Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Rozestláno

24. 05. 2008
15
103
3575
Autor
Marcela.K.
nikdy nepohladím
sen
ten mizí s mlhou  za svítání…
 
doteky které spolkne noc
však před touhou
mě neochrání


pár
kapek rozetřených
ve tvém chtění
 
objímáš mě
v příboji pění
tma
co skrývá další ráno
 
vzbudit se nechci
rozestláno
zas nechám večer
ve své kůži
tvoje sny
těm mým stále dluží
chvění
kdy dovnitř mého těla
tetuješ výkřik
tak  jsi to chtěla !
 
 

103 názorů

Makrelka
03. 06. 2008
Dát tip
kdy dovnitř mého těla tetuješ výkřik tak jsi to chtěla ! - moc pěkný! Ale prostředek básně mě dost dezorientuje, moc nechápu, co jsi tím chtěla vyjádřit

Fouraix
02. 06. 2008
Dát tip
m: no.. to mně vlastně taky né:\ až mám svým dopisům za zlé, že jsou tak luxusní;) D: no vidíš, kdyby sis nebrala netovýho lenocha, co místo aby si přečet knížku klikne na písmák, místo manželských povinností klikne na.. emh.. prostě jinou stránku, nemusela si teď celá říjná otáčet to shnilý seno:D

Fouraxi, líbánky nám právě skončily, tak mazej usušit to seno! Ono se to ve dvě hodiny ráno přihlašuje na písmák, místo toho, aby to konalo manželské povinnosti...a čte poezii. Ježíšmarjá, koho já bláhová si to vzala...Jo a don´t_worry. :)

Marcela.K.
31. 05. 2008
Dát tip
Ano, v tom případě na tvé dopisy nemám a ani mít nechci. Raději si počkám, až půjde někdo kolem výkopu, vytáhne si ty moje a usuší. Uživatelé Rolls royců mi nikdy neinponovali :-)

Fouraix
31. 05. 2008
Dát tip
m: já píšu mnohem krásnější. když jede můj dopis v rolls royce kolem výkopu se tvými zmoklými dopisy, je natolik galantní že je ani moc neohodí blátem:-B D: áááá tadyk do toho člověk fakt spadne ani nevííí!:-oo najednou koukám že mi visí nad postelí svatební foto a tvářím se na něm dost vyděšeně.. ještěže má nevěsta na svatebním tričku alespoň ten anglicky chlácholící nápis:))

Fouraxi, :). Vdala jsem se jednoho večera, onehdá, kdy mi jakože toto dílo docvaklo. Text z hezky poskládaných obratů. A jelikož jsem to prokoukla a mylenka mi věštila pochopení až v pozdejším věku, tak jsem nejspíše zestárla a koneckonců se možná vdala. Nebylo to náhodou za tebe? Z hlediska písmácké seznamky... :)

Marcela.K.
30. 05. 2008
Dát tip
Fouraix :-)) zklamu tě, jsem tu nastejno jako jsem byla i na literu a tam jsem se právě pro tu jeho znamenitost smazala, to víš, záviděli mi to jedno oko :-)) dopisy píšu opravdu moc krásný, jestli chceš :-)))

Fouraix
30. 05. 2008
Dát tip
to se nám urodilo avíz. takže mylenka je z literu, toť opravdu líheň znamenitá a píše krásný dopisy:) a don't_worry je vdaná tedy z hlediska písmácký seznamky nepoužitelná:) těším se na další info;)

Marcela.K.
29. 05. 2008
Dát tip
Ale, Martino, neber to tak vážně...o co jde? Jsem ráda, že jsi pochopila, co v té básni říkám a docela by mě zajímalo, kdo ze čtenářů se snažil Ti ji vysvětlit :-) Jinak máš pravdu v tom, že by bylo lepší to tu uzavřít...pokusím se rozestlat bez Caps Locku, třeba to nebude tak lákat ;-)

Už ne, vážení...Mám z toho pocit, že se tu odstřelíte navzájem. A to by byla škoda:) Lakrov, mě toho zaujalo vícero. A pak už jsem se snažila bít za svůj názor. Výsledek je asi takový: jsem vdaná, pochopila jsem báseň, dala tip Pořád mě ale bavíte. Tahle báseň a diskuze je s prominutím ukázková -

Lakrov
29. 05. 2008
Dát tip
Neboj, nikoho nevolám. Nedovolím si 'vybubnovat', nedostanu-li souhlas od autora.

Marcela.K.
29. 05. 2008
Dát tip
Lakrov... už sem raději nikoho nevolej :-) Myslím, že tahle básnička si to ani nezaslouží...tolik pozornosti. Kdysi jsem kdesi četla, napsal to nějaký opravdový básník, že pokud jeho báseň potěší jediného člověka, mělo smysl ji napsat. Pokud tě potěšila, není co řešit ;-)

Lakrov
29. 05. 2008
Dát tip
Chci nahlédnout do ostatních komentářů, zaujalo-li někoho totéž, co mě... A ejhle, taková bitva! Že se nestydíte!, 'dobivatelé' :-) Autorka promine nespisovné oslovení, jež se jí (přinejmenším) netýkalo.

Lakrov
29. 05. 2008
Dát tip
...zas nechám večer ve své kůži tvoje sny... To je sekvence slov, která mě okouzlila. Tedy možná taky trochu proto, že všechna ta rčení typu: 'v mojí kůži'; 've tvé kůži' se mi odjakživa (nebo odjakmrtva? :-) ) zdála poněkud dvojsmyslná. Ale to SEM asi nepatří. Tip ano.

Marcela.K.
29. 05. 2008
Dát tip
Archie, já ti avizo neposílala. A k Tvé otázce... necítím se lépe, protože styl, jaký siorak předvedl je přesně to, před čím jsem utekla už ze zmiňovaného Literu. Nejjednoduší pro mě by bylo ho zablokovat, ale jak znám literácké praktiky, našel by si jinou cestu.

archie
29. 05. 2008
Dát tip
pane a bože, ještě že se dají blokovat avíza, zdejší vody jsou opravdu špinavé... mylenko: siorakovi jsi to nandala, cítíš se lépe??

Marcela.K.
29. 05. 2008
Dát tip
Napsala jsem Ti dost, abys pochopil, že Tvé hodnocení, ať už kladné, či záporné mi je zcela lhostejné. Ty totiž neumíš ohodnotit báseň,text... Ty dáváš tipy tak jak jsi zvyklý a naučený...a o takové hodnocení já opravdu nestojím. Sbohem.

Marcela.K.
29. 05. 2008
Dát tip
sioraku, tyhle metody překopírovávání zpráv, ironických dvojsmyslů, to jsi se dobře naučil na Literu. Tady na to lidi nereagují, takže si tu lidově tvoř, co chceš. S hnojením pod básničkami komentáři, které nemají hlavu ani patu Ti tu pšenka nepokvete a příznivce tak též nezjískáš. Tady se tipy dávají za to, když se dílo čtenáři líbí, něčím ho oslovilo... to evidentně není Tvůj případ...viz Tvůj první komentář zde. Nepochopil jsi vůbec nic. Neumíš přijmout kritiku, protože jsi navyklý na mazání medu kolem huby... Dokonce jsem si kvůli Tobě před chvílí otevřela Liter... tvé Opojení tam zdobí 42 tipů :-))) opravdu úsměvné . Na Písmáku nula ...za 25 děl tu zveřejněných jsi dostal 39 tipů...mám pokračovat?

Marcela.K.
28. 05. 2008
Dát tip
:-))) to jo, to máš svatou pravdu, nezbývý , než souhlasit! doufám, že cílovou skupinu nemáš ohraničenou věkem ;-)) to by mě u Tebe zklamalo :-))

Marcela.K.
28. 05. 2008
Dát tip
:-))) to jo, to máš svatou pravdu, nezbývý , než souhlasit! doufám, že cílovou skupinu nemáš ohraničenou věkem ;-)) to by mě u Tebe zklamalo :-))

Mylenko, hodnotit člověka dle toho, co píše, mi přijde hodně scestné i na velký šprým. Jinak samozřejmě, že si všímám. Mám vás všechny v merku - ale jak už jsem řekla, je jasné, že já jsem zaměřená na jinou cílovou skupinu. Proto se mi ty jemné nuance stírají a řekla bych, že písmák je jedna pakáž.

Marcela.K.
28. 05. 2008
Dát tip
Martino, zkus si přečíst něco od pana sioraka , a potěš ho kritikou :-)a pan Bíša by se ti taky mohl líbit ;-))pak pochopíš, že s jedním okem jsem klidně mohla na Literu kralovat ;-)))

Já se taky cítím s adolescenty dobře, pokud tu ještě někdo o můj názor stojí. :) A znovu přečtená debata mě baví. Ačkoli snažit se o rozhovor s někým, kdo pak vytrhává z kontextu a baví se tím v kruhu dospělých, to mi přijde zpětně jako špatná investice...Tedy měním dosavadní výpověď. Líbí, tip. A do dalších let vše dobré. :)

Marcela.K.
28. 05. 2008
Dát tip
Sioraku, víš co? Posluž si :-) Mohla bych tě hodit do neoblíbených, jako to udělal všem, kdo mu psali nepříjemné kritiky Tvůj kamarád z Literu Bíša, ale mně je celkem jedno, co sem píšeš, ono stačí přečíst si tvé básně a bude každému jasné o co Ti jde :-)

no, pokračuje to pěkně :o) už je dooočkováno? :o) (koukám po očku...)

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
Já vrkat nesmím...přece :-) A že Ty bys se urazila, tomu nevěřím :-) dobrou noc a placaté sny :-)

Diana
26. 05. 2008
Dát tip
No tak vrkejte, holubičky, já vám dopřeji soukromí. Jednak jsem se urazila ;-) a jednak zalézám do pelechu. Dobrou noc!

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
Já tě vidím jako milýho, čistotnýho hrdinu :-)

guy
26. 05. 2008
Dát tip
hrdina nebo posera - záleží na úhlu pohledu :-)

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
Ty jsi taky virtuální hrdina ?! :-)))

guy
26. 05. 2008
Dát tip
ale no, já zas tak ouzkoustlivě sterilní nejsem .. zvláště když nás odděluje sklo nebo spíš něco, co jako sklo vypadá, ani vlastně nevím, jak se to u LCD monitoru jmenuje :-)

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
Já jsem taky děsně odvážná :-))) ve virtuálním lese se schovám lehce...bacily bych sehnala taky, ale bojím se, že guy je tak čistotný, že by ho naše očkování skolilo a to by byla opravdu škoda :-)

Diana
26. 05. 2008
Dát tip
ajajaj, Vítku, ty jsi tady? Hej, to předtím nečti, to nebylo na tebe.

Diana
26. 05. 2008
Dát tip
Nojo, ale kde teď honem vzít masivnější zásobu bacilů? Víš přece, co se říká: Po čem nic a mráz kopřivu ;-))) (to mám odvahu, když jsem pěkně virtuálně za bukem, že?)

guy
26. 05. 2008
Dát tip
o.k., jsem imunologický laik, proti vám - odbornicím - nemám šanci :-)

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
Nemýlíš! :-))) Pozvu i guye, Tobě snad uvěří a nechá se oočkovat :-)))

Diana
26. 05. 2008
Dát tip
ne ne, něco bacilů je organismu jen ku prospěchu - slouží totiž jako permanentní očkování - nebo se mýlím?

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
Diano, já se lekla, že mě chceš "vypucovat" nedodržování hygieny :-)))

Diana
26. 05. 2008
Dát tip
To koukám, jaký je tu debatní klub :-)))

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
Jenže si pamatuju, že když mi maminka pofoukala odřený koleno, přestalo to bolet :-) a o dnešním zdravotnictví mám své mínění a ty se nevymlouvej , nechceš foukat, je mi to jasný :-) P.S.: ráda dělám nehygienický věci ;-)))

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
Jenže si pamatuju, že když mi maminka pofoukala odřený koleno, přestalo to bolet :-) a o dnešním zdravotnictví mám své mínění a ty se nevymlouvej , nechceš foukat, je mi to jasný :-) P.S.: ráda dělám nehygienický věci ;-)))

guy
26. 05. 2008
Dát tip
foukání na odřeniny je nehygienické, to bys měla při své profesi vědět :-)

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
... jen si ten polštář nesmíš nechat naklepat od manželky...jo a odřený, to se zase hezky hojí, když Ti to někdo pofouká. Umíš foukat, guy? :-)

guy
26. 05. 2008
Dát tip
placatý sny jsou bezva .. jsou skladný, dají se dobře schovávat pod polštář a netlačí :-)

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
...ale byl , to je jen NAPSANÝ, jak mi to tu rozebrali...takový placatý a odřený :-)

guy
26. 05. 2008
Dát tip
tenhle ale zjevně nebyl :-)

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
:-)))moje sny jsou velmi, velmi krotké, milý guy :-)

guy
26. 05. 2008
Dát tip
divoké sny se nenechají pohladit hladit se dají jen ty krotké :-)

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
Je čas věšení vypraného prádla ;-) Jo a trošku mi připomínáš mě...před třiceti roky :-)

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
Ona není ani smutná, ani veselá...je taková, jaký je občas život.

Já jsem ji už taky pochopila skrz jednoho tvého čtenáře a věř mi, že jak mi to bylo vysvětleno, tak na to nepotřebuju mít patent manželství. (Tebe jen zkouším, mrkho; ale ani onen čtenář mi nevysvětlil, zda je to smutná nebo veselá báseň). Ty asi nevíš, co je ironie a nedokážeš si z jedné komplexní zprávy vybrat to důležité, že? Měj se hezky. Je čas opalování.

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
,,A jelikož je neděle, já mám volno a jsem adolescentní, mám chuť ti dokázat, že jsou tu tací - mí vrstevníci, kteří dílo pochopí (snad a nebo jen naoko). Ještě se rozmyslím, zda si budu hrát natolik, že je přizvu na menší dýchánek." To jsou Tvá slova...Já Ti mám říci jaká to je báseň? Vždyť ji nerozumíš, nepochopila bys ji ani po vysvětlení... i to jsi už někde v té diskuzi uvedla, nechce se mi to hledat. A já Ti napsala, že se nerada svlékám ze před cizími, před těmi, kteří nerozumí, nemohou, nebo nechtějí rozumět. Tu báseň lze pochopit, jak mě přesvědčilo pár lidí, kteří ji tu četli a pochopili ji velmi správně. Možná ji pochopíš jednou, až budeš vdaná paní a přesto budeš ,,mít své sny"...

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
,,A jelikož je neděle, já mám volno a jsem adolescentní, mám chuť ti dokázat, že jsou tu tací - mí vrstevníci, kteří dílo pochopí (snad a nebo jen naoko). Ještě se rozmyslím, zda si budu hrát natolik, že je přizvu na menší dýchánek." To jsou Tvá slova...Já Ti mám říci jaká to je báseň? Vždyť ji nerozumíš, nepochopila bys ji ani po vysvětlení... i to jsi už někde v té diskuzi uvedla, nechce se mi to hledat. A já Ti napsala, že se nerada svlékám ze před cizími, před těmi, kteří nerozumí, nemohou, nebo nechtějí rozumět. Tu báseň lze pochopit, jak mě přesvědčilo pár lidí, kteří ji tu četli a pochopili ji velmi správně. Možná ji pochopíš jednou, až budeš vdaná paní a přesto budeš ,,mít své sny"...

BINGO! :) Ne, myslím, že jsem chtěla vědět, jestli je báseň hezká, veselá nebo smutná. Jaká? Neřekneš mi to. Začarovaný kruh. Já tě čtu navzdory ne-avízům. Přeci jen jsem se obracela na ty, co už tu byli, takže jsem doufala, že se dřív nebo později vrátí. Ještě mě chceš na něčem nachytat, má milá mylenko?

archie
26. 05. 2008
Dát tip
ježíš a marjá, je to tak těžký??, já nechtěl pozvat, NECHTĚL. vyjasním to: právě proto, že jsem od TEBE nebyl zván a přesto přišel a vyjádřil se ke komentům, pustila ses do mě, na což jsem reagoval: jasný, nebyl jsem zván a myslel to tak, že komentovat tady zřejmě smějí pouze lidé tebou pozvaní a to vůči tobě kladně, ostatní sjedeš, urážíš a nebo jim podsouváš nějaké nesmysly, na což, jak jsem se přesvědčil, jsi tedy odbornice. ale v jednom máš pravdu: bavit se stebou je vážně nuda a ztáta času...

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
Ale, Martino, nech toho už. Vím, že mě čteš...dá se to zobrazit. Co tedy chceš? Souhlas s tím, že báseň je JEN NAPSANÁ tedy plochá, neprožitá? Je to Tvůj názor a já Ti ho neberu. Snažila jsem se Ti vysvětlit, co je na Tvém " čtení" špatně, jen jsem si neuvědomila, že Ty jsi prostě neomylná a Tvůj názor na moji tvorbu je jediný správný. Tak nevím, snad abych přestala psát :-))

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
Ale, Martino, nech toho už. Vím, že mě čteš...dá se to zobrazit. Co tedy chceš? Souhlas s tím, že báseň je JEN NAPSANÁ tedy plochá, neprožitá? Je to Tvůj názor a já Ti ho neberu. Snažila jsem se Ti vysvětlit, co je na Tvém " čtení" špatně, jen jsem si neuvědomila, že Ty jsi prostě neomylná a Tvůj názor na moji tvorbu je jediný správný. Tak nevím, snad abych přestala psát :-))

V neděli se ti zas nelíbila konstruktivní kritika. Chci tu říct, že jsem nikoho nezvala. Nikoho. (Zas tak podlá nejsem, na tohle dílo si může kliknout každý, kdo má chuť a nervy) Tvá demagogie mě dojímá. moorgaane, víš, že jsi hodnotil? Už v tu chvíli, kdy jsi napsal stanovisko k básni, potažmo k mylence. Ať si tu nepleteme pojmy s dojmy. :) Takže vlastně patent máš, jen je dobré si ho uvědomit.

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
aleši :-)) archie...můžeš mi odpovědět na jednu věc? Proč jsem Tě jako měla zvát? Sám uvádíš ,,čaj o páté" jak vidíš, byl už včera...to, že tě Don´t nezahrnula mezi " své adolescenty" si vysvětli s ní. Já Ti pouze napsala, ať se vyjádříš k básni, cítíš-li tu potřebu. Bavit se o tom, jaká jsem s Tebou nemám chuť a proč, to si zase přeber sám. Nějaký důvod to asi má, nemyslíš?

báseň lehká, diskuse k mí těžká...zajímavé.

archie
26. 05. 2008
Dát tip
já jsem v klidu a můžeš mi podsouvat co chceš, třeba špatný ráno, ale vzdor téhle debatě mám dobrý, a tak i zůstane. mimochodem vyjadřovat se budu k čemu uznám za vhodné já, pa

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
Když si to myslíš...přišel jsi, zaútočil a čekal na co? Já Ti nabídla, ať se vyjádříš k básni, ale Ty máš patrně potřebu po ránu někoho "srovnat"... zkus to jinde. Já za to nemůžu, že je pondělí :-)

archie
26. 05. 2008
Dát tip
to bylo myšleno tak, že jsem nebyl pozván od tebe a proto nezván, ale vysvětluj si to jak chceš... vidím, že v těch osobních útocích se přímo vyžíváš, tak si je užij, ale nebudu to já kdo bude působit směšně... maucta

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
...a ty jsi směšný. Já aviza posílala jen tomu komu jsem odpovídala, ostatní je dostali od Don´t...patrně na Tebe zapomněla. Hezký den :-)

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
...a ty jsi směšný. Já aviza posílala jen tomu komu jsem odpovídala, ostatní je dostali od Don´t...patrně na Tebe zapomněla. Hezký den :-)

archie
26. 05. 2008
Dát tip
jasně, nebyl jsem pozván, že?? takže čaj o páté mylenky a spol a jiný názor ne-e. nic řešit nechci, můžeš být klidná

Marcela.K.
26. 05. 2008
Dát tip
Já zase nechápu, proč, pokud jsem oslovena v kritice, nemám odpovídat. Co odpovím je pak moje věc a nechápu komentáře komentářů...i to už tu bylo, máš-li potřebu, reaguj na báseň, ne-li neřeš tu něco, co za řešení ani nestojí.

archie
26. 05. 2008
Dát tip
já jednoduše nerozumím proč je tady takový poplach, když někdo napíše kritiku. napíše ji slušně, jasně, finito. namísto odpovědi si ovšem musí vyslechnout sáhodlouhé elaboráty o věku, zkušenostech, které tady navíc už jednou byly, atd. je tak těžké odpovědět Don´t a nedělat z toho víc než je: kritkia autorovi??

moorgaan
25. 05. 2008
Dát tip
no...ne ze bych chtel tady rozebirat umeleckou uroven a nebo neuroven, ale na pismaku je uroven proste to co se libi..a kdyz se neco libi, tak se za to da tip.. to neni punc umeleckosti, to je punc sounalezitosti s tim dilem..umeleckou uroven by meli hodnotit " kritikove" kteri na to maji vzdelani, znalosti, zkusenosti, cit, proste patent!..mylenka pise dobre-velmi dobre, snazi se zlepsovat, hledat temata..umi!..davam ji tip/********

Janina6
25. 05. 2008
Dát tip
Ahoj, dostala jsem avi, jsem čtenářka, necítím se být odbornicí, která by měla rozebírat báseň, navíc laděnou intimně. Buď ve mně vyvolá nějakou odezvu, vzpomínku, asociaci, ocením na ní nějaké zajímavé vyjádření, nebo ne. Tahle to splnila, proto jsem si tipla. Jinak poměrně dost důvěřuju zdejším kritikům, kteří dokážou odlišit opravdu dobré od pouze populárního a líbivého, a na to dobré upozornit svými výběry. Za sebe můžu říct, že Marcelu čtu pravidelně, ona mě taky, ale tipů jsem od ní dostala mnohem míň, než bych ráda - ona to tady totiž bere vážně v tom smyslu, že se chceme zlepšovat, ne si navzájem patlat med kolem huby :-)) Je na mě přísná, někdy jí to až zazlívám. Zato mi mnohokrát upřímně napsala (ano, většinou soukromě), když se jí něco nelíbilo, několikrát mi dobře poradila, co změnit nebo zlepšit. No a to je ode mě asi všechno, co bych tu chtěla dodat.

Já myslím dovedu rozpoznat umělecky dost vysoko postavenou báseň od opaku,i když o tom nedovedu tak dobře mluvit.Jenže já jsem na Písmáku pro pobavení a rozptýlení.A k tomuto účelu mi někdy poslouží báseň i průměrná(sama je taky píšu),protože mi sedne citově.Vyberu si pro tip,co sama chcineznám žádné skupiny.V tom je svoboda anonymity.Píšu si dopisy i s konkrétními básníky-přáteli,tam někdy člověk musí volit slova podle létory adresáta,i když to neznamená,že bych svým přátelům lhala.Tam je jen někdy třeba o něčem mluvit a o něčem zas mlčet,ostaně ja¨ko všude na jiných místech v životě.

Marcela.K.
25. 05. 2008
Dát tip
No a jsme nazačátku... nikdy mě nepochopíš, Martino, protože jednoduše nechceš. To, že ti mé básně "nezní"je dáno tím, že vlastně ani netušíš o čem píšu. Trochu se mi nelíbí, že odsuzuješ předem i ty, kteří mi rozumějí. Jako kdyby schopnost porozumět byla špatně, protože ta báseň je přece dle Tvého názoru, tak blbá :-)) Znáš pohádku Císařovy nové šaty? Hodně autorů mně svými díly tuto pohádku připomíná. Naskládané obrazy, které jsou počmárané barvami, někdy pro "zajímavost" jen černou...a čtenář stojí a píše: ,,Nádhera"...protože už to tam napsal někdo před ním...jenže císař je nahý... Mohla bych Ti tu "nepochopenou" báseň vysvětlit, ale neudělám to. Nerada se svlékám před cizími ;-)

Fouraix
25. 05. 2008
Dát tip
D: ok, já psal jen -svůj- poesiální světonázor a nebýt diskuze co mě zaujala, těžko bych se skrze něj k tomuto dílku vůbec výjádřil.. žádná obecná pravda se nekoná:) ale s lehkou namyšleností si myslím, že dobrý dílko rozliším i v jiných rancích. (nevím jakým věkovým rozdílem je ohraničen "vrstevník" a v prostředí lit. serveru na to takčitak nehraju:) ó samozřejmě. otevírám vám s ruštinou dveře a zdvořile se klaním vašemu odchodu, správné rozhodnutí:)

Fouraixi: Naprostý souhlas. Ale to už bereš obecně, protože tady je to mylenčinými slovy "čitelné", proto netřeba sem tahat surreálno, dada, impresi jako takovou a jiné imaginační vlny. Čtenář musí mít pocit. Pocit, že rozumí, že mu to otevřelo cosi spřízněho, ztotožnění se. Že ho absurdno zaujalo. Cosi kdesi. Náznaky, někdy báseň nejde pochopit racionálně, ale emocionálně. Nebo na základě souznění, že ta hra je hravá. Sdělení nemusí být přenosné. Je to jako se zážitkem, něco prožiješ, ale to neznamená, že to můžeš vyprávět (takové ty vtipy...) nebo interpretovat. Myslím, že máme stejný názor. (Nejsi náhodou můj vrstevník?) :) Já ale "kritikovala" dle kontextu. Tak. Ruština má, dámo a páne, přednost.

Fouraix
25. 05. 2008
Dát tip
Don't: "velmý" nechňápu oč de. rozumět můžeš i více než v rámci možností. vem si třeba nebřenského texty (vltava), vyvolávají nějaký snový, někdy až surrealisticky komediální pocit ale rozhodně není jejich záměrem sdělit nějakou konkrétní informaci. "když bozi zestárnou, tak brečej šle a kravaty, jen dojej lítost na oči sněhem zavátý" toto po stránce reálného světa určitě nic nesděluje, ale pro mě je to ultrapoesie očištěná od všech můjmilodeníčkoizmů. mno ale psát kritiky někomu kdo o to opakovaně nestojí smyslu nemá.. napiš prostě někomu jinýmu. mylenka: tomu rozumím, viz. první příspěvek

Marcela.K.
25. 05. 2008
Dát tip
Jo, mrkni na kotě, to jsem celá já :-))) usmívám se a trošku nudím ...jdu se opalovat :-))

Se podívej, kdy jsem tu zprávu psala, kotě. O té tvé smějící se jsem ještě neměla ani páru.

Já Fouraixovi v rámci možností rozumím. On chce tušit, nepotřebuje ale k tomu autora, který jeho výklad náležitě podepíše. Jenže to je i moje nazírání. Stručně a jasně, mít kritéria k tomu, aby se báseň "líbila", stačí, aby zaujala. Aby komunikovala a něco sdělovala. Má cesta až do páté večerní hodiny chtěla vysvětlit, že jsem musela rezignovat na ty všechny prožitky, protože jak můžu prožít něco, co ani nevím, co říká?

Marcela.K.
25. 05. 2008
Dát tip
Ty opravdu nechceš rozumět tomu, že se tu směju a myslím si, že ta básnička za tohle vůbec nestojí? Fakt jste "miláčkové" oba dva :-)))

Fouraixi, k té první zprávě, co jsi sem napsal. Myslím, že rozlišuji a dala jsem to najevo, mezi autorským záměrem a čtenářským prožitkem. A taky jsem myslela, že jsem byť negativní hodnocení napsala hezky. Úsměv. Na tom, že na to mylenka není zvyklá, ano, pak to bude zajisté vždy podrážděná. Ale my už jsme měly tu čest...Konec mé obhajoby. Omlouvám se za "velmý", to byl úlet. :)

Marcela.K.
25. 05. 2008
Dát tip
Martino, necháme to tedy tak, že já si budu psát jak vnímám, cítím a chci a budou si mě číst a tipovat ti, kteří mi rozumí a můj styl (byť nedokonalý) se jim líbí natolik, že třeba dají i tip...divím se, že ty nerozumíš ...Fouraix zase má úplně jasno...chtěl by "nerozumět"... Fakt jste mě nakonec rozesmáli... a blog je i tady, ne? Si tam skoč, až se budeš zase v neděli nudit ...ahoj, jdu dělat něco smysluplnějšího :-)

Fouraix
25. 05. 2008
Dát tip
Don't: mno já nevím, proč někomu vadí, že dostane tak dlouhou kritiku, takovej zájem by měl potěšit i v případě největšího sepsnutí když je to zaslouženo;) dyť je to amatérský server, tak by jeho účastníkům trochu hladu po informacích kterak se "amatérsky zlepšit" a sportovního nadhledu ani nějak neuškodilo. ale kritiky piš, rozladit se nedej, páč jsi coby čtenář na písmáku čím dál vzácnějším druhem:)

Fouraix
25. 05. 2008
Dát tip
patrně neznamená určitě;) o přímé porozumění metafor a obrazů mi v poesii opravdu nejde, to už bych si mohl číst normální blogy lidí kde je vše ještě jasnější. takže já jsem naopak rád když básni nerozumím (není podmínkou), ale ohromí mě obrazy coby autorova schopnost fantaziální konstruktáže:) ale literární debatu tady vést nechci. definice rozčílení/podrážděnosti/dotčení/nenadhledu atd. taky taky sestavovat nebudu a spolehnu se na intuici. dyť je to jedno:)

Fouraxi, asi těžko kopeš za můj mančaft, že? :) Důvodem mé nakonec ne-interpretace byl pokus o porozumění, bohužel tomu se mi nedostalo ani posléze. Já jsem kritizovala nejen plochost, neosobitost, ale že básni s "jasnými" slovy nerozumím. Mimochodem, rozebírat, proč já jsem napsala tak dlouhou odezvu, snad nebude na písmiči postiženo kritikou… (asi ze sebe zas udělám místo čtenáře autora, líp se za to platí) Myslím, že jsem se zprvu snažila o jakýsi smírný tón podřízené. Pokud se píše pro zábavu, z nějakého nepopsatelného přetlaku, z bůhvíčeho, vše je v pořádku. Ale nevím, odkud se bere ten bič, pokud v resumé na báseň napíšu, že ať se snažím, jak se snažím, tak jí nerozumím a i tehdy je vše v pořádku. Mylenko, už podruhé mě nabádáš – nejdříve to bylo, že neumím číst a přitom jsi to byla ty, která se celkem skromně přiznala v první zprávě mně adresované. Říkám ti tytytyty. Sama se ironicky nazývám adolescentem. Jinak jsem Martina. Tedy už člověk, který se může vymykat škatulkám. Ten první odstavec patřil k té předešlé básni? A víš, že mi je to jedno, ale všimla jsem si, že báseň v tichosti a v té největší vřavě byla pohlcena smazávacím systémem. Příčina mi byla ale utajena.

Marcela.K.
25. 05. 2008
Dát tip
Fouraix... opravdu nechápu to, jak jsi dospěl k názoru, že se rozčiluju? Patrně vrstevník ,,nebojácné " :-)) Víš, ony ty moje metafory a obrazy jsou opravdu lehce čitelné, nějak ti jsem ráda, když mi lidi rozumějí, co jim říkám :-)

Marcela.K.
25. 05. 2008
Dát tip
:-) Věř, či nevěř. Mohla bych jmenovat kdo to byl a pokud si své komentáře archivuješ, mohu ti posloužit, překoopírovala jsem si to i s nimi, protože jsem pak vedla ještě soukromě s "dotyčným" řeč. Nebyl by problém ho sem pozvat, aby mi má slova potvrdil, ale proč, že? Není to důležité. Zrovna tak, jako není důležitá ta báseň z té noci...možná ji sem za čas vrátím, třeba přepsanou...ten příběh měl smutný konec. Podívej, neobracej význam toho, co jsem napsala, stále to je stejné, to, že jsi se ještě nevyzula z adolescentních střevíčků, (sama se nazýváš adolescentem) přece nevyvrací můj názor, že jsi mladá, tak to nestav jako protimluv ...( já jsem v tvém věku porodila prvního syna, musela jsem se "rychle přezout"...ale to už je o něčem jiném) :-)

Fouraix
25. 05. 2008
Dát tip
mylenko dyť se nerozčiluj, tadyk si může napsat kdo chce hlubší kritiku, nebo něco co za ni pokládá:) ohánět se věkem je trochu nehodno kohokoliv páč čtenář přes 20 let co sem delší dobu chodí už obvykle zjevnou nekvalitu rozliší, životně-situační blízkosti tématiky nedbaje. proč zrovna toto někomu stálo za tak rozsáhlou kritiku ale nechápu spolu s mylenkou, neboť ty obrazy a metafory jsou relativně dosti chabé a za větší úvahu nestojí. dalo by se to shrnout do škatulky "podprůměrný talent - psaní pro zábavu" ostatně jako většina nás ostatních. ty tipy jsou zřejmě celkem správně odůvodněny spíše vrstevnickou kolegialitou:) a už se neperte

Fajn. Vzdávám se. Myslím si, že jsme si řekly dost na to, abychom mohly dát prostor zas někomu jinému. Ano, za mě mluví činy a chování, s tím naplno souhlasím. (Ale pro tebe jsem jednou málo zkušená, podruhé už odrostlá střevíčkům...)Radši jsem si komentář k básni pojistila, nikdy nevím, které trdlo ti nenapíše soukromě do zpráv a ty budeš nucena...Achjo.

Marcela.K.
25. 05. 2008
Dát tip
No vidíš a o tom to je, jen se tu usmívám a vzpomínám na to , jaká jsem byla já v Tvém věku. Mimochodem dala jsi mi docela dobrý námět na povídku :-) Jsi na omylu, jestli si myslíš, že jsem před nedávnem svoji báseň smazala kvůli tvým komentářům. Smazala jsem ji kvůli jedinému komentáři, který nebyl od Tebe, ale od člověka, kterého mám ráda a který zapomněl využít soukromé pošty. Ne, děvče, pro mně není tvá kritika tak důležitá, ani Ty nejsi pupík světa :-) Ono stačí, když to tu nechám, aby si čtenáři udělali obrázek o Tvém chování. Mimochodem najdeš pod mými staršími věcmi řadu i negativních komentů a nikdy jsem kvůli nim básně nemazala... pokud něco mažu, mám k tomu vždy pro mně důležitý důvod a ten je pokaždé jiný, rozhodně to ale opravdu nejsou Tvé komenty :-) Neznáš mě, já neznám tebe, ale mohu tě ubezpečit, že vzteky u PC nerudnu nikdy :-) Já vlastně vzteky rudnout ani neumím, možná proto jsou ty mé básně tak ,,ploché" :-))

Já jen doufám, že tuhle diskuzi - potažmo tvé dílo nesmažeš jako minule. Jaký tón mému psaní přisuzuješ, (a já tvému, který ač nerada řadím do kolonky "velmý agresivní až rozzuřený") je čí problém? No čí? Přeci tvůj! :) A najednou už jsem velká holka, žejo? Víš, ty své názory nemusíš nijak prezentovat, ono stačí vidět, jak se chováš. Aneb děkujeme za váš čas, děkujeme, ale už vypadněte...Zatím jsem tu sama za sebe a jestli jsi rudá vzteky z jednoho čtenářského dojmu, tak: dobře ti tak.

Marcela.K.
25. 05. 2008
Dát tip
Víš co, baví-li tě to, bav se. Patrně neumíš ani pořádně číst a pak následně pochopit význam čteného, protože jsem Ti v předešlém komentáři snad jasně napsala, že i když o skupinách na lit. serverech vím, nikdy jsem se do žádné nazařazovala, naopak, nemám to tipování stylem já dám Tobě - Ty dej mně ráda. Nemám žádnou "elitu" , mám tu pouze pár mně milých lidí, které čtu ráda, jejich tvorba se mi líbí, ale současně jim dokážu i napsat, že mi něco vadí, případně nesedí... pravda je, že k výhradám volím většinou formu soukromých zpráv. Trošku se mírni ve výrazech, formulace typu ,,A někdo má potřebu povídat si o svém bebé ..." je pouze tvá doměnka, navíc urážlivě formulovaná. Ve 21 letech bys se už mohla z adolescentních střevíčků přezout ženských bot.

Milá mylenko, to, že jsou tu skupinky vím a pozoruji dávno již od začátku svého působení tady, ale stejně mě potěšilo, že seš schopna to říct nahlas a přihlásit se k tomu; tady to zní o to hrůzněji, že možná nepatřím do tvé "elity" a je to snad podmíněno věkem. (ad absurdum, vím jak bych prošla sítem tvé elity a vím, jak na to. Fin+P; ber to ale že nechci se vzdát svých myšlenek a když se mi něco nelíbí, tak se mi to nelíbí) Písmák je víc či míň sociálně laděný prostor, někdo má větší tendenci se zabývát literaturou - protože ho dokáže oslovit, člověk si trénuje vlastní fantazii, rozšiřuje slovní zásobu. A nachází příznivce nebo odpůrce. A někdo má potřebu povídat si o svém bebé a zahalovat to pod roušku literatury. Takové falešné dovádění je mi osobně cizí. O to víc /na druhou stranu/ dokážu ocenit přímost, jednoduchost, upřímnost. I hraní má své meze. A jelikož je neděle, já mám volno a jsem adolescentní, mám chuť ti dokázat, že jsou tu tací - mí vrstevníci, kteří dílo pochopí (snad a nebo jen naoko). Ještě se rozmyslím, zda si budu hrát natolik, že je přizvu na menší dýchánek.

Marcela.K.
25. 05. 2008
Dát tip
Ty máš asi potřebu při neděli se trošku "pobavit", že? To, že se Ti nelíbí, neoslovuje Tě, to už bude spíš Tvůj problém, než můj, co myslíš? Podívej, já netvrdím, že jsem napsala něco skvělého a neberu ti právo se tu kriticky vyjádřit. Myslím si ale, že moje básně se ti nebudou líbit nikdy, protože prostě vždy najdeš svůj úhel "pravdy"...píšu tak jak píšu. Někdy líp, někdy hůř. Mám radost, když moje "dílko" někoho zaujme natolik, že mu stojí za zastavení a napsání svého vyjádření. Takže i Tobě děkuji za zastavení. O "skupinkách" se tu psalo a píše stále. Jistě, mám tu pár příznivců, kteří mě patně mají v "oblíbených" a tudíž mě čtou, ale mýlíš se v tom, že je to vzájemné. I já mám v oblíbencích řadu autorů, kteří mě třeba ani nečtou, natož aby spěchali s tipem a přitom mě jejich tvorba oslovuje, líbí se mi a tipuji ji. Prostě se pokus smířit s tím, že někdo mě holt "může" i když píšu špatně, bez naápadu a používám "odřená" slova. Hezký zbytek neděle.

Ale stejně: Co je to za stupiditu, že ještě čtenář si dovolí něco chtít, když vše, co chtěl autor napsat, konečně napsal výše, že? Já se usmívám. Vysvětlit báseň nechci, neb stejně mám dojem, když už mi nedalo nic samočtení, že bych tvou dovysvětlenou verzi o všechny aluze a mimojazykové zkušenosti stejně nepřijala. Já ti, mylenko, ztrátou svého drahocenného času chtěla jen dopřáti zpětné vazby adolescentní dívky, která s tvou básní zápasila. Nic víc. O statistických údajích u tvé básně mám a měla jsem přehled. Taky mám v merku zatím všechny veřejné komentáře tady. Samozřejmě, že každá báseň má své čtenáře. To jakékoli v uvozovkách to jen podtrhuje, ale na druhou stranu - spojení "své čtenáře" je tu myšleno "jako své příznivce, kteří čtou s kladným ohlasem", ano? A to musíš uznat, mylenko, každý čtenář je čtenář a že nejsem "čtenář téhle básně" neznamená, že si ji nemohu přečíst. Nebo nedejbože vyjít s kůží na trh a jít proti proudu proti skupince, co si (navzájem!) tipuje díla...Je to můj problém, mylenko, a taky jsem s tímto problémem vyrukovala na světlo boží, aby bylo vidět, že problém mám a možná se od předešlých čtenářek dozvím, kde vězí...Ber to tak, že já jsem šla do risku, ty jsi jako autorka už mimo hru, která může říct a koneckonců už jsi řekla: "Možná to chce něco si odžít, aby člověk dokázal chápat. Ne, nechci narážet zase na Tvůj věk... jen narážím znovu na Tvé "chtění" pochopit moje básně, které mně jsou jasné a jen v nich popisuji své pocity a prožitky (...) To, že se Ti nelíbí, neoslovuje Tě, to už bude spíš Tvůj problém, než můj, co myslíš?" Zajímá je myšlenka, že kdybychom se pod cizím dílem náhodou setkaly s tím, že dílo je špatné - je to problém autorův? Chápu to správně. Taková filosofie by mohla být rozvíjena ad absurdum.

Mylenko, jasňačka. :)

Marcela.K.
25. 05. 2008
Dát tip
Milá nebojácná :-) Myslím, že si ta báseň nezaslouží tolik Tvého času... můžeš mi odvětit, že jsem žádala o "hlubší" kritiku. Pak tedy dík za Tvůj čas. Co po mně chceš? Vysvětlení básně? Ne, už to neudělám. Chápu, že ti mé pocity i prožitky mohou být vzdálené. Těžko se s mým pohledem na svět a dění v něm(třeba i v milostné sféře)ztotožníš. Překvapuje mě, že mne vůbec dál čteš. Báseň dostala zatím 7 tipů. Jen jeden je od dívky, která je ve věku mé dcery. Ostatní jsou od mých vrstevníků. Možná to chce něco si odžít, aby člověk dokázal chápat. Ne, nechci narážet zase na Tvůj věk... jen narážím znovu na Tvé "chtění" pochopit moje básně, které mně jsou jasné a jen v nich popisuji své pocity a prožitky Žádná báseň nemůže být pro "jakéhokoliv" čtenáře. Každý z čtenářů si vybírá, proto se na literárních serverech tvoří různé skupinky, které se vzájemně čtou a pak i tipují... Ta báseň prožitá je a to, že ji lze pochopit dosvědčují ti, co ji přečetli a "pochopili". To, že se Ti nelíbí, neoslovuje Tě, to už bude spíš Tvůj problém, než můj, co myslíš?

Mylenko, ty asi víš, že tvá poezie mě tolik neoslovuje, ale přesto… Naše poetické vidění světa se může míjet, snad mi to však nebrání v tom, abych ti něco málo k téhle básni napsala. Je konkrétní nebo abstraktní? Těžko říct, protože syžet může být zcela konkrétní, ale zpracování je natolik zobecňováno, až se pro mě v konečném výsledku stává básní abstraktní. Proč? První čtyři strofy popisují jakýsi bludný čas před svítáním. Snění. Beru si tu báseň a nepídím se, co jsi chtěla říct ty, jakožto básnířka, ale co mi říká báseň samotná. Touha, chvění, pěnění. Snažím se nevytrhávat z kontextu, ale může to být sen o touze nebo skutečnost. Upřímně, nevím s tím rady. Ono kódování není nijak složité, používáš slova z erotického lexikonu velmi obnošená, trochu i odřená, jak se pořád používají k nějakým erupcím. Spíš v tom vidím neobratnost, šifrování pro to, že to nechceš říct (hrubě?) nahlas. Tím pádem si tu báseň mohu interpretovat jako nějakou nedomrlou, řemeslně nezvládnutou milostnou báseň. Ještě není ráno, protože je tma (v příboji pění/tma; příboj ale není vyvolán tmou, že?), ale taky není hluboká noc. Snové bezčasí. Jakoby rozestláno bylo pro metaforické připodobnění k otevření, k blízkosti, která je vyvolána nejen touhou a chtíčem, ale taky důvěrným příšeřím. Poslední strofa má potřebu pocity konzervovat. Mám na mysli, že se tu – snad náhle – objevuje tělesno, do kterého se zapisují dluhy (erotické, snové?) a tetuje (bolestivě) výkřik. Na to, aby to byla hezká milostná báseň po obsahové stránce, bych ji za prvé musila rozumět. Vědět, kdo je on a že k němu ono ego chová minimálně sympatie. Lépe řečeno, že milostnost je oboustranná. A za druhé na mě poslední strofa div neječí svou agresivitou. Po takovém ledabylém snění, kde se objevují doteky, co spolyká tma a objímání, kapky – ani se nebudu ptát po čem…, je poslední sloka takovým vykřičníkem. Poslední verš mi vyznívá nanejvýš ironicky. Asi tak, kdy žena promluví o svých nejtajnějších přáních a pak, když už se realizuje a muž je pohlcen chtíčem – čubičko, drž, tak si to přeci chtěla! Výsměch předešlé náznakové, tušené erotice a vracím se zpět k názvu básně. Rozestláno. Všechny v básni použité reference směřují k posteli. Od názvu po ty všechny zadrhnuté erotické paklíče, ale přesto ji nerozumím. Ano nebo ne? Chci tím říct, že pro předešlé čtenářky ta báseň promlouvá. Já jí nerozumím, ačkoli jsem se vzdala cesty autorské a vydala se aspoň k zážitku subjektivnímu (který se může míjet s autorským záměrem). Mohla bych jí vytýkat malou osobitou invenci, srozumitelnost až po minimální sugestivnosti projevu. Nechci odsuzovat, že kolikrát zmíněný terminus technicus „písmácký styl psaní“ vidím právě v tom, že volný verš je natolik rozvolněn, že určitými slovy ztrácí význam nejen ta slova, ale i jejich použití. Že mi v kontextu neasociují další možnosti, neslepuje se mozaika celistvého charakteru, ale naopak se rozbijí. Taková slova chápu jako vyprázdněná, která sice promlouvají v tom prvém počátku. Vidíme: rozestláno → chtíč → chvění = milostná báseň. Chybí mi silný prožitek. Pokud se zamyslím, ztrácím se v básni, v jejím sdělení. A pak jsem zas na začátku. Mohu zas operovat s tím snem a možná, že by mi to vyšlo. Že by střípky opravdu zapadly do mozaiky. Já to nevím. Báseň mě míjí, nerozumím jí, proto nemůže dojít k tomu prvnímu aktu souznění z mé strany – a to ztotožnění. Prožití básně. Nevím s čím, nevím jak. Chtěla jsem jen (pro sebe ukázkově) naznačit, jak známá slova jsou ošemetná. Jak středoproudé sdělení – naznačený niterný prožitek může být pro někoho jen nadýchaným blafem. Taková láska nebo erotika mi přijde pouze jako NAPSANÁ (plochá) a chybí ji jeden zcela markantní rozměr – být básni pro jakéhokoliv čtenáře i PROŽITOU básní (nespojovat s autorským prožitkem) :). Posílám všem zúčastněným avi, už proto, že nejspíš stojí na jiném břehu a vidí to jinak. Jsem rozestlaná ke všem názorům. A není to tak, že kdo chce psa bít, hůl si vždycky najde. Já se opravdu snažila.

Janina6
25. 05. 2008
Dát tip
*

Diana
25. 05. 2008
Dát tip
***

Hezká milostná báseň.TIP

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru