Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

V cíli

01. 01. 2009
11
39
1567
Autor
Marcela.K.

Jistě víte, že v závodě všichni sice běží, ale jen jeden obdrží cenu. Běžte tak, abyste ji získali. / 1 Korintským 9.24/

 

Nespěchám.

Jdu  novou chodbou . Zářivky září a odráží se od oranžových zdí.

Jdu naproti smrti

Sedí na  lůžku. Vidím ji jak houpe nohama.

,,Dala sis načas.“

,,To víš, vánoce...“odsekla mi.

,,To vím …ale k čemu? K čemu mu bylo těch pár dnů? Nevěděl o světě. Jen jsme ho odsávali, krmili sondou a otáčeli, aby se neproležel.“

,,Tak jste se mi do toho nemuseli motat!“ vyštěkla podrážděně.,, Proč jste mu dávali ty infuze? Chtěla jsem ho odvést ještě před Štědrým dnem! Byl už na cestě. To vy jste ho přivázali k lůžku, tak co mi vyčítáš? Na co si to tu hrajete? Na bohy?!“

 

Mlčím. Vím o tom své a vím, že má pravdu.

 


Když ho přivezli, řekl doktor, že tak rozsáhlá ischémie v mozku není k životu. Řekl, že není záchrany. Přesto šel a naordinoval  intravenozní terapii. Zavedli jsme kanylu do žíly, sondu do žaludku, močový katetr.

 

Druhý den seděly na lavici na té krásné, nové chodbě dvě ženy. Starší v černém, dlouhém kabátu a mladší ve sportovní, zimní bundě. Manželka s dcerou.

Zavolala jsem lékaře, aby jim ještě před pohledem na nemocného, podal informace o jeho zdravotním stavu.

Když vcházely dveřmi na pokoj, neviděly přes slzy na cestu…

 

 

,,Zmiz už!“ procedila jsem skrz sevřené zuby. Pohlédla jsem na zemřelého. Jistota, kterou mi dala dlouholetá praxe, se propletla s s pocitem úlevy. ,,Konečně…“ pomyslela jsem si :,,Konečně má pokoj a klid.“

Zítra bude Silvestr. Prodloužili jsme čísi život o pár dnů.

Nikdo z nás netuší proč. Možná se rodina během vánočních  svátků takto lépe smířila s faktem, že manžel, táta, dědeček už nebude… co my víme.

 

Odcházím z pokoje, kde jsem naposledy posloužila mrtvému tělu. Procházím nemocniční chodbou kolem automaticky se otvírajících dveří. Ohlédnu se po závanu chladného vzduchu.

Smrt.

Možná mi to neuvěříte, ale jsou chvíle, kdy ji vidím ráda.

 

 


39 názorů

tak jo. pošli jim avi :o)

Marcela.K.
09. 01. 2009
Dát tip
Právě jsi urazil všechny tyto tipující Print Robinia jistě moorgaan Lakrov Diana malá* guy Resurgam Háber Barbar

pokud JE prokázáno, že NEJDE o kolektiv naivních hysterek, pak je ten výrok urážkou :o) dobrou...

Marcela.K.
09. 01. 2009
Dát tip
Pokud by to bylo prokázáno, byla by to pravda a ne urážka. Nazdar... opravdu mě nebavíš.

pokud není prokázáno, že skutečně nejde o kolektiv naivních hysterek a blbce, nedá se to považovat za urážku :o) ale moc mě ta debata nebaví, už toho nechme. měj se

Marcela.K.
09. 01. 2009
Dát tip
Myslíš si, že "kolektiv naivních hysterek, nebo "blbec" není urážka? Pak raději zůstaň mezi svými...

a kde tu vidíš nějaké urážky?

nostalgik
04. 01. 2009
Dát tip
... klid a pokoj, jak mnoho nešťastných po tom touží a rádi řeknou: konečně!

Marcela.K.
03. 01. 2009
Dát tip
Promiň, stačí, když si dole klepneš, že už odsud aviza nechceš. Tebe jsem sem opravdu "tahat" nechtěla. Byl to omyl.

Marcela.K.
03. 01. 2009
Dát tip
Moje maminka říkávala :,,Se slušností nejdál dojdeš." Svět se mění, možná si teď někteří lidé myslí, že "musí" být arogantní a urážet ostatní, aby vynikli. Jenže mě už život tolikrát přesvědčil, že právě moje máma měla pravdu...nechme tedy chroustjazze , ať si tu poletuje a "musí". Kdoví, kde je zakuklen důvod jeho chování. ..."jistě", ten můj text se Vánoc jen zlehka dotýká, ale správně jsi pochopil, proč. Já, přestože jsem na Štědrý den sloužila (měla denní dvanáctihodinovou službu), jsem letos opět prožila krásné a radostné Vánoce. Bylo ale mnoho lidí, kteří budou mít letošní svátky spojené se smutkem. Rodina toho muže, který u nás den před Silvestrem zemřel, jistě také. Jenže já stále tvrdím, že vše co se tu děje má svůj smysl a všechny příběhy jsou podivnou mozaikou, která maluje neuvěřitelný, nádherný, barevný obraz našeho života. Díky za návštěvu.

jistě
03. 01. 2009
Dát tip
Některá slova jsou k ublížení, i když třeba nechtějí.Nelze pochopit popelářovu dispozici, nestojíme-li s ním na stejném stupátku popelářského vozu.Co my všichni víme o skutečném životě těch druhých.Jsou lidé,kteří nemají ani trochu rádi Vánoce.Zažili v nich nejhorší zážitky svého života.Tak proč bychom měli Vánocím podlézat.Něco je doopravdy nepřenosné.A já osobně mám rád líbivé obraty a myslím si, že jsou stejně důležité jako obsah.Většinou řeknou o autorovi více, než to poselství obsahu.Jinak by ten náš život byl na mašli.Existuje totiž stále ještě něco jako umění pro umění.Nejenom samopal je argument.....

moorgaan
03. 01. 2009
Dát tip
poslouchej chrouste - altenick je dalsi nick, ja ho nepotrebuju, me staci jeden, na vsehc serverech internetovyhc siti- ty ovsem mas tolik nicku, protoze se stydis vylezt z te kukly a zverejnit se- mysleni neni v tykadlech, ale v mozku a to je rozdil - ne TY ! .. ale vsichni ostatni s tebou uz tady davno skoncili, marne se snazis odchazet se cti, zadnou nemas!!...

moorgaan
03. 01. 2009
Dát tip
...trochu mimo tema - mylenko - mas pravdu, obchazeni alternicky je typicke pro nevyrovnane osoby, co se boji a stydi ukazat svou tvar... ...alternick je vlastne skraboska zlodeje, co se boji, ze kdyby ho nekdo poznal dostal by na prdel!...je to zbabelost a hloupost,ktera nakonec vzdycky vyjde najevo, nebot otisky prstu ci mozku ho vzdycky usvedci!!!

Marcela.K.
03. 01. 2009
Dát tip
To co jsi sem teď napsal je Tvá charakteristika. To co Ty hodnotíš jako "kvalitu" si zájemci mohou najít, když se podívají na Tvé kritiky. Piš si sem co chceš, Až Ti to tu bude patřit, odejdu. Zatím jsme ale stále na "amatérském literárním serveru", který je otevřen pro všechny příchozí a to, že jsi se rozhodl plnit svoji "povinnost" je směšné už z toho důvodu, že nejsi schopen rozeznat, co je a co není dobře napsáno. Viz právě tebou označená díla za "dobré". Tím co jsi takto ohodnotil jsi jen dokázal, že toho schopen nejsi. Přesto Ti neberu tvoje právo napsat si sem ke komu chceš co chceš. Pokud se ovšem budeš chovat slušně. Pokud opět budeš urážet mě, nebo mé čtenáře, zablokuju Ti přístup. Je mi jasné, že to dokážeš obejít svými alternicky, ale je mi to v podstatě jedno.

Marcela.K.
02. 01. 2009
Dát tip
Ano

moorgaan
02. 01. 2009
Dát tip
no!... nevim proc se vzdycky nechas tak vytocit - sama prece vis, ze tve psani ma smysl, ze je ze zivota, ze neco rika, ze jsi sva, ze psat umis, jsi vsestranna, mas dar vypraveni a umis vygradovat dej...mas spoustu lidi zde na psimaku, kteri znaji tvuj rukopis a radi ho si znovu a znovu prectou - nech kritizovat nepovolane a nezivotem otrkane buliky - maji take pravo rikat sve pocity...me vzdycky udivi nazor jednech a tech samych vzdycky u vytipovanych autoru, ze jim jde jen o TIPY- jako bys nevedela, ze je vic nez obsah sere to, kdyz dostanes ten TIP...TIPY jsou vyrazem pristupu navstevnika tveho dila k tobe same, nemusi vzdycky urcovat kvalitu dila - je to treba jen souhlas s tim co pises, proc to pises, jak to pises ... na urcovani kvality tu zde jsou JINI - chytri a jeste chytrejsi a dokonce ti nejchytrejsi z chytrych.-)))- obcas vystrci tykadla a pak zatahnou krovky.../***

Marcela.K.
02. 01. 2009
Dát tip
B.brr_r Ano, jde o záznam. S tím souhlasím. protoje to v kategorii mimo i když bych mohla napsat povídku, úvahu, báseň. Záznam jednoho mého setkání se smrtí se kterou se ve své profesi setkávám jistě častěji než prodavačka. Prodavačka může psát o tom, kolik si kdo koupil k polévce rohlíků a zda byly správně propečené. Můj "záznam" je o něčem jiném a není moje vina, že jsi to stejně jako chroustjazz nenašel. Jsou tu tací, co pochopili moje proč. Chroustjazzi, mé psaní nemá význam pouze pro mne. Nepodsunuj mi něco, co jsem zde neuvedla...ale z Tvých kritik i u jiných autorů už vím, že toto dokážeš. Překrucovat, fabulovat domýšlet za autory podle Tvého vnímání světa. Navíc Tvé kritiky jsou ubohé. Jen si v nich patrně léčíš nějaký svůj mindráček. Urážíš lidi kolem sebe aniž bys k tomu měl důvod. Já Tě nekomentuji, prosím, vynech mne napříště ze svých urážejících útoků.

Marcela.K.
02. 01. 2009
Dát tip
B.brr_r...Nemusí... nejsem stroj. Jen se dívám a vidím situace z různých úhlů. "Konečná" v nemocnici je často vykoupením. Kdybych psala, co to se mnou "udělá"...měli by pravdu Ti, co by psali, že tu chci citově vydírat. To není můj plán. Smysl mého nakukování "klíčovou dírkou" je jiný a jsem ráda, že tu potkávám i lidi, kteří mi rozumí, nebo se o porozumění snaží. Jejich návštěv si považuji a děkuji za komentáře. Těm, kdo se ohánějí tím, že to tu je "literární server" a ne ukňouraná čekárna na smrt poradím jedno - nečtěte mě. Pro mě má psaní význam jen tehdy, pokud mi něco říká...o něčem vypovídá, ne když si na cosi velkohubého hraje a za rádoby nezvyklými metaforami je jen poušť plná prázdných slov.

Lakrov
02. 01. 2009
Dát tip
Pro Nový rok je možná tenhle textík trochu netypický; pro Tebe ale rozhodně typický. Zase jeden střípek ze života. Nebo spíš z jednoho jeho okraje. Myslím, že by to mohlo být klidně vydáváno za povídku. I když je to jen takhle krátké, má to blíž k povídce, než spousta jiných zdejšich děl k básním. Takový 'rozhovor dvou kolegyň'; jen je každá z nich z jiného světa. Tip.

Diana
02. 01. 2009
Dát tip
Nikdy není dost působivých prostředků, které v nás probouzejí lidskost a soucit. Tohle svědectví k nim patří. Kéž by pomohlo pochopit, že není správné prodlužovat život za každou cenu. T****

Marcela.K.
01. 01. 2009
Dát tip
malá * ...já taky ne :-) asi je začnu psát ;-)) Dík za pochopení...

malá*
01. 01. 2009
Dát tip
* pohybuji se v podobné profesní oblasti...a velmi dobře rozumím... Myslím, že není důležité, zda je dílo literárně skvěle sepsáno, plné líbivých obratů pro kritiky, ale zda čtenářům něco ŘEKNE. A tady říkám ano, tohle mě oslovilo....a to ženské romány fakt nečtu :0))

guy
01. 01. 2009
Dát tip
*

Marcela.K.
01. 01. 2009
Dát tip
Milý chroustjazzi, dílo nemá hrát na city. Dílo patří do serie mých pohledů za zavřené dveře nemocnice. Pracuji za těmi zavřenými dveřmi a opravdu nejsem slaboduchá :-) Z literárního hlediska je o dílko, které je zařazeno v kategorii MIMO. Proč? Nedělá si ambice být povídkou, básní dokonce ani úvahou. Ty jsi jen neporozuměl tomu, proč takové věci píšu. Možná by ti pomohl doslov z mojí knížky ,,Anděl se dívá klíčovou dírkou" jenže ten Ti sem teď nevložím, protože, podrž se, ji nenosím sebou do práce. Napsal mi ho renomovaný autor, básník, doktor filozofie a především člověk nesmírně lidský. Mohu Ti překopírovat recenzi jiného básníka.. jenže proč, ty stejně budeš křičet svoji pravdu. Takže budiž ti přáno věřit, že toto není ze života....ale mýlíš se.

Barbar
01. 01. 2009
Dát tip
Třeba časem pochopíš, já už to opravdu zažil. A dokonce přesně takhle. Já vím, že to myslíš upřímně, ale ....... přeju ti, abys tomu porozuměl co nejpozději. :-)

Háber
01. 01. 2009
Dát tip
dielo je zo živoTa**********

Barbar
01. 01. 2009
Dát tip
No, Chrouste, tadys šláp do ho... Barbar Jo, ten tip, aby ch udělal radost CHroustíkovi :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru