Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Darwin a Bůh

03. 01. 2004
1
0
5146
Autor
Twardowski

 

(zkráceno)

 

Právě čtu eseje Hannah Arendtové Mezi minulostí a budoucností (konkrétně Tradice a moderní věk). Pro porozumění mé reakci není nutné, aby jste je četli, protože jsem z nich vyčetl něco velmi rozšířeného cituji: “Kierkeggard věděl, že neslučitelnost moderní vědy s tradiční vírou nemůže být otázkou nějakých konkrétních vědeckých objevů; ty všechny bylo možné začlenit do náboženských systémů a vstřebat do náboženské víry, neboť žádné vědecké objevy nikdy nebudou moci zodpovědět otázky, které si náboženství klade. ….“

To je veliká chyba! Vezmeme si jeden jediný příklad, kterým vám dám návod: Darwina a jeho evoluční teorii. Darwin s její pomocí stvořil naprosto nového člověka – člověka zapadajícího do světa zvířat, stvořeného naprosto stejnými zákony a postupy. Tak tomu nikdy nebylo. Podle staré koncepce člověka stvořil Bůh! A tím, že Darwin přetvořil člověka (skutečně tomu tak bylo: každý, kdo jeho teorii přiznal musel na sebe změnit pohled; rázem se stal někým jiným!) změnil i Boha. Stačí si uvědomit, kolik moderních objevů je založeno na Darwinovo modelu (protože ono to skutečně není nic jiného, než model! Nejde v něm o pravdu, ale o jeho aplikaci) a musíme připustit, že cesta k nim byla i cesta změny Boha (a tím samozřejmě veškeré teologie).

Bůh to přežil (jen se zeptejte křesťanů), ale stal se někým zcela jiným. Křesťan ho musel přestavět, aby nespadl. A to je důvod, proč i v dnešní době se náboženství pozvolna z myslí vytrácí. Kdo totiž potřebuje takového Boha? Museli jsme ho změnit (aby přežil), ale ztratil tím pro mnohé mnoho.

Ale to jsem trochu odběhl. Ačkoliv je Arendtová univerzitní profesorka, v tomto se mýlila. Náboženství sice může přežít vědecké objevy, ale pouze za předpokladu, že se změní.
když máte rádi humor, proč tohle dílko nedat do blbůstek? aspoň by se vzal vítr z plachet všem nejmenovaným pravdotepcům :)

Twardowski
09. 01. 2004
Dát tip
Pán: To je nápad! Na to jsem nikdy neměl dost odvahy (nebo intelektu)?

studanka
09. 01. 2004
Dát tip
Jsem přesvědčena /a se mnou i řada vědců a teologů/, že evoluční teorie rozhodně nevylučuje stvoření. ČAs z hlediska Boha je zcela odlišný od lidského času /viz řada pěkných židovských vtipů/.

Twardowski
09. 01. 2004
Dát tip
studanka: mas tak hezkou prezdivku, ze ti nemohu odporovat... (jako vysvetlovat, ze jsi nepochopila, ze mluvim a vymyslenem bohu atd...)

ale teď máš podnět! vytvoř podmět, šoupni ho tam a my ostatní ti vytvoříme přísudek :)

Twardowski
09. 01. 2004
Dát tip
Trochu zdrzenlivosti ve vecech viry!

studanka: máš na mysli Hawkingův imaginární čas?

sorry, ale já ještě reagoval na ony blbůstky. nesmysli si, že myslím na nesmyslný dvojsmysly :) ps: jakej je jinej bůh než vymyšlenej?

igor: jojo, sama hawkinse já znám. a máš recht, od tý doby, co ho skalpovali, se mu všechno zdálo imaginární :)

Danny
08. 01. 2004
Dát tip
když tu byl na přetřes ten matematickej důkaz Boha co takhle matematické vyvrácení všemohoucnosti: Dokáže Bůh stvořit kámen tak těžký, že ho nedokáže sám zvednout? pokud dokáže ---) nedokáže zvednout ten kámen ---) není všemohoucí pokud nedokáže ---) není všemohoucí :))))

twardowski: bohužel platí, že "kolik hlav - tolik názorů" se týká toliko názorů, nikoli hlav :) danny: to není záležitost čísel, ale jazyka :)

Twardowski
08. 01. 2004
Dát tip
Chroustatjazz: ze všech lidí, co jsem tu poznal máš zdaleka největší smysl pro humor. Líbí se mi to!

Twardowski
08. 01. 2004
Dát tip
To víš, taky se rád zasměju.

StvN
07. 01. 2004
Dát tip
Já to myslel vážně. Nevim kdo, ale někdo to matematicky dokázal. Víc nevim, jen to a nemám důvod tomu nevěřit, páč bulvár nečtu.

StvN - No jo, ale tys ho zase popřel! Můj důkaz sporem je nenapadnutelný! :-)

StvN
07. 01. 2004
Dát tip
Já nic nepopřel. Matematický důkaz nic neznamená. Dokázat se dá všechno. Viz třeba šíp a želva, nebo jak to bylo. To ještě neznamená, že je to skutečně tak. A jelikož na Boha pohlížíme jako na něco v každém v nás, tak mě nevychází nic mín, než že Bůh je mrtev.

Twardowski
07. 01. 2004
Dát tip
StvN: horší je než číst bulvár je číst jenom nadpisy v bulváru. Pak to takle dopadá.

StvN
07. 01. 2004
Dát tip
To mi přijde stejný, protože stejně všechny důležitý informace jsou už v nadpisu.

Twardowski
07. 01. 2004
Dát tip
StvN: Považuji to za tvou definici důležitosti...

co se týče, toho údajnýho vzkazu od JK, tak nenapadla vás docela reálná možnost, že JK vůbec neuměl psát?? aspoň teda po sobě žádný písemnosti nezanechal. podle mě je to spíš fáma jak z pseudovědeckýho plátku Fantastická Fakta. for Twardowski: jinak by mě docela zajímalo, zda v knížce se psalo o náboženství všeobecně, či přímo o náboženství černoprdelníků - křesťanství...

Kolega
06. 01. 2004
Dát tip
P.H.: Kdo nevěří v toho Lomikela, ten věří v ten Kvakev. Zná někdo jinou bohyni rodu mužského? :-))

Twardowski
06. 01. 2004
Dát tip
Duf: ty jsi to pochopil jako malé dítě! Mluvím tu u křesť. Bohu. V mém příspěvku není jediná zmíňka o (tamtom) Bohu!!! Stvn: na to, že lze boha matematicky dokázat jsem věřil v 10letech... Nejsi už na takové názory (víry?) starý? pozor: v televizi jsou téměř výhradně blbci... Aqva: jistě, je nejpravděpodobnějšíé, že jeho učení zapsa sv. Pavel (a ten ho ještě ani nemusel nikdy vidět)

Kolega
06. 01. 2004
Dát tip
Tward.: Mezi ateisty bych se neřadil, tato víra mi moc neříká. Jinak Bůh samozřejmě je, ale je to spíše naše svědomí, před kterým se NIKDY neschováme. Před zpovědníkem ANO! (sice jsem to na Písmáku již párkrát psal, ale proč si to zase nepřipomenout...

Výborně! Dalších pár námětů! StvN si dělá s tou matematickou definicí samozřejmě prdel (matematicky dokazatelný bůh totiž nemůže zemřít, anžto Bůh je definován jako nesmrtelný, takže kdyby umřel, popřel by tím sám sebe, což by ostatně udělal už tím, že by umřel, takže by se vlastně popřel dvakrát :-)) Aqua: Pokud by JK opravdu žil, je dost pravděpodobné, že by číst a psát uměl - v jeho době to nebylo ve vyspělých civilizacích nic až tak neobvyklého. Všeobecná negramotnost byla zavedena až s nástupem křesťanství. Křesťanský versus "tamten" Bůh: Žádný "tamten" Bůh neexistuje. Monotheistický bůh je jenom jeden - židovsko/křesťansko/islámský. Žádný jiný nebyl vynalezen a pokud byl, neprosadil se. Takže "tamten" Bůh je pouze derivátem ono židovsko/křestansko/islámského boha. sv. Pavel (jak jsem již uvedl) toho o vlastním (údajném) Ježíšově učení prozrazuje zoufale málo. Svědomí! Ha! Doporučuji prostudovat kupříklad Friedrich Nietzsche: Mimo dobro a zlo. I svědomí je pouze mem, implantovaný nám do mozku výchovou. "Morha se chvěla na dlásnem večerní stín se ztrácel, z kanálu zazněl horký vzdech, pak kdosi zarourácel. Vyplivl přehoušel blebele, tělo své zbavil vody, k Pinkasům jaksi vesele zamířil do hospody. Na prahu stanul jako stín, vádlem teď komusi hrozí, kde jsi, ty, z pekla ach ďáblův syn, prokletý profesor Rossi. Ty jsi mě z kanálu vyvolal, kde jsem se podnes skrýval, básničky na mě veršoval, oplzlé písničnky zpíval. Tajemství mého setřels pel, vydal mě v posměch davu, proto jsem přišel, já, Lomikel, abych ti srazil hlavu!

Kolega
06. 01. 2004
Dát tip
Pak z božího vnuknutí, vnuknutí oddávej se blbnutí, blbnutí to se nám to vohání, vohání, vždyť jsme přece pohani, pohani!

Souvěrci !

Pivicko
06. 01. 2004
Dát tip
Aqua & Indruch: JK údajně napsal "List o nědělích" (nebo tak nějak), z cehož vyplívá, že psát zřejmě uměl. A z JK učení toho v sv. Pavlovi a Bibli taky mnoho není. Křesťani si to okleštili, zřejmě aby mohli vůbec existovat. (Narazil jsem na to v knihkupectví v jedné knize)

Andulka
05. 01. 2004
Dát tip
Twardowski: nechtela jsem vyhrat zadny spor...bylo to mysleno , ze cela uvaha byla vedene na jednom stupni...a pak si spadl do svych vlastnich nazoru a to podle me byla chyba, to stahlo tu uvahu dolu. nezlob se, nebylo to mysleno zle. Jen jsem ti rekla, jak to na me pusobilo a kde jsem citila slabinu...:-).

Duf
05. 01. 2004
Dát tip
Tw: jsem díky Bohu svobodný člověk a nemusím nic. I tvůj spor je pro malé děti. Je Bůh myšlenka? je Bůh současný stav věcí? je Bůh stav srdce? Jak můžeš říct že Bůh má, nebo nemá vývoj? Udělal vývoj bůh nebo ne? Je to otázka víry. Pokud nevěříš v boha a věda ti nedává obraz jeho krásy (pokud je pravivá, že:), pak nechápu proč se tím zabýváš, můžeš žít v spokojeném materialismu, ne? Samozřejmě se můžeš zabývat nějakým instituconálním způsobem náboženství, ale pokud upřímně hledáš, jsou ti instituce k ničemu. Proto se taky v bibli píše, proti zákoníkům, kteří brání ostatním v poznání. Pokud chceš v Křesťanství něco najít, nehledej to u falešných institucí.

Věřím sice, ale v Lomikela, a to se prej nepočítá. Čili mírně ukročím od tématu. Coby ateista nemám s Darwinem ani vznikem vesmíru problém - krom jediného: Do ČEHO se ten zatracenej všehomír tenkrát začal rozpínat ? Ví to někdo ?

Pivicko
05. 01. 2004
Dát tip
Nepřečet jsem názory (bohužel, přečtu později), takže reakce na dílo. Jistěže se náboženství musí změnit (předpokládám, že se mluví o křesťanství), protože všechno postupuje ve vývoji a jakmile se něco zastaví, dopadne to vždy bouřlivě. Navíc ani Darwin ani jakékoli náboženství neodhalilo celou pravdu o tom, co "zkoumají" - o světě. takže i tohle je jen jistý krůček ve vývoji kamsi...... Nemyslim si, že lidé mění Boha, mění jen své představy o něm, Bůh je pořád stejný.

pozorovatel
05. 01. 2004
Dát tip
Ale náš pan profesor byl i v televizi a tam přece jen tak nějakýho blbce nevezmou:))) Doptám a velmi děkuju:)

StvN
05. 01. 2004
Dát tip
To je zase dlouhá diskuse. Já, teda i přes to, že existence Boha je matematicky dokázána, Boha považuji za mrtvého. Nevim, o čem tak dlouze diskutovat. Si přečti něco jiného.

Cavalera
04. 01. 2004
Dát tip
A to je důvod, proč i v dnešní době se náboženství pozvolna z myslí vytrácí. ............... to je nesmysl co?:-) To vás toho v té sociologii asi moc neučeji:-) No a když už se srovnávají dvě věci, je dobré se na ně dívat ze stejných úhlů.

Duf
04. 01. 2004
Dát tip
Ve sporu, co bylo dřív, jestli slepice nebo vejce, se ty přikláníš spíše k jedné straně, to je roztomilé.

supizmus
04. 01. 2004
Dát tip
Bůh se sám o sobě nemění, nebyl by potom Bohem, spíše se mění naše poznání Boha nebo lépe naše představy o Bohu. Jinak věda a náboženství by spolu měly být za dobře, nejsou-li jeden či druhý reprezentován nějakými fanatiky

Andulka
04. 01. 2004
Dát tip
Křesťan ho musel přestavět, aby nespadl. A to je důvod, proč i v dnešní době se náboženství pozvolna z myslí vytrácí. Kdo totiž potřebuje takového Boha? Museli jsme ho změnit (aby přežil), ale ztratil tím pro mnohé mnoho.-> Tady si sklouznul do vlastnich uvah, ale bohuzel to tema je mnohem vyssi jak ty. Jeste nemas dostatek zkusennosti, aby si to mohl hodnotit. Promin, ale tyhle vety mi zneji jak prazdne placani o piva. Souhlas se supizmem....a hezkou nedeli..

pozorovatel
04. 01. 2004
Dát tip
supizmus: souhlas. Já se o křesťanství moc nezajmám, ale řekl bych, že dělá dost chyb a pokud je chce napravovat, tak nejsem proti a podporuju to. Slyšel jsem něco o nějakém nálezu(někdy v pol. 20století), na němž bylo cosi napsáno. Drtivá většina vědců z celého světa se schodla, že jde o vzkaz Ježíše Krista. Moc si to už nepamatuju, takže kdyby jste věděli o co jde, tak mě případně opravte nebo doplňte. Byl o tom, myslim, i americký film - Stigmata. Ten vzkaz byl něco v tom smyslu, že nechce, aby ho lidé přehnaně uctívali a stavěli mu oltáře a kosteli. Pokusim se něco zacitovat: Podívejte se pod kámen a uvidíte mě, zavřete oči a naleznete mě(Boha). A křesťanství se k tomu postavilo tak, že je to blábol, navzdory všem vědeckým důkazům Moc se omlouvám, ale opravdu si toho už moc nepamatuju.

Andulka: ale bohuzel to tema je mnohem vyssi jak ty. Jeste nemas dostatek zkusennosti, aby si to mohl hodnotit. - za prvé je to nefér argument (tedy spíš pseudo-argument) - do řádné diskuze nepatří, za druhé nemůžeš přece vědět, kolik zkušeností Twardowski má nebo nemá, za třetí se jedná o typickou hlášku bigotních modličů, a za čtvrté to téma kdovíjak složité není. Supizmus: Bůh se sám o sobě nemění, nebyl by potom Bohem - taky že není :-) Ve skutečnosti se "Bůh" (či jeho koncepce, představa - jak kdo chce, ale ono je to jedno a totéž) mění už v samotné Bibli - na začátku tam máme bohy dva - Éla a YHWH, z nichž oba dva jsou majetničtí, egocentričtí, panovační, rozmarní a především velice nespravedliví. Pak najednou Izajáš káže o Bohu, kterému "nezáleží na obětech a modlitbách" ale na tom, kdo koná dobro a nekoná zlo. Novozákonní Bůh zase pro změnu vyžaduje především to, aby člověk uvěřil v něj a jeho syna. Kdo z toho má být potom chytrej:-) Pokud jde o náboženství jako takové, to se mění a měnilo neustále. Judaismus se měnil z polytheismu přes henotheismus na monotheismus. Monotheismus pak začínal jako kult opravdu jen jediného Boha bez Satana, andělů atd. Posmrtný život neexistoval a víra v něj byla považována za absurdní. Pak se z ničeho nic (v Jóbovi) objevuje Satan, ovšem nikoliv jako "kníže pekel" ale spíš jako Boží komplic, který má lidi zkoušet a pokoušet, zda jsou dostatečně pevní ve víře. Pak se Židé - pod vlivem Peršanů - štěpí na Saduceje a Farizeje, kde Saduceové zastávají tradiční monotheismus a odmítají věřit na posmrtný život a anděly, kdežto Farizeové razí moderní (poperštěný) přístup ovlivněný zoroastriánským dualismem. Všichni víme, že jakmile se jednou názorová jednota naruší, jen tak se to nezastaví - objevují se Esejci, Zéloti a další - každý se svým pojetím. Nakonec, po porážce povstání proti Římanům, jsou Farizeové ochotni s Římany vyjednávat a za odměnu je jim dána volná ruka a podpora v potlačování ostatních směrů (a vyvražďování jejich stoupenců) takže Saduceové, Esejci a další mizí a Farizejský směr vítězí. Patrně v důsledku těchto sporů a "očistných" procesů odcházejí někteří Židé mezi "pohany" (věc dříve nemyslitelná), kde šíří právě ty nové myšlenky. Tak vzniká křesťanství, které však má zpočátku takřka nevyčíslitelný počet směrů, mezi kterými panuje (jak jinak) někdy až vražedná nesnášenlivost. Kromě Pavlovského (vítězného) směru můžeme jmenovat například gnostiky, kteří hlásali (mimo jiné), že Starozákonní bůh není žádný dobrotivý bůh ale šejdíř - demiurg. A tak bychom mohli pokračovat dál a dál…. Pozorovatel: Zamysli se - na základě čeho by tak asi mohl nějaký vědec určit, zda nějaký kámen obsahuje slova JK, když o JK skoro nic nevíme (ani to, zda kdy vůbec žil).

pozorovatel
04. 01. 2004
Dát tip
Už se stalo a... na nic jsem nepřišel. Ptal jsem se tedy jednoho profesora dějepisu a ten mě ujistil(no, ujistil), že byl(prý úplně normální člověk) a já mu věřím. Ještě se ho na to dozeptám. Já prostě vím houby, proto to taky sem píšu, aby jste mě opravili, doplnili...

Zeptej se pana profesora, z jaké evidence vychází - ono totiž opravdu neexistuje žádný objektivní důkaz o tom, že JK existoval. První informace o něm máme z tzv. Pavlových listů (epištol), které vznikly až nějakých padesát let po údajné Kristově smrti a o Kristovi a jeho životě se v nich píše jen velice málo (dokonce ani o jeho účení tam toho mnoho nenajdeme). Evangelia vznikla až mnohem později. Kromě toho má JK až nápadně společného třeba s takovým Mithrou (Mithraismus byl jakousi zdegenerovanou formou Zoroastrismu a ve své době hlavní konkurent křesťanství - v Římě): Toto najdeme v legendě o Mithrovi: 1. Narodil se z panny 25.prosince 2.Byl prostředníkem mezi Bohem a lidmi 3.Byl dobrým pastýřem a soudcem spravedlivých a nositelem světla. 4.Dělal zázraky 5.Měl dvanáct učedníků. 6.Zemřel, byl pohřben a po třech dnech vstal z mrtvých.

Twardowski
04. 01. 2004
Dát tip
Andulka. Tím, co jsi řekla jsi mě postavila mimo duskusi. Nevyhrála jsi tím spor (úvahu), ale utekla z ní. Copak jsi nikdy ani trochu nezapochybovala, že to není ten skutečný (filozof.) bůh, kterého křesťané odhalují? Duf: CO? Tenhle spor řeší malé děti. Musíš vymyslet systém, kde tahla otázka neexistuje. sup.: já nemohu mluvit o fil. Bohu, pochop! Mluvím tu o křesťanském Bohu, který je historickou událostí.

V prvé řadě mi dovol poděkovat za zajímavé téma do diskuze. :-) No, a než k tomu něco napíšu, zeptám se: Znáš memetiku?

Twardowski
03. 01. 2004
Dát tip
bohužel ne, ale rád se něco nového dozvím

Tak to vřele doporučuji. Jedná se o "rozšiřující modul" Darwinismu (a genetiky). Knížka Richarda Dawkinse "Sobecký gen" (Selfish gene) vyšla v českem překladu - snad půjde ještě koupit - v nejhorším by snad měla být k mání v nějaké univerzitní knihovně. Tam se termín "mem" objevuje. Další stěžejní dílo "Teorie memů" (The meme machine) od Susan Blackmoreové rovněž vyšla česky - v nakl. Portál. Memetika poskytuje opět zcela nový pohled jak na člověka a jeho vývoj, tak právě na různé kulturní fenomény jako je náboženství, móda atd. Kupříklad takové náboženství je z pohledu memetiky tzv. memplex - komplex memů, které se vzájemně podporují, aby přežily a mohly se lépe rozšiřovat. (podobně jako biologická část člověka je zase takovým "genovým komplexem" - člověk má však také ještě svou "memovou část" - svou duši, své já....). A stejně jako geny mutují pod vlivem různých vnějších vlivu (záření, chemikálií apod.) mají i memy schopnost měnit se vlivem vnějších podmínek....

Sakra - koukám, že mi u toho Dawkinse vypadlo "objevuje se poprvé".

Twardowski
03. 01. 2004
Dát tip
JO! už vím. Znám tenhle termín sociologi, ale neuvědomil jsem si hnedle, co tím myslíš. Ty knihy jsem nečetl, ale podle toho, co jsem četl (od psych. Nákonečného) je to opravdu "jen" rozšíření Darwina.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru