Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zvláštní host

29. 05. 2006
10
2
4402
Autor
Jolana19

Předem se omlouvám za čárky, ty prostě nezvládám :-)

Věděl, že jde, vždycky dala předem vědět, závan větru nebo jiná maličkost, co ji provázela. Uplácela ho těmi drobnostmi jako by chtěla vykoupit dárečky svoji přítomnost. To by mě zajímalo co to bude dnes, jaký průšvih si přichystala na dnešek, vždycky něco provede, je schopná si navymýšlet tisíc pitomostí a neskutečných věcí, kdo se má pak vyznat v tom co je a co není pravda, vždyť některý ty věci se snad ani nemohly stát, to není možný, vážně ne, tolik se toho nemůže stát, to prostě nejde. To je prostě celá Ona, přehání a kecá, určitě si z toho nejmíň půlku vymyslela, proběhlo mu hlavou a čekal na dnešní povídání. Vstoupila do místnosti, prohlédla si ho, trochu zvláštně jakoby poprvé, smutně se pousmála, skoro neznatelně a chvíli to dokonce vypadalo, že ho pohladí. Ne, to jen zvláštní záchvěv proběhl rameny, ne pláč, snad zima, možná strach. Objala si dlaněmi ramena, tak přes ni přehodil deku, tu velkou fleecovou s potiskem tygra, tu měla ráda. Zas se usmála a . A nic, už si myslel, že promluví a ono nic. Proč nemluví? Co to má znamenat, proč nemluví?! Co se stalo? Jen ji mlčky pozoroval, ale neřekl ani slovo, nezeptal se. Vůbec na nic, až bude chtít začne mluvit sama. Tiše ji pozoroval, vypadalo to že usne, zachumlaná do deky, opřená o roh stěny. No Ona vážně usnula, určitě sní o tom, že je ponořená ve svý modrý laguně, v tom horkým vřídle, pára stoupá do vzduchu a na vlasy jí padaj vločky sněhu, určitě sní o Islandu, o svý vysněný zemi, která je jako Ona, horká i studená zároveň. Zase sedí u zdi, vždycky si kreje záda, napadlo ho najednou, vždycky se bázlivě otáčí a vždycky je polekaná, když taky promluvím, dodnes nevím proč, nikdy o tom nemluvila, řekla spoustu věcí, spoustu zbytečností a hloupostí, někdy se smála a dělala blbosti a jindy. Jindy se do žaludku vtíral zvláštní pocit, že snad snědla všechnu moudrost světa, že snad ví všechno. Blbost, nakonec se hlouposti ukázaly jako moudrost a moudrost byla pravda, ta nejobyčejnější a nejprostší, když to konečně pochopil, tak ho to dost zasáhlo. Byla prostě tak trochu jiná než ostatní a věděla to, zatraceně dobře to věděla. Najednou si uvědomil, že dodnes vlastně pořádně neví proč přichází, proč zůstává, proč se vrací a že Ona se někdy ptá proč ji nepošle pryč. Asi se potřebujem, příliš potřebujem, Ona mě a já ji, otázkou jak dlouho. Já potřebuji její smích i stesky, její hlas a její pohlazení, a Ona? Zvedl oči k její tváři, a jakoby ji to probudilo, cukla s sebou a zmateně otevřela oči. Jasně,  ucítila na sobě můj pohled, vždy takhle reagovala, ucítila to, prostě jen tak ucítila, že se něco děje. Zvedla hlavu k jeho očím, usmála se, po kolikáté už, shodila deku, prošla kolem něj a tiše zašeptala: „Díky“. Proboha za co?! Chtělo se mu vykřiknout. Za co?! Vždyť jsem nic neudělal, proběhlo mu hlavou. A v tom mu to došlo. Právě za to, za to že nic neudělal, za to že ji nechal vstoupit, za to že se jí nesmál, za to že ji neurážel, za to že ji sehřál právě jen tou dekou a pohledem, za to že ji třeba dnes nechal spát, v klidu a tichu. Vždycky si dělá co chce a vždycky si vezme co chce, snaží se nějak přežít a u mě jí je dobře. Je prostě tak trochu jiná, k tomu vážně není co dodat. Uvidíme kdy přijde příště a co přinese, vždyť Ona je schopná naprosto čehokoliv co ji napadne, bez ohledu na to co se stane, pak bude stát jak malá holka a divit se, co se vlastně děje. Malá holka? No kolik jí tak může být, když je malá, 13-14? Snad, Ona to poví, jednou časem, až zase zapomene, že jsem tu s ní, když si obejme kolena a s pohledem upřeným do ohně, plápolajícího v krbu, bude povídat zvláštní příběhy, ty co se možná nikdy nestaly.

2 názory

Jolana19
02. 06. 2007
Dát tip
jsem dál..už nechodím vyprávět..jen nevím..strašně mi to místo chybí i ten člověk

Lakrov
02. 06. 2007
Dát tip
Je hezké (zvláště v 21. století) nacházet staré věci na stejných místech. Je to téměř rok. O co jsme... stejní? Zatím se přece mění jen kolem nás, ten Svět. Dnes se mi chce o téhle povídce říci, že je taková 'komprimovaná'. Jenže je to možná tím, že se v poslední době pokouším celý děj a popisy schovávat do přímých řečí. Moc je (mě) neposlouchej. Mohlo by to být zavádějící.

Jolana19
01. 08. 2006
Dát tip
jsme ráda že se ti to líbilo, není to úplně přesně to co jsi popsal ty, ale dost podobné, opačná strana příběhu.

Čumák
01. 06. 2006
Dát tip
text je slity a spatne se kvuli tomu cte, ale to je jen kosmetika. no, da hodne. a misty i lehce zmateny. ale neco z toho vystupuje... me to teda dost znepokojilo. zajimalo by me, o kom to je :o)))

Nickyx
30. 05. 2006
Dát tip
úžasné...*

Jolana19
30. 05. 2006
Dát tip
ano, měla jsem stejný nápad projela jsem si co píšou, ale já nejsem tak naivní abych se pustila do kritiky cizí myšlenky, kterou opravdu ani nemůžu pochopit, neznám všechny souvilosti, které vedly k napsání daných věciček. Proto mě občas dostal pokus o rozbor myšlenky při kterým se kritik docela sekl. Pokud umím číst mezi řádky, a občas se mi to vážně povede, tak mě oba zařadili do kategorie 19 naivky, skvěle jsem se bavila. Je neuvěřitelné co s lidmi dělá můj nick, a jenom dva se zeptali a dostali odpověď. Víš nejvíc mě asi baví právě ty reakce pod čarou, to vypoví o lidech strašně moc a pak ještě jejich reakce když jim přečteš dílko. Fantastický průzkum a to nejsem odborník, jen úplně obyčejná normální a zvědavá ženská, díky ahoj

Lakrov
30. 05. 2006
Dát tip
Snad ses těch sýčků nezalekla. To oni jen tak, aby řeč (písmo) nestálo :-) . Nebo si přečti něco z toho, co sami napsali a zjistíš, jaké chyby mají na mysli. Nebo zjistíš, že tomu, co píšou nerozumíš; asi máte rozdílný vkus (to se prý lidem stává). Nebo zjistíš, že nenapsali (už dávno) nic a pak si můžeš domýšlet... Asi pracují na něčem 'Velkém' a nemají čas na čtení cizích textů. Jsme prostě taková banda vzájemně se nenávidějících pisálků. Domnělí 'potravní konkurenti'. Každý vidíme jen to své 'dílo' a ostatní je ... každý doplň dle prostředí, ve kterém vyrůstal. A pro věčné čtení a přeopravovávání vlastních textů už nám jinak zbývá čas sotva tak na přečtení jízdního řádu. Kam vyrážíš

Ivo Koivo
29. 05. 2006
Dát tip
Joli, prvně jsem se toho textu lekl, jestli mohu poradit, rozděl ho do několika odstavců, líp se to čte. Odstavce se rozdělují, když skončíš nějakou myšlenku (nebo více myšlenek spolu souvisejících) a začínáš další (ale toto třeba víš, nechci poučovat). Jinak obsahově nemám, co bych vytkl, plyne to s nábojem Tobě vlastním:)t

StvN
29. 05. 2006
Dát tip
Vyjadřovat se samo můžeš, ovšem je od tebe hloupé ohánět se tvrzením, že si přeješ konstruktivní kritiku a přitom chceš jenom opravit chyby. Od toho je češtinář na gymplu. Jestli nevidíš problém v mixu první a třetí osoby, tak jsi na tom hůř, než jsme mysleli.

Oldjerry
29. 05. 2006
Dát tip
Ani puntík proti kritice techniky psaní a tomu co mi uteklo (první X třetí osoba), z hlediska mravního a citového náboje však nemám, co bych tomu dílku vyčetl. Odhalili jste, že to píše žena, tak se na to mrkněte přes ženské brýle. Někdy to bývají zajímavé pohledy - zejména na nás, muže a náš svět.

Jolana19
29. 05. 2006
Dát tip
no jasný důkaz mě nepřesvědčil, omlouvám se, ale zrovna tam já tam problém nevidím. Ale je to jen můj pohled na věc. Fakt netuším, kde jsi vzal tu sebechválu a tak. Docela zajímavý názor, já vím, že nikdo není dokonalý zatraceně dobře a platí to pro všechny stejně, to vím tady Popravdě ani nevím, jestli se vůbec můžu ke kritice redaktora vyjadřovat, no snad jo

StvN
29. 05. 2006
Dát tip
Aha, tady se očekává opravování velkých písmen a překlepů. Od toho tady nejsme. Ale jestli chceš, mám pro tebe jednu technickou - máš tam pomíchanou první a třetí osobu. Například tady: "Já potřebuji její smích" a vzápětí "Zvedl oči k její tváři," a když tu Narvah psal, že je z textu zřejmé, že ho píše holka, tak tohle je jasný důkaz. Už od začátku mi to přišlo jako "sebechvála", později "jaká bych chtěla být". Nějak nemám rád díla, kde se od začátku do konce chválí. Nikdo není dokonalý. Nám s Narvahem přijde důležitější smysl díla, konsturkce, zpracování, než to, jestli máš někde dvě stejná slova, protože to se psaním naučíš hlídat, ale už hůř se sama psaním naučíš skutečně psát. Navíc slohově na tom nejsi špatně.

Oldjerry
29. 05. 2006
Dát tip
Já se k tomu dostal, až když tato diskuze byla minulostí, tak jen připojuji : Narvah má pravdu v tom, že je naprosto zřejmé, že to píše holka, ale podle mne to není na závadu kvalitě díla. To není jen tvorba dlouhých vět, to je způsob nazírání na podstatu příběhu, ale jak jsem již napsal - bez dopadu na kvalitu a hloubku. Jinak : utápění se v nepodstatných detailech, cizelérské nuance, rozvracení jistého tajemna, zvláštnosti tohoto vztahu, které byly předmětem, jádrem a osou povídky, nikoli jejím nechtěným výsledkem.

Jolana19
29. 05. 2006
Dát tip
lakrov: jo, přesně tohle jsem od kritiky očekávala, dík

Narvah
29. 05. 2006
Dát tip
aha: "opakování slov a příliš dlouhé věty".. tak tohle si chtěla? tak to su rád, že to vím. snad ti to tady někdo opraví, když si to nejsi schopna udělat sama.. hodnotil jsem to, jak to na mě působí, jaký to má obsah, myšlenku.. ale nikdy víc to již pod tvými díly neudělám. buď klidná. je to ztráta času..

vesuvanka
29. 05. 2006
Dát tip
četla jsem jedním dechem - moc hezky jsi to napsala, interpunkci jsem nevnímala, v tomto případě je určitě vedlejší... dílo mě něčím moc zaujalo :-)))) TIP

Lakrov
29. 05. 2006
Dát tip
> Věděl, že jde, vždycky dala předem vědět, závan větru nebo jiná maličkost, co ji provázela. Lepe rozdělit do více vět. Jednotlivé véty souvětí na sebe nenavazují. Není patrný podmět. > Uplácela ho těmi drobnostmi jako by chtěla vykoupit dárečky svoji přítomnost. Slovo dárečky má ve 4. i 7. pádu stejný tvar, takže smysl věty je patrný až po dočtení. Změna slovosledu by větu zprůhlednila. > Uplácela ho těmi drobnostmi, jako by jimi... > To by mě zajímalo co to bude dnes, jaký průšvih si přichystala na dnešek... čí jsou to úvahy? jeho, její. Vsuvka byy pomohla. > To by mě zajímalo, povzdechl si, co to bude dnes... Tahle věta je příliš dlouhá. > To je prostě celá Ona, přehání a kecá, určitě si z toho nejmíň půlku vymyslela, proběhlo mu hlavou a čekal na dnešní povídání. Tahle věta je celkem dobrá. Jen místo 'a čekal' by mi přišlo výstižnější 'když čekal' > Vstoupila do místnosti, prohlédla si ho, trochu zvláštně jakoby poprvé, smutně se pousmála, skoro neznatelně a chvíli to dokonce vypadalo, že ho pohladí. 'nastavované nápady': ...trochu zvláštně jakoby poprvé... smutně se pousmála, skoro neznatelně... Zdá se, že chceš říct jednou větou víc, než co se do ní vejde. Mohu pokračovat, ale ne teď. Nebo to možná jako ukázka stačí. Nemyslím to špatně. Chtěl(a)`s rozbor. To neumím. Tak snad aspoň názor z pohledu 'prostupnosti textu'.

Jolana19
29. 05. 2006
Dát tip
Narvah: víš já čekala že vytkneš opakování slov, příliš dlouhé věty a tak. No nic, díky za názor, pokusím se ho nějak využít a věř mi, že pokud bych tě chtěla jakkoliv osočovat, tak to poznáš. Tohle byla velmi mírná varianta osočování, spíš jsem dala najevo nelibost nad tím, že to někdo prostě ošidil, ano je to můj osobní pohled na věc, ale napsal jsem spoustu věcí a tohle je snad jediná u které stojím o kritiku, a to se vším všudy Jinak děkuji za navštěvy a milá slova

fungus2
29. 05. 2006
Dát tip
Je to zajímavá povídka**

Narvah
29. 05. 2006
Dát tip
jsem to už sakra vyjádřil ve své první kritice jednou větou. nechápu, co chceš víc? tvoje pojetí kritiky - jasná a konstruktivní: tedy: holka chodí na návštěvu ke klukovi, není tam nic kromě tohoto vykresleno jasněji, mají spolu jakýsi podivný vztah, kdy se kluk celý příběh ptá, co je vlastně ta jeho holka zač a vzápětí si to vysvětluje. tak je to navlečené. vypadá to tajemně, jenže tím, jak ten kluk toho o ní tolik ví, tak to nakonec vypadá,že to píše ta holka, když už to chceš takhle polopatě. do toho tam vetneš tady tohle: "Právě za to, za to že nic neudělal, za to že ji nechal vstoupit, za to že se jí nesmál, za to že ji neurážel, za to že ji sehřál právě jen tou dekou a pohledem, za to že ji třeba dnes nechal spát, v klidu a tichu." ..což je sice milé, ale nikterak to neobjasňuje jejich vztah, není to odůvodněné.. tohle dílo je veskrze snové, založené na tom, že chlapec, který toho strašně celou příběh dohaduje, co je ta jeho holka vlastně zač, nakonec zachová tak, že po všech těch dohadech neudělá nic, a ta holka mu za to triumfálně poděkuje a mu najdenou všechno dojde, blablabla.. pokud si chtěla být v díle milá, jsi tedy milá.. ..což se ovšem docela bije s tvým osočováním.. :)

Jolana19
29. 05. 2006
Dát tip
hele já Tě o tu kritiku naopak žádala a pokud je tvoje kritika vtlačená do slova introspekce, tak si velmi ulehčuješ práci. Omlouvám se že nedosahuji tvého intelektu, a co se týká obhajování svého dílka, tak to mu jsem se vyhnula, pokud jsem si všimla. Jen jestli mi nepodsouváš svoje nápady, já jsem se chtěla vyhnout chybám a předem jsem poděkoval za kritiku, vím co chci a pokud to neumíš, tak to nedělej a nepřevracej téma jiným směrem. Doufám, že je naprosto zcela zřetelné, že tímto žádám o kritiku, pokud to umíš udělej to, pokud se Ti nechce, není to tvůj styl, řekni to a hotovka.

Narvah
29. 05. 2006
Dát tip
nejsou totiž schopni napsat nic lepšího, než to, co právě píší, tudíž jim nakonec nic jiného nezbývá..

Narvah
29. 05. 2006
Dát tip
tady je spousta lidí, co nejsou schopni přijmout kritiku nebo ji vůbec pochopit a obhajují si donekonečna své dílo, či to převedou do osobní roviny, jako právě teď ty..

Jolana19
29. 05. 2006
Dát tip
velmi zjednodušená odpověď, nejseš ty náhodou, jen čirou náhodou chlap, to je jen moje čistě osobní pojetí. A že kritika by měla být konstruktivní a jasná, to by vážně redaktor měl vědět, přilep si to na monitor, aby si náhodou, ale jen čirou náhodou, vždyť víš :-)

Bossman
29. 05. 2006
Dát tip
:)) líbí

Narvah
29. 05. 2006
Dát tip
nechce se mi to číst celý znova, ale když na začátku tvrdíš, že ho uplácela drobnostmi, aby si vykoupila přítomnost, tak to je čistě osobní pojetí, ke kterému by ten kluk asi těžko došel, když je tam jejich vztah později popsán ne zrovna způsobem, který by napovídal, že do ní tolik vidí.. kritika by měla být konstruktivní a jasná?? no, hmm, zajímavá poučka.. asi si to někam napíšu a budu si to pořád opakovat, aby mi to konečně došlo.. :)

Jolana19
29. 05. 2006
Dát tip
jasně a zřetelně vyplývá že to píše holka? - jen by mě zajímalo kde to jasně a zřetelně vyplývá, to aby se neopakovaly staré chyby. Kritika by měla být konstruktivní a jasná, děkuji předem

Narvah
29. 05. 2006
Dát tip
tady je problém, že je to sice psané z pohledu kluka, ale přitom z toho jasně a zřetelně vyplývá, že to píše holka. taková introspekce vtlačená do povídky, kde se jí moc nedaří..

JirkaS
29. 05. 2006
Dát tip
Souhlasím - viz níže! Jen ta grafike je na mě trochu složitá O)

Oldjerry
29. 05. 2006
Dát tip
Myslím... má to ohromnou hloubku a smysl. K tomu není třeba komentář. Slova na to nestačí, jako nelze přesvítit slunce.

Jolana19
28. 05. 2006
Dát tip
myslíš :-))

Oldjerry
28. 05. 2006
Dát tip
Paráda - vůbec jsem se nesoustředil na slovosled, interpunkce, diakritiku (a já se koukám vždycky, to víš redaktor!)- docela mne vcucnula myšlenka a její ztvárnění. Kdybych tě jakkoli pochválil, vždy bych ti jen ublížil...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru