Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

- trable s Vieweghem -

Výběr: Wopi, Albireo, hermit
29. 10. 2002
23
0
5256

* * *

 

"Tomu neuvěříš!!" Přiběhla ke mně udýchaná kámoška, když jsem stála před školou a vykuřovala před ranním vyučováním.

"Tomu FAKT neuvěříš!" Zdůraznila svá předchozí slova.

"Víš, kdo k nám přijede příští tejden na besedu?" Zeptala se přestože musela vědět, že odpověď znát nebudu.

"Ne - to nevim," řekla jsem.

"Ten - ten spisovatel, víš s těma brejličkama, je docela mladej, víš, ten - jak mu natočili ty filmy - ty léta a tak…"

"Nemyslíš náhodou Viewegha?"

"Jo -jo - to bude von. To je skvělý, ne?" Zářily jí oči.

"Co je na tom skvělýho?" Zeptala jsem se.

"No, že přijede, ne?" Podivila se mému klidu.

"A o čem tu chce besedovat?" Zajímalo mě.

"No - prostě přijede a pokecáme s ním, ne?" V obličeji měla takový ten tázavě prosebný výraz a na čele se jí rýsovaly horizontální vrásky.

"Pokecat? A o čem asi?"

"Ježiši, proč seš taková!? Aspoň tu bude nějaký to vzrůšo! Dyť je to známej člověk," dořekla a poprosila o cígo.

"Na. Sklidni si hormóny, budeš je ještě potřebovat," usmála jsem se.

 

* * *

 

"Táto?" Volala jsem do prázdna v hale našeho domu.

"Táto?" Nic. Ticho. Neozýval se a tak jsem vyšla do patra podívat se, jestli není náhodou v pracovně.

Otec seděl před svou oblíbenou velkou skartovačkou se štosem papírů. Tohle dělal vždycky, když se potřeboval uklidnit. Všichni kolem chodili relaxovat na ryby, ale otec si pořídil skartovačku.

"Tati?" Pokusila jsem se mu pokud možno nerušeně oznámit, že v místnosti není sám.

"Stalo se něco?" Zeptal se aniž by se otočil mým směrem.

"Chtěla bych jít do kina, tati," šeptla jsem s obavami, aby nevyletěl. Uměl se rozzuřit, když chtěl. Zvláště ve své pracovně, kam nikoho nikdy nepouštěl.

"Co ti v tom brání?" Divil se mému přání a dál jen bral jeden list za druhým (a pečlivě si před každým olízl prst) a zíral na hrdlo skartovačky.

"Je konec měsíce, tati," naznačila jsem absenci posledního kapesného.

"Co si myslíš o Vieweghovi?" Zeptal se, aniž by reagoval na to, co jsem řekla.

"Nic," odpověděla jsem.

"NIC?" Zvrásčil svůj obličej a stočil ho směrem ke mně.

"MÁŠ VŮBEC PŘEDSTAVU, NA KOHO SE TĚ TU PTÁM?" Tázal se vážným hlasem.

"Jo - na toho nejprodávanějšího českýho spisovatele, co kdy žil. Příští týden má u nás ve škole čtení," pozvedla jsem ramena nad touto pro mě nedůležitou informací.

"Jak ho vůbec můžou pustit na vaše výběrové gymnázium?? A co tam bude dělat? Rozdávat třešně??" Zajímal se s nehranou hrůzou v obličeji.

"Bude předčítat nějaký svý povídky nebo co já vím," já na to.

"Bude vám předčítat ledatak svý levičácký kecy!" Zaječel hystericky. Papíry se nějak zasekly ve skartovačce a ta začala vydávat strašné zvuky.

"Tati, víš, chtěla bych jí dneska toho kina," zopakovala jsem mu důvod svého příchodu do pracovny začala litovat své zmínky o nějakém čtení.

"Tvoje generace je tak nezodpovědná! Měli byste se stydět! Takhle si nevážit tvrdě vymožený svobody, to kdybys zažila, co já jsem zažil…"

"To stačí táto," přerušila jsem ho a otočila se k odchodu z místnosti, když v tom zařval.

"Do prdele, do prdele, do prdele!!" Křičel a já viděla jeho ruku uvízlou v hrdle mašiny a kolem listy papírů potřísněné krví.

Vzala jsem sluchátko a zavolala okamžitě sanitku.

"Já ti říkala, že si máš koupit ten novej typ s tou bezpečnostní pojistkou," vyčítala jsem mu.

Ukazováček se mi podařilo vytáhnout celý, ale prostředníček mu tam uvázl po délku celého nehtu. Na pohotovost ho vezli i s jeho masožravou skartovačkou.

 

* * *

 

"Víš, co se stalo? Tomu neuvěříš!!" Přilítla za mnou po týdnu kámoška, když jsem zrovna -jako každé školní ráno - kouřila před školou.

"Ne - nevim," řekla jsem popravdě.

"Představ si - šláp mi na nohu a řek promiň!" Zajásala.

"Viewegh?"

"Jo - jo, to bude von, ten spisovatel."

"Máš snad erotogenní zóny na chodidlech nebo co?" Podivila jsem se.

"No," zarazila se, "nestává se přeci každej den, aby ti někdo tak slavnej šláp na nohu a navíc se omluvil, ne??" Řekla.

"Jo, to asi jo," dala jsem jí za pravdu.

"Dáš si?" Vytáhla jsem krabičku kamelek z bundy a nabídla.

"Jo, že váháš."

 

* * *

 

"Kdybych ho někde potkal, vrazil bych mu takovou, že by ho vlastní matka nepoznala," notoval si můj otec cestou do Prahy pár dní potom, co mu přišili zpátky půl centimetru jeho prostředníčku nebo spíš jeho část.

"Mám hlad táto," řekla jsem.

"Udělalas mi radost, že jsi na to čtení nešla," pronesl a v jeho hlase byla téměř hmatatelná otcovská hrdost.

"Můžem někde zastavit na jídle?" Zeptala jsem se důrazněji. Nezmínila jsem se tátovi, že na to čtení jsem nešla jen proto, že mě teď bere hlavně Miller a Buk. To by táta nepochopil - to by mě snad radši zabil.

"Jo, proč ne. Třeba tady." Ukázal rukou vlevo a řekl řidiči, aby zastavil.

Vešli jsme do opravdu pěkné restaurace někde na nábřeží. Číšník nás usadil až na druhé straně místnosti, v rohu, takže jsme měli vynikající rozhled.

Otec si objednal těstoviny, jediné jídlo z celého menu, které mohl jíst jen jednou rukou. A já si dala kuře po peruánsku nebo něco na ten způsob.

Byli jsme uprostřed hovoru na téma mé budoucí vysokoškolské vzdělání přitom čekání na jídlo, když zrovna vešel pan spisovatel. V tu chvíli jsem uvěřila frázi, že svět je malý. Otec si všiml mého výrazu a podíval se ke dveřím. Nepřítel mého otce č.1 s nějakou ženou usedli vedle nás do druhého rohu místnosti, takže jsme na ně dobře viděli. Polil mě studený pot, netušila jsem, čeho je můj otec schopen.

Přivolal číšníka.

"Můžu se vás na něco zeptat?" Zeptal se vážně.

"Jistě pane," usmálo se to mládě.

"Ten pán v rohu," šeptal a jedním očkem nenápadně hodil směrem do druhého rohu, "to je ten spisovatel Viewegh, že ano?"

"Ano, to je on." V očích mého otce byly již znatelné jiskry vzrušení, můj otec se zapřel zdravou rukou o stůl, aby mohl vstát, když v tom číšník pokračoval:

"Je to fakticky drsňák, pane…,"

"co tím máte na mysli?" přerušil ho můj otec

"na vlastní voči sem viděl, jak tu před pár týdny na ulici plný lidí zbušil jednoho týpka tak, že pro něj musela přijet sanita, pane," řekl.

Můj otec povolil ruku a zpátky se uvolněně usadil zpátky do židle. Pravděpodobně usoudil, že jednou rukou by nemusel na spisovatelovo vymakané tělo stačit. Díkybohu.

"Budete si ještě něco přát, pane?" Optal se mladík.

"Myslím, že zaplatíme."

 

 

* * *


Carrie
29. 04. 2003
Dát tip
jsem si chvíli myslela, že Viewegh bude ten její fotřík, jak ho tak popisuješ s tou skartovačkou :-)))) tip

VT
09. 04. 2003
Dát tip
Moc dobře se to četlo..a to bude tím, že je to dobře napsané Tip

ulita
13. 02. 2003
Dát tip
trochu mi chybí výranější pointa, ale jinak je to přesně to, na co mám dneska náladu...:)

bbb
13. 02. 2003
Dát tip
*

jo - tak nějak to mělo být. nikdo neni takovej nebo onakej:-)

uranium
29. 11. 2002
Dát tip
Tak jsem to sna dpochopil i dobře :o)

uranium
28. 11. 2002
Dát tip
Mozart: No já si mylsím že to je chyba žes nic nečetl, protože pak seš trošku jako tá kámoška od K. nevíš sice co je zač,a le názor máš.. Mimochodem, Názory na vraždu jsou hodně dobrý. Je pravda že odmítat Viewegha patří k dobrému tónu u kavárenských pseudointelektuálů. A to neříkám že ho obdivuju, taky si myslím že to jde s jeho tvorbou z kopce, ale podle mě má nápady, má talent, umí skvěle pozorovat, je vtipnej, bohužel jke taky celekm nesnesitelně zahleděnej do sebe. NA této povídce se mě líbí, že vlastně (pokud jsme to dobře pochopil) zesměšňuje jednostarnný pohled. On ani Viewegh, totiž není černej nebo bílej...........

uranium
28. 11. 2002
Dát tip
jo a taky TIP

Twardowski
26. 11. 2002
Dát tip
:-))

pampelin
13. 11. 2002
Dát tip
Je to....jako kdyby to napsal Viewegh.... (o téhle kritice si mysli co chceš:)) P.

m11
04. 11. 2002
Dát tip
t

Print
04. 11. 2002
Dát tip
:-*)

Endif
04. 11. 2002
Dát tip
Jelikož pan V. je solidní řemeslník, je docela trefné, že se stal obětí solidního řemesla :) Mám ovšem dojem, že přestřelky otec-dcera jsem od tebe četl už lepší.

Paranoicus
03. 11. 2002
Dát tip
Mozart: Já zas vím, že nejsem Viewegh ... <smajlikh/>.

Mozart
02. 11. 2002
Dát tip
jde to... s V. jsem četl jakýsi rozhovor a on tam říkal, že ví, ŽE NENÍ TOLSTOJ ...a pak ještě něco, co si už nepamatuji. každopádně mě utvrdil v tom, že to, že jsem od něj nic nečetl mě trápit nemusí.

hermit
01. 11. 2002
Dát tip
dobře napsaný, dobře.... :-) tip a za styl v :-)

clovrdik
31. 10. 2002
Dát tip
:-))) pobavilo mě to :-)) dík za to a TIP :-)

JASAN
30. 10. 2002
Dát tip
A ten Viewegh opravdu existuje, nebo sis ho vymyslela?

gd
30. 10. 2002
Dát tip
radost> na to zapomeň, literatura není žádná charita, ale byznys jako každej jinej. máš prachy, budeš spisovatel, nemáš, utřeš hubu. chudý děti maj makat ve fabrice a ne si válet prdel na kurzu tvůrčího psaní - muset přece podporovat svý zasloužilý rodiče!!!

Radost
30. 10. 2002
Dát tip
gd: a sakra, a já si celej život myslel, že svět je krásný a bezpečný místo a že pracovat není potřeba, že všechno budou dělat počítače a že zrovna gd je prototyp nového českéhé heroje a že sluneční hodiny fungujou díky přitažlivosti měsíce!

Ticha_duse
30. 10. 2002
Dát tip
dobré...... :o))

aRmida
29. 10. 2002
Dát tip
dobře napsané ... chudák viewegh, to si snad ani on nezaslouží...:-)

Josefk
29. 10. 2002
Dát tip
je to ...lehké, odlehčené,drastické :-) bezva

gd
29. 10. 2002
Dát tip
Zase tam někde byla nějaká ta gramatická chybička, ale už sám nevím kde, to je fuk. Nechceš na Škvoreckýho gympl pro bohatý děti, budoucí spisovatele nebo spíš telata? Viewegh tam přednáší svý rozumy!!! Taky nabízej hodně drahý kurzy tvůrčího psaní, ty na to máš! Nebo otec? Chacha, jsem dneska vtipnej, už to přešlo. Tip.

Joohankaa
29. 10. 2002
Dát tip
Dobrý. Hodně dobrý. *

Bloud
29. 10. 2002
Dát tip
aRmida: Poněkud nechápu tvojí poznámku - co si Viewegh nezaslouží? Ta povídka není přece o něm, ale o tom, jak na něj různí lidé reagují, jak vypadá jeho image, ne on sám. Toto je ovšem vystiženo velmi dobře...

gd: že bych je tam ty bohatý děcka i s fífkem jako učila psát si myslel? :-))

gd
29. 10. 2002
Dát tip
to vůbec není blbej nápad!! ale půjdu tam já!!! platěj asi dobře, to školný je dost nehorázný!! chacha, budu bohatej!!! to si nakoupím drog!!!!!

hovno, to byl můj nápad... tebe tam protlačím až po mý kariéře..!

gd
29. 10. 2002
Dát tip
ale já jsem tě inspiroval, to není fér. no jo, život nikdy není fér. tak si ty spratky užij. ale nejdřív si přečti výchovu dívek v čechách, ať víš, do čeho jdeš. budou tě oblejtal nadržený studentky... co lesbická láska?

su moderní člověk... žádný prasečinky mi nejsou cizí... :)

gd
29. 10. 2002
Dát tip
spanking, piss, klystýrek... není nad lásku v té jediné správné podobě... jo a když tak čtu to su... ty jsi z moravy? všiml jsem si, že píšeš místo prolézačky prolízačky, to dělaj v brně...

nééésu.. já je jen děsně miluju:-)

fungus2
29. 10. 2002
Dát tip
solidně nadprůměrně napsané!

Pavson
29. 10. 2002
Dát tip
nemůžu si pomoci, už jsem od tebe četl lepší a vzhledem ke tvým nesporným kvalitám, člověk od tebe musí čekat jen to nejlepší.

Radost
29. 10. 2002
Dát tip
jo, je to vtipný... ale ten konec je takovej neslanej, nemastnej... nedoprošuju se rovnou krve, ale je to takový (rozpačitý) každopádně až budete s gd velký učitelé na "literární" škole pro bohatý děti, doufám, že se ukáže vaše prává, tedy Jánošíkovská povaha a budete konečně podporovat chudý bezmocný, co se nemůžou domoct svého práva na dobrou literaturu....:))

Wopi
29. 10. 2002
Dát tip
mně to přijde slaný a mastný dost... tuhle jsem jedl v jídelně něco přemaštěnýho a pak mi bylo zbytečně blbě :)

Jeanne
29. 10. 2002
Dát tip
dobrý, čtivý *Tipík

des_te_meer
29. 10. 2002
Dát tip
:) peknee*

Marthin
28. 10. 2002
Dát tip
Hmmm..tak nějak nic..voda plyne..

zoo
27. 10. 2002
Dát tip
Brý... :-))) * Jakkoli, možná podobně jako Wopi, nesouhlasím s náplní, ale to je nepodstatný, forma je převýtečná.

Wopi
26. 10. 2002
Dát tip
až na drobný výhrady... moc pěkný

Katerina
26. 10. 2002
Dát tip
masožravá skartovačka :-))) - postava otce nemá chybu!!!

Albireo
26. 10. 2002
Dát tip
Bezvadný, Konstance! Ť+V

jaký?

Wopi
26. 10. 2002
Dát tip
nepodstatný :) naprosto nepodstatný :))

Lyryk
26. 10. 2002
Dát tip
hihihi.-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru