Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bílé noci

07. 04. 2022
11
11
437
Autor
Ijáček

Co člověk nepoznal, to nepostrádá,

co letmo zahlíd, to ho oddělá.

Tos mi tak jednou řekla "Mám tě ráda".

Bylas ten večer právě dospělá.

 

Noc byla, jak se říká, ještě mladá,

ne že by se v ní něco událo,

prostě jsi jenom řekla "Mám tě ráda".

Děkuju, Bože.

Já vím,

za málo.


11 názorů

dajakbol
14. 04. 2022
Dát tip Ijáček, Janina6

Janino, asi se neptáš mě, ale... 

Mezi jinak izometrickými a rytmicky ekvivalentními verši

Co člověk nepoznal, to nepostrádá

a

Co člověk nezná, ani nepostrádá

je rozdíl, který  síce cítí i laik, ale popsat a pojmenovat ho kolikrát neumí ani autor, ani zkušenější ba ani erudovaný  kritik. Ten rozdíl tkví v tom, že zatímco v prvním verši krom úvodního předrážkového taktu ("Co člověk") je ještě jeden předrážkový vnitroveršový ("to nepostrádá"), v druhém verši je předrážkový takt jen jeden, ten na začátku. A on předrážkový takt uvnitř verše je už docela nápadnou a příznakovou záležitostí. 

Víc o tom v mobilu nezvládnu, promiň.

 

 

 

 


Janina6
14. 04. 2022
Dát tip

Napadlo mě - pokud bys vážně chtěl vylepšovat rytmus v prvním verši - co třeba varianta

Co člověk nezná, ani nepostrádá

?


Janina6
14. 04. 2022
Dát tip

Skvělé.


dajakbol
14. 04. 2022
Dát tip

Alenko,

rozumím, ale pozor! - na nesnesitelnou lehkost psaní. To když (ve vázaném verši) člověk nabyde dojmu, že  schopnost suverénně organizovat veršový půdorys s ohledem na přízvuky a počet slabik v kombinaci s jistou slovesní potencí mu automaticky zajistí uměleckou legitimitu, neřku-li působivost. 


Alenakar
14. 04. 2022
Dát tip

dajakbole,

někdy ale stačí jen málo - slabika sem - slabika tam... Bílé noci by byly pro alexandrín krásně romantický námět.


dajakbol
13. 04. 2022
Dát tip

Alenko, ty verše mají od alexandrinu daleko. Jsou to regulérní  pětistopé jamby, metricky identické a rytmicky ekvivalentní. Není tam nic k čištění. Alespoň ne ohledně rozvrhnutí přízvuků. Snad jen první verš umístněním půlveršové pauzy před slabou pozici (lehkou dobu) připomíná závaznou pauzu alexandrinskou. Jinak je zde všechno - včetně toho prvního verše - v mezích pětistopého jambu a v mezích tradiční alternace jeho ženských (jedenáctislabičných) a mužských (desetislabičných) variant.


Alenakar
11. 04. 2022
Dát tip

Ijáčku,

já nevím, jestli si to uvědomuješ, ale tvoje verše mají velmi blízko k alexandrínu, kterým jsem donedávna psala a daly by se v alexandrín velmi snadno proměnit. Například:

 

Co člověk nepoznal, to ani nepostrádá,

co letmo zahlédl, byl možná pouhý klam...

Tak málo znám tvou tvář! Spíš  jenom tvoje záda.

Zas někam pospícháš, já stojím v davu sám.

 

Svádělo by mě to k napsání nějakého písňového textíku.


Ijáček
08. 04. 2022
Dát tip

Alenakar: Díky za tip, podle Dostojevského se to skutečně volnou asociací jmenuje a o rytmické nedokonalosti najmě prvního řádku vím. Zatím mne nenapadl lepší.


Alenakar
08. 04. 2022
Dát tip

První sloka by potřebovala jen trošku rytmicky vyčistit. Jinak se podobá lidové písničce a příjemně se čte. Třeba by zajímala i F. M. Dostojevského, autora "Bílých nocí". Tip.


také prosté a čisté, až dojemné*


Danny
07. 04. 2022
Dát tip

pěkně napsáno.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru