Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pravda a lež

10. 01. 2004
1
0
2674
Autor
Twardowski

 

Na jeviště se náhle objeví muž, který je slepý – zakopává, mává před sebou rukama, natahuje krk ve směru chůze. Na levém kraji jeviště je stůl a na něm váza.

 

MUŽ

No tak! Pravdo, ozvi se bloudícímu, ukaž se!

(na scénu přichází postava oblečená celá v bílém, přičemž na krku má ceduli s nápisem PRAVDA)

PRAVDA

(chaoticky chodí okolo slepého muže – nestřetne se s ním, ale nevyhýbá se mu)

MUŽ

Tak pravdo! (křičí:) Jsem zoufalý!

(na scénu přichází postava celá v černém, kolem krku má také ceduli, ale s nápisem LEŽ)

LEŽ

(chodí chaoticky okolo muže, nabíhá mu, ale ten se ji zatím vždy náhodou vyhne)

MUŽ

Pravdo!

LEŽ

(konečně se jí podaří srazit se s mužem, oba upadnou)

MUŽ

Ach, ach, ach! Ublížil jsem si! (šahá si na hlavu, jako by se do ní uhodil. V tu chvíli dostane nápad – nasadí si brýle; ve stejný okamžik, zcela paralelně, si LEŽ otočí ceduli na druhou stranu, kde je napsáno PRAVDA. Oba vstanou.)

 

MUŽ

(Rozhlédne se kolem. Vyjeveně čte nápisy) Pravda! A tady? Taky pravda! Sakra, co s tím? Pravda j jenom jedna (mlčí) – to vím určitě, ale která z nic to je? Kdo z vás je lží?

LEŽ

(ukáže na pravdu)

PRAVDA

(ukáže na lež)

MUŽ

Aha! Tak takhle si nepomohu, ale to nevadí – mám jiný plán. (chytne za ruku nejdříve PRAVDU, pak LEŽ a postaví je čelem k sobě). Nebojte se, já jsem na vás připraven!

(mlčí)

MUŽ

Mám tu pár otázek, podle kterých spolehlivě poznám, co jste zač. Tak třeba tebe (ukáže na PRAVDU). Kolik je na nebi hvězd?

PRAVDA

Dva a půl miliónu čtyřista padesát tisíc osum set dva.

MUŽ

A ty? (ukáže na převlečenou LEŽ)

LEŽ

Dva a půl miliónu osum set dvacet tisíc pět set tři.

MUŽ

(přemýšlí, potom znalecky:) Aha! Tak takto si nepomohu! Položím vám však jinou otázku. Kolik je v hledišti žen?

LEŽ

Čtyři sta devadesát pět.

PRAVDA

Čtyřista devadesát pět.

MUŽ

(začne počítat ženy v hledišti) Čtyři sta devadesát čtyři, čtyři sta devadesát (zvýšená intonace) pět, čtyři sta devadesát (ještě více zvýšená intonace) šest, (zlomený hlas) čtyři sta devadesát sedm… Och! Tak znovu – 490, 491, 492, 493, 494 a … a nic to jsou všechny!

(ticho, pauza)

MUŽ

(přemýšlí; spatří vázu)

Mám to! (otočí se k PRAVDĚ a LŽI, ukáže na PRAVDU, vázu má za zády). Je tam ta váza?

PRAVDA

Ano

LEŽ

Ne.

MUŽ

(otočí se a spatří vázu)

(vítězně) Ha je tam, je tam!

LEŽ

Ale nebyla.

MUŽ

Co?

LEŽ

No když jsi byl otočen, tak tam nebyla.

MUŽ

Ale to by se…

LEŽ

Musela zmizet a znovu objevit. Vždyť to právě udělala.

MUŽ

Ale to vázy většinou nedělají.

LEŽ

Tahle ano.

MUŽ

Nu což, i s tím si poradím. (otočí se zády k PRAVDĚ a LŽI směrem k váze) Tak teď! Je tam ta váza nebo není?

LEŽ

Není.

PRAVDA

Je.

MUŽ

Ještě jednou, prosím.

PRAVDA

Je.

LEŽ

Není.

MUŽ

(vzteká se)

Když tu vázu upustím, rozbije se či nerozbije?

PRAVDA

Rozbije.

LEŽ

Nerozbije

MUŽ

(už drží v ruce vázu)

Teď je myslím rozhodnuto.

(Praští s vázou o zem, ale ta zapadne někam za jeviště, není nic slyšet.)

MUŽ

(rozpačitě se podívá směrem, kterým váza zmizela). NE! Co si teď počnu? (přemýšlí) Stačila by mi koruna, drobná mince.

(na jeviště vstoupí herec, který žadonocímu přinese minci; pak odejde)

MUŽ

Děkuji! Tak (směrem ke LŽI a PRAVDĚ, rozzlobeně). Vy si myslíte, že se budu ptát? Nebudu! Ne – bu – du! (ukáže na PRAVDU) pana, (ukáže na lež) orel.

(hodí mincí). Pana!

(vydá se směrem k PRAVDĚ. Cestou však zakopne, rozbije si brýle a šlápne na ně. V tu chvíli, opět paralelně, LEŽ obrátí ceduli, kde má napsáno pravda, nyní na „lež“. Muž doklopýtá k PRAVDĚ, vztahuje po ní ruku, ale do cesty mu skočí LEŽ. Chytne ji za ruku a odvádí si ji ze scény.)

 

 

 


Feanor
01. 02. 2004
Dát tip
spíše než rozpor lži a pravdy mi to přijde jako rozpor pravdy subjektivní (lež) a pravdy objektivní (pravda)

katugiro
15. 01. 2004
Dát tip
je to zábavné drama, nejvíc když napjatě čekám, jak už to snad proboha dobře dopadne (jsem zvyklý na pohádky) a ta váza zapadne za jeviště... :) (nic filozofického z mé strany, rozhodně ne dnes) *

Pivicko
11. 01. 2004
Dát tip
Připadá mi to poněkud přihlouplé, i když z toho co píšeš v reakcích to zřejmě bylo účelem. Chápu-li to dobře, tak to bylo spíš o tom muži než o pravdě a lži, hej? A panna se píše s dvěma nn.

Twardowski
10. 01. 2004
Dát tip
Chroustjazz: Kdyby jsi umel cist, tak by jsi se docetl, ze clovek (MUZ) Kurva! Kdy uz tady narazim konecne na filozofa. Co sakra znamena pekny!!!! Silim, silim!

Twardowski
10. 01. 2004
Dát tip
chr: Jestli jsi si nevsiml, tak pro muze vzniklo obojenaraz. Trocha te filozofie by ti opravdu neskodila.

Twardowski
10. 01. 2004
Dát tip
Dobra dila, jako treba od Nezvala, vid.

Elyn
10. 01. 2004
Dát tip
hele, tak lež mluví chvílema pravdu? ......neříkej, že je takový ťulpas a ptal by se na takový békoviny? proč by chtěl počítat hvězdy? lidi v sále..... Kdyby chtěl, stačilo se jít podívat, jestli se váza rozbila nebo ne... To jeho hledání je drobet prapodivné...

Elyn
10. 01. 2004
Dát tip
Na Nezvala mi nesahej...

Elyn
10. 01. 2004
Dát tip
a mizení vázy je taky prapodivný...

Twardowski
10. 01. 2004
Dát tip
Elyn: Výborně! Tvé dotazy jsou zcela správné! Je to výsměch, je to komedie. Výsměchnám technikům a vědcům. Celá věda je založena na otázkách, které ten ťulpas pokládá. Každý má svého guru. Ta váza nezmizela. (lež lže)

Elyn
10. 01. 2004
Dát tip
aha, pochopila jsem, že tu vázu měl v ruce a ne jen za zády.. V tom případě se ptal zbytečně úplně pokaždé - protože nevěřil ani tomu, co vidí...Jakýkoliv důkaz by byl zbytečný. technikům a vědcům bych se nesmála, naopak - poklona... zneužít a špatně pochopit i uchopit se dá vše - není to o vědcích a technicích, je to o lidech.. i ty máš svého guru?

Craerassy
10. 01. 2004
Dát tip
Ani pravda nemůže s určitostí tvrdit, že se váza rozbije. Nelže tak malinko i ona?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru