Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Píseň o nejbližší vině (Jan Skácel)

14. 07. 2002
7
1
14578
Autor
Witch

Tuhle báseň napsal Jan Skácel, sláva proto NEPATŘÍ MNĚ! Každopádně je to jedna z nejhezčích věcí, jaké jsem kdy četla a tak vám ji předkládám, protože si myslím, že by se mohla líbit i vám... tak hezké počteníčko přeji

 

Je studánka a plná krve

a každý z ní už jednou pil

a někdo zabil moudivláčka

a kdosi strašně ublížil

 

A potom mu to bylo líto

a do dlaní tu vodu bral

a prohlížel ji proti světlu

a bál se, ale neubál.

 

A držel, ale neudržel,

tu vodu v prstech, bože můj,

a v prázdném lomu kámen lámal

a marně prosil kamenuj!

 

A držel, ale neudržel

a bál se, ale neubál

a studánka je plná krve

a každý u ní jednou stál.


1 názor

kapitan
22. 11. 2007
Dát tip
Skácela mám rád...

ashentree
03. 03. 2005
Dát tip
Skácel je pro mě základ chodím na jeho hrob pro pochopení... víš, takový ten pocit, že Ti aspoň někdo rozumí chtěl bych zažít smutno je nějak :/ ****t pro Skácela i pro Tebe nejvíc, že jsi ho sem vybrala...

synáček
02. 03. 2005
Dát tip
Byla jsi nyní několikrát u mne a tak mi to nedalo a musel jsem si Tě připomenout, abych zjistil, kdeže ses tam tak najednou vzala… vzpomněl jsem si rychle… a celou Tvou Prý to tak mělo být jsem přečetl si znovu… (a znovu mi připadala krásná) a při tom mě do očí uhodil Tvůj Skácel… Je to velmi zvláštní náhoda… Včera jsem se odhodlal k tomu, abych si nechal vystavit novou legitimaci do knihovny, jelikož jsem tu původní někde založil a už tak asi dva roky ji „hledám“ (jinak jsem docela pořádnej člověk) a přinesl jsem si domu první (znovuvypůjčenou) věc: J.S. Květy z nahořklého dřeva. Na st. 116 jsem skončil právě s básní Píseň o nejbližší vině… a nemohl jsem dál… Naplnilo mě totiž něco velmi podobného, co přinutilo Tebe udělat tento čin grorifikovaný chválou… Ano… i já jsem měl včera pocit, že je to ta nejkrásnější báseň kterou jsem kdy četl… a taky takový pocit, že po Skácelovi je možná ještě dovoleno psát poezii krásnou… ovšem s vědomím, že to nekrásnější z poezie je právě Skácelem už napsáno…

Witch
02. 03. 2005
Dát tip
jsou vzkazy milý, krásný a vzkazy, kterým nejde moc říct.. a to je asi ten tvůj. Moc ti za něj děkuju... a myslim, že máš pravdu, o tý nejkrásnější poezii a Skácelovi a taky myslim, že tu svou poslední báseň smažu, nepřipadá mi, že by zrovna tady bylo její místo... no nevim tak přeju ještě hodně hezkých náhod a krásnej den, W.

synáček
02. 03. 2005
Dát tip
Opakuji znovu, že ta Tvá poslední je krásná... ale jak s ní naložíš... je pochopitelně jen a jen věc Tvoje... I Tobě krásné... všechno... P

_Psyché_
02. 03. 2005
Dát tip
je tak nádherná.... Skácel byl tak nádherný.....

Abyss
10. 07. 2004
Dát tip
jee tuhle mam v pameti... tak dlouho... a tolik let si nemuzu vzpomenout na nazev!

já si s chutí přečtu Nerudu! Neruda, to nebyla jenom vlastenčenecká poezie! (i když z největší části ano - poplatné své době), ale byly tu i jiné - třeba "Jako do skoku","Ballada Hellgolandská" nebo "Legenda indická" ... rozhodně bych Nerudu nepodceňoval, tím nechci říct, že by mi byl pupkem mého těla!

hurvinek
05. 08. 2003
Dát tip
tu znam a tip ti dam jen uz za jeji propagaci

No, po pár letech mi Skácel přišel takovej... no, uslintanej a uslzenej. To Neruda byl pane chlapák, kam na něj tyhle mužů stíny... Ale děti by to asi nezajímalo :-))

Witch
22. 07. 2003
Dát tip
Ingastatlatla: Jaká by jsi asi připadala ty jemu....? A zájem necháme na dětech, oni už si s tím poradí.

Hm, on mě pár let nečet. A neadoroval. A o děti se klidně budu sázet.

Witch
22. 07. 2003
Dát tip
:o))

Aknel
17. 03. 2003
Dát tip
qůli Skácelovi se snad naučím některé verše nazpaměť! Já, hlava děravá... :c) *@*

Seregil
02. 12. 2002
Dát tip
tak, tak... tip studanko diky...

studanka
01. 12. 2002
Dát tip
No jo, Skácel je Skácel...

hurvinek
25. 11. 2002
Dát tip
muzu pujcit traktor

j_i_r_i_k
12. 11. 2002
Dát tip
Díky, že tu je... Mám ji moc rád... Moc milé ji tu najít... Dík.

Toxman
19. 08. 2002
Dát tip
Lyryk: "básník zde říká, že každý je alespoň "jednou" postaven před vinu, úžasné zjištění, žádné řešení, jen úděl a marnost... " A báseň musí nutně něco vyřešit ? Obávám se, že básneň není matematika a tudíž není nutnou podmínkou aby hledala řešení. Tím Ti neberu názor, že Ti nezní, ale rozhodně bych nenapsal "říkačka pro dítka" :o)

Lyryk
19. 08. 2002
Dát tip
Tox: snad uneseš jednu hloupou nadsázku konkurenta .-)))

Toxman
19. 08. 2002
Dát tip
Lyryk: Jasně, že unesu. Hoď do pytle co se vejde, vemu si na to vozík :o))).

Toxman
19. 08. 2002
Dát tip
Raději trosku větší :)

bogart
07. 08. 2002
Dát tip
tak to čtu znovu a znovu - oprava, omluva: VELKÝ BÁSNÍK! vnitřní rozpřáhnutí je úžasné. samozřejmě, že metodika je poplatná době. Ale přínos, naplnění mošničky toho čemu říkat báseň po okraj. Přehodnocení a omluva - ještě jednou za mou aroganci.

Witch
07. 08. 2002
Dát tip
ty bláho! no, bogarte, to chtělo odvahu - DÍKY nejen za ní přeju krásnej den W.

Houbatec
07. 08. 2002
Dát tip
bogart: přidávám se k witch.

Houbatec
01. 08. 2002
Dát tip
Bože, ten Skácel, úsporný, hlubokomyslný a někdy dost náročný autor mě fascinuje svými silnými obrazy - nesouhlasím s Lyrykem.

Lyryk
01. 08. 2002
Dát tip
koukám, že ideologie prostřednictvím básně je stále lákavá básník zde říká, že každý je alespoň "jednou" postaven před vinu, úžasné zjištění, žádné řešení, jen úděl a marnost... snad tón něhy, který laskavě vyvěrá z básně (písně) má být náznakem správného (ideálního) přístupu při tomto postoji ke světu... kdo si dnes s napětím a chutí přečte Nerudu a přesto nikdo nepopírá, že byl a stále je básník, Skácel taktéž, někomu stále ještě zní, mně nezní, říká mi málo, jeho obnažená podstata redukovaného bytí mi nenabíjí vědomí ani city... tímto jej nikomu neberu, ale jen vysvětluji co již nepřijímám .-)

Witch
01. 08. 2002
Dát tip
Lyryk: díky za vysvětlení názoru... musím uznat, že částečně máš pravdu, ale mě se to stejně pořád dotýká a kdykoli si to přečtu, tak mě to stejně zasáhne... o lásce se taky mluví pořád dokola a pořád je to aktuální... takže díky a měj se ¤ W.

Houbatec
01. 08. 2002
Dát tip
Lyryk: Díky za vysvětlení Tvého postoje ke Skácelovi, a to i přesto že se naše názory dost rozcházejí. Možná je to věc vývoje a za nějaký ten rok mě Skácel už také nedokáže tolik dát - možná. Já jsem u této básně žádný ideologický podtón nezaznamenal - až teď, ale to je spíše otázka úhlu pohledu. Když čtu Skácelovi básně, tak v nich nehledám za každou cenu myšlenkové poselství, ale nechám je volně plynout a na chvíli se nechám strhnout vnitřními obrazy a pocity… Některé jeho básně jako bych vnímal všemi smysly. Například: Krátký popis léta Požáry Ze čtyř stran hoří léto Omamně kvetou akátové háje zelená duše vína doutná na vinicích krvácí vlčí máky v obilí Přichází tma a po stříbrném mostě kráčí luna Svět je jak chleba vytažený z pece a noc ujídá

Bernadeta
01. 08. 2002
Dát tip
Tak nějak..... vnímám všecko spíš citem než rozumem, nechat to plynout a jenom poslouchat, jak to šplouchá a nechat se těmi vlnami omývat...

Semeno
29. 07. 2002
Dát tip
Tak teda Skácela jsem ještě nečetlo, ale určitě začnu. !!

Toxman
24. 07. 2002
Dát tip
Jako (asi pomalu už tradičně :) se s Lyrikem neshodnu. Napsat něco jednoduše, se silnou myšlenkou a přitom takhle krásně je, dle mého názoru, opravdové umění, neboť se snaží pochopit a přiblížit tomu druhému...

xtermik
16. 07. 2002
Dát tip
Asi nebudu tipovat někoho, kdo to nepotřebuje, protože je jasné, že je to dokonalost sama. Nicméně Moc pěkné !

bogart
15. 07. 2002
Dát tip
jo - proto si lidi myslej že je poezie akorát pro děti, psy a teplouše

Print
15. 07. 2002
Dát tip
Senzační!:-)*! Miluju Skácela...!!!!***:-)

Witch
15. 07. 2002
Dát tip
nonono, aby vám z toho náhodou neupadla hlava.... mě to prostě před několika lety dostalo a stejně tak se to může dneska líbit jiným...

Bernadeta
15. 07. 2002
Dát tip
Tahle básnička mne dostala asi před půl rokem, když jsem ji poprvé četla... od té doby jsem ji napsala skoro všem svým přátelům, které mám ráda... dík, že je tady, tip pro pana Skácela!

Bulvena
14. 07. 2002
Dát tip
l super Tip* pro Jana Skácela

Lyryk
14. 07. 2002
Dát tip
relativně zdařilá říkačka pro dítka, a poezie šla dál... .-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru