Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

MLÝNIŠŤSKÉ PEKLO - VODOPÁD

Výběr: dream, Print
01. 05. 2005
30
0
9528
Autor
vesuvanka

Název je sice pekelný, ale místo rajské.... pokud tam zavítáte, přeji Vám krásné zážitky

MLÝNIŠŤSKÉ PEKLO - VODOPÁD

V Českém středohoří je sedm vodopádů a jeden z nich, poměrně neznámý, nese tento název. Nachází se totiž na Pekelském potoce pod malou osadou Mlýniště, kterou najdeme na mapě severo-severozápadně od Neštěmic.

Sobota se probouzí do slunečného dne, který slibuje pěkný výlet. Od rána je dost teplo. Sedím ve vlaku a sleduji co nového se děje kolem. Tařice na skalách jen září, období jejiho květu vrcholí. U tratě se objevují trsy žlutě kvetoucího pryšce. Vyrašily již a zároveň rozkvetly duby, jejich koruny jsou jakoby ve žlutozelených závojích. Objevují se první bílé koberečky kvetoucího rožce polního.

Otevírá se před námi rovina kolem Vraňan, v zelenajícím se poli pobíhá několik zajíců. Říp je v šedavém oparu. Modrá obloha se trochu na obzoru kalí, zejména na severozápadě, ale i na západě. Z těchto stran vybíhají bělavé řasy, které se vzájemně křižují. Tu a tam se objeví malý obláček, ale ten, který předvídá bouřku (altocumulus castellatus) tu není. Středohoří nás vítá poněkud zamžené.

Z Lovosic pokračujeme dál autem přes Litoměřice a Ústí nad Labem do Neštěmic a Mlýniště. Projíždíme pomalu malými silničkami a máme pěkný výhled na krajinu. Radobýl, Kočka, Kamýk, Dlouhý vrch, Hradiště, Krkavčí skála, Deblík a další...
Na kopečky zvedající se z polí a luk, s úbočím porostlým svěže zelenými keři a listnatými stromy a mezi nimiž tu a tam kvetou i třešně a se skalními výběžky ozdobenými rozkvetlou tařicí, je úchvatný pohled... Vrkoč, Střekov s hradem a nesmím opomenout Labe - a již jedeme přes nový most v Ústí a naproti nám se tyčí Mariánská skála - snad se najde časem někdo, kdo zabrání jejímu úplnému odtěžení...

Mlýniště, odkud se vydáváme již po svých. Příjemná klidná cesta podél zahrádek zvolna klesá a zavádí nás do listnatého lesa až k potoku, který tu bystře bublá přes kameny. A kameny jsou tu všude kolem nás, malé i velké. Cesta je napřed lemována žlutě kvetoucími orseji, tu a tam vykoukne modrá pomněnka a ještě i plicník lékařský. Objevujeme další žlutavě kvetoucí rostlinu - kostival hlíznatý. Kolem nás proletí bělásek řeřichový (má oranžové skvrny na křídlech). Potok tu vytváří hluboký kaňon z čedičových skal. Ty jsou uspořádány z kamenných kvádrů a kvádříků tak trochu jako stavebnice. Naše cestička se zužuje a končí v kamení a před námi se objeví cíl naší cesty v plné kráse - vodopád.

Posadíme se a kocháme krásou barev, tvarů i zvuků. Vodopád bouří, voda padající přes kameny se tříští a vytváří malé fontánky. Žene se dál a míří do Labe. Tmavě šedé skály jsou porostlé místy lišejníky různých barev. V korunách stromů se ozývají budníčci a pěnkavy. Někde za námi energicky bubnuje datel. Celá ta scenérie je ozářená slunečními paprsky - hra světel a stínů v korunách stromů, ve skalách i ve vodě. Krása, o které jsem nenašla zmínku v žádné knize.

Zpáteční cestu podél potoka jsme si trochu prodloužili a já jsem tu našla něco, co mi udělalo obrovskou radost. Kámen a ne ledajaký - pravou sopečnou bombu velikosti hroudy, která se přesně skryje v mých dlaních a promlouvá hlasem třetihor.

Je po páté hodině odpolední. Vracím se vlakem domů. Je dusno, oblačnost vytváří jakousi pavučinu, přes niž pronikají sluneční paprsky do krajiny. Pole u Lukavce, zřejmě nedávno oseté, mě zaujalo zvláštními a neobyčejnými nafialovělými a krémovými odstíny barev země. Pole je sametově hebké, mírně rozvlněné a za ním se vlní naše kopečky - krajina laskavá a plná života - ty barvy nebyly náhodné - je to malá "Kampánie severu".
Sali
27. 08. 2005
Dát tip
moc krsne, a prima peochazka pri cteni TIP

Sali
27. 08. 2005
Dát tip
.......

vesuvanka
27. 08. 2005
Dát tip
Sali - děkuji za milou návštěvu, hřejivá slova i tip

vesuvanka
07. 06. 2005
Dát tip
Alois - díky za návštěvu, milou kritiku, která mě potěšila i za tip Cannisha - jsem moc ráda, že se Ti líbí, díky za milé zastavení i tip

Alojs
23. 05. 2005
Dát tip
podařilo se ti to... jako bych tam byl. tak dobře napsané, že jsem to viděl tvýma očima. a to se cení. **/***

vesuvanka
12. 05. 2005
Dát tip
per_zay - děkuji za milé zastavení i tip

per_zay
11. 05. 2005
Dát tip
hmmmmm ..... příjemná cesta ..... T

KayTee
09. 05. 2005
Dát tip
*k

vesuvanka
09. 05. 2005
Dát tip
KayTee - díky moc... i za tip a klub

(závorka)
05. 05. 2005
Dát tip
jo, ale že jo (líbí) T

vesuvanka
05. 05. 2005
Dát tip
(závorka) - děkuji moc za milé zastavení, slova i tip

DRAHT
04. 05. 2005
Dát tip
Jako vždy - nádherná procházka. TIP

vesuvanka
04. 05. 2005
Dát tip
DRAHT - jsem ráda, že se Ti líbila - díky za milé zastavení, slovíčka i tip

MilanH
03. 05. 2005
Dát tip
Nádherně napsáno. Kámen byl, také úžasný. Ještě jednou gratuluji k takovému vzácnému úlovku. velký TIP***

MilanH
03. 05. 2005
Dát tip
Ještě k nej + klub

vesuvanka
03. 05. 2005
Dát tip
MilanH jsem ráda, že se Ti líbí, potěšil jsi mě milou kritikou a díky za vše....

Kasmodian
03. 05. 2005
Dát tip
Moc pěkné - tip.

vesuvanka
03. 05. 2005
Dát tip
Anien děkuji moc za vše.... Je pro mě velikým potěšením, že se mi podařilo probudit Tvůj zájem o tuto krajinu.... je nádherná a pokud ji navštívíš, určitě Tě nezklame - přeji Ti krásný výlet Kasmodian - děkuji za milá slova i tip

Eileen
03. 05. 2005
Dát tip
Je dusno, oblačnost vytváří jakousi pavučinu, přes niž pronikají sluneční paprsky do krajiny je to cele moc krasne a rozkosne jarni a klidne.:)

vesuvanka
03. 05. 2005
Dát tip
Eileen - děkuji za hřejivá slovíčka i tip

Craerassy
02. 05. 2005
Dát tip
jej..já chodila v Neštěmicích do školky, bydleli jsme v ryjicích tenkrát...krásné to tam bylo...ach jo..ty vzpomínky....děkuji za ně, ves..:-) *

vesuvanka
02. 05. 2005
Dát tip
Craerassy to je náhodička.... krásná krajina. V Neštěmicích jsem byla jednou ubytovaná v hotelu, jmenoval se tuším Bílý lev a byl v kopci na sídlišti. Byl od něj krásný rozhled na Kozí vrch a na Vysoký Ostrý. Děkuji Ti za milé zastavení i tip :-)))

andromeda
02. 05. 2005
Dát tip
nic prý není náhoda, ten kamínek tam na Tebe asi opravdu čekal a těšil se na setkání... ten vodopád a vůbec všechno to kolem muselo být nádherné....kolikrát si říkám, že půjdu ven a sednu si ke stromu a jen tak tam budu sedět, dívat se a poslouchat....ale ještě jsem to neudělala, nějak mě tlačí čas ..... krásně se mi to četlo, TIP

vesuvanka
02. 05. 2005
Dát tip
andromeda děkuji moc za milá slovíčka i tip... mám radost, že se Ti líbí. Věřím, že ta chvíle, kdy budeš moci pozorovat krásy přírody a naslouchat jejímu hlasu, přijde a moc Ti to přeji....

Robinia
02. 05. 2005
Dát tip
Taky chodím do Pekla, ale Novoměstského, k říčce Metuji a Olešence... tip

Emerwen_mk
02. 05. 2005
Dát tip
Hned jsem dostala chuť vyrazit nekam pod širák či na krátký výlet..A pak vlastne uvažuji, jestli opravdu mam jet do Indie ci se spíše vydat po české krajině.. tip

vesuvanka
02. 05. 2005
Dát tip
Robinia díky moc... i za tip... Novoměstské Peklo, to zní zajímavě, musí to být krásné Holan - to je prima :-))) díky za návštěvu i tip Emerwen_mk díky za návštěvu, milá slova i tip..... určitě obojí stojí za to... Je moc dobře, že jsi se tu objevila.... vzpomněla jsem si na Tebe, ale nemohla ljsem si vzpomenout na Tvůj nick - MODRÝ KÁMEN mi Tě připomněl. Já totiž takový kámen či vlastně kamínek mám - covellin...

vesuvanka
02. 05. 2005
Dát tip
Print - děkuji za návštěvu a výběr - mám radost

Sarrah
01. 05. 2005
Dát tip
Kámen a ne ledajaký - pravou sopečnou bombu velikosti hroudy, která se přesně skryje v mých dlaních a promlouvá hlasem třetihor. ty barvy nebyly náhodné - je to malá "Kampánie severu". ......opravdu krásná procházka po tvém vyprávění..tip

dadik
01. 05. 2005
Dát tip
dík za výlet vesu, potoky mám ráda...a ten kámen co jsi našla, to je radost, věřím.... t

Zuzulinka
01. 05. 2005
Dát tip
Ty tak krásně dokážeš popsat výlet, že člověk jakoby chodil s Tebou...mám moc ráda vodu a pohled na ní mě odjakživa fascinoval....takže vodopád jsem s Tebou alespoň slovíčky viděla moc ráda...:-))))tip

Candy
01. 05. 2005
Dát tip
Zase jeden kouzelný výlet přenesený na "papír". Tvůj život musí být krásný, naplněný samými výlety a vnímáním krásna a energie kolem nás a to ti dává tolik harmonie a světla do života...*

synáček
01. 05. 2005
Dát tip
Moc krásné... díky... T****

vesuvanka
01. 05. 2005
Dát tip
Snoopík děkuji za milá slovíčka i tip, mám radost, že Tě dílko láká k výletu Sarrah - děkuji za milé zastavení i tip, jsem ráda, že se Ti líbí dadík i já děkuji za milé zastavení i tip.... měla jsem pocit, že ten kámen tam na mě čeká, ležel přímo na cestě Zuzulínka potěšila jsi mě hřejivými slovíčky, díky moc i za tip. Jsem moc ráda, že se Ti výlet líbil. Mě také fascinují vodopády a vůbec skály. Je to zvláštní, že tento vodopád není zaznamenán podrobněji v žádné knížce, ani jeho fotografie. Kamarádi z naší party Poutníků vodopád fotografovali, světelné podmínky byly přímo skvělé. Až získám nějakou fotku (doufejme, že se povedly), vodopád převedu do akvarelu Candy díky moc za milou kritiku i tip. Pokud jde o výlety, možná, že Tě udiví, spoustu krásných míst neznám, v zimě nechodím vůbec ven. Ale to co mám možnost shlédnout, prožívám do posledního dechu. Nic mi nesmí uniknout - zejména z přírody.... To je jeden z důvodů proč nejezdím na zájezdy s různými nejen cestovkami, ale ani s turistickými kluby. Tam se chodí se rychle - což já nemohu (bohužel...), žádné dlouhé zastavování - musí se toho stihnout během dne co nejvíce a já z takových výletů nebo zájezdů nemám vůbec nic. Zaměřila jsem se na České středohoří, kde je pořád co objevovat - a mě tyto objevy moc baví , jsou pro mě hlubokým zážitky, o které se ráda podělím s dalšími čtenáři. A my Poutníci Středohoří jsme romantici chodíme pomalu, zastavujeme se u krásných scenérií, jsme naladěni přibližně na stejné vlně

dadik
01. 05. 2005
Dát tip
a je vyjímečný takový najít vesu??

Sunmoon
01. 05. 2005
Dát tip
ach jo, proč já chodím tak málo na výlety...nějak málo času...pořád samá práce...:o( za to sugestivní vyprávění t*

vesuvanka
01. 05. 2005
Dát tip
synáček - Petře, díky za milé zastavení, hřejivá slova i tip dadík já bych řekla, že svým způsobem ano, zejména pro vulkanology - jsou to kameny, které vyletovaly, prostoupené plyny z kráterů v podobě zářících ohňostrojů v počáteční fázi erupce. Kameny jsou pórovité, mají kulovité nebo protáhlé či vřetenovité tvary - to jak se poloroztavená hmota letící vzduchem ochlazovala a tvarovala (tak trochu do tvaru kapky - samozřejmě často nepodařené). Na první pohled sopečné bomby působí dojmem, jakoby byly vymodelovány z kamenného těsta..... tím se liší od ostatních kamenů. Při podrobnějším hledání, by se daly leckde najít, ale většinou zapadlé na dost nepřístupných místech, kam se nedostanu. Kámen, který jsem našla, ležel na cestě - pravděpodobně ho někde našel nějaký kluk při svých průzkumech a pak odhodil. Sunmoon díky za milé zastavení i tip. Škoda, ale věřím, že někdy Ti výlet vyjde a moc Ti ho přeji

kráááásnéééé. děkuji Janinko t

Eilil
01. 05. 2005
Dát tip
je to malá "Kampánie severu" :o))) moooc krásná, Vesuvanko.. :o) Děkuji za výlet.. :o) t

vesuvanka
01. 05. 2005
Dát tip
kouzelná_květinka - Janičko, i já moc děkuji za milé zastavení i tip Eilil - potěšila jsi mě milými slovy... díky i za tip:-))) dream - jsem ráda, že se Ti líbí, díky za milá slova, tip i V - potěšily

Markel
01. 05. 2005
Dát tip
Krásná výletěnka - T

dadik
01. 05. 2005
Dát tip
tak pak jsi vesu dítě štěstěny - co se kamenu týče...:))

Zuzulinka
01. 05. 2005
Dát tip
Chtěla bych moc ty Tvoje obrázky akvarely vidět....občas něco namaluji na kameny...sbírám je v řece a nebo si je vozím z cest...kamení mě fascinuje...ale to už jsem povídala...snad někdy vystavíš něco i blíž sem na Moravu...pak se moc ráda příjdu podívat...:-)))

Arienalia
01. 05. 2005
Dát tip
Krásná :) Už nějak nemám jiná slova :) *

vesuvanka
01. 05. 2005
Dát tip
dream - děkuji moc za krásný vodopád Markel jsem ráda, že se Ti výletěnka líbila, to slovíčko je moc hezké díky... i za tip dadík - díky... kameny - to je pro mě magnet :-))) Zuzulínka - díky moc za zájem - posílám Ti zprávu Arienalia - díky moc... i za tip, mám radost, že jsi se zastavila

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru