Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ako sa stará o kriticky ohrozeného tvorčeka?

02. 08. 2002
0
0
1977
Autor
Sýkorka

Viem - nepatrí to do upútavok, ale.... Je tu nejaký zoológ?

Ahoj všetci Písmáci,

 

potrebujem radu. Môj synovec si priniesol z výletu malinkú jašteričku, vlastne je to plaz z čeľade scinkovité - krátkonôžka štíhla. Má 5 cm a je to kriticky ohrozený plaz (najmenší v bývalej ČSSR :o) ). Keďže v Bratislave a okolí pre ňu nie sú vhodné podmienky (nevhodný biotop) a cestovať na východ v dohľadnej dobe nebudeme, potrebujem radu, ako tohoto malého tvorčeka v zajatí uchrániť.

 

Momentálne sa o ňu starám 2 dni. Prvé bola celkom čulá, ale odkedy sme jej prerábali akvárium, hrozne sa bojí. Stále je len zalezená pod kameňom a už ani nežerie. Prvé dni útočila na šunku, ktorú sme mali pripevnenú na šnúrku a mykali sme ňou - Scinky (jej meno) je dravec a útočila na ňu a aj ju jedla a dnes nič. Skúšali sme aj vodné červíky aké sa kupujú rybám - tie nejedla, ale chodila sa na ne dívať do jazierka...

 

Potrebuje také mini zvieratko často papať?

Je normálne, keď je stále ukrytá?

Potrebujeme na ňu stále svietiť lampou (asi potrebuje teplo, ale do akej miery) ?

Vieme, že papá drobné mäkkýše a červy... Kde ich nájdem? Skúšala som jej nachytať pavúky - aj tými sa živí, ale v BA prší a všetky sú zalezené. Napadlo mi aj dať jej dážďovku - ale dážďovka je trikrát väčšia než Scinky....

 

Ak môžte, pomôžte mi toto maličké zvieratko zachrániť pred uhynutím. Môj synovec urobil chybu a ja nechcem, aby na ňu Scinky doplatil/a....

 

Máte doma jašteričku? Ako sa o ňu staráte?

 

Sýkorka.

 

PS:

Ešte - má akvárium, dosť veľké, dali sme jej tam mach, hlinu, piesok, skaly, listy a trávu a misku s vodou (je upravená ako malinké jazierko - sú v nej kamene)....


Prokletí
29. 04. 2003
Dát tip
Tak už si běhá po ještěrčím nebiku a je jí dobře. Ať je i Vám všem ;o) m.

alina
26. 04. 2003
Dát tip
Chuděrka! Ale i tak jí bylo určitě těch 8 měsíců u vás dobře! A je moc fajn, že ste se o ní starali!!!!!!!! Vypadala předtím nějak nemocně??? Možná jsi jí měla zkusit odnést k veterináři, aby zjistil, na co umřela. Nesmutni! Hladííím! *o*

Sýkorka
26. 04. 2003
Dát tip
Ďakujem. Vieš, vôbec nevyzerala chorá, deň pred tým dokonca lovila cvrčky. Iba večer bola trošku malátna, stále sedela na šiške, mysleli sme si, že je najedená.... S tým veterinárom máš pravdu, nenapadlo mi to. Teraz je pochovaná v lesíku, má hrobček zo zápalkovej škatuľky a posadili sme naň ďatelinu.... Ešte raz díky, za záujem, za všetko. Si milá. Aj Prokletí...

Sýkorka
25. 04. 2003
Dát tip
Mám smutnú správu. Moja Sciky uhynula v utorok ráno.... Nevieme prečo. Je mi z toho smutno... S.

Sýkorka
25. 04. 2003
Dát tip
Hmm, prežila iba 8 mesiacov...

Sýkorka
20. 12. 2002
Dát tip
Ahojky :o) Scinky sa má dobre, veľmi povyrástla, aj keď je stále maličká. Nepodarilo sa nám ju vrátiť do lesa. Tak sme jej aspoň rozšírili akvárium. Predstavte si, že už dokáže papať cvrčky! Také menšie, ale chutia jej. Jeden cvrček jej tak naplní bruško, že jej to stačí na celý týždeň. Je strašne milá a už sa nás skoro nebojí. A má nové zelené bruško /pred nedávnom zvliekala :o)/. Veselé Vianoce dobrí ľudkovia :o). Silvinka

Sýkorka
20. 12. 2002
Dát tip
a ešte - Prokletí, ako svietiš teraz v zime hadovi?

alina
20. 12. 2002
Dát tip
Sýkorenkooo :o) to je fajn. Scinky je u vás určitě moc dobře, když má takové pečlivé a laskavé opatrovatele! ..... jen ty cvrčky - brrr- ty bych teda fakt mít nemusela ;). To já zas rozhrabávala v pondělí první napadaný snížek, abych ještě morčátku donesla pár stébélek jeho milované travičky .... toho času téměř mražené :o)) Inu každý "zvířátkový člověk" má svoje radosti a ujetosti :o)) Krásné vánoce Sýkorko, a Scinky ode mě podrbej na tlapičce, ju? :)) *o*

Prokletí
20. 12. 2002
Dát tip
Sýkorko ahojky ;o) Těší mě, že se má scinky dobře. Hádkovi svítím stejně, protože když je doma, bude doma stejně teplo. Ale oproti létu někdy nechávám i přes noc, aby nevychladla ;o) pápá a krásné svátky celé vaší rodině i zvířátkům ;o) Mějme se rádi, lidikové ;o) m.

alina
16. 08. 2002
Dát tip
Jejda, já tohle avízko v rámci dovolenkového těkání úplně prošvihla! To je milé! Doufám, že Scinky se má nadále dobře ...jen doufám, že pokud jste ji už vypustili, dali jste jí do baťůžku nafukovací kruh, holinky a pláštěnku ... teď by se jí docela mohly hodit :o)). Až bude něco nového, určitě napiš. *o* a.

Prokletí
11. 08. 2002
Dát tip
Báječné, je skvělé, že Scinky se má skvěle ;o) A s tím přílišným zvyknutím si je to asi pavda, ačkoli chápu, že nebude to veselé loučení. Mějte se u Vás moc krásně, jak lidičky tak zvížátka ;o)))))))) m.

Sýkorka
10. 08. 2002
Dát tip
Ahoj Prokletí a Alina :o))) bola som týždeň preč a tak som sa nedostala na internet. Zatiaľ sa naši starali o Scinky a stalo sa veľa pozitívnych vecí :o). Ste milí, že ste sem napísali svoje rady. Scinky sa má dobre, zašla som za zvieratkodoktorom a ten mi poradil :o))). Scinky potrebuje teplo, ale iba ak je príliš zima a v noci, tak sme jej kúpili lampičku. Poradili nám, že scinky sú dravé plazy, ktoré si sami uregulujú, čo zjedia - stačí 1 - 3 muchy denne, sama sa rozhodne, či ju zožerie. Papá ako veľký dravec - odporučil nám chytať jej hmyz. Večer svietime v kuchyni a keď je nejaká muška, pavúk, či iný hmyz dostatočne malý, chytíme ho pre Scinky. Je hrozne dravá - väčšinou sa mucha ani nestihne pripraviť na uletenie a Scinky ju zožerie. Už aj behá po akváriu a predstavte si - prestala sa báť :o)), zvykla si na naše rozprávanie. Ešte sa schová, keď zistí, že sme príliš blízko, ale keď nás bezprostredne necíti/nevidí, behá po svojom novom domove, prelieza mach, kúpe sa v jazierku a vyhrieva sa na kameňoch. Urobila si strašne veľa rôznych chodbičiek a v jednej má muchy, ktoré nedokázala zjesť naraz a pomaly z nich ujedá. Pokiaľ si sama muchu neuloví, nezje ju. Máme z nej radosť, aj keď si stále myslím, že v prírode by jej bolo lepšie. Ak stihneme, vrátime ju do lesa, odkiaľ ju synovec priniesol (Kováčovské vrchy, ďaleko od Bratislavy) do konca leta. Ak sa nebude dať, zverolekár to neodporučil robiť neskôr, vraj si príliš zvykne a nemusela by prežiť. ďakujem vám, a budem o Scinky ešte písať :o))). MVR!

Prokletí
04. 08. 2002
Dát tip
alí, ona blbne porát, plazí se po květináči u stropu, ve kterém je žárofka schovaná a pak padá hluboko dolů, přičemž strhává vše kolem s sebou ;o) A spálila se párkrát, ani nevím ;o)) Sýkorko, buď, prosím, tak hodná, dej nám vědět, jak to dopadlo ;o))))) Pá m.-

alina
03. 08. 2002
Dát tip
Taky bych to viděla nejlépe na to jít se poradit do ZOO, nebo tam alespoň poprosit o kontakt na nějakého zvířátkologa z tohoto oboru. Tihle lidičkové bývají sympaticky praštění a nesmírně nadšení a obětaví! Nemám představu jak často může baštit, ale řekla bych, že tak maximálně 1x týdně ... ale to jen teoretizuju! Držím Scinky i Tobě palečky. A dej vědět, až se něco víc dozvíte. Zajímá mě to!!!! Proklíí :o)))) - a kolipa krát už si Hérunka popálila ťapinku o žárofku??????? *o*

Prokletí
02. 08. 2002
Dát tip
Máme doma hada... řeknu to dle něj, ale nevím, esi to pásne ;o) Nejlepší bude možná zajít za nějakým panem zvířatodoktorem. Svítit stačí jen v noci, teď v létě stačí vzdušné teplo. Hlavně vysoko od povrchu, aby nelezla po žárovce, zvířátka jsou někdy pitomoučká a popálí si ťapinku ;o) Nejlepší bude pan zvířetodoktor, bu´d Vám řekne, jak se o ni starat nebo ji předá někomu, u koho to zvládne ;o)))) Držím palec ;o) m. Že se schovává je normální - nové prostředí. Žížalka jde normálně pokrájet, ve zveráku se dají koupit i cvrčci na papání, ale nevím, jestli už je dost velká, bay je zdlábla. A ohledně papání... ne aby toho bylo tolik, že něco nechá, přežraná ještěrka se dobře nemá, plazi jsou schopní i měsíc hladovět. ;o))))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru