Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ivan a Iva Brezinovci – Cesta na východ

16. 10. 2003
3
0
873
Autor
Silvieta

alebo ako vraví podtitulok knihy: po zemi do Indie za 100 dolárov, transsibírskou magistrálou do Číny, autostopom do Egypta a Izraela.

 

Keď som túto knihu zbadala vo výklade môjho obľúbeného kníhkupectva, veľmi ma to potešilo. Cesta na východ je kniha o jednom z mojich snov. Raz som kdesi čítala, že ak chce človek nájsť sám seba mal by sa vydať na východ. Ktovie, či  je to pravda, ale znie to dobre. Samotné slovo východ má pre Európana tajomný nádych, iná kultúra, iné svety, iné náboženstvá. A nakoniec je to aj svetová strana, z ktorej sa Slovania dostali na svoje terajšie územia. „Naša pravlasť“ je tam niekde na východe.

            Späť ku knihe. Obsahuje takéto kapitoly:

-         Čo vziať so sebou – kapitola obsahuje informácie o základnej výbave, rozšírenej výbave, výbave do pustých oblastí, o kvalite spacáku.

-         Peniaze – základne údaje o potrebnom množstve peňazí na cestu, cestovné šeky (kde ich získať), aká mena, výška bankoviek, kde nájsť kurzy ázijských mien k doláru.

-         Formality – víza, AB potvrdenia, špeciálne povolenia, registrácia cudzincov, medzinárodný vodičský preukaz, študentské a iné preukazy.

-         Ako a s kým – ako cestovať a kde hľadať spoločnosť na cestu.

-         Bývanie a stravovanie – druhy ubytovania, ceny, čo jesť, ázijské sociálne zariadenia.

-         Zdravie na cestách – rady, čo robiť pred odchodom, počas cesty a po návrate, aby sme si neublížili, cestovná lekárnička, očkovanie, poistenie,....

-         Nebezpečenstvo – ktoré informácie o nebezpečí v Ázii sú pravdivé, a ktoré prehnané.

-         Čo vás ešte čaká – fakty, s ktorými sa budete musieť vysporiadať, napr.: špina, chaos, náhoda, kultúrny šok, predstavy kontra realita, hygiena, etiketa, smrtiaca pohostinnosť, ....

-         Spojenie s domovom – možnosti.

-         Fotografovanie – kde fotiť a kde nie, kde vyvolať filmy, ....

-         Hľadanie osvietenia - o tom ako možno i nemožno nájsť osvietenie na svojej ceste – náboženstvá, kláštory, meditácia, kde ho hľadať: Tibet, Thajsko, Nepál, Barma, ..., kde je pravda a kde je obchod.

-         Ázijské náboženstvá – krátka charakteristika hinduizmu, budhizmu, džinizmu, sikhizmu, islamu, taoizmu, zoroastrizmu, konfucionizmu, animizmu.

-         Ázia a drogy – 60-te roky, pravidlá, drogy.

-         Autom do Ázie – informácie o tom kadiaľ, koľko stojí benzín.

-         Po Ázii na bicykli a na motorke – ako ich dopraviť na miesto, opravy, ....

-         Najbližšia Ázia – základné informácie o Rumunsku, Albánsku, Ukrajina, Kaukaze.

-         Letecky na východ – rady ako zohnať letenku, podvody s letenkami, zodpovednosť leteckej spoločnosti, vrátenie peňazí za nevyužitú letenku, český a slovenský predajcovia leteniek, ....

-         Po zemi na východ – kapitola obsahuje 10 rôznych ciest do Ázia a po Ázii, hraničné prechody, spojenia, použité dopravné prostriedky, ....

-         Kde nájsť ďalšie informácie – adresy cestovateľských klubov, www stránky, literatúra, ....

            Okrem týchto kapitol obsahuje kniha základné informácie o týchto ázijských krajinách: Arménsko, Bangladéš, Barma, Čína, Filipíny, Gruzínsko, India, Indonézia, Irán, Izrael, Jemen, Jordánsko, Kambodža, Kazachstan, Cyprus, Kyrgyzstan, Laos, Malajzia, Mongolsko, Nepál, Pakistan, Rusko, Singapur, Srí Lanka, Sýria, Thajsko, Tibet, Turecko, Turkmenistán, Uzbekistan, Vietnam.

            Každá krajina je popísaná v samostatnej kapitole, ktorá obsahuje takéto podkapitoly: základné údaje, krátko z histórie, víza a formality, čas, podnebie, peniaze, ceny, jedlo, ubytovanie, miestna doprava, bezpečnostná situácia, ako do / z krajiny, kam v krajine.

            Cesta na východ je jedna z mála cestovateľských príručiek, ktorá ma takýto široký záber, ktorý je zároveň tak podrobne spracovaný. Väčšinu informácií autori tejto knihy získali pri svojom trojročnom putovaní po Ázií. Ja osobne ju považujem za najlepšiu svojho druhu. Keď sa rozhodnete putovať na východ, určite po nej siahnite. Možno vám neporadí vo všetkom, čo chcete vedieť, ale aspoň vám ukáže, kde to máte hľadať.

            Na koniec jeden z mojich obľúbených citátov od Jacka Keroaca, tento je z jeho knihy Na ceste. Autori knihy Cesta na východ si ho zvolili na začiatok svojej knihy.

             „Stál som v Dilley v Texase na horúcej ceste pod cestným oblúkom, a tu som v tme za sebou začul zvuk krokov a hľa – privliekol sa vysoký starec s vlajúcimi bielymi vlasmi a vrecom na chrbte a keď na míňal, povedal: „Pohni zadkom!“, a odvliekol sa zase niekam do tej svojej tmy. Znamenalo to, že by som mal pokračovať na svojej púti pešo po temných cestách Ameriky?“

 

 

Autor: Ivan a Iva Brezinovci

Názov: Cesta na východ – průvodce pro nezávislé cestování po asijských zemích

Vydal: Nakladatelství LINGAM, 1999

 


Woland
24. 10. 2003
Dát tip
Silvieta: Je to oznaceni z kamasutry pro muzsky pohlavni organ :-)

Silvieta
21. 10. 2003
Dát tip
Woland. A co to teda znamena? :-)

Woland
17. 10. 2003
Dát tip
Silvieta: Ne, rekl bych ze to bude dobre, jde spis o to co to v hindstine znamena :-)

houba
17. 10. 2003
Dát tip
tuhle knížku znám, mám jí doma už dlouho, přečtenou hodněkrát, tajně doufám, že i mně se jednou splní podobné cestovatelské sny :-)) jináč, kniha je to opravdu hodně dobrá.... pokud nepočítám průvodce Lonely Planet a Rough Guide t*

cilka
16. 10. 2003
Dát tip
díky za tip na knihu

Woland
16. 10. 2003
Dát tip
Knihu znam, ale ze se nakladatelstvi jmenuje LINGAM jsem si vsimnul az ted :-)))

Silvieta
16. 10. 2003
Dát tip
Pomylila sa v tom nazve vydavatelstva? Ak ano tak sa ospravedlnujem. Pisala som to uz davnejsie.:-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru