Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Prokletí . . . aneb i kapek je někdy příliš...

30. 05. 2002
14
0
2447
Autor
Kytička

Omlouvám se za tu blbůstku, ale vzpomněla jsem si na jednu příhodu v Praze, kdy mi to přišlo opravdu jako jedno malé prokletí... (pardon milý písmáčku...:) a vypadalo to, že Praha nás spolkne celá.... Ne, fakt jsem tam být nechtěla.... Nic proti, jen bylo to...uvidíte...až to jednou poznáte!

Chodí městem….,

                        ulicemi

Chodí spolu.

            A vlastně sami….

Chodí městem ... konec v nedohlednu ….

 

Začíná chlad… padá déšť… neustává…zima,

          už nemrholí…Kapky příliš rychle padají… a smějí se jim…

Ty kapky a oni dva….se smějí….

 

Všude zábava … nic nekončí….

                  Jen oni v záchvatu šílenství se prochází v dešti

(po Václaváku…)

 

Všichni někam spěchají… Je pozdní večer … Kam tak lidé spěchají?

 

A kapky

          …padají.

 

Začíná zima…., krutá a studená, možná jen ospalá a znavená….

                  Zábava nekončí…ale kapky … tak krutě padají….

A oni.

Sami v ulicích…

                 Tam v podsvětí….

Bloudí a hledají

            kde kapky smějí

zavřít víčka…


Noc je dlouhá … tak ospale dlouhá...

          A oni….

          Vědí, že jsou….prokletí, aspoň pro ni….

 

                                                           …Prokletí…

 

 

                                       … A kapky se tiše smějí….


Yfča
18. 03. 2003
Dát tip
*

Krel
03. 01. 2003
Dát tip
zajímavé...hůř uchopitelné...

k tomu bych taky měl co říct...co naděláš ?......

Kytička
18. 07. 2002
Dát tip
Dianka: Zažité... :-)))

Diana
05. 07. 2002
Dát tip
Hezké, Kytí

Kytička
25. 06. 2002
Dát tip
LaMouette: Jujky, a našla jsi bludný kořen, vid :-)))

LaMouette
21. 06. 2002
Dát tip
Kytíí..:-))) tohle znááám.. já bloudila zase lesem a .. a vůbec.. *

Sidonius
13. 06. 2002
Dát tip
První část navozuje anaforickým opakováním slova "chodí" určité zdání monotónnosti. Jakási počáteční uzavřenost vytvořená navíc neúplným rýmem (ulicemi - spolu sami) se otevírá do prostoru slovy "konec v nedohlednu"- tato slova otevírají prostor doširoka nejen svým významem, ale i svou formou (neboť boří předcházející náběh na pravidelnost). Druhá část je zdánlivě bez formy - pouze zdánlivě. Sepětí slov "začíná" a "zima", byť i jen počáteční hláskou, je díky jejich postavení přece znatelné (a také díky tomu že zde jiný záchytný bod není). Slovo "neustává" pak významem i grafickým postavením maně připomene "nedohledno" z předchozího verše. Poslední řádka (verš?) druhé části pak upomíná "kapkami" a "smíchem" na verš předchozí a slovy "oni dva" na první řádku prvního verše, kde byli naposledy zmíněni. Takto drží báseň pohromadě. A ovšem i rytmem, který je sice záměrně rozmělňován třítečkami a občas provede kotrmelec, aby se zamaskoval, ale přesto je přítomen (zpročátku -v první části -trochej, později kolísá). ...a tak dále. Myslím, že z formy jsem ukázal dost: báseň má jisté prvky soudržnosti, jsou však záměrně méně nápadné než u jiných prostých rýmovánek. Graficky se forma čím dále tím více rozpadá, tím více však ke konci přebírají vládu opakující se motivy (smích, oni, zima, kapky). Á propos: oni byli na začátku vlastně sami, ale ke konci je z nich již pár, neuvažuje je o každém zvlášť. Ta zima, ta zábava a ty kapky je sblížili a fakt, že "nic nekončí", který byl na začátku tak bezútěšný, se stává příjemným... Mimochodem, onen "pozdní večer" připomínající Máj to také dokazuje. Pravda, úplně na konci ty kapky překáží, a člověk mrzutý si neuvědomuje jejich zásluhu. Hledání místa, kde kapky smějí (výborná slovní hříčka) zavřít víčka, se může zdát jako prokletí. Stěží ale jako prokletí zlé. Jsou prokletí... pro ni nebo pro tu noc? Nevím, neznám tu atmosféru - neviděl jsem smějící se kapky když jsem se zároveň cítil prokletý. Ani s touhle básní ne. Ale věřím tomu, že autorka ano. Jinak by takovou věc těžko napsala: taková báseň potřebuje buďto profesionální zdatnost nebo dobrou inspiraci. To druhé zde již nacházím, to prvé zatím jen ve skrovné míře.

Imagine
13. 06. 2002
Dát tip
hmm, zvlastni, zajimave, krasne ***

Toxman
12. 06. 2002
Dát tip
A zase ty kapky... Konečně by mělo přijít zase pořádné :-))*

Kytička
12. 06. 2002
Dát tip
Petrita: Díky PS: To mi povídej..., zvlášt když člověk nemá kam jít....byly to fakt silné pocity...

Kytička
04. 06. 2002
Dát tip
Bacil: Děkují ...

Kytička
03. 06. 2002
Dát tip
Děkuji vám....

Bacil
03. 06. 2002
Dát tip
*

Dabi
01. 06. 2002
Dát tip
Zajímavá pocitovka...:)

galaxy
01. 06. 2002
Dát tip
:-)*

inari
01. 06. 2002
Dát tip
wow, tak tohle je tedy třída. Krásně náladové.*

suva
31. 05. 2002
Dát tip
Taky krásný, cítím přitom na patře malinko nahořklo, jako po polknutí černého piva, chutná, ale ta hořkost - a takové to je...

Hakan
31. 05. 2002
Dát tip
Jestli je tohle blbůstka, tak ta nejchytřejší blbůstka. Tip

Kytička
31. 05. 2002
Dát tip
Mockrát děkuji...

Hauský
31. 05. 2002
Dát tip
Annika tys tu mou představu vylepšila,Dík:-)

Armand
30. 05. 2002
Dát tip
prokletí tím prokletím :))

Albireo
30. 05. 2002
Dát tip
Moc se mi líbí, Kytí! *

Sofieee
30. 05. 2002
Dát tip Kytička
moc dobrej nápad...asi to bude špatnej příměr, ale něco podobnýho mě vždycky popadne v supermarketu...

Nuitík
30. 05. 2002
Dát tip
kap kap kap.... kape nám kohoutek...plechové ťuk ťuk celou noc.... "Tak si zavolejte instalatéra." moc hezky popsané..anooooo :o)*

Kytička
30. 05. 2002
Dát tip
Albireo: Kují.... Sofieee: Díky, bohužel to ani nebyl tak nápad, jako prožitek :-) začínám přemýšlet o tvých přožitkách v Supermáketech... Nuitík: Ohohoh, díky Nuitíííkůů, já ti dám instalatéra :-))), někdy ani on nic nezmůže :o)

Nuitík
30. 05. 2002
Dát tip
ale třeba přijde zrovinka nějaký fešný instalatéééér :o) Teda kdyby přišel k nám, asi by z toho stejně nic nebylo :o)))))

CIT
30. 05. 2002
Dát tip
... je líp se nenavrátit a jenom vzpomínat ...

Prokletí
30. 05. 2002
Dát tip
;o)))))))))))))))))))) m.

Hauský
30. 05. 2002
Dát tip
Je to krása a nevim proč mám chuť proběhnut se pořádnym liákem*

Annika
30. 05. 2002
Dát tip
Hausky, moja rec, taka krasna letna burka by nezaskodila :-)) t* ....s duhou na zaver.....

VVV
30. 05. 2002
Dát tip
Krásné.T.

ofčátko
30. 05. 2002
Dát tip
hihihi, tak tohle prožívám v Brně :o)))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru