Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Noční služba

08. 03. 2008
13
15
1756
Autor
Marcela.K.

Večer tu ještě byla na boku stočená ve tváři už bílá a léta měla sečtená Nad lůžkem jenom níž se poklonili syn s manželkou snad přemlouvali chvíli tušili správně že víc se nesejdou... A bílé vlasy maminčiny česaly pomalu šedé a černé stíny... v očích jen prázdno žádný lesk před srdcem přešlapoval stesk Ráno pak jenom vydechla si duše její snad došla spásy když utíkala po schodech pryč od bolesti v těchto zdech

Ozvalo se tiché: ,,Sestřičko…sestřičko.“ Otáčím se za hlasem. Přistupuji k lůžku. Opírám se o zábranu, která zabezpečuje pacienta proti pádu z lůžka.
,,Copak je, paní Nováčková?“
,,Zavolejte mi Jarku, prosím.“
,,Kdo je Jarka, syn?“ ptám se. Smutné oči přikyvují.,,Ano syn. Já bych chtěla domů. On má auto. Odvezl by si mě.“
,,Babinko,“ kašlu na předpis, který nám nařizuje oslovovat pacienta příjmením.,,Je noc. Víte jak by se syn polekal, kdybych mu teď volala? Vydržte to tu s námi. Vyspíte se. Vždyť vaši za vámi chodí denně na návštěvu. Zítra určitě zase přijdou a domluvíte se. Bydlíte se synem?“
,,Ne sama.“
,,No tak vidíte. Jak byste to chtěla zvládnout doma? Musíte se napřed domluvit.“ Držím ji za ruku, hladím a uvědomuji si ostych se kterým ke mně svoji ruku vztahovala. Pohladím ji po tváři a přeju dobrou noc.

 Ošetřovatelka, která je tu dnes se mnou, stojí u druhého lůžka a drží za ruku babičku dýchající za podpory kyslíkové masky. Přístroj na stolku ukazuje její saturaci kyslíkem. Přecházím k jejímu lůžku, protože přístroj signalizuje pokles saturace. Zkoušíme odsávní hlenů z úst. Zvyšuji na chvíli přívod kyslíku, stav se nelepší. Mohu přidat dle ordinace  intravenozně lék na podporu dýchání…měřím glykemii, výdej tekutin je nízký…

Babička Nováčková zatím klidně usíná, ale naše noční služba se točí ve spirále kolem lůžka její spolupacientky. Za závěsem na šestilůžkovém pokoji leží ještě muž po prodělané embolii, kterého je potřeba během noci několikrát napolohovat , váží určitě nejméně devadesát kilo. Máme co dělat, abychom ho ve dvou nadzvedly, otočily, nebo vysunuly výš na lůžku.

Na ostatních pokojích spí další pacienti, kteří naštěstí nevyžadují akutní péči během noci.
Usmívám se při pomyšlení, jak často slýchám ráno větu od ,,bolavých zad“ : ,,Nemohl jsem v noci pořádně spát, ale nechtěl jsem vás budit.“ Pacienti často ani netuší, že během noci několikrát nahlížíme do pokojů při kontrolách a že víme velmi dobře, kdo v noci pro bolest nespí…

 
V půlnoci měníme láhev s kyslíkem. Pokles hodnot hlídáme tak, aby nepřekročil vytyčenou mez. Vidím, že stav pacientky se zhoršuje, ale stále se drží na hranici, kdy ještě není třeba volat lékaře. Připomínám si její anamnézu, kde je několik závažných onemocnění. K nám byla přijata s centrální mozkovou příhodou. Rok narození 1924.

Sedíme chvilku na sesterně a povídáme si s ošetřovatelkou. Sčítám pro a proti. Obě bychom té babičce přály klidnou smrt. Večer s námi ještě komunikovala. Ráno ji odebírám krev, provádím výtěr z krku a nosu. Nereaguje už ani na bolestivý podnět. Předávám službu kolegyním, které mě střídají na denní směnu.

Odcházím z práce nemocniční chodbou. Když míjím pokoj na kterém jsme trávily převážnou většinu naší noční služby, nedá mi to a otvírám dveře. Signál oxymetru mi oznamuje, že přání pokojné smrti bylo právě  vyslyšeno.

15 názorů

Lakrov
28. 06. 2009
Dát tip
Taky mám auto; ale na únos bylo už pozdě... :-(

Marcela.K.
28. 06. 2009
Dát tip
...nevěděla jsem tehdy jak se...

Diana
12. 03. 2008
Dát tip
Klobouk dolů! T***

guy
12. 03. 2008
Dát tip

Marcela.K.
09. 03. 2008
Dát tip
To mi je jasný...že tam je to o něčem jiném...ale přesto mi to nějak zarezonovalo i s tím posledním veršem Tvé básně.

alternic
09. 03. 2008
Dát tip
Myslel jsem to tam trochu jinak, ale jo. Tady jste určitě správně :-)

Marcela.K.
09. 03. 2008
Dát tip
"Ale přesto víme že jsme tu správně..." i sem se to hodí, víš .

alternic
09. 03. 2008
Dát tip
* *

Marcela.K.
09. 03. 2008
Dát tip
Ano, Jani, tak to je... lidé jsou teď příliš "vzdělaní" právě všemi těmi "Ordinacemi na kraji města Chicaga" a přesně vědí, co mají zdravotníci dělat...my to bohužel vidíme zevnitř...snažím se svými příběhy z praxe jen pootevřít dveře pro pochopení...pro vzájemné pochopení. Děkuji.

Marcela.K.
09. 03. 2008
Dát tip
Ano, Jani, tak to je... lidé jsou teď příliš "vzdělaní" právě všemi těmi "Ordinacemi na kraji města Chicaga" a přesně vědí, co mají zdravotníci dělat...my to bohužel vidíme zevnitř...snažím se svými příběhy z praxe jen pootevřít dveře pro pochopení...pro vzájemné pochopení. Děkuji.

Háber
09. 03. 2008
Dát tip
ach*

Janina6
09. 03. 2008
Dát tip
Já u tebe velice oceňuju nesentimentální způsob vyprávění, který ale nijak nezmenšuje tvůj lidský a soucitný přístup. Je dobře, když se tématu lékařského prostředí, na které má bohužel mnoho lidí "názor" převzatý z televizních seriálů, chopí někdo, kdo ho zná na vlastní kůži. Fandím ti.*

malá*
08. 03. 2008
Dát tip
* nádherný, živý...dotklo se až hluboko uvnitř - díky za ten pocit.

Marcela.K.
08. 03. 2008
Dát tip
Nemá to být slavobrána...jen pootevřené dveře ...dík

Oldjerry
08. 03. 2008
Dát tip
mylenko - nic moc, ale neskutečně lidský rozměr, kéž bych mohl ***********************************

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru