Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Babka manipulátorka

27. 03. 2022
13
25
343

„Predstav si, baba Ola mi hovorila, že Hanka by sa chcela pokrstiť, aby mohla chodiť do kostolíka,“ zdôveruje sa mi Monka. „Že asi s Bejkou sa o tom rozprávali. Povedala som to Mišovi. Ten si zavolal Hanku a pýtal sa jej, či sa chce dať pokrstiť. Či to povedala babke. Nieee. Povedal jej - ak by si chcela ísť do kostola, môžeš tam ísť. Nemusíš byť pokrstená.“

***

Haňa beží zo záhradky, zrazu je roztiahnutá na asfalte ako žaba. Spustí plač, všetci musia bokom, iba maminka môže utešiť. Vyhrnie si legínku, na kolienku sú dva malé ružové fliačky. Vtedy to rozbolí ešte viac.

„Kúpila som ti náplasti s opičkami. Doma ti to zalepím a bude po bolesti.“

Tatino vytiahne z garáže odrážadlo, nehoda je zabudnutá.

Obedujeme, keď si spomenie: „Gabi, ty si mi nezalepila kolienko!“

„Juj, hneď to napravím. Už bežím pre opičky.“

Zalepím jej koleno, vtom si spomenie, že má čosi aj na pršteku.

„Aj tuto mám škjabanec. To si ma ty Monka poškjabala,“ obviní mamu.

„Ja? Nespomínam si.“

„Či Gaba ma poškjabala. Minule.“

Ja znesiem.

Zalepím jej aj nenápadnú čiarku na ukazováčiku.

„Ja mám dve bolesti,“ počíta si zranenia.

„To je nič. Panenka Mária sedembolestná má sedem,“ srandujem.

„Aké?“ zvedavá je Haňa.

„To sa opýtaj baby Oly. Ja neviem,“ pozrieme na seba s Monkou beťársky.


25 názorů

nemyslím si a keby aj, krstom sa vina nezmije, iba tým, ako bude žiť tu a teraz


Gabi, ale to Ti zde stěží pár slovy vyložím (to doporučuji už spíše to E.V.Koháka :) )

Laicky bych k tomu řekl stručně možná jen tyto dvě věci: 

1) proč si myslíš, že by dítě nemohlo přijít s vinou -myslíš, že před tím, než došlo dolů k Tobě domů, nemohlo někde jinde nabrat vinu (a nemyslím teď zrovna karmickou :) ) ((takové zdánlivě nevinné :) miminko v kočárku toho může mít, teoreticky, za sebou o mnoho více, než třeba Ty:) ))

2) a také, je docela běžné v takových věcech v meditaci provést tzv. Dotaz - a intuice nám odpoví, většinou, zcela neomylně :) (a ovšem -pokud snad nedůvěřujeme intuici své -nemyslíš, že by bylo potom dobré dát na intuici možná mnoha miliarrd lidí, kteří to zkoumali -po dobu cca dva tisíce let nejméně -již před námi? :) ).

A kteří uznali potřebu křtu  jako velice  zásadní (když už ovšem pomíjíme autoritu samotného Krista, a to, co On o křtu zde dole na Zemi sám řekl?)

(( ...)).


gabi tá istá
30. 03. 2022
Dát tip Marcela.K.

presne v to dúfam a tak to bude správne


Marcela.K.
30. 03. 2022
Dát tip

No, Haňa jim to jednou rozsoudí sama :-)


Marcela, babka skúša od Haninho narodenia, ale syna má tvrdohlavejšieho ako ona sama, tak uvidíme, či sa jej raz podarí :)


Marcela.K.
30. 03. 2022
Dát tip

Mně tedy přijde, že manipulátorka je spíš ta Haňa :-) 

Babka spíš jen zkouší, co vy na to...


Zeandrich, asi ťa pobúrim, ale práve toto je pre mňa absurdné, že by dieťa prišlo na svet s akousi vinou z bytia, podľa mňa je nevinné a až bude mať svoj rozum, nech sa samo rozhodne, či bude veriace alebo ateista, alebo aj veriace bez krstu, prijímania a birmovky


Tím jsem tedy, oklikou, chtěl říci, že ta ..babka Oly radí víceméně dobře (i když by nejhlavnější motivací jistě nemělo být to, co by si pomysleli lidé.. :) )


Jo, Anko:)

(( ještě si  dovolím dodat k této tzv. svátosti křtu - tou se právě ulehčuje člověku (a např. v katolické církvi právě již od prvých dnů) v tom, že nenese tzv. vinu z bytí (kterou si s sebou již přinášíme sem dolů na Zem (zajímavě -a myslím, že přitom z někřesťanského úhlu pohledu -o tom mluvil např. český filosof Erazim Václav Kohák :) ) ) )).

((...)).

 


annnie
30. 03. 2022
Dát tip Zeanddrich E., Marcela.K.

Že by se křtem dítěte něco mohlo pokazit, o tom velmi pochybuju. A nikdy jsem na podobnou obavu ani nenarazila.


*(aby rozetnul  ..zauzlované řetězce karmických vin,..., díky kterým Svět náš už nemoh ..moc pokračovat dál, pokud vím :) )


No, uznávám, že někdo, kdo se do něčeho nenarodil, nemusí vidět prospěšnost něčeho kolem sebe..

Na druhou stranu, úkonem křtu ale nemyslíte si snad, že byste dítěti něco v životě pokazili (nebo snad vidíte alternativu nějakou k  ..jedinému z osmi (...), který (prozatím, dle hodnověrné zprávy :) ) v lidském těle naši Zemi navštívil (tedy k  Ježíši Kristu? :) )? 

 


gabi tá istá
30. 03. 2022
Dát tip annnie

presne o tom to je - zvoliť si, až bude ona sama chcieť...takto to moji mladí cítia


annnie
30. 03. 2022
Dát tip gabi tá istá

To Zeanddrich: je mnoho možností, jak intenzivně žít s Bohem... 

Například já jsem si křest zvolila sama zhruba ve třiadvaceti letech, tehdy to pro mě bylo důležité. Ale dnes na něj pohlížím pouze jako na jeden z významných schodů na mé cestě k Bohu. 

Moje zkušenost je, že křest ani náležitost k jakékoli konfesi nedělá sama o sobě z člověka ani duchovnější ani pravdivější ani lepší bytost. Je to jedna z cest, a cest je mnoho...


Jaké je to zde dole na Zemi být nepokřtěný, na to si nevzpomínám (u nás, na jihu Moravy (mimochodem, duchovně bezpochyby nejzdravějším to koutě České republiky :) ), křtí se děti hned po pár dnech příchodu na tento svět ),..., ale zato si živě vzpomínám, jaké to je nebýt biřmovaný (byl jsem totiž biřmován až někdy v roce 1997-1998 snad?) .

 

A musím říci, že rozdíl je to veliký. A vrátit se to toho neprobuzeného" stavu před" bych se tedy rozhodně nechtěl.. . 

((Je zajímavé, jak  nedozírné služby křesťanských (a z těchto zejména potom asi té nejusedlejší a nejpropracovanější, tzv. katolické) církví v podobě tzv. svátostí, mohou být značnou částí společnosti ignorovány; -ale to je (patrně) i ten problém, že kdo jimi neprošel v dospělejším věku, nemůže posoudit ten rozdíl před" a po" (a ovšem, např. tzv svátost Eucharistie můžeme prožívat i každý den,..., a i u této zažívat zažívat jistý rozdíl před" a po".. :) )  )).


Zkouší, kolik vydržíte.


annnie
27. 03. 2022
Dát tip

:) :) :)


Nami 99
27. 03. 2022
Dát tip

Hezké vyprávění.


Kočkodan
27. 03. 2022
Dát tip Gora, gabi tá istá

Ještě lepší než náplasti s opičkami je Kočkodanovo pofoukání.


bixley
27. 03. 2022
Dát tip Gora

No právě! Do kostola nechodí, ale o Panne Márii sedembolestnej bude vedieť určite všetko!


Renáta, baba Ola do kostola nechodí, ale pokrstiť sa patrí, čo povedia ľudia... na to ja nehrám


gabi tá istá
27. 03. 2022
Dát tip Benetka

Bene, ja nieee, to baba Ola! :))) ale hej, čas od času


bixley
27. 03. 2022
Dát tip

Baba Ola ví všetko...


Benetka
27. 03. 2022
Dát tip

Eh! A kdo? Že!? Není čas od času manipulátor! Ruku na srdce... ;)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru