začervenal a zakroutil hlavou.

„Prohledejme mu kapsy paní učitelko, budeme ho držet.“ Nakupili se kolem spolužáka kluci.

„Ne, tak se k sobě chovat nebudeme. Nemůžete někoho jen tak obvinit a udělat z něho zloděje. Jak byste se cítili, kdyby to někdo jiný udělal vám?“

Děti se nad sebou zamyslely a uznaly, že má paní učitelka pravdu a tak mlčky souhlasily s čepicí. Celá akce skončila bezvýsledně a čepice zůstala nakonec prázdná. Když se vracely po lesní cestě k chatě, paní učitelce tu a tam ukápla slza a moc toho nenamluvila.

Jak svědomí Viktora pomalu kousalo, nevydržel a když už byly skoro u chaty, přiznal se. „Paní učitelko, nezlobte se na mne prosím, už to nikdy neudělám, já, já to byl.“


„Tys to byl Viktore?“ Nemohla nabrat dech paní učitelka. Na jednu stranu jí bylo nesmírně líto, že se jeden žák  třídy něčeho takového dopustil. Na druhou stranu měla radost, že sebral odvahu a přiznal se. Děti koukaly mlčky po sobě a kupodivu nikdy nic neřekl. Během těch několik minut ticha cítil každý ze spolužáků jakýsi tep žil na spánku, jeden měl vztek, že Viktora neprohledali, druhý litoval zklamané paní učitelky, jiný jen tak bezradně stál.

„Podej mi ho Viktore?“ Vypravila ze sebe paní učitelka a Viktor se rozbrečel. „Zahrabal jsem ho cestou do krtiny, bál jsem se, že by ho u mne pak kluci našli.“

„Jděte do chaty a já s Viktorem půjdu hledat tu krtinu,“ rozkázala paní učitelka.

„Ne, řekli hrdě kluci, my vám pomůžeme.“

„Ano, půjdeme s vámi,“ odsouhlasily si sami mezi sebou holky. “

Paní učitelka dojatá rozhodností třídy se rozplakala podruhé a neměla sílu na odpor. Nazlobená třída včele s Viktorem připomínala soudobý průvod z obrázků z kostela, který vedl odsouzence na Golgotu. Viktor se klepal, dokud nedošli na jednu z mnoha louček, které lemovaly cestu. Potom se rozběhl a hned napoprvé s naprostou přesností zahrabal v jedné z krtin ve vlhké trávě a vytáhl křížek. Tak se křížek dostal opět do rukou svého anděla a Viktora nemělo smysl už více trestat.

Léta míjela a z Petry, která si jako první zmizelého křížku povšimnula, se stala paní učitelka. Když prvně stanula před třídou, poté, co její žáci vstali, asi jako každý učitel po vysoké škole zatoužila otéci od katedry a posadit se do jedné z lavic. Dostala na starosti velmi hodnou třídu - až na Žanetu, se kterou si pravidelně nevěděla rady.

Jednou byl test z matematiky a Žaneta měla opět tahák, kterým šustila tak, že se i spolužáci v jejím blízkém okolí po sobě dívali a po očku sledovali paní učitelku, co udělá.

Petra se zvedla a do napětí zvolala do třídy: „Žaneto, dej mi ten tahák a písemku, máš za pět.“

Žaneta vzala tahák a bleskovou rychlostí jej schovala do batohu.

„Paní učitelko, co proti mně pořád máte?“ Drze se ohradila a zvedla ruce.

„Máš ho v batohu, nelži a podej mi ho. Otevři batoh.“

„Paní učitelko, batoh je můj osobní majetek a ten prostě otevírat nebudu.“ Ohradila se velmi ostře na svůj věk spolužačka.

Petra se podívala po třídě a dětské oči se dívaly jedno po druhém. Ze strany těch, kteří se poctivě připravovali, cítila, že si přejí, aby batoh sama vzala a otevřela. Jiní naopak stáli za Žofií a pubertální nebojácný odpor jim připadal sympatický.

Žofie začala dělat, že pokračuje v počítání příkladů z písemky, ale bylo znát, že díky přesile učitelské autority moc klidná není.

Petra k ní přišla a velmi rychlým pohybem z batohu vytáhla tahák. Cítila se strašlivě, ale při vzpomínce na krtinu nemohla jednat jinak.

Zezadu bylo slyšet syknutí: „To ale nesmí, Žaneta měla pravdu,“ Žaneta mlčela a Petra zapsala do klasifikace tučnou pětku. Nebylo jí přitom dobře, necítila vítězství, cítila i vlastní stud, že nedokázala celou situaci vyřešit jinak.

Některé křížky v životě zůstaly v učitelské profesi zrající učitelky po celý život. Při srazech její vlastní třídy ze základní školy se pokaždé na Viktora těšili. Nikdy nepřišel, zmizel jak ten křížek v krtině.

Podobných Viktorů a Žanet potkala Petra v životě mnoho. Dávali třídám svým způsobem barvu. Ostatně, pokud má učitel třídu rád, je nakonec jedno, jak se v obdobných situacích nakonec zachová.

 


14 názorů

Zbora
20. 12. 2021
Dát tip

Martine, mně stačilo, když jsem s Láďou Zedníkem objížděl základky s projektovou výukou trilopark. Být učitel bych nezvládnul. Nemám na to nervy. Děti by mě převálcovaly. Takže učitele svým způsobem obdivuju. 


Zbornik
18. 12. 2021
Dát tip

..jinak šlo o deváté třídy...u druhého stupně prostě obdivuji učitele, kteří vydrží celý život..jsou to s nima zážitky:-)


Zbornik
18. 12. 2021
Dát tip

No Honzo, s tím oznámkováním taháku je škoda, že mne to tehdy nenapadlo:-) Víš ty co, ono by svým způsobem mělo smysl se do něčeho takového pustit, už jen proto, že se s ním dotyčný dal určitou práci. Ten příběh zase sepiš ty, to si rád počtu:-)Jinak s těmi kalhotkami, holky dost často používaly prktický trik, vše dát za rantlík minisukně. Ale to jsou už takové ty školní legrace, na které pak třídy asi po letech vzpomínají a co prostě asi člověk musí nevidět:-) Co se mi ale jednou stalo, že jsem zapisoval docházku do třídnice, sedla si mi na katedru holka a začala si vyhrnovat sukni. Musela být domluvená se třídou, koukali jak veverky, co člověk udělá. Tak jsem stuhnul, pak ji poslal sednout s nějakými takovými slovy sluší Ti to a udělala mi moc velikou radost, že jí došly nervy jako první a sedla si. Byl jsem z toho vtipu tenkrát dost na mrtvici:-)

 


Jamardi
17. 12. 2021
Dát tip

Není to vždycky jednoduché....

Děti touží po spravedlnosti. Např."Proč napomínáte mě, že vyrušuju, když on taky vyrušoval a ho jste nenapomenula....Jedna učitelka na základce nám vykládala, že její spolužačka na střední si schovala tahák do kalhotek, tedy když byla vyzvána ať ho odevzdá si ho tam dala. A tím dosáhla, že jí to prošlo. Dala nám  k úvaze, jestli by někdo ji někdo z  nás donutil svléknout si kalhotky.


Zbora
16. 12. 2021
Dát tip

Jeden náš profesor na střední, když u někoho objevil tahák, bez emocí mu ho vzal, odnesl si ho ke katedře a tam mu ho oznámkoval. Nepamatuju se, že by z taháku někdy někdo dostal jinou známku než pětku. 

Mně se příběh líbil. Je tam kus života. Ale je poznat, že sis s jeho napsáním moc práce nedal. Ale o to asi ani tolik nejde. Účel splnil.

Nevěděl jsem, že jsi byl učitel, Martine. Vždyť já Tě znám celou dobu jako Ajťáka.

Nedávno jsem poslouchal tenhle rozhovor, ve kterém host říkal něco v tom smyslu, že čím má profese větší význam, tím hůře je zaplacená a naopak dobře placené jsou nudné profese, které nikoho nenaplňují a nebaví a bez kterých by se svět obešel. Je to určitě částečně pravda a je smutnou realitou, že člověk musí opustit zaměstnání, ve kterém prospívá ostatním kvůli nedostatku peněz. 

https://dvojka.rozhlas.cz/dulezita-je-i-zdrava-mira-nicnedelani-zduraznuje-konzultant-a-bloger-tomas-8637054


K3
16. 12. 2021
Dát tip

Příběh se mi ale líbí taky.


Gora
16. 12. 2021
Dát tip

Povídka přesah samozřejmě má, jak píšu v prvním komentáři. K3 zmínil malé nedostatky, které jsou však z mého pohledu vyrovnány stále platným "poselstvím" nebo ponaučením.

Díky za dovysvětlení, Martine.


Zbornik
16. 12. 2021
Dát tip Gora

Díky moc za reakce. Je to příběh ze základní školy, ta naše paní učitelka třídní tak skutečně reagovala. Pak jsem začal učit, nejhezčí zaměstnání, co jsem dělal, jen pak prostě přišly na řadu finanční věci, tak už několikátý rok sedím sám za kompem...co se příběhu týče, přišlo mi nakonec lepší vyměnit se za ženskou postavu:-)


tohle je právě docele dobře sofistikovaná povídka...nenápadná, ale má přesah...


Gora
14. 12. 2021
Dát tip

Karel má s oslovením paní učitelka pravdu, určitě by se dalo omezit/nahradit/vynechat. Jinak povídku beru jako Zborníkův styl, další z těch, které jsem od něj četla -  on tak píše, není to nic sofistikovaného, ale cením si upřímnosti sdělení.


K3
14. 12. 2021
Dát tip

Mně se to moc nezdá. Zdá se mi to nezáživné, jako bez emocí a dost naivní. Takovou přelítostněou paní učitelku si neumím představit. A jsou tam drobné chyby a opakující se slova. Už jenom kolikrát je tam paní učitelka. Taky je tam místy špatně živá řeč. I ten osobní majetek je přehnaný, i když vím, že dnes je možné vše.


Gora
14. 12. 2021
Dát tip

Dobrá (před)vánoční povídka, Zborníku. 

Jsou situace, ze kterých nevyjde nikdo jako vítěz... a nejen o tom jsi napsal...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru