Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

soused

Výběr: Gora, PavelK
18. 02. 2022
21
19
501
Autor
atkij

 

 

sousedka zemřela
mnohé se změnilo
když někdo nový koupil si dům
uzavřel minulost průhledným krajinám
na svůj plot soukromí připevnil clonu

i fena zvykla si
po čase přestala
na tu věc   to za ní štěkat

po roce novot kopání kutání
za clonu zahrady přidal dva psy
jen u nás vrznou dveře či branka
startuje koncert pro půlku ulice
pro celou rytmika štěkacích ech

občas chci na špičkách přehodit slova
hodí zpět bezradnost na kraji úsměvu
pokrčí rameny zamáchá rukama
v gestech že neslyší neslyší
neslyším

když venčím fenu
třese se svět

říkám si co vše je otázka času

 

 

 

 


19 názorů

atkij
20. 04. 2022
Dát tip

úsměv - děkuji za něj! 


Bačkovský
20. 04. 2022
Dát tip

Úsporně krásné, smutné, text s civilní, "obyčejnou" poetikou. Ve všedním životě je poezie. 


PavelK
26. 02. 2022
Dát tip

Jak jsem psal k komentáři, je to civilní a zároveň jak píše Alenakar ten archaický slovosled tomu dodává nevšení poetiku.

Posílám do výběru.


PavelK
21. 02. 2022
Dát tip

Alenakar: Děkuji za vysvětlení. I já jsem určitě někdy bezděčně použil archaický slovosled. Ta neobyčejnost má své kouzlo.


Alenakar
21. 02. 2022
Dát tip Karpatský knihomoľ

Pavle,

příkladem archaického slovosledu je třeba toto:

 

mnohé se změnilo

když někdo nový koupil si dům

 

Dle obvyklého slovosledu by to mělo vypadat takto:

 

Mnohé se změnilo,

když si dům koupil někdo nový.

 

Soudím ale, že autorce nešlo jen o archaičnost způsobenou změnou slovosledu, ale také o to, že některé verše v této básni jsou, možná bezděčně možná záměrně, psány v jambu poplatném klasickým sonetům. Ale to by bylo na delší rozbor a na ten nemám čas.

Myslím, že bych tuto básničku dokázala změnit v klasický sonet celkem snadno. Příklad první sloky:

 

Když někdo nový zde koupí si dům,

na svůj plot soukromý připevní clonu,

zelenou tkaninu má za oponu

bránící pohledům a všedním dnům

 

proniknout... atd., atd.


atkij
20. 02. 2022
Dát tip blacksabbath, annnie

Díky všem na sousedské povídání. Všichni máme samozřejmě o čem. Takže moc děkuji za vaše poděleníčka. Opravdu mě to těší. Přála jsem si, aby text nevyzníval nijak zvlášť stěžovatelsky. Vcelku respektuju, co se děje kolem... nakonec všichni se o něco snažíme a myslíme si, že tak je to nejlěpší...a je otázka času...:) 

Jste prima!


To musí být velká radost.

Už se mi podařilo odrazit sousedovic slepice a zamezit vysoké zvěři lézt k nám přes jejich dvůr. Kde není domluva, nastoupí zátarasy.

Ale náš pes má rád toho jejich a naopak :-)))


Andělka1
18. 02. 2022
Dát tip

***


Gora
18. 02. 2022
Dát tip blacksabbath

Empatie, která prochází zdmi... výborně, Jitko.

 

 to za ní štekat - štěkat


PavelK
18. 02. 2022
Dát tip

Alenakar: Mohla bys být prosím konkrétnější s tím archaickým slovosledem? Protože mám z toho pocit, krerý je velmi pobobný amosféře Matheziových básní ve Zpěvech staré číny.

Je to velmi civilní, zároveň to má působivou malebnost. Takovou, krerou spíš vnímám z vázaného verše. Je to jiný volný verš, než krerý tu obvykle čtu.

Moc se mi to líbí.


Marcela.K.
18. 02. 2022
Dát tip

Betonový plot...máme ho taky. Kvůli jednomu sousedovi, který byl schopný hyzdit náš výhled do jejich zahrady lešenářskými trubkami s různými zástěnami ze sítí, či rákosu, které se různě kroutily, krčily a padaly...děs. Druhému sousedovi jsme dali na výběr, přál si také beton, ale nižší, takže se sousedkou můžeme dál vést důležité řeči a vidí i jestli už si může přijít natrhat švestky...vždy je to o lidech a o domluvě - je-li možná. Máme také dva psy, ale na sousedy kašlou ;-) štěkají jen když po nás něco chtějí.


8hanka
18. 02. 2022
Dát tip

viem si to predstaviť...máme byt v bytovom dome, psíkov okolo  viac...nad hlavou psík Rexík, celé dni sám doma, čo vie okrem spania - pošteká, pozavýja...vedľa cez stenu Lilinka, keď počuje Rexíka, neodolá, pridá sa...venčenie Nelky prebieha celkom pokojne, no Brooklyn je divoch, rachot na schodišti, štekot hodný riadneho chlapa, pardon, psa, nazerám cez okno, či páníček nie je ťahaný po bruchu a s kusom zábradlia v ruke...zatiaľ nie, ale časom ktovie...so psíkmi aj susedmi vychádzam dobre, no občas je toho rachotu priveľa na schodišti aj nad hlavou...a teraz sa pridala rekonštrukcia bytu pod nami, zatiaľ bez psíka...


občas chci na špičkách přehodit slova.....*/**********************


Norsko 1
18. 02. 2022
Dát tip

Trošku pročistit, jak komín, a bude to dobrý. Saze


Janina6
18. 02. 2022
Dát tip Gora

Tomu říkám nový, neokoukaný způsob, jak popsat "obyčejné" věci... a taky jim umíš vidět dovnitř...


annnie
18. 02. 2022
Dát tip

Svět se třese v základech... 

Moc pěkný, civilní téma v honosném rytmu... Tip a.


Kočkodan
18. 02. 2022
Dát tip

 

Byla to jen otázka času, kdy se objeví můj komentář… ale přicházím pouze s chápavým smutkem…


Alenakar
18. 02. 2022
Dát tip

Pro mne je zvláště pozoruhodné spojení archaického slovosledu s moderním pojetím básničky.  Tip.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru