Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ve skutečnosti je díra

09. 04. 2003
4
0
2770
Autor
houba

Ochutnávka pro ty, jimž se \"současná\" švédská literatura zredukovala na Astrid Lindgrenovou :o)

Ve skutečnosti je díra, povídky současných švédských spisovatelek

 

- vydalo nakladatelství One Woman Press, Praha 2003, ze švédštiny přeložila Viola Lyčková

 

 

   Tento poměrně útlý výběr povídek představuje tvorbu sedmi současných švédských autorek. Jsou zde zastoupeny jak autorky staršího data narození (1925, 1931), tak spisovatelky - čtyřicátnice. Vybrané povídky se povětšinou dotýkají postavení ženy ve světě, ženského vnímání okolního světa, ale rozhodně se nejedná o žádnou sladkobolnou literaturu typu červená knihovna, ani o feministicky laděné práce, spíš jde o originální výpovědi a jedinečně pojatá témata ke zpracování ( např. povídka Vánoční úklid a smrt ).

    Autorky v tomto výběru zastoupené jsou :

 

Marie Hermanson : Ve skutečnosti je díra ( povídka o tom, že nic není takové, jak se nám na první pohled zdá a o tom, jak se naučit "létat" )

 

Anna-Karin Palm : Dětské hřiště ( krátké črty, které jsou osobou vypravěčky spojeny v jednu povídku, postřehy ze života - malé holčičky, dospívající dívky, ženy, a lá Virginie Woolf )

 

Margareta Strömstedt : Vánoční úklid a smrt ( o Vánocích, smrti, o tom, co je důležité a co ne )

 

Ninni Holmqvist : Zrakový klam, Svedení ( dvě, postavami vzájemně propojené, povídky, manželský trojuhelník, kde ovšem hlavní úlohu má vztah žena - žena )

 

Inger Edelfeldt : Přízraky ( povídka o milostném vztahu dvou žen a o venkovských předsudcích )

 

Anita Goldman : Rita Rubinsteinová jede metrem v nejlepším ze všech světů ( povídka o tom, co se lidem honí v hlavě při jízdě dopravními prostředky )

 

Kerstin Thorvall : Když zemřela ( " cti otce svého a matku svou "...... ale jak si vysvětlit, že mám radost, když moje matka právě zemřela ?..... povídka o lásce, která svazuje )

 


Wopi
15. 04. 2003
Dát tip
nejlepší je občasný potlach

Radost
15. 04. 2003
Dát tip
nebo rajský protlak (plechovka rajského protlaku rozstřelená brokovnicí na plátno, to zní jako Burroughs)

Radost
14. 04. 2003
Dát tip
:-)) aha, takže prostě tlacháš...

houba
14. 04. 2003
Dát tip
hubertxy, Radost : :o)

Radost
10. 04. 2003
Dát tip
já myslel, že tvrdíš, že hoši ve foglarovkách mají andělské, skoroženské duše... a já to nechápu, tak se prám... (samozřejmě ptám:-))

MA
09. 04. 2003
Dát tip
díky:) tak to si seženu

Radost
09. 04. 2003
Dát tip
*

houba
09. 04. 2003
Dát tip
myslím, že ta knížka je dobrá :o)

Radost
09. 04. 2003
Dát tip
:-))) já děkuji za osvětu, zní to fakt zajímavě...

houba
09. 04. 2003
Dát tip
jenom mi bylo líto, že je tam těch povídek málo, já bych klidně snesla nějakou pětisetstránkovou antologii.... některý ty autorky jsou opravdu zajímavý, tohle má kolem 130 stran (126 přesně)

Radost
09. 04. 2003
Dát tip
to by mě zajímalo, jestli to budou mít v knihovně :-)) (130 stránek, to je opravdu na špičku jazyka :-))

nin
09. 04. 2003
Dát tip
** tip za tip

Wopi
09. 04. 2003
Dát tip
zní to dobře :)

houba
09. 04. 2003
Dát tip
:o) pěkný počteníčko přeju :o)

Wopi
09. 04. 2003
Dát tip
díky, milá houbo!

houba
09. 04. 2003
Dát tip
Milý Wopi, není zač :o)........... já čtu dost a co mě hodně zaujme, s tím se s vámi na Písmáku ráda podělím :o)

Bebitka
09. 04. 2003
Dát tip
mmhmmm...

Wopi
09. 04. 2003
Dát tip
Mimochodem - ve skutečnosti JSOU DÍRY. A nevim, kdo je zazáplatuje.

nin
09. 04. 2003
Dát tip
Wopi, pan kočkyjatr by ti jistě poradil...

Wopi
09. 04. 2003
Dát tip
kdože??

nin
09. 04. 2003
Dát tip
ten chlapík, jak žere kočičí a psí játra

Wopi
09. 04. 2003
Dát tip
Aha. Ten. No, ten možná jo, ale nevim jeho mobil.

nin
09. 04. 2003
Dát tip
já dneska za ňákym du, tak si poznamenám to s těma dírama a vyřídim ti to zejtra, mě to taky zajímá

Wopi
09. 04. 2003
Dát tip
Jestli s tim eště pude něco dělat. Už se to nějak trhá...

nin
09. 04. 2003
Dát tip
kde je díra, tam ovci dej

houba
09. 04. 2003
Dát tip
Stanislav_Vašina : možná to bude tím, že je to antologie švédských spisovatelEK :o)

Wopi
09. 04. 2003
Dát tip
To máš jedno. V některých knížkách od Foglara zase není ŽÁDNÁ, takže tím se to vyrovnává. :)

Wopi
09. 04. 2003
Dát tip
tim chceš říct, že my dva jsme tak trochu ženské duše??

houba
09. 04. 2003
Dát tip
Wopi : asi každý chlap má v sobě kousek ženský duše a každá žena zase kousek mužský.... ?........ nebo ne?......... :o/....*/*

Radost
09. 04. 2003
Dát tip
co má společného andělská a ženská duše?

Wopi
09. 04. 2003
Dát tip
Standovi je to špekáček.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru