01.07.2023 20:59 K dílu: Asparagus Zbora

Líbí se mi ty linky v příběhu, které se spojují, ale celek na mě nepůsobí moc přesvědčivě - jak to říct... je to pro mě asi moc "návodné". 

25.06.2023 22:42 K dílu: Měsíc autorského čtení Brno 2023 , čestný host Norsko Zbora

A já si při čtení titulku myslel, že Norsko přijede jako čestný host z Prahy :)

25.06.2023 22:38 K dílu: Lékař neřek všechno Jitce v ordinaci při prohlídce Zbora

:)*

12.06.2023 22:26 K dílu: Michelle Zbora

Hustokrutý! :)

06.06.2023 13:02 K dílu: ŽÍT SPOLU Zbora

Dělí nás od sebe, ne? :)

05.06.2023 22:27 K dílu: Stalo se to na jaře u Krokova zubaře Zbora

geniální! :)

09.05.2023 22:05 K dílu: leden 2009 Zbora

Já jsem si Tě vždycky představoval jako centrální Brňačku, no... :)

07.05.2023 21:40 K dílu: ...začínám... Zbora

*

07.05.2023 21:39 K dílu: jazykovědná úvaha o tekutinách Zbora

Ony se okna dají umýt i slivovicí, jsou pak stejně čistá jako po ironu a ještě to doma hezky voní, ale trochu to leze do peněz. Na druhou stranu, když dojde slivovice, může ji suplovat iron. Mohl by o tom vyprávět můj už dávno zesnulý strýc z Moravy, který to takto praktikoval. Když pak teta přišla do místní smíšenky, že bude umývat okna, obořila se na ní prodavačka "co prosimvás s tim ironem doma děláte?" Je na tom pikantní, že strýc zemřel v sedmdesáti letech po pádu ze schodů, jinak plně zdráv, přestože mu celá vesnice prorokovala, že po tom, co pije, tady dýl jak do čtyřiceti nebude. 

07.05.2023 21:27 K dílu: leden 2009 Zbora

V centru Brna, jo? Kohout? A nechtěla už bys taktochu moc? :)

06.05.2023 22:05 K dílu: Je to jako když se hádá, má nebo nemá mě ráda Zbora

Senzačně vtipné a zároveň svým způsoběm jemné. Jako od Plíhala :)

01.05.2023 20:13 K dílu: pan profesor a paní Renáta Zbora

Ten Hrabal je tam až příliš zřejmý. 

14.04.2023 17:12 K dílu: LIT - erární (Theo ryje) Zbora

Protože je dogmatický, jednostranný, výsměšný a nepřipouštějící jiný názor, Safiáne. Je jednoduché vše shrnout v obecné "vše je špatně". Tak to není. 

14.04.2023 15:39 K dílu: LIT - erární (Theo ryje) Zbora

Tuhle dikci používali akademici, kteří na salon odmítli pustit impresionisty, a používal ji i jeden nejmenovaný německý vůdce. 

Na tom, co píšeš, je jistý kus pravdy, nebo spíš věcného pohledu, nebo jak to nazvat, ovšem způsob jeho prezentace je naprosto nepřijatelný. 

14.04.2023 14:28 K dílu: LIT - erární (Theo ryje) Zbora

Aru, a těmi lidmi bez talentu i řemeslné zručnosti myslíš konkrétně Kupku, Kandinskiho, Maleviče, Rothka nebo Paula Klee?

12.04.2023 22:34 K dílu: Dítě tahalo tě za rukáv Zbora

Souzním.

12.04.2023 17:05 K dílu: Z ciest Zbora

První

10.04.2023 19:19 K dílu: Zbora

Ty vole, 6 básní jen za dnešek? Nářez! To jsem já napsal za posledních 5 let. Máš přetlak? :)

07.04.2023 23:40 K dílu: Georeliéfe Zbora

Až zítra, jo? Tak to je ještě spousta času...

07.04.2023 21:16 K dílu: nad ránem Zbora

Ta meditativnost nemá obrys, kterého by se dalo chytit. Takhle abstraktně a neurčitě podané to přináší nejistotu. Přitom jednotlivé odstavečky jsou samy o sobě fascinující svými drobnými archetypálními postřehy. Ale celek alespoň na mě působí dost neukotveně. Sloh je samozřejmě skvělý, ale možná se úplně nepovedl záměr, zdá se mi.

04.04.2023 14:02 K dílu: zpověď líšněvo čelověka Zbora

V závěru trochu emoce převálcovaly formou, ale i tak silné čtení. Rozumím. (Vánočky jsou fajn metafora)

31.03.2023 11:37 K dílu: řeka + film Zbora

To je síla, tohleto... 

30.03.2023 22:04 K dílu: Před usnutím Zbora

Kdysi jsem si od Tebe uložil tenhle citát. A hodně často se k němu vracím.

Nemůžu si pomoct, ale sprosťák u mě není ten, co řekne třeba kurva, ale ten, co se druhými snaží manipulovat a šikanovat je, zaobaluje to navíc do cukrové polevy. Ten, ve kterém není ani tak cit, jako spíš jeho umělá sentimentální náhražka - což by byl jen jeho problém, pokud by to pořád neotloukal o hlavy druhým - o kteréžto imitaci je přesvědčen, že to je cesta pro všechny. Já nemám nejmenší ponětí, jaká je ta pravá poezie, resp. ten "pravý" postoj - myslím, že nic takového ani není. Ale ti, kteří to ví (sami sebe zvouce "slušnými" lidmi), na ty, kurva, pozor!

30.03.2023 22:01 K dílu: Před usnutím Zbora

To znám, právě jsem sedmiletému synovi místo pohádky v posteli vysvětloval, kdo je to politik. 

Ta charakteristika je výmluvná. To ti jde.

30.03.2023 19:19 K dílu: Hruškohaiku Zbora

Já ještě ano, ale taky už s větší námahou. A trhám hlavně dětem, tak snad, až přijde ten čas, natrhají semtam i ony mně :)

Hezká analogie.

30.03.2023 19:13 K dílu: Slejvák Zbora

Jo tááák! :) Tak tu jsem neviděl :(

30.03.2023 17:05 K dílu: Muglinovské lámy Zbora

...anebo by publikoval na Facebooku a nosil mikinu Adidas, nikdy nevíš... :)

29.03.2023 21:55 K dílu: Zbora

Ahoj Františku,

 

tak co knížka? 

 

Honza

29.03.2023 21:54 K dílu: Zbora

Ahoj Františku,

 

tak co knížka? 

 

Honza

29.03.2023 21:53 K dílu: Muglinovské lámy Zbora

Jak by asi Charms psal dneska, viď, Rendliku? 

29.03.2023 12:25 K dílu: smráká se v očích Zbora

Skrze tu bizarnost a naskládání nesourodých obrazů báseň dýchá poměrně slušnou tesklivou náladou. Navíc na mě působí celkem samozřejmě. Líbí se mi. 

28.03.2023 22:41 K dílu: Slejvák Zbora

Proč myslíš?

23.03.2023 22:37 K dílu: Slejvák Zbora

První dvě standardní, dobrá práce, poslední je nevšední, neotřelé a pro mě osobně výmluvné - mám rád, když je v haiku nějaká emoce, ne pouze kvalitní obraz a dobrý zvuk :)

23.03.2023 22:27 K dílu: Lepší než držet dietu, by bylo změnit planetu Zbora

:)

23.03.2023 22:26 K dílu: 33. Zbora

Měla bílou pokožku jak mramorová deska

Vlasy zlaté jako písmo, byla prostě hezká

:)

23.03.2023 10:55 K dílu: Lesní překvapení s erotickým nádechem - říkačka Zbora

Jak Tě rád čtu, tak tahle mi teda připadá nepovedená. Rytmus druhého dvojverší skočí někam úplně jinam, a opodstatněnost lebky jen kvůli souzvuku se Švédkou mi připadá nedostatečná. Celý vtip se někam vytratil. Škoda. No, ale není každý den posvícení... Tak příště.

15.03.2023 21:39 K dílu: List technické kontroly Zbora

První strofa je boží. 

08.03.2023 22:46 K dílu: (super) Stár Zbora

Ano, máme se na co těšit :)

08.03.2023 14:15 K dílu: zrána * napoludnie * navečer Zbora

Prosté, přesto působivé, bezprostřední - jako procházka jarní loukou odnikud nikam.

07.03.2023 23:05 K dílu: úvaha o kontinuitě dějin Zbora

Sorry, ale ta estráda pod dílem je prostě úžasná. To je dar, umět přicházet s tématy tak nonšalantně, že se pod dílem lidi svorně chytnou za ruce. 

05.03.2023 15:42 K dílu: Nit Zbora

Civilnost v poezii vnímám jako něco, co ji může zachránit před totálním nezájmem budoucích generací*

02.01.2023 21:01 K dílu: Konec Písmáka Zbora

Luzz: značná část lidí, co pro Písmáka chtěli něco dělat a dělali v tichosti odešla. Týká se to i vyprázdnění obou redakcí. Stojí za tím často neustálé šikanování od lidí jako jsi ty. Lidí, kteří se nikým na ničem nejsou schopni domluvit, nic nejsou schopní zorganizovat, uvést do provozu. Jediné, co jim jde, je buzerovat ostatní a prohlašovat se při tom za spasitele. Stav v jakém je v současnosti Písmák je především zásluha tvoje, Zdendy, Pusíka a vám podobných. Já jsem se od Písmáka odpojil před třičtvrtě rokem, po neustálých útocích na svojí osobu, kterými fakt nemám zapotřebí nechat si otravovat život. V situaci, kdy je tady skupina, která cíleně ponižuje lidi, co pro vývoj Písmáka dělají nejvíc, nemá smysl cokoli rozjíždět. Každého to dříve nebo později otráví. A s čím tedy přijdeš, když se začíná lámat chleba a máš konečně prostor se pro Písmák nějak angažovat? Něco zrušíme a ono se uvidí, jestli se to samospádem nespraví? Tak to jsi nezklamala! (udělal bych smajlíka, kdyby to spíš nebylo svrchovaně smutné). To je fakt všechno, co dokážeš? Co vymyslet něco jiného, opravdového? Ha?

12.12.2022 21:44 K dílu: Brizolit Zbora

:)

https://www.youtube.com/watch?v=LkPJBk27dfU

11.10.2022 10:59 K dílu: Zbora

Vítám mezi námi/vámi Muamarka. Přeju hodně trpělivosti a sebezapření.

11.10.2022 10:55 K dílu: ooo Zbora

To je pomalu zázrak, že dokážeš vypálit jentak ledabyle od boku takovou pecku, kterou by textaři popových hitů potili, až by se z nich lilo...

Neměl bys třeba chuť otextovat nějaké popové album? Vše na již hotovou hudbu. Dal bych Ti kontakt na producenta. Ale je to dost protivná, piplavá, soustavná a nejistě zaplacená práce.

21.09.2022 12:50 K dílu: Zbora

Muamarek přijat. Až se bude chtít zaklubat, nechť se přihlásí do klubu a já ho odfafknu. 

13.09.2022 23:17 K dílu: Zbora

Ahoj, Muamarek naprosto bezpečně ano. 

13.05.2022 23:10 K dílu: Myslíte si o? Zbora

To ale přece vůbec není o věku, ale o slovních faulech, kterými se frustrovaní lidé často snaží povýšit nad ostatní v klamném mínění, že když je označí za idioty, vzroste tak jejich vlastní hodnota. Co třeba: ty seš tady novej, nic si tu nezažil, tak raději mlč!?

Mnozí to tady na Písmáku provozují naprosto běžně, žejo. Pak jsou ale pohoršeni a rozhořčeni, když na ně někdo použije jejich vlastní způsob komunikace. Ehm, nemusím asi jmenovitě, že ne? Ale klidně můžu :)

 

12.05.2022 00:28 K dílu: Dvojí metr Zbora

Ano, je to přesně tak, jak píšeš, Zdendo. Máš v hlavě dvojí metr. To že se ty tady navážíš x let do spousty lidí je v naprostém pořádku, ale když si náhodou někdo dovolí udělat to samé tobě nebo někomu z tvých kámošů, hned se rozbrečíš a běžíš žalovat mamince. Ubožáčku náš malý. Je mi tě vážně líto. Pofoukat chceš? Latentní bolševik - to je naprosto přesný :))

07.05.2022 23:20 K dílu: Zbora

Ahoj, 

vybral jsem jednoho z vás a oslovil ho s prosbou o převzetí redakce. Doufám, že budu moct mít radost z toho, že redakci převezme. 

Goro, Lyryku převedení druhého správcovství u Oldy zařídím. https://www.facebook.com/profile.php?id=100004850479283. Sedí, žeano? :)

Ireno, to mě moc těší, co píšeš. Samosebou tady s vámi zůstanu. Jen už ne v redakci a už ne jako činný komentátor. Ale jinak samosebou ano, protože vás a Písmák mám taknějak rád.

 

 

03.05.2022 23:17 K dílu: Můj Písmák - III.díl - Autorská čtení - čítačky Zbora

V předposledním díle.

27.04.2022 21:04 K dílu: Můj Písmák - III.díl - Autorská čtení - čítačky Zbora

Kytko, a víš že jo! Když se to tak vezme, vypadáš trochu jako červená Karkulka!

Egil: tak Kelly si to nepamatuje, takže nemůže potvrdit ani vyvrátit. Já si ale myslim, že když Řetezovou skončil pořádat Faust, několikrát jste ji organizovali s Kelly. Uváděla to ona. Pak to asi na jednu Řetězovou a dvě tři Fra převzal Jakub Řehák a pak jsem tu štafetu převzal já.

27.04.2022 13:12 K dílu: Můj Písmák - III.díl - Autorská čtení - čítačky Zbora

Egil: zeptáme se přítele na telefonu Kelly.

26.04.2022 23:03 K dílu: Zbora

Asi byste se taky měli dohodnout, jak komunikovat s Oldou:

Avíza Olda zdá se nečte.

Zprávy na Písmáku Olda zdá se nečte.

Zprávy e-mailem Olda čte podle mě jenom podle toho, jestli jméno zná nebo ne.

Asi by bylo teda nejlepší volat.

Vím, že docela dobře komunikoval s a2a2a, tak jestli ho nechcete poporsit, aby se stal tiskovým mluvčím redakce směrem k Oldovi :)

Nebo to můžu samosebou dělat dál já, to vlastně není problém :)

Ale chce to mít prostě jeden kanál a ten využívat.

26.04.2022 22:29 K dílu: Zbora

Po konferenci. U Oldy je problém, že komunikuje asi jenom se mnou. Já mu budu volat, tak se ho zeptám.

26.04.2022 21:53 K dílu: Zbora

Ahoj,

vybrali jste si někoho do svého čela?

Tady je kdyžtak seznam věcí, které jsem/jsme rozdělali, ale nedotáhli do konce:

1/ Facebook – Správce účtu je Gora. Nevím, jestli je to ještě aktuální, ale mluvili jsme o tom, že by bylo vhodné, aby správci byli dva. Chtěl by to někdo dělat s Gorou?

2/ Instargram – máme založený účet o který se staral EGIL. Nyní stagnuje. Chtěl by si ho někdo vzít na starost?

3/ Sponzoring. Spolupráce z nakladatelstím Kazda byla z mojí strany ukončena. Nenapadá vás někdo další, kdo by sponzoroval soutěže? Oslovte ho. Nabízíme banner na úvodní straně za poukázky na knihy (nebo něco podobného) alespoň za 10 x 500 kč.

4/ Lyryk navrhuje možnost užitečných odkazů z literární teorie a pod, dále kategorii Literární diskuse, kam by mohli přispívat jen uživatelé, kterým to zakladatel diskuse dovolí

5/ Podcasty – způsob, kterým by se dal Písmák propagovat, je to aktuální sledovaný formát. Představa - pravidelné zveřejňování vybraných děl. Možnost, aby uživatelé posílali svoje namluvená díla, ale konečné slovo ve výběru bude mít redakce. Pokud nebude dost poslaných děl, vybere redakce díla ze zlatého výběru (z historie) a někdo je načte. Je potřeba najít člověka, který to bude vše zastřešovat, vybírat a dádat dohromady – příopadně pověřovat ostatní členy redakce. Technické řešení je na Oldovi. 

6/ Týden Písmáka – týden, kdy budou moci uživatelé přispívat na provoz písmáka (inspirace u wikipedie), téma: pomozte nám propagovat Písmáka (kromě dobrovolných příspěvků na provoz budou moct uživatelé přispívat též propagačním videem, např. 3 důvody proč chodím na písmáka, nebo video o díle konkrétního autora apod) Termín: pravděpodobně říjen, do té doby by měly být připraveny podcasty

7) almanachy - určitě pro autory dobré, zvlášť pokud na ně budou peníze na účtu, u prózy nejen povídky a prozaické miniatury, ale třeba i cestopisy, popřípadě i jiné žánry, aby se ukázala pestrost toho, co Písmáci píšou. 

26.04.2022 21:34 K dílu: Můj Písmák - III.díl - Autorská čtení - čítačky Zbora

Thea: život ne, ale lecos ostatního teda už skončilo :)

Kytko, a jak jsi byla na čtení u mě ve studiu na Žižkově, to se nepočítá?

Zuzu, já jsem taky byl na křtu Tvojí sbírky, ale Tys tam nebyla :) Byla to nějaká společná s Háberom. V Hajného Galerii cesty ke světlu. 

26.04.2022 15:49 K dílu: Můj Písmák - I.díl - 18 let s Rebeccou 13 Zbora

https://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=529436

26.04.2022 13:39 K dílu: x161x Zbora

Líbí se mi u Tvých haiku ty přesahy. Po sestře je pro mě tohle asi nejdojemnější, co jsem od Tebe četl.

23.04.2022 23:37 K dílu: Můj Písmák - III.díl - Autorská čtení - čítačky Zbora

Přidal jsem Zorku i fotky.

15.04.2022 01:41 K dílu: Tuli-páni Zbora

On totiž nikdo z redakace, ani nikdo jiný, nemá povinost si s váma povídat, pokud nechce, to je omyl, a sebevětší přesvědčení o vlastní veledůležitosti na tom prostě nic nezmění! :)

A hezká modrá! Modrá je dobrá!

15.04.2022 00:24 K dílu: Tuli-páni Zbora

Něco jako trošku otrhanej plyšovej medvídek, kterej když ho otočíš bříškem vzhůru, tak zabručí. 

15.04.2022 00:08 K dílu: Zbora

Pomice, když se slušně vymezíš, sesype se na tebe banda debilů a začne tě šikanovat. Kašli na to. 

15.04.2022 00:04 K dílu: Tuli-páni Zbora

Nikdy nezapomenu, Norsko, jaks mi před půl rokem volal ve dvě ráno úplně na šrot, že ses rozhodl vstoupit do redakce, abys to tady celé zachránil. No není to prostě roztomilé? 

14.04.2022 23:51 K dílu: Tuli-páni Zbora

Ty se nepočítáš Norsko, ty seš prostě svéráz a magor. Ale rozhodně nejseš ublíženej chudáček. 

14.04.2022 23:26 K dílu: Tuli-páni Zbora

A ještě jednou naposledy, kdyby to třeba pořád někdo nechápal:

Tady spousta lidí začíná dialog větou ve smyslu: Ty seš úplněj idiot... ale vždyť je to jedno. Vysvětluj volovi, že je vůl....

14.04.2022 23:24 K dílu: Tuli-páni Zbora

Jo, zapomněl jsem to zamodřit, abych dal tomu okřiknutí větší váhu!

Tak znova!

Tady spousta lidí začíná dialog větou ve smyslu: Ty seš úplněj idiot, a pak jsou ublížení, že si s nima nikdo nechce povídat a prskaj kolem sebe. Naučte se základy komunikace drahá Luzz, Majaksi a spol. A začněte rozlišovat, co je podstatné, a co je fakt úplná píčovina. Uleví se vám. Chováte se jako děti na pískovišti :)

Končim tady, báj! báj!

14.04.2022 23:22 K dílu: Tuli-páni Zbora

Tady spousta lidí začíná dialog větou ve smyslu: Ty seš úplněj idiot, a pak jsou ublížení, že si s nima nikdo nechce povídat a prskaj kolem sebe. Naučte se základy komunikace drahá Luzz, Majaksi a spol. A začněte rozlišovat, co je podstatné, a co je fakt úplná píčovina. Uleví se vám. Chováte se jako děti na pískovišti :)

Končim tady, báj!

14.04.2022 22:27 K dílu: Vklady děl, zasílání avíz, blokace uživatele (nudný popis) Zbora

Nemám zájem se tím dál zaobírat. Nech si ho.

14.04.2022 15:05 K dílu: Zbora

Ahoj, od konce dubna bych rád odešel na delší dovolenou. Nemám už v plánu Písmáku se nadále věnovat. Prosím, dohodněte se, kdo po mě převezme redakci. Všechny projekty jsem stopnul (ony vlastně už žádné nebyly a nové se nerozjížděly), takže jde fakt jen o to alespoň zpočátku přijímat případné nové členy. Pokud se nedohodnete, nechám redakci stagnovat s tím, že se ponechám jako majitel a budu tyhle organizační věci - přijímání nových členů dělat dál, s tím asi nemám problém. Jsem otevřený i Vašim názorům, co a jak dál, ale přiznám se, že postrádám veškerou motivaci v tomhle prostředí něco dál dělat. Jsem tady v té pozici dva a čtvrt roku, myslím, že to stačilo a budu rád, když to vezme do rukou někdo nový. V redakci i tak případně zůstanu.

A chci strašně moc poděkovat Goře, myslím, že jsme tady spolu zažili strašný sračky od lidí, kteří se chovají jako svině a všechno jsme taknějak ustáli. Ale já teď potřebuju pauzu. Už to nezvládám a za to, abych si večer musel brát prášky na spaní, mi to tady fakt nestojí. Goro, jsi pro Písmák strašně důležitá, a i když to tak kvůli těm frustrovaným chudákům, kteří tě pořád napadají nevypadá, lidi Tě tady mají vesměs rádi. Díky vám všem.

13.04.2022 22:47 K dílu: Vklady děl, zasílání avíz, blokace uživatele (nudný popis) Zbora

Dobře.

13.04.2022 22:30 K dílu: Tuli-páni Zbora

Byl. Jedinou modrou kritiku tam mám tohle:

Co se pokusit shodnout na nějakých bodech: jaké změny se třeba nepovedly, co se nám nelíbí, co bysme udělali jinak, co vrátili do původního stavu. Jaké jsou třeba vaše další návrhy na vylepšení Písmáka.  Co vám tu schází, jaké nové funkce by Písmáku prospěly, co nefunguje a mělo by.  Nyní to jde, Písmák se vyvíjí, tak se pokusme toho využít. Tohle často útočné plácání jeden přes druhého plné emocí je k ničemu. 

Takže co takto? V bodech, stručně, bez emocí. Začnu:

1. podpora mobilních zařízení

2. neschovávat avíza za dalším klikem (je to zbytečný klik navíc)

3. vyladit nový editor děl

 

Jestli Ti tohle připadá jako okřikávání, nebo přezíravý přístup, tak fakt už jako nevim, jakou míru vstřícnosti by sis ode mě jako představovala. 

13.04.2022 22:23 K dílu: Vklady děl, zasílání avíz, blokace uživatele (nudný popis) Zbora

To je skvělá práce. Můžeme ji umístit někam, kde bude natrvalo? 

Jinak vybrané podněty z Lampárny jsem Oldovi posílal nebo probíral telefonicky. Vesměs bez nějakého jeho valnějšího zájmu, což jsem plně respektoval. 

13.04.2022 22:05 K dílu: Tuli-páni Zbora

Silene: to s tím IQ cca 120+ plus jsi myslela vážně, nebo se uchyluješ po 24 hodinách vysvětlování k ironii? 

Návrh nejprv vstoupit, potom povím své plány. S rozpracovanými projekty vážné zájemce případně rád seznámím.

Možná když to dám takto pod sebe, bude ten rozdíl víc patrný. 

Promiň, že to odnášíš neprávem zrovna Ty, ale mně tenhle styl komunikace, kdy si prostě lidi pořád dokola melou to svoje a snad ani nečtou, co píšou ostatní, fakt nebaví. 

13.04.2022 15:11 K dílu: Tuli-páni Zbora

avi

13.04.2022 15:11 K dílu: Tuli-páni Zbora

Tak, a když jsme u toho prostředí na Písmáku. Redakci Poezie právě opustil Bačkovský, který v téhle náladě dál nechce pracovat. Za poslední rok se lidi v redakci poezie prakticky všichni vyměnili. Rozjíždět naplánované projekty se tak dlouhodobě nedaří a prostě ani nemůže dařit.

Rád bych se tedy zeptal, kdo z Vás má zájem o vstup do redakce, ve které by mohl začít pro Písmáka a jeho prostředí skutečně něco dělat? Díky za odpověď.

S rozpracovanými projekty vážné zájemce případně rád seznámím (Zdendu ne). 

:)

13.04.2022 15:06 K dílu: Tuli-páni Zbora

Číslo: máš ve spoustě věcí pravdu a líbí se mi, že ji podáváš víceméně s nadhledem bez záště a sprostého, ponižujícího napadání druhých, což je podle Zdendy Majakse ostatně jistá norma kritického názoru na Písmáku.

Ona je to pravda ale jen částečná.

Jednak, otvři si jakoukoli sbírku Jiřího Žáčka kdekoli. Jistě se shodneme na tom, že je to ve společnosti fenomén a jeho čtyřverší jsou lidmi oblíbená (teda řekněme cca mimo lidí kolem literatury). Ale to je fuk. Tady jde o to, že žijeme v poměrně vypjaté době a tak je spousta lidí ráda za něco pozitivního a hodnotí to kladně. Podívej se na tady na ostatní autory vtipných veršů, jak si stojí oproti vážně míněné poezii. Je to problém? Není, bylo by divné, kdyby tomu tak nebylo. 

Ale to tady bylo i v době, kdys tady začínal - vzpomeň si na nicky Klipeto, Kakuloj, Cubka. Běž se podívat, kolik dostávali tipů. A tím se dostáváme k tomu, že mám dojem, že si Písmák jednak tak trochu idealizuješ, protože i v té době, na kterou vzpomínáš, byl plný kamarádčaftů (zrovna o duu Pozorovatel a GB Show bych pomlčel), množení nicků, hrubosti i zájmových skupinek autorů, které si tipovaly navzájem všechno. Ale máš pravdu, jistě se Písmák velmi změnil, jenže se změnila i společnost. Je to jako kdybys byl sto let v jiné galaxii, pak se vrátil a stěžoval si, jak je hrozné, že tady už lidi nejezdí na koních. Písmák měl na mále. Jeden čas to vypadalo, že skončí, moc lidí sem nechodilo, nikdo ho vlastně ani nechtěl vlastnit, protože je to pouze o jednostraném pumpování peněz do systému, za který se dočkáš akorát prudy od lidí, kteří si myslí, že mají na všechno právo a nárok. Podobné weby Literra a Totem jsou dnes prakticky mrtvé. Písmák se podařilo zachránit díky Oldovi, který si ho vzal na starosti a pár autorům v čele s a2a2a, kteří se začali snažit o jeho obnovu. Myslím, že dodnes Jirkovi a2a2a ani Oldovi nikdo ani náznakem nepoděkoval, za to, že Písmák jede dál. Je tady ale naopak poměrně velký zástup lidí, kteří se ve svém volném čase rádi haštěří o sprominutím hloupostech na kterých si dokazují vlastní důležitost. Nějakou systematickou práci od nikoho nemůžeš moc očekávat. To prostředí tomu prostě odpovídá. A nezlob se, bazírovat na tom, že se Ti nelíbí že nejvíc tipů dostala formálně docela slušně odvedená báseň ve stylu Žáčka, na které se tady rozhořela debata o tom, jestli tvar usednuli ještě není, nebo už je spisovný, je prostě úsměvné. Jednak je to přecenění samotného symbolu tipu a ano, jisté podcenění sociální funkce Písmáka. A to, jakým je momentálně Písmák prostředím se nutně odráží i na jeho redakci. To jsou přece neoddělitelné věci. 

11.04.2022 23:24 K dílu: keď nepočúvam hudbu, som mŕtva Zbora

Hezký závěr. 

11.04.2022 23:19 K dílu: Po letech Zbora

Druhá*

11.04.2022 22:58 K dílu: duo eko Zbora

Mám neodbytný pocit, že už jsem ji někde četl.

11.04.2022 22:57 K dílu: Zub Zbora

Koukám, že Tvoje žena se s Tebou nenudí. :)

11.04.2022 19:27 K dílu: Tuli-páni Zbora

Já navrhuju, abysme/chom tuhle báseň demonstrativně upálili na hranici a s ní i všechny, co ji chtěli zařadit do slabikáře, čítanky, zpěvníku nebo do prdele!

11.04.2022 15:59 K dílu: Rozhovor Zbora

*

11.04.2022 15:46 K dílu: Husy a pole Zbora

Když se to tak vezme kolem a kolem, Norsko, máš vlastně pravdu! 

11.04.2022 15:36 K dílu: Tuli-páni Zbora

Jak to myslíš? 

11.04.2022 15:18 K dílu: Tuli-páni Zbora

Ta by se hodila do slabikáře :) 

11.04.2022 15:14 K dílu: ANDĚLI STRÁŽNÝ Zbora

Kdyby báseň napsal kdokoli jiný, řekl bych: super! Jenže Ty už jsi předvedl lepší kousky. Sportovní terminologií řečeno: netrénuješ a na formě je to znát. Promiň :)

11.04.2022 15:06 K dílu: Hoverla Zbora

Já jsem ti, Láďo, o tom včera ještě přemýšlel. Rozumím, co chceš říct, chápu proč to říkáš, ale pod vlivem té Borzičovy básně i básní ukrajinských autorek v odkazu od Scarabey, mě napadá: kdy už jindy je v poezii čas na vypjaté emoce, když ne teď? 

Pokud na sebe budeme přehnaně přísní, nemůže se stát, že neuděláme nakonec nic?

Syrový obraz k nacítění jsem sem zkoušel dát poměrně nedávno a ozvali se lidé, kteří s tím měli problém zase z druhé strany, a argumentovali vzásadě tím, že to není poezie. Ono je to těžký.

Já jsem se díky Tvé reakci a díky těm textům, které jsem včera přečetl, paradoxně docela uklidnil a už nepochybuju. Každý prostě dělá, co umí. A já to momentálně líp neumím. 

10.04.2022 22:41 K dílu: ženy, ktoré odišli do pralesa Zbora

Druhá. Ale zaujaly obě. Nezvyklé pojetí celkem obehraných témat. Prima.

10.04.2022 15:49 K dílu: Hoverla Zbora

Láďo, nemůžu tu "kazatelskou báseň" najít. Kde je, prosímtě?

10.04.2022 14:50 K dílu: Husy a pole Zbora

Já si tipnu, že sama autorka :)

10.04.2022 14:15 K dílu: Zbora

On byl mistr těhle tesklivých nálad. Tenhle obraz jsem od něj neznal. Díky. 

10.04.2022 14:12 K dílu: Hoverla Zbora

V pohodě, Láďo, beru. Díky.

10.04.2022 00:13 K dílu: Husy a pole Zbora

Tři úplně odlišné texty, snad jakoby každý i z jiného věku. Obecně nemám moc rád složité technické texty, kterým často nevěřím, ale tady jsem opět celkem spokojený - máš tam i přes tu clonu místy zhuštěných obratů ponechanou fascinaci. To je to, co se mi asi líbí. I když třeba na dálku, čtení - pro okem nevidět , to už je hodně silný kafe, kde čtenář může kolidovat mezi genialitou a nahodilostí :)

10.04.2022 00:00 K dílu: legenda o nebeských ľuďoch a starešinovej dcére Zbora

Já nevím, jsem tu poněkolikáté a snažím se najít v textu nějaké zalíbení (protože obecně zalíbění v Tvých textech mám), a pořád mi to nejde. Celé mi to připadá jako poměrně divná kombinace několika vlivů, které mně osobně spolu moc nekorespondují, nevím... To podání pomocí legendy mi připadá možná trochu upachtěné, překombinované a hlavně pak mdlé nebo tak něco. 

09.04.2022 23:45 K dílu: Hoverla Zbora

Skarabea: ano, zhruba s těmito obavami jsem tady text publikoval. Mrzí mě to, ale i tak musím poděkovat za pozorné čtení. A ano, asi máš pravdu, že je tam cítit ta snaha. To nemám rád u druhých, a o to víc to nerad slyším o sobě. To téma je těžké. Asi moc nevím, co s ním... (a to mi s textem a2a2a ještě hodně pomohl). I když to prostředí ze kterého text vychází (Rachov a hory okolo) důvěrně znám, neznám ho v současnosti, nebyl jsem tam za války. To téma je hodně bolestné. Víc, než aby si člověk zachoval nadhled.

Kdysi jsem jel z Bratislavy vlakem v jednom kupé se šesti malými kluky, tak sedm osm let, kteří se vraceli z Maďarska z ozdravného tábora pro dětské pacienty s rakovinou. Celou dobu až do Českého Brodu, kde vystupovali, jsme si povídali. Byl to fakt silný zážitek, který jsem dodneška tak úplně nepřijmul, nepobral. Snažil jsem se ho několikrát zpracovat na papír, ale pokaždé mi z toho vyšla hrozná křeč. Tohle je možná podobný případ... Ale tak jsem se snažil nějak s tím poprat, no... Ještě jednou díky.

09.04.2022 23:21 K dílu: Poetika vsi Zbora

Ano, souzním. Děkuju.

09.04.2022 17:50 K dílu: ... Zbora

Františku, dostat do Bohnic přes zásilkovou službu holítko byl příběh, který by vydal na jeden hezký fejeton :) Tak to mě mrzí, že sis ho moc neužil. Taky na Tebe vzpomínám a jsem rád, že jsi naživu. 

09.04.2022 17:19 K dílu: Karel Šiktanc - "Básníkův prostor je nadosmrti malý" Zbora

Nebál bych se toho, Brněnské metro je od začátku do konce jedna velká bžunda, která se s velkým nadhledem a vtipem víceméně usmívá všem těhletěm stereotypům v poetickém provozu, k čemuž používá postavy reálných hlavně brněnských básníků i s jejich typickými vlastnostmi. Četl jsem knihu před určitě víc jak patnácti lety, takže už si ji moc nepamatuju, ale vzpomínám si, že to pro mě bylo výsostně odpočinkové čtení u kterého jsem se fakt dobře bavil.

09.04.2022 17:08 K dílu: ... Zbora

Ahoj Františku!

Nahoru