Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Najvyššia hodnota života.

11. 10. 2003
1
0
1359
Autor
Silvieta

Nie je to veľdielo, a chcelo by to este detaily, ale ako kratky surhrn mozno zaujme. :-)

 

Keby sa tak dalo, dvihnúť prst a ukázať TOTO JE NAJVYŠŠIA HODNOTA ŽIVOTA. Ibaže to nie je možné, pretože ukazovať prstom sa nesluší.

            Povedala by som, že by to mohol byť sám život. Najvyššou hodnotou života je život! To nie je veľmi nápadité. Tak zaraďme život pod hlavičku STATUS QUO.

            A ešte raz. Čo si najviac cením v tomto stave práve prebiehajúcom? (neurčito krčím plecami)

            Možno nezaškodí na začiatok trocha inšpirácie:

            „ Život bez slobody je ako telo bez duše ...“  (Chalíl Džibrán)

            „ Pevné priateľstvo veru veľa platí, je veľkou škodou, kto ten poklad stratí.“

                                                                                                                        (F. V. Sasinek)

            „ Kde sa začína hľadať pravda, tam sa povznáša život.“ (J. Čapek)

            „Šťastie je ako slnko, ...“  (O. Ludwing)

            Uznávam, trochu vytrhnuté z kontextu, ale ako základ postačí. Znejú všetky tie vety krásne, že? Teraz mám na výber. Sloboda? Priateľstvo? Hľadanie pravdy? Šťastie? Láska? Rodina?

            Na niečo som zabudla!

            A čo tak Malé Zelené Papieriky? Peniaze, prachy, peňeži, love. To sa mi páči. Peniaze ako najvyššia hodnota života.

            Na začiatku je téza: PENIAZE SÚ NAJVYŠŠIA HODNOTA ŽIVOTA.

            Nesúhlasíte?

            Je krásne byť slobodný. Dokázať sa rozhodovať bez vplyvu vonkajších podmienok. Je to veľký cieľ, vedieť oprostiť sa od všetkých pozemských statkov, byť slobodný. A umrieť hladom.

            Postavím priateľstvo na piedestál. Tráviť čas s priateľom postavaním na ulici, či v okolitom lese je príjemné, ale ako dlho to vydrží. Bez ďalšej spoločnej zábavy. A neverili by ste, žijeme v spoločnosti, či kultúre, kde každá zábava stojí peniaze.

            Láska? Už vidím tých „pravých“ ako sa bezhlavo zaľúbia do špinavej, nevzdelanej, zle oblečenej tej „pravej“. Je tu jedná láska „k máni“ bez peňazí, ale nie každý ju dokáže nájsť. Rodina? Aká rodina? Môžem si ja založiť vlastnú rodinu? NIE. Nemám, kde bývať.

            Keď začnem hľadať pravdu bez malých zelených, jediná pravda, ktorú nájdem bude, že nemám, čo do „huby“, a že moknem bez strechy nad hlavou.

            Ak aj keď to všetko spomínané vyššie, dokážeme získať bez SVOJICH peňazí, stále tam niekde vzadu budú peniaze NIEKOHO INÉHO. Nech sa nato dívam z ktorejkoľvek strany, bez peňazí to proste nejde. Možno, áno, ale nie DNES a nie TU. Pravda je taká, že nemám „love“, nemám STATUS QUO – stav práve prebiehajúci – ŽIVOT.        

            A  mala by som znova skonštatovať, že sú to peniaze, ktoré odpovedajú na otázku v nadpise. Nesúhlasíte?

            A máte pravdu.

            Peniaze naozaj nie sú najvyššou hodnotou života, ale sú mocnou šedou eminenciou. A nech sme akýkoľvek idealisti a optimisti, nakoniec prídeme nato, že Richelieu bol mocnejší ako Ľudovít XIV, aj keď navonok to tak vôbec nevyzeralo.
maia
22. 10. 2003
Dát tip
To je vecna dilema - Peniaze alebo zivot. Myslim, ze v zivote plati rozlisovat, co su povrchne tuzby, ktore nas odvadzaju od nasho hlavneho smeru a hlbsieho naplnenia. A pre co sa nam oplati aj tvrdo zarabat peniaze, ak vieme ze to ma zmysel.

Sidonius
17. 10. 2003
Dát tip
negev: Je to prosté: pokud člověk přijde na to, že bez peněz je život k nesnesení, měl by se snažil ulehčit jej (právě těmi penězi, když to podle něj jinak nejde) druhým. V podstatě jsem udělal jen jeden filozofický kotrmelec: přidal jsem k filozofii sobectví trochu solidarity. Vím, že to zní absurdně, taky je to jen provokace - i když ne provokace samoúčelná. Každý sobec přece tvrdí, že mu jde o ty druhé...

Sidonius
14. 10. 2003
Dát tip
Přišels na to, že bez peněz se zkrátka nedá žít? Pak je tvá povinnost rozdat všechny tvé peníze, bez kterých se obejdeš, lidem, kteří nemají ani na základní potřeby! Nikoliv střádat!

Silvieta
13. 10. 2003
Dát tip
Ani nevies ako velmi s tebou suhlasim. Aj mne sa ten pribeh paci, aj ked ja som ho pocula v inych suvislostiach. ALE...Ani ja by som moznost slobodne hladat pravdu za peniaze nevymenila, ale nechcela by som po ceste zomriet hladom, alebo zimou, len preto ze odhodim vsetko. Veci obmedzuju. O tom sa dobre hovori, ale skus to, vzdaj sa vsetkeho a bud slobodny. Na tejto zemi neexistuju absolutne veci (ak neratam smrt), takze nieto ani absolutnej slobody. Nestojim na strane penazi, ale nikdy sa nepostavim na stranu ich nepriatelov.

Andulka
11. 10. 2003
Dát tip
Skvela uvaha, skvele napsana, skvely namet. Nuti k dalsi uvaze. Chci ti ji vyvratit, nemam argumenty.A tak ti davam TIP a budu o tom premyslet...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru