03.03.2003 00:00 K dílu: Předtím, potom Docela
Ještě jednou díky! Pokračuj, Quoniame.
03.03.2003 00:00 K dílu: Argentinské zpěvy Docela
Skvělé a podstatné. Děkuji!
28.02.2003 00:00 K dílu: Docela
02.03.2003 00:00 K dílu: Docela
Lyrykovi: děkuji za reakci alespoň na některé otázky. Všeobecná myšlenka? Myslíš nějaký božský princip? Není, myslím, rozdílnost bez podobnosti (a naopak). Většinou (při určité míře soudnosti) vidíme spíše to, v čem se mýlíme (většinou nám toto zrcadlo ukazují druzí), než to, v čem máme pravdu. Rozdílností komunikace vzniká, ne zaniká, že ano. Jen nevím, jak bereš to "neosobně". Autor třeba zanechává stopy pocitů, obrazů (a mnoho dalšího), čtenář (má-li chuť) tyto stopy čte, zní mu po jeho linii a konfrontuje se s nimi, cítí podobnosti i rozdíly. Nehovoří s autorem osobně, ale přece navazuje jakýsi dialog. Ale "neosobnost" bych to nenazval. Ad. filosof Kant a mnoho dalších "systémotvůrců" filosofického sebeslovníku. Koneckonců vyslovují v abstraktních pojmech a ve výrazech (ne v obrazech!) svůj pohled. Jejich jazyk je pro komunikaci mezi lidmi většinou krajně složitý a nevhodný. Neosobnost filosofického jazyka má s tvořením v obrazech nemnoho společného. Myslím si, že mnohem více má tvoření blízkost s mýty a pohádkami, s příběhy a událostmi, s procesy mezi vědomím a nevědomím (viz.analýza tohoto, např. Jungovská). Tvorbu nese velmi často sebeterapeutický pokus. I vylití citů jím může být. Literární kritik většinou jen ohledává autorův terén. Jenže autor kritika právě tím "jiným typem tvoření", kam nezapojuje jen to co ví, čemu rozumí a co cítí, ale kde plují celé ledovce podvědomích reakcí a symboliky, chtě nechtě často přesahuje. Tedy myslím hlavně toho autora, který si otázku po smyslu svého psaní klade, kdo se psaním "posouvá" v sobě dál, než jen k libosti pocitů, které zažívá nebo která dává druhému pocítit. Tzv. hloubka je často údělem autora, který prochází či prošel nějakou bolestivou situací, bolestivým "vývojem". Autor, který píše básně oslavující lásku ad. pozitiva. je snad více spokojen, než znepokojen. Trošku nadneseně: s plným břichem se většinou špatně tvoří. Spíše z něčeho nedostatku, snad. Zdá se mi, že ironie, nadsázka a parodie jsou jen trošku konfliktnější podoby psaní tam, kde si někdo druhý dělá nárok na "Pravdu" a obírá druhé o potřebnou rozdílnost, odlišnost. Trošku z dlouha a ze široka reaguji, no. Snad mi bude nastaveno zrcadlo. Poslední: Bohužel se mi zdá, že na tvé sumarizované reakci, je opravdu více ze samostatného závodu, než z paralelního vedení dialogu. Necháváš trošku běžet ostatní, abys jim pak řekl, jak na tebe "v závodě" působili.
26.02.2003 00:00 K dílu: Docela
Strnade: Třeba taková epická poezie je zaměřena na děj, ale mluví "verši" a měla by mít (snad) také nějaký ten přesah. Taky práce se slovosledem je dost jiná. Jinak to může zabalit a být prózou. "Polámal se mraveneček" ad. je jistě moc hezké a svěží, ale nejde spíše o "říkanky"? Na usnutí. Na pohlazení. To se nám ty hranice pěkně protahují. :-) Souhlas, tyto říkanky "líčí" děj, ale snad vnímáš taky ten rozdíl od líčení větami. Polámal se mraveneček a celá obora už to ví. No a tak k němu o půlnoci zavolali jednoho mravenčího doktora. Ten mu klepe na srdíčko a píše si svůj "rukopis"... Hmmm. :-)))
26.02.2003 00:00 K dílu: Docela
Lyrykovi: Tak jsi mě zved ze židle, ...se ti povedlo. No, nevím, jestli líčení nepatří do specificky ženské oblasti a pak do prózy? Rozhodně moc básní, které spočívají hlavně na líčení (děje) neznám. Líčí se totiž ve větách, ne v rýmech (byť sebuvolněnějších). "Líčení" má v "náznaku" a "verši" dostatečný protiklad. Kdy a kdo psal dle tebe "prostorným neosobním výrazem"? Třeba Kant? Znám jen obyčejné barvy spektra. Jsou ještě nějaké jiné? Dobrá báseň přece vyvolává především a hlavně pocity, je soukromá, tedy vytvořená a zní. Nebo ne? Snad bych chápal, kdyby jsi napsal, že v básni se dá jít i "za pocity". Dát tam víc než pocity. Ale čtenáře přece většinou rozezní právě obdobně "pociťované". Naladění. Pravda je někdy i maková. Podle toho, jaký je kdo jedlík. O básni se nemá moc kecat, má se s ní třeba jít do lesa nebo na kopec. Vona je to totiž někdy nejen kráska panenská, ale také třeba holka úchylná a necudná. (Omlouvám se slečnám, to byl k rodu "básně") :-) No a konečně myslím, že jsem tímto proslovem "básni" pěkně uškodil. :-)
25.02.2003 00:00 K dílu: Docela
Dobrá cesta. :-)
20.02.2003 00:00 K dílu: Docela
Ajaj. Tolik inverzí ve slovosledu mi to kazí. "Ubohé ztratí nás."??? Škoda té formy.
17.02.2003 00:00 K dílu: Docela
Oslnění s potemněním. Podstatné. Zevnitř.
14.02.2003 00:00 K dílu: Naslouchané Docela
Uf, uf. Tou druhou a třetí částí jsem nadšený vrstevnatou obrazností. První mi tam trošku překáží, asi ji moc nerozumím. dává mi to smysl bez podruhé opakovaného slova "večer", to by pak ale ukazovalo na plurál.
10.02.2003 00:00 K dílu: Ztracené věci Docela
Fantazie!!!!!!! Originál se čte hodně rytmicky. V češtině mi trochu "nesedí" čtvrtý verš -přechodník a prostá inverze.
06.02.2003 00:00 K dílu: „Umriem, umriem, ale neviem kedy“ Docela
Do Pjeruna až tak? Moc Moc dobré...ale ta nálada loučení se? Tobě je asi nějak dost smutno, ne? Čím více ty básničky "jemně ořezáváš", tím se mi to víc líbí.
03.02.2003 00:00 K dílu: Docela
Hm a Hm a Hm.
30.01.2003 00:00 K dílu: Aaj, žol, žol, žol mi budě. Docela
Najde. A za tohle, Rowenno, zvlášť díky. O žánr tu fakt, myslím, neběží.
23.01.2003 00:00 K dílu: Docela
Já nevím...že dobrý věci skoro nikdo nekomentuje! Asi že jsou dobrý. Nicméně závěr "nepoštěstí" mi nesedí. Jinak báseň-studna, z těch hloubavých.
24.01.2003 00:00 K dílu: bělavé Docela
Potěšilo. Nikoli haiku, ale "kolářovské" duo josefK+gd. gd má oči jako ostříž.
20.01.2003 00:00 K dílu: Docela
oprava: na "celý".
20.01.2003 00:00 K dílu: Docela
Opravdu. Na celá den radost.
20.01.2003 00:00 K dílu: Docela
Děkuji. Rezonuje.
20.01.2003 00:00 K dílu: Docela
Uf, uf. "Osvětu" rozhodně dělat nechci. To jsou jen "nápady laskavého čtenáře". Měl bych s tím komentováním trochu přibrzdit.
20.01.2003 00:00 K dílu: Docela
Olina: Za sebe: není snad nutné na rytmus "myslet" při "vrhu básně", to by asi člověk nic nenapsal, ale báseň by neměla o určitý rytmus "přijít", mohlo by se jí přihodit, že se stane "filosofickým fragmentem" autora, zamyšlením, nebo holou výpovědí ve větách. Ani "volný verš" není libovolný. Uf, už toho nechám.
20.01.2003 00:00 K dílu: Docela
Ad.Lyrykův "rozbor". Etika obrazů v básni? Nestačí, že báseň osloví Vším co má (pro každého třeba jinak) v sobě. A co když by to bylo dílo imaginace, kam potom s etikou souhlasů a nesouhlasů? Zabít báseň etickým rozborem? Buď báseň dobře vypovídá, kreslí, má v sobě nasazení atd. nebo ne. Co ještě dodávat. Olině: Kam se poděl rytmus? Tedy, jen výpověď? Filosof.
20.01.2003 00:00 K dílu: Docela
Lyrykovi: Jen dvě poznámky: lidová píseň že tlumočí veřejné mínění? V jakém smyslu. A co, kdo, je to "veřejné mínění"? K patetičnosti - Původní, řecký obsah "Pathos" snad, pokud si dobře vzpomínám, souvisel s antickou tragédií. Pathos - utrpení (většinou dané z nepřízně osudu, sudby) a taktéž utrpení, z "osudové" vášně". Ale možná by slovník řekl víc. V nové době - Viz. Seifertova řeč k udělení Nobelovy ceny za litereturu: o lyrickém a patetickém stavu ducha. Že teda chytračím.
20.01.2003 00:00 K dílu: Docela
Lyrykovi: Opravdu mám věřit tomu, že si pleteš "filosofické hodnoty" (např.etické) s "hodnotou literárního díla"? A že ještě dílo těmi filosofickými hodnotami (ve svém podání) středověce podmiňuješ a odvážil by ses "eticky úkolovat" autora, byť ne právě konkrétního? Oni to totiž dělali např. i tzv.socialističtí kritici a cenzoři a je to dost hra s ohněm. Nevím, jen se ptám.
17.01.2003 00:00 K dílu: Docela
Uf!
15.01.2003 00:00 K dílu: Docela
A just se mi to líbí...i s tím "halasovským" zaškrcováním rytmu. Ten "nerytmus" má cosi, co nehraje, ale "vyslovuje". A to přesně.
14.01.2003 00:00 K dílu: Docela
Symbolika na max. Obdiv.t.
13.01.2003 00:00 K dílu: Docela
To dýchá!
10.01.2003 00:00 K dílu: Docela
Tak to koukám jako blázen, že je tady z černé bazén. Dobrá báaseň.*
30.01.2003 00:00 K dílu: Docela
Oprava. Samozřejmě asi nejde "cítit" či "vkládat si" tečku za veršem "smůla je"
30.01.2003 00:00 K dílu: Docela
Hloupý příklad čtení: Kdyby za každým prvním veršem dané "sloky" byla tečka. Já si ji tam "vkládám". Změní se co? forma? obsah? Myslím, že vše. A tak je možné si dělat určité "mezičtení", ne? Asi škoda (pro mě), že tam ty tečky pouze "cítím". Vše pak dostává trochu jiné odstíny. "Jen takový náhled".
15.01.2003 00:00 K dílu: Docela
Ale i tak...Hudba hraje, ne? Já myslím, že jo.
14.01.2003 00:00 K dílu: Docela
Přesná. Tichá.t.
14.01.2003 00:00 K dílu: Docela
To je ale polní stesk! Dobré jako první. Nekazí to vůbec nic.
30.01.2003 00:00 K dílu: Docela
Quoniam(e): Moc nerozumím, co myslíš (v této básni)tím "částečně se opakuješ"? - (že teda do toho kecám). Myslím, že poslední verš ve sloce, končící slovy - "utíkají zpět", má smysl a vztah právě k "obraznému vykreslení" v této sloce (případně pak k pocitu z celku básně). Poslední verš básně, tedy pokud dobře čtu, začíná velkým písmenem, tedy věta, promluva samostatná, oddělující (ale v důsledku propojující, osvětlující báseň z jiného úhlu). Říká se jím (veršem) to, co je dříve řečeno jen náznakem. To, co se dříve jen tušit a ještě ne příliš jasně. Ukončuje to předchozí obraz a jde mimo obraznou rovinu předchozích "stop, krajin". Tou větou se (snad) doplňuje něco naléhavého přímo zevnitř. Jinak souhlas s tím, že poslední věta by tam třeba (také) nemusela být. Pro mě, jako čtenáře, opodstatnění má. A ještě: bez toho posledního verše by z téhle básně pro mě "čouhala" hlavně virtuozita, dovednost. Poslední verš zvyšuje osobní naléhavost. Dovolím si rouhavou poznámku: Co s tím, když virtuaoza přemůže prostý, lidský "výkřik"? Nevím, snad je pak víc naléhavě (i básnicky!) lidštější, než "jen" bravurní. Ufff. Promiň autore i Quoniame, trochu moc uvažuju a plkám. Ať žije ono "navíc", když se to "povede".
14.01.2003 00:00 K dílu: Docela
Obdiv. Skvělá obraznost.t.
10.01.2003 00:00 K dílu: O zázraku, vyposlechnutém v nádražním bufetu na Masarykově nádraží. Docela
Opravdu dobrá. A je to, oproti tvým jiným dobrým, pěkně "experimentující". Radost i z "mezipovídání".t.
10.01.2003 00:00 K dílu: Staré ženy Docela
Do Paroma, to jse dobré. Prosté. Žensky hálásné. Hudební.
10.01.2003 00:00 K dílu: Hřbitovy pro křečky Docela
"Vers libre" nádherný. I Prevert by měl radost. A ještě...ten obraz s čertíkem a žebříkem. Pěkné.
15.01.2003 00:00 K dílu: Nočné memento. To Docela
Líbí. Až na zdvojení "o" - doobkrajoval. Špatně se to vyslovuje, nezní to.
10.01.2003 00:00 K dílu: A ostružiny za léta vracejí se mi Docela
Není jen trochu škoda těch inverzí (verše 1,2, 17, 21). Přijde mi, že to rozbíjí rytmus.
03.12.2002 00:00 K dílu: Docela
Opravdu dobré. Do hluboka.
28.11.2002 00:00 K dílu: A kolem Arktida Docela
Tak tohle je opravdu nádherná báseň vzdorování "Arktidě"kolem, zimě a samotě. Ač začíná oslovením a končí (končí?) samotou. Je v tom mnoho pocitů, které se nijak nepřou. Smekám (z nedostatku jiného vyjádření). Opravdu potěšila.
01.12.2002 00:00 K dílu: Docela
Díky všem.
19.11.2002 00:00 K dílu: Docela
Díky. Ne, Lyryku, nedávám funkční strukturu. Číst a představovat si, to ano. Proč jen nenaznačovat? Proč dopovídat? Postmoderna je mi u prdele, mám-li to tak říct. Čtenář a sdílení mi lhostejní nejsou. Někdy strhává víření metafor a rýmů, někdy jich není potřeba. Možná míň hra a víc snovost. "Vy máte příběh" je prostě holá věta nerozvitá. Žádné lákadlo. Velmi děkuji za vzácnou hlubší kritiku.
18.10.2002 00:00 K dílu: apatické slzy Docela
Tak, tak. Prepáč Tanganika. Chyba mé lávky.
18.10.2002 00:00 K dílu: apatické slzy Docela
"Zblednout" mi připadá naráz. V té básni jsem cítil spíš "vybledly" nebo "blednou". Sakra, dyť ani nevím, jestli se to tak dá ve slovenštině vyjádřit. Asi zbytečně rýpám. Báseň se mi líbí.
18.10.2002 00:00 K dílu: apatické slzy Docela
Pěkné. Vlasy zbledli? Zvláštní metafora.
16.10.2002 00:00 K dílu: K erbu mého rodu patří Docela
Líbí se mi. *****
18.10.2002 00:00 K dílu: strach v noci Docela
Dobrá báseň. Zvlášť: "počujem vietor na streche počujem piesok ako steká za tapetami počujem smrť s mrznúcimi prstami ako praská v múroch". oči otvorím
15.10.2002 00:00 K dílu: Děvčátko na fotografii v mém albu . Docela
******* Nádherná báseň. Jen mi končí spíš tou matnou fotografií. (Jakoby tím návratem na začátek - k albu). Další část skoro míří na další, samostaný celek.
08.10.2002 00:00 K dílu: Docela
Určitě ne "jen" ze slov, lépe jejich prostřednictvím a možnostmi. To je samo sebou. To bych byl pěknej vůl, kdybych si myslel, že vím, z čeho všeho může pramenit a skládat se báseň. A jak a u koho. Náladou, rozpoložením - to určitě je. A taky šifrováním, zobecňováním představ, dějů atd. Stane se, že to "zobecněné" zkrátka neunese prožitek a pro čtenáře "představově vyšumí". To jsem se dnes ale nechal unést do rozborů, které tak nerad dělám. A ještě u sebe! Díky.
08.10.2002 00:00 K dílu: Docela
Souhlas, ale trochu si rejpnu: Není to tak, jak kdosi říkal, že se básně skládají ze slov a ne z myšlenek? Jinak souhlas i v tom, že je ta báseň úmyslně obecnější v rovině představy. Jestli je to u ohně v lese nebo v chatě u svíčky, nechávám na čtenáři. A pokud to nerozhýbává ani cit, ani představu, je to špatná báseň! Může bejt...
07.10.2002 00:00 K dílu: Docela
Díky, Ticho. To jsem tomu zas dal! Jeden starší a druhý novější název. No zkrátka v tom opět nemám "jasno".
07.10.2002 00:00 K dílu: Docela
Ahoj Ticho! Vidím, že nejsi po pěšině...
07.10.2002 00:00 K dílu: Docela
Omlouvám se za opravu v básni Souběh činelů. Roztržitost? Dvoje mžikání je příliš. A ještě k tomu špatně skloňované.
04.10.2002 00:00 K dílu: Docela
Díky, Rowenno.
07.10.2002 00:00 K dílu: Docela
Líbí se mi velmi. (Jen se říkám, že by se ta báseň obešla bez druhého verše.) Těším se na další.
07.10.2002 00:00 K dílu: bez názvu 3 Docela
Výborný. Tip.
08.10.2002 00:00 K dílu: Podzim. Milostné flétny Docela
Líbí se mi obě. Ta první, že zvedá křídla a ta druhá trochu nostalgicky uklidňuje. Pěkné.
04.10.2002 00:00 K dílu: Já když jsem byla mladá Docela
Zdravím tě , Rowenno. Plyneš z moře do řeky dětství. A jak vřele. Nemarníš slovy, necháváš znít a to je pro mě podstatné. Jinak - jsem u tvých básní teprve na začátku, tak napíšu víc, až si je pročtu a nechám uležet.
25.02.2003 00:00 K dílu: Docela
A co na to všechno řekne Velký kritik, pána Jána. Že je kosům hudba hrána? Zaslouží si, jsou to milí tvorové a sami hezky vyhrávají. :-)
18.10.2002 00:00 K dílu: nádych prvý Docela
Líbí se mi podstatně.
30.01.2003 00:00 K dílu: Docela
Díky, Rivko, za upozornění. Jinak kloubení básně a "prózy" je dobrá věc, ale pro čtenáře, (pokud to nesjednocuje blízký motiv!) to může být těžká plavba. Chi, dalo by se říct: a dobře mu tak!
29.01.2003 00:00 K dílu: Docela
Doufám, že starý správce hřbitova ještě žije. Dlouho jsem tam nebyl. I (téměř) po roce děkuji. Pod loňským listím je dlouho do slunce. V jabloních leží stíny. / * /
20.02.2003 00:00 K dílu: Docela
12.12.2002 00:00 K dílu: Docela
Díky všem. Loučím se jako autor, docela. Proti nikomu nic, ale řeka která plyne furt pryč a mizí v klubech mi nějak nenotuje.
Nahoru