Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

čtyřicet jedna

Výběr: hermit, Pája
05. 11. 2002
11
0
1569
Autor
čtyřicet

a to už je opravdu všechno.

 

čtyřicet jedna

 

název čtyřicet  v záhlaví se zdá být naprosto jednoznačný a jasný: sbírka  obsahuje čtyřicet číslovaných básní. navíc ji autor  začal psát krátce po čtyřicátých narozeninách a dokončil krátce před narozeninami jednačtyřicátými. takže žádná záhada, ani pokud se týká podnětu, ze kterého  sbírka vzešla. u příležitosti čtyřicítky provedl autor bilanci života. a tečka.

autorovi  ale  je sebeanalýza protivná, namísto odhalování  nitra se raději  balí do dalších a dalších  převleků a masek. kdo je vlastně autor sbírky? tulák? mystik? pastevec? beduín? obyvatel města či pouště? dne či noci? sadista nebo masochista? ne, ani jedno. je především chameleónem,  legitimující se rimbaudovským „já je někdo jiný“.  ptát se po jeho totožnosti je nutně zavádějící, protože  autor nechce prozradit nic.  krouží v neustávajícím pohybu, rozvichřuje  matoucí vír závojů, ve snaze  sugerovat čtenáři, čím vším lze být. jeho pravou tváří je mnohost. a zde jsme zpět u čísla čtyřicet, jež je v semitské tradici synonymem pro mnoho. „řekl jsem ti už čtyřicetkrát,“ řekne vám arab namísto našeho obvyklého „nejmíň stokrát“. jestliže musel alibaba bojovat se čtyřiceti loupežníky, znamená to, že bojoval proti mnohonásobné přesile. jestliže ježíš strávil v poušti čtyřicet dní, znamená to, že tam byl dlouho. jestliže izraelský národ po čtyřicet let putoval  pouští, značí to celou věčnost.

blízkovýchodní symbolika  počtu čtyřicet  určila také 1. geografický prostor sbírky, 2. její personální obsazení a 3. časovou strukturu a způsob řazení motivů.

ad 1. prostorem  je ve většinou poušť a moře, tedy  prostředí autorovi  osobně  velmi vzdálená, se kterými nemá osobní zkušenost. není beduínem ani námořníkem.  poušť i moře jsou symboly, imaginární prostor čiré fantazie, nepoznamenané  banalitou  každodennosti.  jistěže jsou  další  významové přesahy, vyplývající z tradičního kulturního hodnocení těchto symbolů, ty ale je zbytečné vyjmenovávat, ať se laskavý čtenář ráčí jejich shledáváním bavit sám.  snad jich  dokonce objeví   víc než autor a jeho sbírku vlastní četbou ještě zhodnotí.  jako jsou  moře i poušť otevřenými prostory k putování i bloudění, tak i tato sbírka  je otevřeným prostorem k interpretaci i dezinterpretaci. autor odmítá vynášet soud, co z toho odpovídá jeho záměru víc. výše zmíněné prostory buďtež rovněž vnímány jako pocta  milovaným autorům: a. rimbaudovi, t. s. eliotovi a saint-john perseovi, kteří  (krom  mnoha jiných) byli  v textu  rovněž citováni a parafrázováni.

ad 2.  postavy pohybující se či statující  v prostorech čtyřicítky jsou jednak ikony kultury, do níž byl autor vrozen (světci, chopin,  odysseus), jednak erbovní figury, poukazující k jiným ikonám,  zahaleným. klíčovými zvířaty jsou osel a vůl, klíčovým stromem fíkovník. tyto  jsou atributy  ikony  středové a nejzářivější.

ad 3. s touto ikonou  souvisí  také časové řazení  čísel sbírky.  výchozí situací je advent, cílem je svátek   mrtvých. mezi  těmito body se rozprostírá široká cesta  jednoho  roku. ne  kteréhokoli zaměnitelného, ale roku 2002.  roku, kdy autor psal sbírku a souběžně překládal  knihu hugo friedricha  struktura moderní lyriky. kdy se okouzlen básní la luna blanca od j. r. jiméneze a  el crío od f. garcíi lorcy začal učit španělsky. kdy průběžně celou dobu četl první čtyři díly pijoanových  dějin umění.  kdy v hukotu  dyje  se stejnou úzkostí hleděl na mosty  stržené i odolávající. kdy zemřel j. kolář, překladatel saint-john perse, autor koláží a dnů v roce a roků ve dnech. vešlo to do čtyřicítky?  bůh suď, každopádně v každém jiném roce by musela vzniknout  docela jiná kniha.

 

a ještě k formě básní. s přihlédnutím  k již  téměř  stopadesátileté existenci moderní poezie není nijak  překvapující, je spíš tradiční.  substantivní  vyjadřování převažuje nad  verbálním, genitivní metafora nad přirovnáním,  hojně se vyskytuje oxymóron. obsah je temný, autor se ho snaží potopit ještě víc do tmy. není krásnějšího pohledu než na černé bubliny stoupající z temného močálu metafor nad utopenou  hlavou  myšlenky. autor  vyhledává  paradox a grotesku.  pro zajímavý zvuk je ochoten  rozbít jakýkoli význam.  nemá rád sentiment, nenávidí duchaplnou  pointu.  jazyk a sdělení jsou v ustavičné opozici, jdou si navzájem po krku nebo si ze sebe aspoň  sarkasticky střílejí.  spřežky se vytrhávají  z postrojů  a volná slova se rozbíhají s divokým řehotem  po řádcích.  krok slov je rytmický, nikoli však  monotónní.  rým se objevuje nedopatřením.  ostré, zraňující plochy na základě autorovy zlomyslnosti a krutosti.

hlavní  chyba  této knihy?  že není knihou sonetů.

jsem rád, že mě přestala tížit.

 

s úctou

                        váš vyjan


Atalanta
21. 08. 2003
Dát tip
Take ja se sem rada vracim... a s kazdou novou rovinou (des)interpretace tak nejak potichu vyrustam... :) A nejen to. Diky. Jako elevka potacejici se neustale na hrane oblych zarivych kycu zustavam v ucte *

Miroslawek
14. 11. 2002
Dát tip
hmmm... mě to i napadlo, ale nedocvaklo ;o))) Až se přežene, co se právě žene, přeženu se i já... touto spírkou... pomalu a s čenichem pod povrchem... snad to nepřeženu.

Shammann
05. 11. 2002
Dát tip
Tak toto je opravdu kvalitní nikoli kvalitativní úvaha, obsahově a stylově dobře zvládnutá. Díky S úctou Shammann

Shammann
05. 11. 2002
Dát tip
Teď jsem zvědav na názor páně Seregila

hermit
05. 11. 2002
Dát tip
bezvadný, upřímný díky, eště dotisknu zbytek a nechám si dát do kroužkový vazby... :-) autor ví, co chce, ví, jak toho dosáhnout, ví, že pochybuje... co napsat? t v!!!

Pája
05. 11. 2002
Dát tip

ikarka
05. 11. 2002
Dát tip

Nuitík
05. 11. 2002
Dát tip
tý brd'o!

Seregil
05. 11. 2002
Dát tip
Velmi kvalitní sloh. Velmi dobře napsané a popsané, ani chviličku jsem se neztrácel. Vtipné. Velmi dobrá úvaha. Čili shodda Shammanne?

Shammann
05. 11. 2002
Dát tip
ano a máme tu shodu přišla sama bez vstupenky a tím pádem nebyl zvaná...její vlastní iniciativa... čtyřicet: toho by sis měl cenit, když se já a Seregil shodnem napsals dílo vysokých literárních kvalit!

čtyřicet
05. 11. 2002
Dát tip
Seregil, Shammann: Vážím si, pánové, každého hlasu, kritického i pochvalného, Seregilova i Shammannova. Ty kvality ale z mého hlediska zase tak moc vysoké nejsou. Snad se shodneme prostě na tom, že je to literatura a ne slovní průjem. O to mi šlo...

Shammann
05. 11. 2002
Dát tip
Dobrá dobrá, sebekritiky si velmi cením. Myslím, že svou věc si splnil naprosto, panž toto opravdu slovní průjem není!!

Seregil
05. 11. 2002
Dát tip
Ne, průjem poznám.. Tohle je kvalitní literatura...

Shammann
05. 11. 2002
Dát tip
Jo při průjmu se člověk shání po nějákém tom stavidlu že?

Shammann
05. 11. 2002
Dát tip
To je mi divná věc, přitom sem u stavidel moc lidí s průjmem nepotkal:-))

Climaster
05. 11. 2002
Dát tip
díky, zase mi otevírá jiný pohled na poezii...

Tichotam
05. 11. 2002
Dát tip
* *** * *** * ********* * *** * *** * jakože letadlo za odměnu...moc šikovný projekt, zkusím to projet s tímto návodem

Lyryk
05. 11. 2002
Dát tip
jak milé překvapení .-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru