Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Predtucha

03. 04. 2003
5
0
1382
Autor
Martinka

 

Slamená predtucha brázdi tvár

v náhodnom odlive pokoja,

kvapôčky strachu sa zlievajú

do riek tečúcich do mora,

búrlivé vlny predstavy

vlievajú soli do rany,

napokon

tiché zátoky prinesú

úľavu či bolesť istoty.


chuan
24. 05. 2004
Dát tip
k basni nemam nic ale neda mi doplnit diskusiju Miroslawek kritizuje basen (na vysokej urovni) nic viac nic menej a vsetci ostatny obhajujete autorkino EGO (to mozete pisat k autorovy nie k dielu) -

Zly
06. 05. 2003
Dát tip
Rozumím tomu textu, alespoň myslím. Dokonce jsem si dal tu práci přečíst Miroslawkovy vývody. Je řekněme autorem poučeným stran všeliterárních dogmat :-)) Nic ve Zlým, Miroslawku...ale věta "Primární funkcí básnického jazyka na rozdíl od jazyka sdělovacího (tj. tedy onoho normálního, běžného, jehož právě používám) není sdělovat, nýbrž naplnění vlastní funkce estetické" mi přijde poněkud školometská a hlavně překonaná. Protože nejspíš potřebuješ argumentaci, pomocí níž si dostatečně ověříš teoretické (nebo zkalibruješ) kvality objektu své vlčí touhy dokázat že umíš (Umíííí, hihi ječí portýři z Port), uvedu první příklad, který mě napadne: tak třeba Jáchym Topol, Sestra, kterou jsi zmínil.. je spíše báseň, předlouhá a pro mě zřetelně vysvětlitelná a pochopitelná. Všechny kohouty otevřené od velmi talentovaného autora, který vlastní práci na příběhu jakžtakž ustál a který poezii používá jako barevný polarizující filtr na omšelá slova pro popisy každodennosti. Všimni, že nejsilnější pasáže (tj. například procházka po lágru s kostlivcem) jsou prosty těchto tanečních básnických půlobratů.. a hlavně do příběhu o postrevolučních reáliíích prostě nepatří. I když osobně jsem za ni vděčen nejvíc. Naplnění estetické funkce pro samu potřebu naplňování je nesmysl. Topol nenaplňuje nic, vytváří nové. Právě proto, že na tuhle předepsanou notečku zvysoka kašle. A mísí básně do reálně vyhlížejících textů, přimíchává mystično, dávkuje násilí a bolesti a když už myslíš, že má dost, přidá na volume v podobě nejtěžších mužských obsesí: moje ženavíla je děvkou z vnitřní potřeby. Ostatně svou tezi další větou popíráš. Je třeba skutečně skutečně mluvit za sebe. A tahle holka mluví sama za sebe. Já z té básničky cítím její strachy, která si ve zmatcích a nejistotě vlastních pocitů přilévá do ran sůl představami, že se děje ještě neco horšího, než jak to ve skutečnosti je. A trpně čeká, jak to dopadne, ochromená strachem. Přijde mi to hezké.. a pravdivé. A že používá poměrně omšelé přívlastky jako Slaměná? A že solí rány? Třeba si nepotřebuje rozškrabávat jizvy, odtrhávat strupy, nechat v sobě růst podivné kytky neklidu, jak bych to stejně omšele vyprsknul třeba já.. je jedno Popravdě hovoří. A mi to stačí. Dám tip.

Zly
06. 05. 2003
Dát tip
zabudol som avi

Miroslawek
20. 04. 2003
Dát tip
To není o mém osobním pocitu...

Martinka
18. 04. 2003
Dát tip
Miroslawek: Ty ma nikdy nebudeš akceptovať...keď Ti ale niečo nesedí, to ešte neznemená že je to zákonite zlé

Ribi
10. 04. 2003
Dát tip
prúdim vodou...ak zavadím o väčšie balvany...zjojknem tvárim sa...že sa nič...nestalo (a stále sa vraciam) neprerušene

Martinka
10. 04. 2003
Dát tip
no, už viem čo je aktualizácia ...teda môj prístup k tomuto rextu je môj, členila som verše podľa toho , aký význam som nimi chcela povedať...ono to nie je asi nič nové....ale nesie to pečať môjho originálneho autorského pohľadu na vec

Martinka
10. 04. 2003
Dát tip
Miroslawek...myslím že tvoja práca s textom pri tvorbe je pre Teba asi dôležitejšia ako priznávaš....mienim podľa toho, čo si si na mojom diele všimol a ako si reagoval...vytýkal si mi, že v tejto básni nie je nič nové po jazykovej stránke....ale ja si myslím, že si to len prehliadol....obmenu jazyka ja vidím v štalistických figúrach ktoré som použila na vyjadrenie myšlienok....napr. slamená predtucha....odliv pokoja....kvapôčky strach sa vlievajú.....toto jazyk vo svojej bežnej komunikačnej rovine neobsahuje....preto myslím že tvoje tvrdenie nie je správne....len si niečo nepostrehol

Miroslawek
10. 04. 2003
Dát tip
Nezdá se mi, že bych něco přehlédl, nemám příliš ve zvyku dělat ukvapené soudy... tedy, když už je vyslovím veřejně... V tomto textu není nic nového nejen po jazykové stránce, rozhodně nemohu říci, že by byl objevný... idea i myšlenkové obrazy, jsou stejně moje jako tvoje, na tohle patent mít nelze... pokud si se domníváš, že tímhle směrem a tímto způsobem přemýšlíš sama, žila jsi zřejmě od narození na samotě u lesa... a nebo si vážíš každého skvostu, který ti upadne od úst, ale to doufám upřímně, že ne... Příčinou toho, že mé poznámky byly víceméně jazykové povahy, je fakt, že obsah i způsob výpovědi básně je sám tak zřejmý, že není zase tak k čemu se vyjadřovat. Myšlenka je v zásadě prostá... sleduje jednu lineární rovinu... a kdyby někdo náhodou tápal, název mu to zcela jistě zarazí do hlavy jako hřebík... Autorskou pečeť . skutečně nechci být zlý a jízlivý, ale popravdě.. mne to rozesmálo... dílko nějakou výraznou určitě nenese... tedy, alespoň v tom pozitivním smyslu. Právě to jsem ti chtěl napovědět, že tohle by mohl napsat víceméně kdokoliv, kdo dosáhl jisté (asi tak ranně středoškolské) úrovně... a také vlastně už nejednou napsal. Ovšem za první republiky by takovýto text byl zřejmě pod úroveň septimána... jenže klasické vzdělání i všeobecná sečtělost bohužel od té doby docela hodně upadly. slaměnou předtuchu už před tebou použili mnozí jiní... a to ostatní je bez urážky, ovšem i bez pochyby klišé, označovat to jako stylistickou figuru je vcelku odvážné... (náhodné) odlivy klidu (to je kupříkladu předválečný Nezval, ale ten to aspoň uměl použít, protože o to jde), kapičky strachu se slévají, bouřlivé vlny představ?/i>, soli do ran a tiché zátoky... promiň, ale to bylo tolikrát napsáno, odvážil bych se tvrdit, že to bylo nepůvodní už v 19. století (a to i na Slovensku). Jistě, že se můžeš pokoušet tvrdit, že právě to, jak jsou jednotlivé části spojeny a co dohromady vypovídají z nich činí ojedinělý, originální celek... ale věř... opravdu tomu tak není. Takových veršovánek jsou na hřbitovech poezie tuny. Mít čas a Národní knihovnu doma... nebo chuť prolézat Písmáka, rád bych na příkladech dohledal... a doložil. Ale není nutné,abych to dělal, buď na to sama přijdeš... anebo ne. Kdybych se měl vysilovat u každého podobného textu... asi bych z toho nevyšel. Práce s textem... já bych to přímo takto nenazýval, ovšem co v určitém smyslu jiného je psaní veršů? Výpověď, sdělení? Jistě ne. To zaznívá z ampliónů na nádraží nebo na transparentech "Válka je vůl". Sdělení pocitu? To řeknu: "zemřel mi otec, jsem smutný, bolí to, nechte mě".... Můj pocit ze mě nedělá básníka a ze sdělení nedělá báseň. Tu dělá až ona "práce s textem". Nakonec ona báseň jako taková nemusí po významové stránce sdělovat nic, viz. Holanova Modlitba kamene, Morgensternovo Velké Lalulá, ap. Ž něco není úplně běžné v jazyce tzv. normálním, neznamená, že je to dost dobré pro současný jazyk básnický. Primární funkcí básnického jazyka na rozdíl od jazyka sdělovacího (tj. tedy onoho normálního, běžného, jehož právě používám) není sdělovat, nýbrž naplnění vlastní funkce estetické. A jsme u toho. Je účelem znovu napsat Erbenovu Kytici, Seifertovy Ruce Vewnušiny... nebo třeba Skácelovy texty nebo Topolovu Sestru? Ne... je třeba mluvit hlavně skutečně ze sebe, používat vlastního výrazu tváře... resp. snažit se... a to je celé...

Miroslawek
06. 04. 2003
Dát tip
aktualizace jazyka... to je terminus technicus... jednoduše řečeno - novost způsobu jakým autor s jazykem v textu zachází... v této básni není nic nového... a tedy tvého... tedy po stránce jazykové... (po)cit je jistě tvůj, nicméně naše pocity z nás nedělají básníky, jen lidi... a to ještě ne vždy ;o)

Martinka
06. 04. 2003
Dát tip
ach Miroslawek, nemusí byť v básni žiadny nový spôsob zaobchádzania s textom....tvorivosť ľudstva odjakživa mala rôzne pohnútky...napr. surealizmus...pohnútkou tvorby bolo prežitie niečoho.....ale ty asi hľadáš v mojich básňach symbolizmus...rezširovanie výrazu slov ale báseň môže byť aj svedectvo...jednoduché

Miroslawek
06. 04. 2003
Dát tip
Zaměňuješ pohnutky za způsoby... a navíc se mi zdá, že příliš snadno zacházíš s pojmy, jejichž podstata ti pravděpodobně poněkud uniká... a k tvým tvrzením bych prostě mohl opřít protitvrzení, že to zkrátka není pravda... a to z mnoha důvodů... vskutku jednoduché. Také bych je mohl začít vyjmenovávat, a zdůvodňovat, leč zdá se mi to být neužitečné mrhání časem i silami tam, kde zřejmě není zájem o toto, ale o něco jiného... a tak jen doporučuji třeba Mukařovského Studie (konkrétně "O jazyce básnickém").... a také nezaškrtávat jistá políčka ;o)

Martinka
06. 04. 2003
Dát tip
nezamieňam pohnútky a spôsoby....len mám pocit, že pre autora je dôležitejšie prečo tvorí.... ty preferuješ tvorbu ako cieľavedomú prácu s cieľom nájsť originálny spôsob zaobchádzania s textom ja uprednostňujem tvorbu ako vyjadrenie mojich pocitov... naviac, je mi jasné že ma považuješ za stratený prípad len kôli tomu, že mám iný názor ako ty a nejak ho nechcem prijať....

Miroslawek
06. 04. 2003
Dát tip
ale já přece vůbec nepolemizuji s příčinami tvé tvorby... ty jdou naprosto mimo tuto diskusi... a jestli mne podezíráš, že píšu proto, abych cílevědomě pracoval s textem, tak jsi na velkém omylu... zaměňuješ prostředek za cíl... navíc bych to tedy tak nenazval, i když to asi významově do jisté míry i odpovídá. Myslím, že jasné ti není víc věcí než, co si o tobě myslím nebo za co tě považuji ;o)))

Martinka
05. 04. 2003
Dát tip
ďakujem všetkým za názor :-)

Miroslawek
05. 04. 2003
Dát tip
V každé formě existuje past v podobě jejího otrockého a/nebo bezduchého naplňování. Ve vázaném verši je rým nástrojem, uměleckým prostředkem, nikoliv cílem... to co popisuješ v odpovědi Bix se vztahuje pouze na špatně rýmované básně... a ony existují i dobré a vynikající. K tomuto textu mám jen jedinou poznámku... má-li být poezie sama sebou, je zřejmě třeba, aby mluvila skutečně vlastním jazykem. A ve volném verši to platí dvojnásob. Ono vlastně principem básnického jazyka je aktualizace... (na-)pověz, kde je tady?

Martinka
05. 04. 2003
Dát tip
Miroslawek:o akej aktualizácii hovoríš? asi som tvoju požiadavku nepochopila

tanganika
03. 04. 2003
Dát tip
obcas nie som si ista, ci nezatazujem okolie..ehm...

Bix
03. 04. 2003
Dát tip
Tanganika: krásne meno :o) Matrinka: s rýmovanými básňami súhlasím, mnohí a nechajú viesť rýmom, ale ak sú iní prirodzení, je rýmovaná forma super

tanganika
03. 04. 2003
Dát tip
bix-take prave slovenske, akokeby ludova slovesnost..co co??? ehm...

Bix
03. 04. 2003
Dát tip
ja mám Christophoryová Tvoje ma potešilo, lebo som mala básničku o slamenej vdove Adamovej :o)) a celkovo

tanganika
03. 04. 2003
Dát tip
christo...christop...juuj...logopedicky problem:)

Bix
02. 04. 2003
Dát tip
či bolesť istoty či bolesť čistoty * mohla by z toho byť pekná rýmovaná báseň a nehovor mi, že také nepíšeš - do mora/pokoja

tanganika
02. 04. 2003
Dát tip
*** btw..moje priezvisko je tvoje prve slovo v basni:)

Martinka
02. 04. 2003
Dát tip
Bix: popravde....do mora/pokoja je náhoda....že sa tak krásne v nej stratli , ale ozaj nemám rada rýmované básne, mám potom pocit, že sa slová umelo vyberajú nie kôli podstate, ale kôli rýmu tanganika :-))))))))))))))) slama je ľahučká, nezaťažuje okolie :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru