08.03.2024 18:00 | K dílu: Drobky | Můra73 |
Jirko, děkuji Ti... Můra můrovitá jsem... jen :) |
||
07.03.2024 18:56 | K dílu: Drobky | Můra73 |
jsou všechna vynikající |
||
02.03.2024 09:42 | K dílu: Haiku Richarda Wrighta 3 | Můra73 |
japonštiny :) |
||
02.03.2024 03:51 | K dílu: Haiku Richarda Wrighta 3 | Můra73 |
"škol k pravidlům" = škol v přístupu k pravidlům |
||
02.03.2024 03:46 | K dílu: Haiku Richarda Wrighta 3 | Můra73 |
Umbratica, v tomto případě znám anglický překlad: "All the paint / Is worn off the Hotei statue, / But he continues to smile", pokud srovnáme oba české překlady s ním, je v tomto případě přesnější překlad pana Buriana. Ale zkusím poprosit o přímý překlad z Japonštiny. Jinak Tobě i všem ostatním děkuji za stálou podporu a citace můrovských textů, které by tu jinak byly dávno zašlé v čase. Vážím si důvěry. Čím déle se haiku věnuji, tím s větším odstupem vnímám různé přístupy k formě. Pokud budeme mluvit o Chrámu i v poznámkách k jednotlivým autorům můžeme číst o různých preferencích dávných škol k pravidlům. Jsem přesvědčená, že haiku původně bylo únikem od tehdejší přezdobené poezie, některé školy se naopak například metaforám zjevně nevyhýbaly. Osobně jako čtenář stále nejvíc oceňuji haiku texty, ve kterých je cit vyjádřen jen jako ozvěna mezi vepsanými slovy, jsou prosté metafory, mají obsažené kigo, dobře umístěné kireji, pokud nesou formu 5-7-5 (nebo 3-5-3...), a přitom si zachovají švih, štíhlost a uvěřitelnost, mám z textu opravdu radost. Pro mě osobně je při tvorbě důležitý i osobní prožitek. Máš ale pravdu, že když si dá autor záležet, ani zkušený čtenář nemá šanci rozpoznat, jestli je text žitý nebo ne a náhodnému čtenáři je to jedno. Haiku je ale poetická forma vázaná řadou pravidel, pokud by všichni autoři na snahu o jejich dodržování rezignovali, haiku by se rozpustilo do běžné miniatury. Každá forma má svůj vývoj, pokud ale zmizí její podstata, stane se něčím jiným. Preference a přístup jsou volbou každého autora i čtenáře. |
||
23.02.2024 13:26 | K dílu: Zimní sakury | Můra73 |
Poslední pro mě výborné |
||
18.02.2024 16:44 | K dílu: Čas se nevrací | Můra73 |
Krásný text
|
||
14.02.2024 22:37 | K dílu: Haiku, nehaiku, senrjú? II | Můra73 |
z dnešního doplnění nejvíc tento text, má Issovský charakter s dětským náhledem na svět: Leť si beruško z konce mého prstu máš ke slunci blíž
Zítra se budu snažit napsat k několika dalším soukromou zprávu |
||
13.02.2024 21:59 | K dílu: Z podzimu | Můra73 |
Jirko, děkuji :) |
||
13.02.2024 14:34 | K dílu: Předjarní střípky | Můra73 |
V březnovém slunci s tajícím sněhem zmizí saze z komína
toto je výborné, v mém vnímání
|
||
11.02.2024 16:58 | K dílu: Haiku Richarda Wrighta 3 | Můra73 |
Rybníček a modrásek i v mém vnímání haiku nejlepší |
||
09.02.2024 20:23 | K dílu: Tichý lokál | Můra73 |
jen úplně tiše, abych slovem neznevážila, krásná, moc. |
||
07.02.2024 08:59 | K dílu: Haiku, nehaiku, senrjú? II | Můra73 |
a ještě jedno: vnučka švitoří a švitoří - tiše naslouchám |
||
07.02.2024 08:57 | K dílu: Haiku, nehaiku, senrjú? II | Můra73 |
na rybách - polovinu noci odháním komáry
A tady je hezký protiklad v líčení na ryby a odhánení komárů |
||
07.02.2024 08:55 | K dílu: Haiku, nehaiku, senrjú? II | Můra73 |
Tlačím kočárek a potichu spílám letadlu nad hlavou
Tento text se mi hodně líbí, buď jsem jej přehlédla nebo je novějšího data
|
||
03.02.2024 11:25 | K dílu: Haiku, nehaiku, senrjú? II | Můra73 |
Nadejde den kdy budu osamělejší než jsem dnes V tomto textu unikáš od zásady, že haiku je fotografií okamžiku, zachycuje přítomný čas. dále, haiku může být o osamělosti, nebo stesku, o citech, je ale ceněné nepsat o nich přímo pomocí abstraktních slov. Daný cit je žádoucí nepojmenovat, ale vepsat jej do haiku prostřednictvím hmatatelných kulis: vkládám pro ukázku krásný text Jiřího Hájíčka: ještě po letech jeden její tmavý vlas na dně šatníku
Z téhle sady jsou pro mě z pohledu formy haiku nejzajímavější: Hladce, obrace * Knot dohořel - * Vycházím z lesa -
Některé texty, jako hned ten první, jsou velmi působivé. V můřím vnímání haiku je tento už ale spíš krásnou miniaturou. |
||
01.02.2024 11:47 | K dílu: Haiku, nehaiku, senrjú ? | Můra73 |
Tyto texty dokážou navodit pocit důvěrně známých momentů, včetně pocitových prožitků: Ve tmě na zemi snažím se pohmatem objevit dudlík (za tímto textem lze vnímat pláč mrněte, chvatné šátrání potmě, aby se neprobudilo úplně, navíc si představit konejšivá slova, krásné) Usmíváme se jeden na druhého - za chvíli usneš
Oči uličnice z pelíšku pod peřinou loudí pohádku
Všechna tato tři dílka mají přesné časové zařazení, odehrávají se tady a teď, jsou přirozené, nevyumělkované. Jsou na pomezí haiku a senrjú. ---
Další z textů mají k haiku/senrjú blízko, ale pomohla by jim změna fokusu, aby působila opravdověji:
Starý politik - výroky i konáním točí se v kruhu výroky a konání jsou abstraktní. Haiku i senrjú má zachytit přítomný okamžik, v jednom okamžiku neposoudíš konání. Aby si čtenář mohl lépe vybavit moment, pomohl bys mu úpravou rukama i slovy/otáčí v kruhu.
Jako senrjú se mi také moc líbí text: Tolika křiku - a za vším jen jediná kapička vody
... Děkuji Goře za upozornění na tuhle sadu, je pozoruhodná. |
||
29.01.2024 20:26 | K dílu: zvířecí | Můra73 |
Kdybych skoro úplně náhodou doladila jednu akci se směsicí žánrů, nechala by ses ukecánkovat na čtení? Zatím ladím. :) Bylo by to v červnu. |
||
26.01.2024 11:59 | K dílu: zvířecí | Můra73 |
Tu bych tě chtěla slyšet číst! Krásná je
|
||
17.11.2023 21:59 | K dílu: Z podzimu | Můra73 |
... mám radost, že potěšila.
lawenderr, tady je dneska TAKOVÝ vichr, že vlítl až do textu :) Alegna, radost je stejně tak i na mojí straně |
||
17.11.2023 10:54 | K dílu: Z podzimu | Můra73 |
Jsem ráda, že jste se stavily. S Alegnou jsme se potkaly na křtu knížky Gory, slíbila jsem jí, že se tu občas otočím... |
||
12.11.2023 12:16 | K dílu: mech | Můra73 |
tam za těmi kořeny svět nalezený ztracený stejná nevrátíš se zpět
zpoza hustých haluzí otázka leká Odkud jsi?
Tvůj text nepřipouští jen s odstupem nakouknout a číst, pěkně po člověku lapne, donutí chvilku prožít a vracet se. Opravdu pěkné, živoucí. |
||
12.11.2023 11:52 | K dílu: Na výletě | Můra73 |
Příště vyrazíme spolu, v Novém Světě U Raka u venkovního stolu vrabčáka prohlásíme za draka
|
||
28.04.2023 21:19 | K dílu: Nový web po 25 letech | Můra73 |
Oldo, na nové prostředí si zdejší uživatelé budou zvykat delší dobu, někomu to nepůjde úplně snadno. Vnímám, že za uvedením aktuální verze k životu stojí spousta práce. Navštěvuji server v posledních letech jen ve chvílích delšího volna, ale děkuji za snahu udržet Písmák při životě. Ráda bych ale také reagovala na Tvou tvrdou reakci vůči zde dostupným komentářům Gory. Znám její vztah k serveru. K množství práce, kterou pro zdejší prostředí ve svém volném čase vykonávala a vykonává mám velkou úctu a je pro mě důležité se jí zastat |
||
06.02.2023 10:20 | K dílu: Haiku, vysvětlující pojmy atd. | Můra73 |
Radovane, paní profesorka Švarcová a paní doktorka Honcoopová na vzpomínkovém večeru na pana Límana vzpomínaly, že se mu říkalo pan Makoto a překládaly, pan Pravda. Další , třetí zdroj k výrazu makoto v haiku třeba na odkazu https://www.britannica.com/art/makoto-no-haiku Seijitsu-sa lze najít v překladači jako pravdu. V teorii haiku, kterou poměrně usilovně pročítám jsem ale na tenhle výraz dosud nikdy nenarazila.
|
||
05.02.2023 23:11 | K dílu: Haiku, vysvětlující pojmy atd. | Můra73 |
Radovane, pokud uživatel literárního serveru přijme roli redaktora, bere na sebe v jistém smyslu také zodpovědnost za informace, které bude předávat. Ve Tvém článku je řada nepřesností, až bolestně zavádějících. Prosím Tě o ověřování zdrojů. makoto například znamená pravdivost, opravdovost. Autor si nemá v této formě nic přikrašlovat, má vycházet z toho, co zažil v přítomném okamžiku a popsat to obyčejnými slovy. (Ověření je možné například v doslovu knihy Chrám plný květů.)
|
||
05.02.2023 22:48 | K dílu: Haiku, vysvětlující pojmy atd. | Můra73 |
Radovane, pokud uživatel literárního serveru přijme roli redaktora, bere na sebe v jistém smyslu také zodpovědnost za informace, které bude předávat. Ve Tvém článku je mnoho nepřesností, až bolestně zavádějících. Prosím Tě o ověřování zdrojů. makoto například je v překladu "pravda", opravdovost. Autor si nemá v této formě nic přikrašlovat, má vycházet z toho, co zažil v přítomném okamžiku a popsat to obyčejnými slovy. (Ověření je možné například v doslovu knihy Chrám plný květů.)
|
||
30.01.2023 20:29 | K dílu: Výlov | Můra73 |
snad jen, kapr a ryba je zdvojení téhož, přesto, velmi dobrý text! |
||
30.01.2023 19:56 | K dílu: psi už na volno - | Můra73 |
i když... je to senrjú, tak jo :) |
||
30.01.2023 19:55 | K dílu: psi už na volno - | Můra73 |
Jíťo, mudruji nad tou závorkou, svědčí o přílišném tvůrčím promýšlecím procesu na haiku. Jinak je právě tohle druhé moc hezké. :) |
||
30.01.2023 19:35 | K dílu: H 23,7-10 | Můra73 |
servíruje čaj i cukřenku a lžičku - místo cukru sůl |
||
30.01.2023 19:23 | K dílu: Bílé stíny | Můra73 |
moc pěkný postřeh, v prvním textu i výborně zpracovaný.
|
||
30.01.2023 18:40 | K dílu: Výlov | Můra73 |
Zvlášť první je krásné, živoucí- soukromý výběr.
Taky jsem na podzim zkoušela výlov zachytit: Zatahování – krok za krokem před sítí ubývá prostor.
Vlnka za vlnkou u stavidla rybáři zatahují sítě |
||
30.01.2023 18:36 | K dílu: Výlov | Můra73 |
Zvlášť první je krásné, živé- soukromý výběr. Taky jsem na podzim zkoušela výlov zachytit: Zatahování – krok za krokem před sítí ubývá prostor.
Vlnka za vlnkou u stavidla rybáři
zatahují sítě
|
||
12.01.2023 21:28 | K dílu: Tabák | Můra73 |
Líbí se mi, moc. Kožený váček výborně souzní se stářím rukou a vytváří kontrast s čerstvostí tabáku. |
||
24.11.2022 19:03 | K dílu: canisterapie - | Můra73 |
moc vtipné, parádmí
|
||
15.11.2022 21:58 | K dílu: x177x | Můra73 |
Silenko, zajímavý komentář... Pohnutí svatých - po přibouchnutí dveří zpátky na místech |
||
15.11.2022 21:44 | K dílu: x177x | Můra73 |
Jirko, děkuju |
||
14.11.2022 17:52 | K dílu: x177x | Můra73 |
Alenko, znovu jsem nad tím přemýšlela a zvažovala (už tolikrát u tohohle textu :). Manžel mi k němu řekl, ať jenom nic neměním, že mám přemýšlivé čtenáře a ať jim nechám prostor pro objevování, že za ty roky vědí, že mají v textu co nacházet. Tak jsem poslechla. Umění náznaku je náročná disciplína. Někdy narážím v odvaze nedopovědět a násleně úpravami o kousek zpřístupňuji dílko více čtenářům. Tenhle text, myslím, ale zůstane tak, jak je. V každém případě Ti děkuji za zpětnou vazbu, vážím si jí.
|
||
14.11.2022 17:50 | K dílu: x177x | Můra73 |
Alenko, znovu jsem nad tím přemýšlela a zvažovala (už tolikrát u tohohle textu :). Manžel mi k němu řekl, ať jenom nic neměním, že mám přemýšlivé čtenáře a ať jim nechám prostor pro objevování, že za ty roky vědí, že mají textu co nacházet. Tak jsem poslechla. Umění náznaku je náročná disciplína. Někdy narážím v odvaze nedopovědět a násleně úpravami o kousek zpřístupňuji text více čtenářům. Tenhle text, myslím, ale zůstane tak, jak je. V každém případě Ti děkuji za zpětnou vazbu, vážím si jí.
|
||
13.11.2022 09:05 | K dílu: Ztracená v dešti | Můra73 |
v můřím fokusu, za druhé * |
||
13.11.2022 08:52 | K dílu: Mínus devět | Můra73 |
Krásně a citlivě napsané |
||
12.11.2022 19:43 | K dílu: Světlušky | Můra73 |
Roj světlušek a zvlhlé zápalky * Oba texty jsou ale v mém vnímání haiku, ne senrjú |
||
12.11.2022 19:42 | K dílu: Světlušky | Můra73 |
Roj světlušek a zvlhlé zápalky * |
||
12.11.2022 19:41 | K dílu: básník | Můra73 |
:) |
||
12.11.2022 19:38 | K dílu: x177x | Můra73 |
Peter, díky, vím, že se vždycky snažíš dočíst, kam až Tě autor pustí.
|
||
12.11.2022 19:36 | K dílu: x177x | Můra73 |
Radovane, pro jiného to může být i obráceně :) Dovírá dveře zevnitř své kobky - osvobození. |
||
12.11.2022 19:29 | K dílu: x177x | Můra73 |
Kočkodánku, Ty víš, že jsi vítaný. :) |
||
12.11.2022 19:27 | K dílu: x177x | Můra73 |
Gora, svatí se pohnuli pi otevírání vnitřních prosklených dveří, neuvědomila jsem si příčinu v první chvíli. Ten úlek pak pohnul mnou a pocity umocňovala liduprázdnost místa. Přiznávám, že v prvních momentech mi Číhošť přišla na mysl.
|
||
03.10.2022 20:50 | K dílu: Pozdní sběr | Můra73 |
Přidávám se ke gratulantům |
||
30.09.2022 21:11 | K dílu: Větrně... | Můra73 |
Podobně jako Peter, pokusila bych se v prvním textu vítr opsat , neuvádět ho přímo. Zkus se k tomu obrazu vrátit, lze si vybavit, co dělo v okolí? Text je v tomhle provedení úplně dopovězený. Jinak moc hezký. |
||
28.08.2022 11:08 | K dílu: V pohybu | Můra73 |
Ke trojce, jen bych zvážila přesunutí kireji už za první verš. |
||
28.08.2022 11:04 | K dílu: V pohybu | Můra73 |
Zvlněná fronta, hmyz jde dolů a rorýsi ho následují. Výborný text. Také dvojka je v můřím vnímání povedená, s jemným přesahem. Balón a cibule- tady je text zajímavý už opakováním tvarů, ty jsou podobné, ale všechno ostatní stojí v juxtapozici- svázání se zemí, práce na záhonu s podtržením v narovnání bolavých zad a proti tomu volnost, lehkost letícího balónu, dálka, dobrodružství, nadhled. Krásné, plné haiku. |
||
27.08.2022 19:55 | K dílu: dovča | Můra73 |
Také bych se přimlouvala za vlny nesoucí křídlo, nebude to tak přímo napsané. |
||
27.08.2022 19:15 | K dílu: ooo | Můra73 |
|
||
27.08.2022 19:15 | K dílu: ooo | Můra73 |
Philogyny, ano pomocí haiku lze popsat abstraktní pomy jako je pocit z krásy přírody nebo lásky nebo strachu. Ale můsí to být provedeno opisem, aby čtenář z motivů, které mu autor haiku předloží, a které jsou postižitelné pomocí smyslů, tedy, zraku, čichu, hmatu, chuti a sluchu v druhé lince textu, tedy v té nenapsané (přesto autorem vytvořené části) textu (elipse,přesahu) tyto pocity nacházel. To je jeden ze základních principů haiku. K přímému poetickému vyslovení slouží výborně jiné literární formy. snake_01 je velmi uznávaným teoretikem formy haiku i mimo hranice zdejšího serveru. Svými komentáři si po letech pocitvé práce pro popularizaci haiku nepotřebuje nic dokazovat, velmi slušným způsobem se pokouší začínajícímu autoru vysvětlit, kde jeho text vybočuje z pravidel formy.
|
||
27.08.2022 17:15 | K dílu: ooo | Můra73 |
Radovane, měla jsem možnost ptát se pana Límana, jak je to s metaforou v haiku. Odpověděl mi, že Japonci ji používají obecně celkem neradi, protože si mnohem více než my váží věcí takových, jaké jsou. Argumentovala jsem metaforickými texty v jeho Chrámu plném květů, psal mi, že některé metafory byly to textů vneseny až překladem, některé obsahovaly metaforu už původně. Nelze tedy říci, že by nebylo možné v antologiích starých mistrů metafory najít (nejčetněji asi viz kniha Boží člověk Issa), zároveň je ale z naprosté většiny zdrojů teorie patrné, že by se měl autor haiku snažit bez ní obejít, a to z důvodů, které tu uvedl snake_01. Pokud „Chrám“ máš, doporučuji porovnání: 1. Četnost textů bez metafory a s metaforou 2. Jakým způsobem různí staří mistři s metaforou pracovali.
-----
Na podzim vyjde dotisk Chrámu plného květů, moc každému zájemci doporučuji jeho koupi a využívání jako učebnice haiku. Je to praktické při mnohých vášnivých haiku diskusích, kdy si nejste jisti, k jakému názoru se přiklonit. Texty starých mistrů Vám poskytnou mnohou odpověď (Zároveň bych se pro haiku jako takové přimlouvala, nehledejte odpověď v jednom dílku podkládajícím Vaši momentální argumentační potřebu, projděte knihu celou a hledejte četnosti. Ať je i pro Vás nalezená odpověď co nejvíce odpovídající). Také závěrečný teoretický text je cenným zdrojem informací. Pro utvoření pevnějšího názoru je samozřejmě potřeba zdrojů co nejvíce. Tento je mezi nimi velmi vážený. |
||
18.08.2022 20:56 | K dílu: Úplňkově | Můra73 |
Jak už jsem psala jinde, žárovka je pro mě neodolatelná :) |
||
15.08.2022 22:58 | K dílu: THE UNSWEPT PATH: CONTEMPORARY AMERICAN HAIKU 2 | Můra73 |
Opět krásný výběr. Vyzdvihla bych šestý a sedmý text, oba jsou výtečné, ale nejen tyto. K prvnímu dílku mám výhrady. Nemám problém s širším společenským přesahem, poučenému čtenáři se význam textu značně rozšíří. Pozastavuji se nad probleskem ega autora. Už v úvodním verši vstoupil do textu hodnocením. Druhá část textu přesahuje do budoucnosti, což je v rozporu s principem zachycení přítomného okamžiku. Pak také dumám, jestli je v dnešní době možné sledovat mléčnou dráhu nad tak velkým městem, jakým je Nagasaki. Nevím, z jakého období text pochází. |
||
15.08.2022 22:28 | K dílu: Výběr překladů z The Haiku Handbook | Můra73 |
Výtečný výběr, Pavle, na odkaz se podívám. Jen malé uipozornění si dovolím, pozor v překladu na výraz "malá holčička", v tomhle případě jde o zdvojení významu bez opodstatnění. |
||
14.07.2022 17:58 | K dílu: Z lesa | Můra73 |
jj :) |
||
10.07.2022 06:10 | K dílu: x167x | Můra73 |
Děkuji, Evženie, Kočkodane i Phil. ... pokud mi jde o pravdu, zkuste diskutovat s beranem, když už sklopí hlavu. :) |
||
10.07.2022 06:07 | K dílu: x167x | Můra73 |
Děkuji, Evženie, Kočkodane i Phil. ... pokud mi jde o pravdu, zkuste diskutovat s beranem, když už sklopí hlavu. :) |
||
09.07.2022 08:04 | K dílu: x167x | Můra73 |
Ne, nebylas a stačilo. |
||
09.07.2022 08:04 | K dílu: x167x | Můra73 |
Ne, nebylas a stačilo. |
||
08.07.2022 23:43 | K dílu: x167x | Můra73 |
A Ty, Phil? |
||
08.07.2022 23:42 | K dílu: x167x | Můra73 |
A Ty, Phil? |
||
08.07.2022 23:40 | K dílu: x167x | Můra73 |
Nejen hlínu, i kamínky, já jsem tam byla :) |
||
08.07.2022 10:00 | K dílu: x167x | Můra73 |
Theo, u nás zas škrábeme hlínu z bot z výletů a vandrů do záhonu přede dveřmi do domu. Ono si to tam pak žije a roste všechno dohromady. |
||
08.07.2022 09:31 | K dílu: x167x | Můra73 |
Gora, Markel, díky |
||
08.07.2022 09:29 | K dílu: x167x | Můra73 |
Štírko, když přestane pršet, voda nezmizí z krajiny okamžitě... |
||
08.07.2022 08:18 | K dílu: Kto nevidel, neuverí | Můra73 |
dost naléhavě sháním ťavu, která žere stíny, kde že se to děje? |
||
07.07.2022 16:24 | K dílu: Odřená kolena a jiné diagnózy | Můra73 |
Pro mě hlavně Domácí blues, 1. máj, Jsem a Babiččino okno. |
||
01.07.2022 18:41 | K dílu: pod stříškou | Můra73 |
krásné! |
||
30.06.2022 16:55 | K dílu: Živá reklama | Můra73 |
á také upíra ...
Čelákovice - točenou malinovou chválí i upír. |
||
30.06.2022 16:54 | K dílu: Živá reklama | Můra73 |
já také upíra ...
Čelákovice - točenou malinovou chválí i upír. malinu ír před stánkem
|
||
26.06.2022 21:15 | K dílu: léto | Můra73 |
ajaj :) první pro mě živější |
||
26.06.2022 21:14 | K dílu: x165x | Můra73 |
Dášo, děkuju |
||
26.06.2022 21:13 | K dílu: x165x | Můra73 |
Jíťo, děkuju |
||
26.06.2022 21:13 | K dílu: x165x | Můra73 |
Peter, Tvoje vrkočové ve mně budilo hodně podobné pohnutky... děkuji |
||
25.06.2022 07:15 | K dílu: Nekonečný boj - | Můra73 |
Přispěla bych taky ráda do dikuse vtipem, jenže mě nic nenapadá, přicházím jen s tipem. |
||
23.06.2022 22:35 | K dílu: x162x | Můra73 |
děkuji |
||
21.06.2022 22:17 | K dílu: Karkulce | Můra73 |
Jíťo, zkusím, co to udělá. Pohladím je všechny... Děkuju. :)
|
||
21.06.2022 20:59 | K dílu: léto | Můra73 |
dvojka pro mě moc fajn |
||
21.06.2022 20:28 | K dílu: Karkulce | Můra73 |
:) |
||
21.06.2022 18:57 | K dílu: Karkulce | Můra73 |
Kočkodánku, jaký omluvný smajlík?! Děkuju za ten čas a chuť to tady poeticky rozjasnit/vyjasnit. :) |
||
21.06.2022 14:35 | K dílu: Neromán o bezejmenném česači jablek | Můra73 |
Ještě bych celek nechala zrát, pro dobrý nápoj je potřeba jemné vyvážení chutí. V haiku dokážeš výborně část textu skrýt pro nalézání čtenářů, vnímám, že princip nedopovězenosti by prospěl i téhle próze. Přesahů nacházím v textu celou řadu, má svá krásná místa. |
||
21.06.2022 13:48 | K dílu: Karkulce | Můra73 |
Law, to je pocta, texty Janiny jsou pro mě krásné, to jsi mi udělala radost! :) Děkuji za zastavení a komentáře, za ty veršované obzvlášť. |
||
21.06.2022 13:44 | K dílu: Malířka snů | Můra73 |
líbí se mi část, kde na pocity navlíkáš pestré korálky |
||
21.06.2022 12:53 | K dílu: S trochou nezbytného nadhledu | Můra73 |
Kde jsou ty časy, kdy nám doma průběžně zněla podobná básnička. :) Díky za dnes už nostalgické pocity.
|
||
21.06.2022 09:22 | K dílu: Neboj se vlka | Můra73 |
... děkuju za báseňku |
||
21.06.2022 09:18 | K dílu: Neboj se vlka | Můra73 |
odmala jsem ho ládovala přeci bych ho teď nevyhnala! * má zaváhání nejlíp ze všech znáš nezaženu si tě neměj strach
|
||
20.06.2022 17:45 | K dílu: Rozloučení | Můra73 |
Pavle, mrzí mě to. Budeš serveru chybět. Postupně se odsud tak trochu ztrácí lidskost, Ty jsi ji rozdával plnými dlaněmi. Jako autorka jsem čekávala na Tvoje komentáře, věděla jsem, že jestli je z textu pochytitelné, v co jsem doufala, Ty to budeš hledat a budeš se poctivě snažit dát upřímnou zpětnou vazbu v komentářích - to se to pak píše! :) Vážm si Tvé práce tady, děkuji. |
||
07.06.2022 21:15 | K dílu: pročísla se... | Můra73 |
... a od té chvíle se mi tak radostně píše! :) Ten dlouhý vlas, snoubící se s dlouhým stéblém trávy, je nádherný obraz. Obojí vidím v pohybu, obojí letící stejným směrem... jen stéblo je uchycené v zemi a nemůže dál. Je na čtenáři, jestli vlas dopadne na zem nebo zůstane u stébla. O peripetiích textů v oblasti pravidel je Tobě nadbytečné psát. :)
|
||
07.06.2022 21:01 | K dílu: Šumná | Můra73 |
Krásný text, živý! Postrádá vypulírovanou škrobenost, ve které veršotepci všechny údy básně bolestně nalámou do efektních póz a zafixují. Jen aby držela v předepsané formě, za kterou vibruje nářek původní myšlenky, což se teď bohužel stává na Písmáku módou. |
||
01.06.2022 18:22 | K dílu: dovoněná | Můra73 |
zkus si tohle povědět do očí Malému princi :)
|
||
29.05.2022 18:53 | K dílu: x162x | Můra73 |
Silenko, tenhle text se takhle zformoval přirozeně. Než jsi napsala, ani jsem si neuvědomila, že se rýmuje. :) Je rychlokvašený, vyběhl si na server a ještě z něj odkapával nálev. Bez mučení se přiznávám, že se posun haiku v mém vnímání nekoná. Co se týče využívání pomlky pro znázornění kireji - většinou mi vyhovuje, ale není to ojedinělý případ, kdy se rozhodnu pro jinou cestu. Určitě i ve sborníku se u mě najdou texty s jiným řešením. Ani mi nepřipadá pro haiku posuzování grafického znázornění kireji důležité. Buď v textu přirozeně je a funguje, nebo mu nepomůže ani deset pomlk řazených za sebou. :) |
||
25.05.2022 22:39 | K dílu: Zpráva o mé smrti | Můra73 |
Gratuluji a jsem ráda, že můžu číst. |
||
15.05.2022 09:22 | K dílu: Střihy | Můra73 |
dočítám zaměškané, dobré je to |
||
15.05.2022 09:17 | K dílu: drobečková | Můra73 |
krásná
|