Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Havrahové

23. 04. 2004
0
0
955
Autor
TheMorpheus

Havrahové


Slet tří havranů, krvavé zobáky,
sedíce na drátě, vězeňských vrat,
bachař si počítá, získané kováky,
z obézních tváří, táhne se smrad.

Havrani sledují, úplatky vidí,
zobáky o dráty, zběsile brousí,
bachař se ohlíží, jeden se klidí,
dva se jen obrátí, k lidu tu jdoucí.

Náhle se rozplály, černé to stíny,
k bachaři letící, oba dva posli,
peníze padájí, ke hrutkám hlíny,
do hloubky krku zobáky klesly.

Krev cáká tepnou, na křídla tmavá,
havrani hodují, nad kusy masa,
nikdo nic nevidí, nálada hravá,
Já v srdci přeji si, Chcípne ta rasa.



Miroslawek
26. 04. 2004
Dát tip
Úsilím násilně zkřivené a přitom nedotažené... kamkoliv k tvaru. Těžko celkově vypočítávat, kde všude udělali soudruzi z NDR chybu, tak jen pár dílčích technických poznámek: - popisná poezie se pěstovala tak kolem poloviny 19. století... přestože vlivem čítanek jisté znaky ve všeobecném povědomí stále přetrvávají jako aktuální, jsou dávno a několikrát překonané. Epika ustoupila do prózy a i tam už svádí tuhý boj s lyrikou. Drobná dejme tomu alegorie mi neunikla, ale zdá se mi to dost průzračné než, aby mě to mohlo zaujmout tím, že bych v tom byl nucen něco hledat. Text vlastně nenabízí nic víc, než explicitně říká. - rytmika: výběr slov je viditelně determinován. Ve vázaném verši je determinován vždy a při volbě tradiční metrické formy bez záměrných odchylek či variací zvlášť... ovšem nesmí to být vidět, v tom je, zdá se, vtip. Ony jazykově necitelné nebo lumírovsky poetizující inverze, výplňovitá slova bez dalšího významového opodstatnění, výběr rýmovaných slov... Jinak zřejmě nezáměrných vybočení, resp. prohřešků v rytmu se tam přes veškerou snahu pár najde, například hned začátek prvního a třetího verše... pod tíhou ostatních strof tam zkrátka musí být daktyl nebo alespoň trochej s předrážkou - v obou případech. Sám ses k tomu donutil, ale nedodržel. rýmy - kromě funkce rytmické a eufonické (zvukomalebné) musí plnit také funkci významovou... a to se ti plně nedaří, ač tedy připouštím, že si ve srovnání s jinými začínajícími autory po této stránce vedeš poněkud lépe, než bývá zvykem, nicméně na rýmovaných slovech je vidět, že význam není prius, ale až posterius ;o))) A to je špatně. Z hlediska rytmiky, resp. počtu slabik si slovní celky rýmovaných slov zásadně odpovídají, čímž se připravuješ o možnost nějakým způsobem oživit už tak dost monotónní metrum, které je, pomineme-li chyby, důsledností své realizace takřka úplně neutralizováno, což ve mně vyvolává představu jako bys psal v železných rukavicích. Co se týče stránky zvukové... princip není v dokonalé shodě za každou cenu, ale v nápaditosti. Bohužel konstrukčně se jedná o rýmy bez výhrady gramatické, což s již dotčenou slabičnou délkou působí fádně a neuměle.... a také o to víc vynikne ojedinělá + nedůvodná = nahodilá (=špatná) hlásková neshoda v 6. a 8. verši. - ještě co se týče výpovědi: Co jsem se dozvěděl, co bych už nevěděl, co už nebylo tolikrát a lépe vyřčeno? Co jsem se dozvěděl o Tobě? Pár silných slov a brachiálních rekvizit, které mají podepřít obecně moralizující tlachání. Nic proti tvému přesvědčení, světovému názoru, myšlenkám... ale chybí tomu styl, noblesa a koule. P.S. Nezlob se, byl-li jsem příkrý, šel jsem po kořeni věci v textu, nikoliv po Tobě, vím, že příjemné to není.... ale snad užitečné... jen se nenech odradit ;o)

Kryton
25. 04. 2004
Dát tip
jako voda... ale havrani a maso? hmm, to uz tu bylo. ale co ja vim, treba mi to zase nedochazi :o)

Miss_Moody
23. 04. 2004
Dát tip
Dobře to plyne...jen nevím, co si mám myslet o obsahu.Jo, a pozor na čárky

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru